Silverstone släpper kylfläns för M.2-enheter

Permalänk
Melding Plague

Silverstone släpper kylfläns för M.2-enheter

Precis som MSI och EK Water Blocks innan dem släpper nu Silverstone en kylfläns för M.2-enheter, vilken ska erbjuda bättre prestanda och lägre temperatur.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde vara inkl. redan från fabrik. Men det är klart trånga tunna laptops får då problem antar jag.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Den här kylaren ser rätt feldesignad ut. Med "tak" längst ut på flänsarna krävs ett luftflöde som löper längs med kylaren för att få vettig effekt, men med den normala orienteringsriktningen går eventuellt luftflöde på tvärs med kylaren.

Alltså designad med avseende på utseende snarare än effektiv kylning!

Permalänk
Inaktiv

Behöver testas, ibland behöver man inte göra märkvärdiga saker alls för att diskar ska börja throttla, det kan räcka med att kopiera 500GB från en disk till en annan.

Nå det blir roligt att se tester på denna senare, en annan är för trött för att ens öppna chassit nu. hehe

Ångande kylfläns ingå så kostar de pengar, dessa håller ett bra tag om de ej byter formen. Det är dessutom bara en liten skara som behöver ha dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Den här kylaren ser rätt feldesignad ut. Med "tak" längst ut på flänsarna krävs ett luftflöde som löper längs med kylaren för att få vettig effekt, men med den normala orienteringsriktningen går eventuellt luftflöde på tvärs med kylaren.

Alltså designad med avseende på utseende snarare än effektiv kylning!

Beror på moderkort men på de flesta så kommer väl frontfläktarna blåsa längs med stickan?

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

@anon159643: Hur mycket throttlar M.2? har aldrig haft en själv. Lär ju vara ganska lätt annars att själv bara trycka dit några kopparflänsar som finns att köpa billigt tänker jag?

Permalänk
Medlem

EK Water Block's ser bättre ut och verkar faktiskt också mer funktionell. Vad är detta för skit i jämförelse?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Köpte nåt liknande till min 960 EVO och det tog 2 timmar att få fast skiten pga clipsen och sedan tappade jag känseln i fingertopparna ett tag efter.

https://www.inet.se/produkt/6912311/alphacool-hdx-m-2-ssd-80m...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karazhan:

@Johan86c: Hur mycket throttlar M.2? har aldrig haft en själv. Lär ju vara ganska lätt annars att själv bara trycka dit några kopparflänsar som finns att köpa billigt tänker jag?

Jag et inte riktigt, jag har extra kylning på mina och de är fulla med data så jag orkar ej testa. Men det går att googla på problemet.
Jag har dock en drös med samsung s1 usb ssd och de när man kopierar större filer sjunker till hdd hastighet p.g.a värmen. Så jag kör alltid med bra kylning efter detta.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

EK Water Block's ser bättre ut och verkar faktiskt också mer funktionell. Vad är detta för skit i jämförelse?

Enligt artikeln omEk kylarn står det " Tillverkaren uppger 8 till 11 grader lägre temperaturer jämfört med en SSD-enheter utan kylare"
Och silverstone "Enligt företagets egen jämförelse handlar det om en skillnad på mellan 10-15 °C när det kommer till temperatur och 60 sekunder när det kommer till filöverföringstid."
Så vi får väl se vilken som är bäst när det kommer riktiga test. Det viktigaste måste ju vara att man har någon form av luftflöde över flänsen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Alltså jag vet inte om det bara var bilden men den andra bilden såg det ut som man har staplat den ovanför disken och såg rent ut sagt för jövligt ut

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag köpte EK's heatsink till min 960 EVO.

Har hört att Pro versionerna kan ha problem med throttling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Köpte nåt liknande till min 960 EVO och det tog 2 timmar att få fast skiten pga clipsen och sedan tappade jag känseln i fingertopparna ett tag efter.

https://www.inet.se/produkt/6912311/alphacool-hdx-m-2-ssd-80m...

