Permalänk
Medlem

Vilken av dessa TV bör jag välja?

Hej!

Jag har varit sugen på en 65"-TV ett tag och ser nu ett par bra(?) erbjudanden. Är dock ingen expert på området så tänkte höra mig för lite vad ni anser om mina tankar.

Jag har en budget på ca 10-15k och har kikat på dessa modeller:

Samsung UE65MU7075, 12 995 kr:
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE65MU7075XXC/...

Samsung UE65MU7055TXXC, 12 990 kr:
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/63tumochstorre/s...

Samsung UE65MU7005, 13 490 kr:
https://new.webhallen.com/se/product/265523-Samsung-65-65MU70...

Min första tanke var att köpa MU7075 då den är mest nedsatt och om jag förstår rätt en nyare modell? Men sen såg jag att det står att den har "HZ: Motion rate 200" medan dom andra har 100 HZ och 120 HZ. Googlade lite på Motion Rate men blev inte klokare av det, därför provar jag här istället, haha.

Jag kommer använda TV'n till filmer & Playstation 4. Vilken av dessa (eller någon annan) modeller är bäst?

// nAix

Permalänk
Medlem

Alla dom där är LED TV. Helt ok men för mig är OLED överlägset till film och spel.

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet är samma panel och egenskaper på alla tre apparater du länkar där. Små skillnader som färg på stativ eller utseende på fjärrkontroll kanske är det enda som skiljer dessa åt.

Köp den som är billigast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Skrivet av CFSsss:

Alla dom där är LED TV. Helt ok men för mig är OLED överlägset till film och spel.

dock att hitta en 65" oled för 13000:- som verkar vara hans budget är ganska bökigt...

personligen anser jag inte nästan 2x priset motiverar Oled.

personligen tycker jag att 12000:- för tv är i överkant vad en tv är värd och skulle klarar mig lätt på en tv för hälften men det är en personlig åsikt.

som tidigare sagt troligen ganska lika paneler troligen bara några funktioner eller antalet ingångar som skiljer dem åt typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hur bör man tänka angående hz? Ena har Motion rate 200 medan dom andra har 100 och 120 HZ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av nAix:

Hur bör man tänka angående hz? Ena har Motion rate 200 medan dom andra har 100 och 120 HZ.

Skickades från m.sweclockers.com

inget direkt att bry sig om.

oftast är det bara 60Hz max på bildingångarna t.ex hdmi, DP, mm men tv´n lägger till dubblettbilder upp till rätt uppdateringsfrekvens att visa för att få en mjukare bildgång med kostnad på på svarstid inte hittills sett någon TV med riktiga hz över 60 iaf.

dock kan det ju ha ändrats på senare tid men tveksamt när de kan spara pengar vid tillverkningen på gammal hårdvara som fungerar utmärkt till film som oftast är 25/50Hz eller 30/60Hz beroende på region.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren. Får dra lott eller nåt, haha

Permalänk
Avstängd

Jag har 7005 fast förra årets modell som då hette KS. Jag är riktigt nöjd med allt på den TV:n förutom att min fjärrkontroll strular lite. Ibland när jag ska slå på TV:n så måste jag gå fram. Fjärrkontrollen skickar inte ut någon signal helt enkelt.
Svårt att tänka mig att det är ett vanligt problem så det är nog bara jag som haft oturen med ett måndagsex.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har 7005 fast förra årets modell som då hette KS. Jag är riktigt nöjd med allt på den TV:n förutom att min fjärrkontroll strular lite. Ibland när jag ska slå på TV:n så måste jag gå fram. Fjärrkontrollen skickar inte ut någon signal helt enkelt.
Svårt att tänka mig att det är ett vanligt problem så det är nog bara jag som haft oturen med ett måndagsex.

Haha..Har en likadan fast en Curved och har exakt samma problem med Fjärrkontrollen.
Brukar ta ut ett batteri och sen sätta tillbaka det så fungerar den igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av micke7406:

Haha..Har en likadan fast en Curved och har exakt samma problem med Fjärrkontrollen.
Brukar ta ut ett batteri och sen sätta tillbaka det så fungerar den igen.

Chattade med supporten nyss och han bad mig åka till butiken och testa den. Om den strulade då också så skulle de skicka en ny fjärr. När jag testade den på TV:n nu så funkade den förstås klockrent.
Hur länge funkar den efter att ha "startat om den" då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Chattade med supporten nyss och han bad mig åka till butiken och testa den. Om den strulade då också så skulle de skicka en ny fjärr. När jag testade den på TV:n nu så funkade den förstås klockrent.
Hur länge funkar den efter att ha "startat om den" då?

Är lite olika, Ibland kan den fungera i flera veckor utan problem och ibland kan det hände ett par gånger på en vecka.
Märkligt problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av micke7406:

Är lite olika, Ibland kan den fungera i flera veckor utan problem och ibland kan det hände ett par gånger på en vecka.
Märkligt problem.

Låter exakt som min då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Bildexpert 📺

@nAix: Det har skrivits i tråden redan och Samsung MU7xxx-serien är alltså samma apparat. Vad som möjligt skiljer sig är detaljer som färger på en list eller liknande. Det kan också vara olika inköpskanaler vilket i teorin kan påverka garantier ifall ÅF går i konkurs. Men rent produktmässigt är det samma apparat.

