Reklamera Asus GL702VMK laptop pga överhettning?

Permalänk

Reklamera Asus GL702VMK laptop pga överhettning?

Hej.

Köpte en Asus GL702VMK gaming laptop i Juni (tror jag) men har bara använt den sparsamt (max 2 veckors bruk) och har upptäckt att den här modellen är ökänd för att ha undermålig kylning efter snabb googling. Både CPU och GPU temparna går upp så att datorn "throttlar" och klockar ner CPU/GPU under belastning som sänker prestandan. Har googlat på problemet och vissa verkar kunna komma runt med att sänka spänningen på CPU/GPU för att minska värmen, men det är inget jag vill hålla på med. Har köpt en laptopkylare men den är tydligen inte tillräcklig, temparna går fortfarande upp till 86 grader och throttlar.

Nu till min fråga, är detta problem tillräckligt för att reklamera varan och få pengarna tillbaka 6 månader senare?
Köpt på Webhallen.

Tack på förhand.

Permalänk
Inaktiv

Är det ett känt ursprungsfel så har du redan bevisat det på stående fot. Dock behöver bolaget inte häva ditt köp utan kan erbjuda byte av vara eller reparation (om möjligt sistnämnda).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Absolut inget som dom behöver göra. CPU och GPU är specade med "upp till" torbo-frekvens. Inget som säger att dom skall hålla höga frekvenser under längre tid. Men lägger man fram sin syn på saken till webhallen kanske dom kan ta tillbaka den/du får byta den. Tvivlar dock.

Har själv kollat på den datorn och om det skulle blivit den vore det första steget att byta kylpasta och undervolta den. Tunna datorer med kraftiga komponenter är tyvärr ingen bra formula för prestanda. Inte från fabrik iaf.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

Absolut inget som dom behöver göra. CPU och GPU är specade med "upp till" torbo-frekvens. Inget som säger att dom skall hålla höga frekvenser under längre tid. Men lägger man fram sin syn på saken till webhallen kanske dom kan ta tillbaka den/du får byta den. Tvivlar dock.

Har själv kollat på den datorn och om det skulle blivit den vore det första steget att byta kylpasta och undervolta den. Tunna datorer med kraftiga komponenter är tyvärr ingen bra formula för prestanda. Inte från fabrik iaf.

Förstår inte riktigt vad du menar. CPU har en Turbofrekvens för att öka kraften och inte sänka den.
Det han förklarar är ju att den klockar ner sig. Inte att den återgår till standard, rätta mig om jag har fel TS.

Ang. fetmarkerat.
Det må så vara, att det är en kännedom du besitter. Men man måste förstå att alla kunder inte har lika brett spektrum som t ex dig eller någon annan mer insatt. Man ska inte förvänta sig som kund att behöva byta ut kylpastan som första steg när man köper en produkt. Tycker du själv det låter rimligt? Än mindre volta ner den för att få den att prestera mindre för att i sig prestera stabilare.

Saknas lite substans här i vad du menar så fyll gärna i.

Permalänk
Mattecoach

Jag tror att Webhallen hjälper dig om du kontaktar dem. Säg att du vill reklamera datorn då den blir för varm så ska det inte vara något problem.
Som sagt är det dock inte säkert att du får pengarna tillbaka, de kan välja att ge dig en annan produkt istället eller försöka åtgärda felet på andra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Förstår inte riktigt vad du menar. CPU har en Turbofrekvens för att öka kraften och inte sänka den.
Det han förklarar är ju att den klockar ner sig. Inte att den återgår till standard, rätta mig om jag har fel TS.

Ang. fetmarkerat.
Det må så vara, att det är en kännedom du besitter. Men man måste förstå att alla kunder inte har lika brett spektrum som t ex dig eller någon annan mer insatt. Man ska inte förvänta sig som kund att behöva byta ut kylpastan som första steg när man köper en produkt. Tycker du själv det låter rimligt? Än mindre volta ner den för att få den att prestera mindre för att i sig prestera stabilare.

Saknas lite substans här i vad du menar så fyll gärna i.

Beror på vad han menar med throttlar. Går den under 2,8 GHz för att den blir för varm eller går den ifrån en boost och ner till 2,8 GHz?

