Köpråd - mellan två skärmar (Samsung & Philips) 55"

Permalänk
Medlem

Köpråd - mellan två skärmar (Samsung & Philips) 55"

Hej!

Var precis på väg att köpa den här: Philips 55PUS7272 för 6 666 kr på Elgiganten

... men såg såklart när jag siftade igenom min e-post, den här: Samsung UE55MU6275 för 6 999 kr via NetonNet

Båda är 55" skärmar och inom min budget.

Testade Prisjakts jämförelseverktyg, men gav inte mycket info annat än att den ena (Philips) har 1 HDMI port mer.
Har ni några förslag eller synpunkter att dela med er av?

Tack på förhand! 🙏

Permalänk
Bildexpert 📺

@Swe.Stars: Philipsen är IPS och Samsungen en VA-panel. Samsungen har troligtvis en lägre latens i spelläget jämfört med Philipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Swe.Stars: Philipsen är IPS och Samsungen en VA-panel. Samsungen har troligtvis en lägre latens i spelläget jämfört med Philipsen.

Tack laxpudding! IPS är alltid bättre?
Köpte för övrigt Philipsen men ska lämna tillbaka den idag (eller imorgon).

Anledningen:

Köpte på Elgigantens mellandagsrea nu 2017 för 6 666:- (nästan halva priset).

Jag vart ej nöjd. Min äldre Samsung (Smart-TV) var såväl estetiskt snyggare och bättre rent bildmässigt med analog kanaler. Vet att de flesta kör digitalt (med en "boxer") idag, men inte vi.

+ Ambi-light:
Vart oerhört förvånad över hur effektfull den kunde vara. Fanns flertalet inställningar och lägen och den gick också att stänga av

- Ljudet:
.. som på min äldre Samsung smart-TV - uruselt

- Fötterna:
...hamnade utanför vår TV-bänk + att vi har en betongvägg, vilket gjorde att väggfäste kändes krångligt

- Bildkvalitén:
... analog TV-kanal blev typ uppskalad och asfult. Helt osebart (borde länkat bilder, men dumt nog inga). Via Netflix såg bilden inte avsevärt bättre ut, vilket jag hoppades. Har inte de dyrare HD Ultra sändningarna, utan betalar (via en kompis för de vanliga HD-sändningarna på/via Netflix. Alltså ingen markant skillnad med de medier vi kollade med

- Fjärrkontrollen:
... alla har väl olika tycke om QWERTY-tangenbord, men det gjorde fjärrkontrollen _extra_ stor i förhållande till vår gamla Samsung - där Samsung erbjöd en liten smidig kontroll med ett scrollhjul + röststyrning eller en lite vanlig traditionell fjärrkontroll.

- Estetisk design:
... trot eller ej, men den här punkten är ju ändå viktig. TV:n är INTE vit (som man kan tycka sig se av bilderna, utan den är grå(!). 2003 grå. Den är alltså riktigt ful med kantiga hörn i grått. Den är dessutom knappast "ultratunn" utan är minst 2-3 cm tjockare än vår äldre Samsung Smart-TV.

+- Funktionerna:
... har Plex, SVT Play, Netflix. De vi använder främst. Men funktionaliteten kändes inte bättre

Summering
Så trotts att vi får TV:n för nästan halva priset (12 990:- vs 6 666:-) så känns "uppgraderingen" inte märkbar.

Det blir nog när OLED kryper ner i pris till kanske samma nivå, alternativt en ny Samsung där de iaf har fötterna/foten mitt i, istället för längst ut.

Tack gode gud för Öppet Köp.

Dold text
Permalänk
Medlem

Ips är inte bättre än va

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

@Swe.Stars: Kolla artikeln om TV-apparater där jag går igenom skillnaden mellan VA och IPS och vilka olika behov de svarar till. Länk i signatur nedan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Swe.Stars: Kolla artikeln om TV-apparater där jag går igenom skillnaden mellan VA och IPS och vilka olika behov de svarar till. Länk i signatur nedan!

Hej Laxpudding!

Är det länkarna i din signatur?
Vilken av dem är det du syftar på?

Permalänk
Bildexpert 📺