Du fick mig att skratta högt 👍😊♥️ Hoppas det gick bra sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem

Kollade efter tester och hittade ingen som verifierar att det verkligen går fortare. Tempen sjunker men det verkar inte gå fortare för det.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

... på de flesta så kommer väl frontfläktarna blåsa längs med stickan?

Frontfläktarna sitter för långt bort. För att de ska räknas måste man använda Silverstones fläktar med riktverkan och det får inte finnas något grafikkort som stör luftflödet.
Det vanligaste är väl att denna sticka sitter intill/under grafikkortet, och de flesta grafikkortskylare blåser då värmd luft tvärs mot stickan.

Permalänk

Jag har två av EK's m.2 kylare, och de är ju bra mycket snyggare än .. de här. Hade hoppats på att Silverstone skulle köra aluminium och en clean design.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Dr. MASS:

Borde vara inkl. redan från fabrik. Men det är klart trånga tunna laptops får då problem antar jag.

Laptops? De är ju faktiskt så att majoriteten av moderkort inte kan använda den här typen av kylare och ett grafikkort, då man oftast placerar M.2 platsen under x16 sloten. Därför jag valde Asus moderkort för att kunna använda EK's kylare.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Behöver testas, ibland behöver man inte göra märkvärdiga saker alls för att diskar ska börja throttla, det kan räcka med att kopiera 500GB från en disk till en annan.

Nå det blir roligt att se tester på denna senare, en annan är för trött för att ens öppna chassit nu. hehe

Ångande kylfläns ingå så kostar de pengar, dessa håller ett bra tag om de ej byter formen. Det är dessutom bara en liten skara som behöver ha dem.

Tjena Johan! Har handlat med dig tidigare på marknaden, ville bara påpeka att det du sa gällande 500Gb filer inte är throttling. Tänk på att den 960 EVO disken du har, kör TLC minne med SLC cache. Den kör bara sina höga speeds under cache-minnet, sen när de flyttat ungefär 16-32Gb så saktar den ner till SATA farter, är bara 960 Pro diskarna som kör MLC och kan hålla sina farter under större filer. Så det är nog därför den throttlar, inte pga värme

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Köpte nåt liknande till min 960 EVO och det tog 2 timmar att få fast skiten pga clipsen och sedan tappade jag känseln i fingertopparna ett tag efter.

https://www.inet.se/produkt/6912311/alphacool-hdx-m-2-ssd-80m...

Tjena! Jag upplevde samma sak, men det var betydligt mycket lättare att fästa min andra EK kylare vid min WD Black enhet. Tror bara de har med tur eller otur med de små clips:en man får med

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Jag har två av EK's m.2 kylare, och de är ju bra mycket snyggare än .. de här. Hade hoppats på att Silverstone skulle köra aluminium och en clean design.

Som @robbankentor var inne på blir det skillnad i prestanda eller är det bara lägre temperatur?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Borde vara inkl. redan från fabrik. Men det är klart trånga tunna laptops får då problem antar jag.

Många moderkort med M.2-platser har ju iallafall kylfläns på EN av platserna. Och säkert 99 % av användarna klarar sig med endast en SSD-disk.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Som @robbankentor var inne på blir det skillnad i prestanda eller är det bara lägre temperatur?

Helt ärligt tror jag att heatsinks inte gör sån jättestor skillnad, faktum är ju också att vi ännu inte riktigt vet hur vi ska kyla m.2 enheter, de är så pass kompakta och man vill ju inte kyla hela disken egentligen. Och luftflödde är extremt viktigt för att få en hel bild. Men den är det ju värt att påpeka att alla M.2 diskar inte throttlar, t.ex. 960 EVO enheterna använder ju SLC cache och när de är slut så hamnar de på SATA farter och där nere så throttlar den ej, men blir långsam. Jag använder ju egentligen mina Ek kylare för att de är snygga.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Som @robbankentor var inne på blir det skillnad i prestanda eller är det bara lägre temperatur?

Exakt, sen är siffran väldigt skum det går 60sec snabbare i filöverföring? Vad kopierar dom 20TB eller 2GB?

För 5-6 år sen var frågan om Ramkylning gjorde någon skillnad, mer än skydda minnena under montering.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Kollade efter tester och hittade ingen som verifierar att det verkligen går fortare. Tempen sjunker men det verkar inte gå fortare för det.

Skrivet av robbankentor:

Exakt, sen är siffran väldigt skum det går 60sec snabbare i filöverföring? Vad kopierar dom 20TB eller 2GB?

För 5-6 år sen var frågan om Ramkylning gjorde någon skillnad, mer än skydda minnena under montering.

Detta problem har funnits länge, och Samsung har gjort vad de kan för att förbättra det.
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Samsung-950-Pro-M-...

Det hela började med 950 som redan då kunde throttla inom 2 min skrivning/hårt jobb.

De testade då olika design och typer av M.2 slots, notera... detta är utan GPU last.

Som du ser... det kan skilja, men alla flaskade.

Om grafikkorten jobbar samtidigt... o boy, kunde bli så illa som <10 sekunder i värsta fall.

Så vad gjorde Samsung? Jo de lade en kopparremsa under ettiketten på disken för att fördela värmen och ge lite mer buffert.
Resultatet kan du bla se här:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Samsung-960-Pro-vs...
Som du ser så tål 960 PRO en hel del mer nu än 950 PRO och kan vidhålla max prestanda längre. Men trots detta så kan den faktiskt flaska efter 2-3 min och börja "klocka ner sig". Titta på Random Write... 30 sek-ish för 950 PRO och ca 120sek för 960 PRO. Men... det kan lätt bli 60sek skillnad mellan 600MB/s och 100MB/s slumpmässig skrivning.

Nu är detta specifika extremlaster, men som testet på 950 PRO visar så blir det exponentiellt värre med grafikkort, väldigt snabbt. Så... slumpmässigt jobb, medan du spelar... och du lär slå i termisk gräns väldigt fort.

Här har du även en FLIR video på hur varma de blir:
https://tinkertry.com/first-look-samsung-960-evo-m2-nvme-temp...
950 PRO throttlade vid 79, medan 960 EVO saktar ner redan vid 74 grader.

Så nu kommer följdfrågan... hur är det med 960 EVO vs 950 PRO?

Det bästa info jag kan hitta är detta:
"Throttling seems to occur in stages to minimize the impact on the user experience. The 960 EVO can operate a full 16 seconds longer than the 950 Pro before the dynamic thermal guard (DTG) triggers and reduces performance to maintain a safe thermal envelope."
http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-960-evo-nvme-ssd-...

Eftersom 960 TLC kräver mer energi att skriva, + det ska rotera in i SLC cachen så kommer disken jobba hårdare, och i teorin bör den då bli varmare. Så den kommer göra sämre än 960 PRO i denna aspekt, iaf med sekventiell data.

Om du har köpt en 960 EVO för du är en som är allergisk mot kablar, och inte behöver prestandan, behöver du troligen inte kylflänsen heller, även om lägre temps (inte 70+) är bättre för livslängd också. Om du dock använder din M.2 NVMe SSD till den nivån den borde användas... lär du också behöva kylning om du vill få ut prestandan du betalat för, (annars är SATA SSD mer prisvärt).

Problemet finns också i andra tillverkares M.2 SSDer, då det helt enkelt är kontrollern som överhettar i de flesta fall. Vilket redan här och nu har visat att M.2 saknar framtid. Den har redan nått sitt termiska tak, och utan en ordentlig designad kylning, inte klarar mer.

Personligen hade jag önskat 960 fanns som U.2 SSD. Det är en 2,5" PCI-E 4x ansluten SSD med samma "NVMe" prestanda, men 15mm tjock och en ordentlig kylfläns så den kan jobba 24/7 om du så vill.
Samsung vill dock inte att 960 ska användas av företag, därför finns den bara som M.2, medan ders Enterprise klass med samma NAND (och kontroller mer eller mindre), finns som U.2 disk.