Handlar det om första fallet så lär han nog kunna få den insänd på reparation, antagligen med noll resultat varpå han kanske kan reklamera den. Men när jag forskade kring denna dator så var inte problemet att CPUn låg under 2,8 GHz, det var snarare att den inte låg på konstant boost på 3,4 GHz-ish. Så jag antog att detta var problemet nu också.

Generellt så suger kylningen på datorn, men det behöver inte betyda att den är utanför spec. Om så är fallet, så att CPU'n verkligen throttlar och inte bara "inte boostar" så är det en solklar reklamation.

Hade kunnat varit tydligare i min första post.

Och självklart menar jag inte att alla ska hålla på och modda sin dator. Det var bara jag som spånade i mina tankegångar lite off topic. Men först måste vi veta vilken frekvens CPU'n verkligen ligger i. Samma med GPU'n beroende på belastningsgrad för systemet.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av anon131444:

Förstår inte riktigt vad du menar. CPU har en Turbofrekvens för att öka kraften och inte sänka den.
Det han förklarar är ju att den klockar ner sig. Inte att den återgår till standard, rätta mig om jag har fel TS.

Ja det stämmer, det finns en turbofunktion. Grafikkortet drar igån turbon när spel startas (1402Mhz->1860Mhz) men eftersom tempen drar iväg direkt och begränsar så hamnar GPU på ca ~1500Mhz. Det jag menade är att både CPU och GPU inte kan uttnytja dess fullständiga potential, långt ifrån verkligen.

Angående CPU så är turbon igång oavsett vad jag gör, men frekvensen går ner lite från max.

Så här ser det ut när jag startade datorn och drog igång PUBG lite snabbt:

Edit: Mer text och bild.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pennywize:

Ja det stämmer, det finns en turbofunktion. På processorn är den t.ex igång hela tiden även om jag inte har ett spel igång konstigt nog. Grafikkortet drar igån turbon när spel startas (1402Mhz->1860Mhz) men eftersom tempen drar iväg direkt och begränsar så hamnar GPU på ca ~1500Mhz. Det jag menade är att både CPU och GPU inte kan uttnytja dess fullständiga potential, långt ifrån verkligen.

Även om den håller sig inom standard så är det fortfarande ingenting man ska förvänta sig. Man ska ju någongång kunna nyttja produkten med samtliga egenskaper, annars är egenskaperna överflödiga och priset bör också vara representerat för detta.

Börja med att prata med ÅF vem det nu var du köpte av och kolla var det tar dig. Du har iallafall rätten på din sida och det tunga argumentet är att du inte kunde förvänta dig det för det framstod ingenstans att detta är ett känt fel eller accepterad egenskap, innan köp.

För om det gjorde det, så hade du inte köpt produkten. Det var alltså avgörande att ha en turbofunktion t ex.

Kladda inte till dina argument till en massa osakliga grejer bara. Konsumenter har en tendens till det och då späder man ut det riktiga argumentet likt en dåligt blandad blandsaft.

Permalänk
Medlem

Hmm Varför gjorde du ingen koll innan köp? Man gör väl forskningar innan man trycker på köp knappen eller plockar fram telefonen i butiken och gör en slagning på produkten?

Men till saken, som andra sagt så tror jag det går att få avhjälpt men börja med att kontakta butiken det är dom som kan hjälpa dig och inte massa anonyma på ett forum.

Mvh D

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv

Grundproblemet är att vissa datorer per design är felkonstruerade. Om man jämför denna Asus GL702VMK så är den sämre på att hantera värme än alla andra Asus Rog med samma hårdvara?
Om man avaktiverar all överklockning i den medföljande mjukvara, löser detta problemet?

Nå lycka till, det känns som om ägare av dessa datorer borde gå ihop.

*edit*
Angående kolla innan så antar jag TS som alla andra läser en/några review, men man köper datorn upptäcker ett problem och när man söker på problemet hittar man många som klagade. Detta fanns ej att läsa i recensionerna som man läste.
-Så det är inget konstigt att i efterhand inse att produkten hade ett vanligt fel, fast man ansträngde sig och granska den vid köp.

Permalänk
Medlem

Snaraare att folk börjar forska innan man köper saker så man ha rett hum vad som skrivs om produkten innan man köper.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Grundproblemet är att vissa datorer per design är felkonstruerade. Om man jämför denna Asus GL702VMK så är den sämre på att hantera värme än alla andra Asus Rog med samma hårdvara?
Om man avaktiverar all överklockning i den medföljande mjukvara, löser detta problemet?

Nå lycka till, det känns som om ägare av dessa datorer borde gå ihop.

*edit*
Angående kolla innan så antar jag TS som alla andra läser en/några review, men man köper datorn upptäcker ett problem och när man söker på problemet hittar man många som klagade. Detta fanns ej att läsa i recensionerna som man läste.
-Så det är inget konstigt att i efterhand inse att produkten hade ett vanligt fel, fast man ansträngde sig och granska den vid köp.

Precis så är det. Jag läste flera rencesioner på den men hittade inget angående detta. Men så fort jag sökte specifikt på problemet kom det hur mycket som helst. Segt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pennywize:

Precis så är det. Jag läste flera rencesioner på den men hittade inget angående detta. Men så fort jag sökte specifikt på problemet kom det hur mycket som helst. Segt.

Samma sak var det med min router som jag får starta om x gånger i veckan, den har dock toppbetyg överallt.
Så jag förstår hur du kunde missa detta.

Nå lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pennywize:

Ja det stämmer, det finns en turbofunktion. Grafikkortet drar igån turbon när spel startas (1402Mhz->1860Mhz) men eftersom tempen drar iväg direkt och begränsar så hamnar GPU på ca ~1500Mhz. Det jag menade är att både CPU och GPU inte kan uttnytja dess fullständiga potential, långt ifrån verkligen.

Angående CPU så är turbon igång oavsett vad jag gör, men frekvensen går ner lite från max.

Så här ser det ut när jag startade datorn och drog igång PUBG lite snabbt: https://i.imgur.com/vi4XCrx.png

Edit: Mer text och bild.

Jag anser inte att det är säkert att detta är nog för en reklamation. Är du inte nöjd med produkten så kan du lämna tillbaka den inom två veckor så vitt jag vet. Men dom är otroligt snälla i min mening om dom gör med på det vid detta laget. Vill bara vara realistisk här. Det är inte ovanligt att laptops klockar ner sig vid belastning. Det suger att en "speldator" gör det, men ja, nu är det så. Detta är något du skulle sätt direkt när du köpte den och ångrat köpet.

Jag antar att det inte blivit sämre med tiden? För om du får den inskickad på reparation och dom hittar damm så kommer dom bara blåsa ur den och skicka tillbaka den. Antagligen med minimal skillnad.

Hoppas du får byta den dock! Suger när man hamnar i sådana här situationer.

Skrivet av anon131444:

Även om den håller sig inom standard så är det fortfarande ingenting man ska förvänta sig. Man ska ju någongång kunna nyttja produkten med samtliga egenskaper, annars är egenskaperna överflödiga och priset bör också vara representerat för detta.

Börja med att prata med ÅF vem det nu var du köpte av och kolla var det tar dig. Du har iallafall rätten på din sida och det tunga argumentet är att du inte kunde förvänta dig det för det framstod ingenstans att detta är ett känt fel eller accepterad egenskap, innan köp.

För om det gjorde det, så hade du inte köpt produkten. Det var alltså avgörande att ha en turbofunktion t ex.

Kladda inte till dina argument till en massa osakliga grejer bara. Konsumenter har en tendens till det och då späder man ut det riktiga argumentet likt en dåligt blandad blandsaft.

Jag har svårt att se att detta håller om nu inte ÅF är på bra humör. Inget som säger att turbo funktionen skall fungera annat än inom ström och temperaturbudget och inget som säger hur länge. Värt ett försök och du har rätt i att man skall vara saklig i sin argumentation. Men tycker du överdriver hans rätt att reklamera.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

Jag har svårt att se att detta håller om nu inte ÅF är på bra humör. Inget som säger att turbo funktionen skall fungera annat än inom ström och temperaturbudget och inget som säger hur länge. Värt ett försök och du har rätt i att man skall vara saklig i sin argumentation. Men tycker du överdriver hans rätt att reklamera.

Jag överdriver inte hans rätt att reklamera. Jag tror inte du besitter den högre uppfattningen av hur man bedömer dessa ärenden.
Säljer jag en produkt med en egenskap 1 och man försöker nyttja egenskap 1 så fungerar den ibland bra, ibland inte, ibland mindre bra. Då anses den vara defekt.

Säljer jag produkt med egenskap 1 där jag förklarar att den fungerar ibland bra, ibland inte och ibland mindre bra, så har kunden förstått vad det innebär och förväntningarna är inte annat än vad jag som säljare lämnat dem att vara.

Du bedömer snarare funktionens toleranser och förminskar dem till "ptja, det är ju så det fungerar så ser inte problemet". Ja det är ju så det fungerar, och ja, jag skulle inte heller se problemet. Men det är inte det vi diskuterar.

Citat:

Det är inte ovanligt att laptops klockar ner sig vid belastning. Det suger att en "speldator" gör det, men ja, nu är det så.

Detta är ett praktexempel på uttryck som säkerligen är ganska konkreta och riktiga för dig men... vi vänder på steken och säger att Alf 69 köpte datorn. Hur ser förutsättningarna ut för Alf att sitta inne med denna information som du ser som allmän bildning (vilket det inte är)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Jag överdriver inte hans rätt att reklamera. Jag tror inte du besitter den högre uppfattningen av hur man bedömer dessa ärenden.
Säljer jag en produkt med en egenskap 1 och man försöker nyttja egenskap 1 så fungerar den ibland bra, ibland inte, ibland mindre bra. Då anses den vara defekt.

Säljer jag produkt med egenskap 1 där jag förklarar att den fungerar ibland bra, ibland inte och ibland mindre bra, så har kunden förstått vad det innebär och förväntningarna är inte annat än vad jag som säljare lämnat dem att vara.

Du bedömer snarare funktionens toleranser och förminskar dem till "ptja, det är ju så det fungerar så ser inte problemet". Ja det är ju så det fungerar, och ja, jag skulle inte heller se problemet. Men det är inte det vi diskuterar.

Detta är ett praktexempel på uttryck som säkerligen är ganska konkreta och riktiga för dig men... vi vänder på steken och säger att Alf 69 köpte datorn. Hur ser förutsättningarna ut för Alf att sitta inne med denna information som du ser som allmän bildning (vilket det inte är)?

Jag ser Alfs förutsättningar som goda att se att han köper en dator med en CPU och gpu som i grundfrekvens går i låga klockhastigheter men som i speciella fall kan klocka upp sig själva. Är Alf 69 inte kunnig på datorer får han ta hjälp av någon som är. Inte sett något om att Asus garanterar att grafikkortet ska uppnå säg 1800 MHz och allt dom snackar om på Asus forum om detta. GTX 1060 i bärbara har en klockhastighet på 1404 MHz. En specad boost på runt 1670 MHz. Hans går i runt 1500 MHz. Så finns inget att klaga på.

Så om jag är okunnig i reklamationsrätt så är du okunnig i teknik. Eller menar du att man kan förvänta sig att komponenterna i datorn är bättre än vad tillverkaren säger? För det är så det verkar. CPUn fungerar också som den ska. Den har inga problem med en temperatur på 90 C. När den når detta klockar den ner sig lite. Allt fungerar ju! (Om än inte tillräckligt för TS)

Laptopen kanske blir varm. Blir den så varm att komponenterna går utanför spec eller att den knappt går att ta i så är den felaktig. Men som det är har han enligt mig bara köpt en dålig dator. Grisen i säcken.

Men ja, jag vet inte hur man bedömer sådana här fall. Jag hade ur en teknisk synvinkel inte beviljat en reklamation och skulle hävda att det är fel att göra det bara för att köparen inte vet vad han köper. Datorn är fullt fungerande.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

Jag ser Alfs förutsättningar som goda att se att han köper en dator med en CPU och gpu som i grundfrekvens går i låga klockhastigheter men som i speciella fall kan klocka upp sig själva. Är Alf 69 inte kunnig på datorer får han ta hjälp av någon som är. Inte sett något om att Asus garanterar att grafikkortet ska uppnå säg 1800 MHz och allt dom snackar om på Asus forum om detta. GTX 1060 i bärbara har en klockhastighet på 1404 MHz. En specad boost på runt 1670 MHz. Hans går i runt 1500 MHz. Så finns inget att klaga på.

Så om jag är okunnig i reklamationsrätt så är du okunnig i teknik. Eller menar du att man kan förvänta sig att komponenterna i datorn är bättre än vad tillverkaren säger?

Laptopen kanske blir varm. Blir den så varm att komponenterna går utanför spec eller att den knappt går att ta i så är den felaktig. Men som det är har han enligt mig bara köpt en dålig dator. Grisen i säcken.

Du missar ständigt den springande punkten och det bevisar du återigen genom att ändra förfarandet i hur du förklarar. Det har dock samma innebörd.

En produkt som säljs har inte en bestämd demografi av köpare för att säljaren ska få en underlättande hantering av saker som dem anser som självklara men som köparen anser vara en reklamation. Branschen kanske inte ser det som en reklamation och inte heller återförsäljaren, för att dem har så stor kännedom om hur tekniken fungerar.

Men om kundens förväntningar är att produkten ska prestera bättre på grund av en turbofunktion som triggas igång vid belastning, men att istället för att arbeta under turboförhållanden så stabiliserar den "den underpresterar" för att inte överhettas.

Om så är fallet så ska detta stå i produktinformationen så att kunden inte kan hävda att dem inte förstod vad dem köpte.

Om istället hans klagan var:

- Datorn blir väldigt varm när jag spelar på laptopens tangenbord. Det är en obehaglig bit jag inte förväntat mig.

Den biten är såpass självklar att vid en bedömning så ser man det som information som är "allmänt känt".

Åter till problemet. Detta är ju ett känt fel. Jag har googlat och jag hittar tonvis med trådar om detta. Ditt argument håller inte dels för att dina argument bygger på att man måste ha en teknisk grundkunskap för att förstå och dels för att felet redan är bevisat som känt. Erkänt, det är en annan fråga. Det skulle dem nog aldrig överväga i en så stor serietillverkning. RMA kostnaderna hade skjutit i höjden.

Edit:

Se bifogad bild. Detta är ett fönster som ser smutsigt ut i direkt solljus. Skulle du, om du ägde detta fönster, reklamera det. Eller skulle du vilja returnera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Du missar ständigt den springande punkten och det bevisar du återigen genom att ändra förfarandet i hur du förklarar. Det har dock samma innebörd.

En produkt som säljs har inte en bestämd demografi av köpare för att säljaren ska få en underlättande hantering av saker som dem anser som självklara men som köparen anser vara en reklamation. Branschen kanske inte ser det som en reklamation och inte heller återförsäljaren, för att dem har så stor kännedom om hur tekniken fungerar.

Men om kundens förväntningar är att produkten ska prestera bättre på grund av en turbofunktion som triggas igång vid belastning, men att istället för att arbeta under turboförhållanden så stabiliserar den "den underpresterar" för att inte överhettas.

Om så är fallet så ska detta stå i produktinformationen så att kunden inte kan hävda att dem inte förstod vad dem köpte.

Om istället hans klagan var:

- Datorn blir väldigt varm när jag spelar på laptopens tangenbord. Det är en obehaglig bit jag inte förväntat mig.

Den biten är såpass självklar att vid en bedömning så ser man det som information som är "allmänt känt".

Åter till problemet. Detta är ju ett känt fel. Jag har googlat och jag hittar tonvis med trådar om detta. Ditt argument håller inte dels för att dina argument bygger på att man måste ha en teknisk grundkunskap för att förstå och dels för att felet redan är bevisat som känt. Erkänt, det är en annan fråga. Det skulle dem nog aldrig överväga i en så stor serietillverkning. RMA kostnaderna hade skjutit i höjden.

Kan vi diskutera problemet och inte dina kunskaper istället?

Jag håller inte med. Du ser ju i hans graf att datorn klockar upp sig. Det är känt att denna dator inte klockar upp sig lika mycket som andra laptops. Men dessa laptops är också av ett större format. Men om det nu är så att konsumenter kan förvänta sig att komponenter beter sig optimalt, på ett sätt som aldrig någonsin hävdats av någon tillverkare eller ÅF, så är det i min mening också fel.

Bara för att internet hävdar att detta är ett fel så är det inte det. Datorn beter sig bara annorlunda än andra, oftast större och tyngre maskiner.

Vad ska Webhallen skriva? Denna dator utnyttjar boost, men inte till okunniga gamers förväntan om mirakel?

Men ok, det kanske funkar så att kunder som inte vet kan reklamera produkter utifrån sin egen okunskap trots att dom är fullt fungerande. Jag tackar för insikten och vi kan gå vidare. Detta ska det dock ändras på när jag blir kejsare.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

Men ok, det kanske funkar så att kunder som inte vet kan reklamera produkter utifrån sin egen okunskap trots att dom är fullt fungerande.

En reklamation innebär inte alltid fel på produkt. Det kan vara förvirrande marknadsföring eller direkt felaktig sådan. Felaktig produktinformation. Försenad leverans. Förlorad leverans.... and so on.

Se gärna mitt inlägg igen ang. fönstret och återkom gärna med en replik eller två om detta.

Permalänk

Tack allihopa för synpunkterna! Jag ska försöka reklamera datorn när helgdagarna tar slut och återkommer med resultat. Datorn är köpt från Webhallen.

Gällande synpunkter på att jag skulle antagligen insett felet direkt eller kollat upp datorn lite bättre så är det inte alltid så lätt. Har som sagt kollat recensioner som inte sagt något om detta problem. Jag har använt datorn ytterst lite under 6 månader och den gången jag verkligen belastade den (startade spel) var ca 1 månad efter köp och då spelade jag PUBG som verkligen inte var optimerat så jag antog (felaktigt) att det var spelet som orsakade mina problem. Eftersom jag använt datorn sammanlagt max 14 dagar under 6 månader så tror jag inte det hunnit samla mycket damm i den.

Det var när jag grävde lite mer och kollade tempkurvor då jag såg hur stort problemet är.

Gällande turbo boosten på CPU/GPU så aktiveras boosten på CPU redan när Windows startas och GPU boosten när ett spel startas. Det är inget jag förvalt för att ge datorn extra kraft, utan den kom så från köp. Grafen jag visade ovan var när jag startade PUBG i några minuter och direkt klättrar CPU mot 90 grader samt GPU mot 86 grader och grafikkortets "temp limit" aktiveras vid 86 grader som man också ser på grafen (GPU nådde 90 grader med efter ytterligare några minuter). Får göra en till graf senare när jag haft spelet igång en längre period för att se vad sluttemparna blir.

Jag vet inte, är jag orimlig att begära att CPU/GPU inte ska sväva runt 90 grader vid spelande med en så kallad spellaptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

En reklamation innebär inte alltid fel på produkt. Det kan vara förvirrande marknadsföring eller direkt felaktig sådan. Felaktig produktinformation. Försenad leverans. Förlorad leverans.... and so on.

Se gärna mitt inlägg igen ang. fönstret och återkom gärna med en replik eller två om detta.

Beskriv du vad som är meningen med fönstret. Jag är inte här för att göra något prov.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv

@heatm:

Du kan uppenbarligen inte fönster <Sitter på en stor häst> Fniss.

Jo. Fönstret ser smutsigt ut, det anser även jag som är så bevandrad. Det går inte heller att tvätta bort då det sitter mellan glasen.
Kunden upplever det som ett stort problem. Det skulle förmodligen du också om du investerade så mycket pengar.

Men det räcker inte för kunden. Branschpraxis förklarar att riktlinjer för besiktning är tre meters avstånd och inte i direkt fallande solljus. Alltså besiktning sker i normalt dagsljus med inget direkt fallande ljus för att framhäva.

Detta svar fick vi av tillverkaren och till och med branschen och SPF (Svensk Planglas Förening) stödjer inte oss som ÅF.

Men som ÅF har vi helt andra krav mot konsument. Kunden förväntar sig inte att få stå med "smutsiga" fönster.
Argumentet är helt korrekt och kunden fick gehör för sina påståenden.

Min poäng är just det sistnämnda. Det spelar ingen roll om det finns ett ISO cert som t ex för pixelfel, eller om tillverkaren inte tycker det är fel osv osv. Det är vad som förmedlas innan köp och som leder till ett avslutat köp för sagd produkt/tjänst.

Observera att det finns ju banala förväntningar av vissa kunder. Dessa skjuts oftast under mattan. Men denna låter fullt rimlig. TS; kör på och återkom gärna med vad du får för gehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pennywize:

Tack allihopa för synpunkterna! Jag ska försöka reklamera datorn när helgdagarna tar slut och återkommer med resultat. Datorn är köpt från Webhallen.