Att Hertz och "motion rate" skiljer sig hos ÅF beror på att dessa siffrorna är påhittade termer och saknar teknisk relevans. Man är helt enkelt inte så värst noga med att skriva rätt påhittade tramssiffra på informationsbladet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Glöm inte att 7055 har 600cm i ljusstyrka kopplat till HDR.
Samt är back lit och local dimming

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Har det blivit något köp ännu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kör Mu7005, för mig funkar det klockrent som Konsol/netflix Tv med hdr och 4k.

Har inga problem med fjärr, behöver aldrig ens rikta den emot tv, känns som kontrollen körs igenom Blåtand för man kan begrava den under kläderna och vara i ett annat rum med stängda dörrar och fortfarande byta kanal eller liknande.

Visst oled hade varit bättre men lite dyrt när man ändå är tvungen och byta varannat/tredje år för hålla tv någorlunda updaterad med funktioner och bild.

7005 har lägre Picture quality index (2300) emot 7055/7075 som har 2400
Sen skiljer det på Micro Dimming utförande med, 7005 (UHD Dimming) och 7055/75 (Supreme UHD Dimming)
Men 7005 är den mest bantade varianten.

Vad som skiljer mellan 7055 och 7075 vet jag ej då inget förekommer på samsungs hemsida mer än att 7075 väger mer i uppackat format än 7055.

Men högre siffra = bättre
Köp 7075

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CitroFrukten:

7005 har lägre Picture quality index (2300) emot 7055/7075 som har 2400
Sen skiljer det på Micro Dimming utförande med, 7005 (UHD Dimming) och 7055/75 (Supreme UHD Dimming)
Men 7005 är den mest bantade varianten.

Och vad skiljer 2400 PQI mot 2300 PQI? Vad skiljer "UHD Dimming" mot "Supreme UHD Dimming"?

Svaret är +100 och ordet "Supreme". Det är fortfarande apparater som är oskiljaktiga från varandra där den faktiska skillnaden är lapparna som klistras fast på baksidan och kartongen efter att själva apparaten är färdigbyggt.

Modellen som kallas MU7075 säljs enbart via El-giganten. Det är alltså ElG:s globala ägare, Dixons, som går direkt till Samsung och betalar för en egen variant av MU7xxx som de kan kalla "deras" modell. Köper man 100.000 exemplar på ett bräde kan man få vilka påhittade egenskaper som helst. Det är inte särskilt svårt att ändra på siffran på klisterlappen.

Då har ElG:s säljare en möjlighet också att peka på specen och säga: Titta! Vår modell har Supreme Ultra Mega Super Duper och 2400 PQI. Köp av oss istället! Lite dyrare men lite bättre. På köpet minskar man risken för en prisjämförelse. Klassiskt bondfångeriknep.

Det handlar om försäljning, inget annat.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Och vad skiljer 2400 PQI mot 2300 PQI? Vad skiljer "UHD Dimming" mot "Supreme UHD Dimming"?

Svaret är +100 och ordet "Supreme". Det är fortfarande apparater som är oskiljaktiga från varandra där den faktiska skillnaden är lapparna som klistras fast på baksidan och kartongen efter att själva apparaten är färdigbyggt.

Modellen som kallas MU7075 säljs enbart via El-giganten. Det är alltså ElG:s globala ägare, Dixons, som går direkt till Samsung och betalar för en egen variant av MU7xxx som de kan kalla "deras" modell. Köper man 100.000 exemplar på ett bräde kan man få vilka påhittade egenskaper som helst. Det är inte särskilt svårt att ändra på siffran på klisterlappen.

Då har ElG:s säljare en möjlighet också att peka på specen och säga: Titta! Vår modell har Supreme Ultra Mega Super Duper och 2400 PQI. Köp av oss istället! Lite dyrare men lite bättre. På köpet minskar man risken för en prisjämförelse. Klassiskt bondfångeriknep.

Det handlar om försäljning, inget annat.

Vet ej vad PQI gör för skillnad men deras Q7f serie har 3100 PQI, KS7005 har 2100 men vad det gör inte en aning.
hittade något om PQI

Quote:
"UHD Dimming precisely scans an incredible amount of zones across the entire image and adjusts brightness to deliver deeper darks and brighter whites"
"whereas Supreme UHD Dimming scans more number of zones and you can enjoy more brilliant picture quality"
Quote:

Å andra sidan så var det direkt ingen prisskillnad på 7005 7055 å 7075, Så han kan ju ta butiken som har bäst support eller han gillar mest.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Bildexpert 📺

@CitroFrukten: Jag vet inte om mitt budskap gick fram riktigt.

PQI är alltså ett påhittat begrepp. Det finns ingen teknisk relevans eller objektiv jämförelsebaserad innebörd i de siffrorna. Men Samsung och alla andra som har liknande påhitt vill väldigt gärna att du ska tro att så är fallet så att du köper den dyrare modellen istället.

Permalänk

@Laxpudding: Ignorerade det lite :), för min del så spelar inte siffrorna någon roll, i mitt första inlägg var jag ironisk med siffrorna.
Är inte jag nöjd så byter jag ut varan emot en annan tills jag är nöjd.

Men oavsett jag hoppas vi har givit TS det han sökte då han har varit tyst ett tag nu

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller