Permalänk
Inaktiv

Datordelar hjälp före köp

Hej!

Tänkte fråga här om hjälp eftersom jag själv inte är så kunnig. Har läst på forumet innan, men skulle behöva hjälp med att se att allt är okej. Ska köpa delar till en dator, tidigare har jag haft färdigbyggd dator.
Jag har hittat alla delar, tror jag, förutom ett grafikkort.

Det jag undrar mest är om delarna kommer att fungera tillsammans.
Kommer till exempel moderkortet som är ddr4 fungera med ett internminne som är ddr3? Eller betyder det bara att man kan använda ett internminne med max ddr4?

Länk till komponenterna som jag är intresserad av:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11206842/namnlos

Datorn ska användas till lite allt möjligt, spel kommer vara det mest krävande. Skulle vilja kunna spela spel som Alien isolation, civilization VI och lite äldre spel.

Skulle även uppskatta tips på grafikkort, för omkring 2000:-

Vänligen,
nichinc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291619:

Hej!

Tänkte fråga här om hjälp eftersom jag själv inte är så kunnig. Har läst på forumet innan, men skulle behöva hjälp med att se att allt är okej. Ska köpa delar till en dator, tidigare har jag haft färdigbyggd dator.
Jag har hittat alla delar, tror jag, förutom ett grafikkort.

Det jag undrar mest är om delarna kommer att fungera tillsammans.
Kommer till exempel moderkortet som är ddr4 fungera med ett internminne som är ddr3? Eller betyder det bara att man kan använda ett internminne med max ddr4?

Länk till komponenterna som jag är intresserad av:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11206842/namnlos

Datorn ska användas till lite allt möjligt, spel kommer vara det mest krävande. Skulle vilja kunna spela spel som Alien isolation, civilization VI och lite äldre spel.

Skulle även uppskatta tips på grafikkort, för omkring 2000:-

Vänligen,
nichinc

Hej,

Snabbt svar om DDR3 och DDR4.

Du måste ha DDR4 minnen till ett moderkort som endast stödjer DDR4.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

@F0rss: Okej, tack! Då kanske jag borde välja ett moderkort med stöd för ddr3 istället.

Permalänk
Inaktiv

@Ketric: Tack för länken! Är det nödvändigt med vattenkylning, om det är vad du menar? (: Räcker inte fläktar?

Permalänk
Skrivet av anon291619:

@F0rss: Okej, tack! Då kanske jag borde välja ett moderkort med stöd för ddr3 istället.

Nej! Ett moderkort med ddr3 har inte stöd för processorn. Byt minnena till ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291619:

@Ketric: Tack för länken! Är det nödvändigt med vattenkylning, om det är vad du menar? (: Räcker inte fläktar?

Det var inget, kylarpastan var förapplicerad på din luftkylare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

@Ketric: Ja, jag har redan jämfört priser. (:
Ska kolla upp det ramminnet!

Permalänk
Inaktiv

Så, jag har siktat in mig på grafikkort gtx 1060 nu så det är avklarat!

Är det något mer som inte är kompatibelt med resten, eller ska datorn fungera utan problem?

Permalänk
Inaktiv

Kan jag välja ett 8GB RAM utan problem eller kommer datorn "lida" av det? Kan minnet i SSD:n väga upp?

Permalänk
Medlem

@anon291619: Du kan alltid uppgradera internminnet vid ett senare tillfälle genom att köpa likadana stickor.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ang3r:

@nichinc: Du kan alltid uppgradera internminnet vid ett senare tillfälle genom att köpa likadana stickor.

Jo, jag vill helst inte köpa något som ger mer än vad jag faktiskt kommer använda. Men jag vet inte om jag behöver 16 eller 8 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291619:

Jo, jag vill helst inte köpa något som ger mer än vad jag faktiskt kommer använda. Men jag vet inte om jag behöver 16 eller 8 GB.

Du borde klara dig vid normalanvändande och spelande.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ang3r:

Du borde klara dig vid normalanvändande och spelande.

Okej, jag har en extern hårddisk och usbminne så det kanske kommer räcka. Men samtidigt vill jag ha något som håller långsiktigt.... hmmmm ska tänka mer på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291619:

Okej, jag har en extern hårddisk och usbminne så det kanske kommer räcka. Men samtidigt vill jag ha något som håller långsiktigt.... hmmmm ska tänka mer på det.

Internminne och lagring är två vitt skilda saker!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ang3r:

Internminne och lagring är två vitt skilda saker!

Haha! Jag är inte så bra på det här.

Ah en enkel googleing....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291619:

Haha! Jag är inte så bra på det här.

Men om jag har bilder och sådant i ett externt minne, frigör inte det plats i datorns internminne?

Hittade ingen vettig guide på sweclockers till datorns alla delar.

Men här har du en länk!
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/dator/int...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Inaktiv

@Ang3r: Redigerade mitt förra inlägg.
Jag blev lite förvirrad av all info, hehe. Alltså inte av det som står i din länk, utan förut om internminnet.
Sparar din länk, bra att kunna läsa när man glömmer (;
Kommer nog välja ett 8GB RAM-minne.

Permalänk
Medlem

Tips är att du kollar på youtube när folk bygger datorer, underlättar väldigt mycket. Slipper du göra nybörjar misstag som att böja CPU pinnar etc...

Permalänk
Inaktiv

@Ketric: Det vill man ju inte göra haha! Tack för det rådet. Tänker du på någon speciell kanal?

Permalänk
Medlem

@anon291619: Tog den första som verkade bra för nybörjare: https://www.youtube.com/watch?v=IhX0fOUYd8Q

Permalänk

Intel Core i5-7600K Processor

Hej, jag för ett litet tag sedan började leta efter en ny processor och så nu har jag hittat denna Intel Core i5-7600K Processor. Då jag inte vet så mycket om datorer undrar jag om denna funkar även fast jag har DDR3 kolla upp liten om den och hittade detta. Memory Types
DDR4-2133/2400, DDR3L-1333/1600 @ 1.35V står ju båda DDR4 OCH DDR3 betyder detta att man kan ha vilken av dom och det kommer ändå funka?