Permalänk
Medlem

Kan ej boota i XMP

Hej!

har precis uppgraderat datorn lite
till ett
Rog magimus x hero mobo
G. skill 4133 Mhz

Men jag lyckas ej få datorn att boota i 4133 Mhz. ..

när jag går in i bios så står det 2100 Mhz något som standarnd
men när jag väljer XMP (då väljs 4133 Mhz och 1,35v vilket spec är på RAM)
när jag sedan startar om så bootar den ej. bara blir svart så man får boota om den hårda vägen

någon som vet varför detta sker?

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Haft samma problem med XMP förr, uppdatera ditt bios om du inte har senaste

Visa signatur

Glad Sommar

Permalänk
Medlem

I dom hastigheterna är det inte ens garanterat att minnes kontrollern i cpun pallar trycket.. Kolla system agent volt /vccin och prova öka på lite

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Om man läser lite extra på Asus hemsida med just X hero, så ser man att hastigheter över 2666MHz, även fast moderkortet har "stöd" för dom, räknas till OC, och är därför inte garanterade att fungera. Att det finns en XMP profil betyder inte heller per automatik att det kommer fungera.
Jag får det inte att fungera med mina minnen alls och efter ett par timmars pillande så gav jag upp och sänkte tills jag hitta något som fungerande.
Valde även minnen som fanns på deras QVL lista men det hjälpte inte heller.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Om man läser lite extra på Asus hemsida med just X hero, så ser man att hastigheter över 2666MHz, även fast moderkortet har "stöd" för dom, räknas till OC, och är därför inte garanterade att fungera. Att det finns en XMP profil betyder inte heller per automatik att det kommer fungera.
Jag får det inte att fungera med mina minnen alls och efter ett par timmars pillande så gav jag upp och sänkte tills jag hitta något som fungerande.
Valde även minnen som fanns på deras QVL lista men det hjälpte inte heller.

Okej okej, så man får kanske "köpa" att man bara kan köra typ 3200Mhz kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Okej okej, så man får kanske "köpa" att man bara kan köra typ 3200Mhz kanske?

I absolut värsta fall så kan det ju vara så. Man får helt enkelt pröva sig fram. Som tidigare skrivet så pröva ändra lite på system agent /vccin.

Tror mina rullar i 3466Mhz just nu istället för de 3600MHz dom är speccade för.
Har inte orkat lägga mer energi på det just nu.

Intressant nog fungerade dock XMP profilen med 3600Mhz första gången.
Sedan började jag överklocka och sedan dess har det aldrig igen fungerat. Även med nyaste BIOS uppdatering och allt återställt till default. Så fungerar det inte. Så jag gav upp för tillfället på att försöka mig över 3466Mhz, det får bli någon annan dag när man har lite att göra.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5