Gällande synpunkter på att jag skulle antagligen insett felet direkt eller kollat upp datorn lite bättre så är det inte alltid så lätt. Har som sagt kollat recensioner som inte sagt något om detta problem. Jag har använt datorn ytterst lite under 6 månader och den gången jag verkligen belastade den (startade spel) var ca 1 månad efter köp och då spelade jag PUBG som verkligen inte var optimerat så jag antog (felaktigt) att det var spelet som orsakade mina problem. Eftersom jag använt datorn sammanlagt max 14 dagar under 6 månader så tror jag inte det hunnit samla mycket damm i den.

Det var när jag grävde lite mer och kollade tempkurvor då jag såg hur stort problemet är.

Gällande turbo boosten på CPU/GPU så aktiveras boosten på CPU redan när Windows startas och GPU boosten när ett spel startas. Det är inget jag förvalt för att ge datorn extra kraft, utan den kom så från köp. Grafen jag visade ovan var när jag startade PUBG i några minuter och direkt klättrar CPU mot 90 grader samt GPU mot 86 grader och grafikkortets "temp limit" aktiveras vid 86 grader som man också ser på grafen (GPU nådde 90 grader med efter ytterligare några minuter). Får göra en till graf senare när jag haft spelet igång en längre period för att se vad sluttemparna blir.

Jag vet inte, är jag orimlig att begära att CPU/GPU inte ska sväva runt 90 grader vid spelande med en så kallad spellaptop?

Det kanske känns obekvämt med höga tempo men chipsen kommer inte gå sönder utav dom. Dom är gjorda för att arbeta i den tempen. Däremot kommer fläktarna antagligen behövas bytas ut precis när garantin går ut om du använder den mycket. Det är så det funkar med "prisvärda" speldatorer. Du gör helt rätt i att försöka reklamera den. Jag ville bara sänka dina förväntningar en aning utifall det inte går igenom med argumentet att datorn faktiskt fungerar som den ska utifrån de fakta vi har än så länge. Nu ser det dock ut som om du har rätten på din sida så jag håller tummarna på att nästa dator är snabbare än vad tillverkaren hävdar.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@heatm:

Du kan uppenbarligen inte fönster <Sitter på en stor häst> Fniss.

Jo. Fönstret ser smutsigt ut, det anser även jag som är så bevandrad. Det går inte heller att tvätta bort då det sitter mellan glasen.
Kunden upplever det som ett stort problem. Det skulle förmodligen du också om du investerade så mycket pengar.

Men det räcker inte för kunden. Branschpraxis förklarar att riktlinjer för besiktning är tre meters avstånd och inte i direkt fallande solljus. Alltså besiktning sker i normalt dagsljus med inget direkt fallande ljus för att framhäva.

Detta svar fick vi av tillverkaren och till och med branschen och SPF (Svensk Planglas Förening) stödjer inte oss som ÅF.

Men som ÅF har vi helt andra krav mot konsument. Kunden förväntar sig inte att få stå med "smutsiga" fönster.
Argumentet är helt korrekt och kunden fick gehör för sina påståenden.

Min poäng är just det sistnämnda. Det spelar ingen roll om det finns ett ISO cert som t ex för pixelfel, eller om tillverkaren inte tycker det är fel osv osv. Det är vad som förmedlas innan köp och som leder till ett avslutat köp för sagd produkt/tjänst.

Observera att det finns ju banala förväntningar av vissa kunder. Dessa skjuts oftast under mattan. Men denna låter fullt rimlig. TS; kör på och återkom gärna med vad du får för gehör.

Ja, det låter rimligt. Jag hade gjort samma sak. Men i detta fallet skulle jag måsta ha varit på gott humör för att ge ett godkännande och jag har förklarat varför. Självklart kan man ge det av ren goodwill dock. Jag gör det hela tiden på mitt jobb för att vi har trogna kunder som lägger ner mycket pengar. Jag har inte hävdat att han aldrig kommer få igenom sitt anspråk. Jag har bara sagt att han inte kan förvänta sig det pga att produkten är felaktig, oavsett vad internetforum säger. Nu räcker det. Vi håller tummarna för TS.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv

@heatm: Japp vi håller tummarna