Samsung UE49MU6195 eller Philips 55PUS7272 ?

Permalänk
Medlem

Samsung UE49MU6195 eller Philips 55PUS7272 ?

Hej!

Tänkte köpa en TV. Tänkte spendera runt 5-7 kkr.
Elgiganten har två som verkar passa mig.

Samsung 49" 4K UHD Smart TV UE49MU6195
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE49MU6195XXC/...

och

Philips 55" UHD Smart TV 55PUS7272
https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/55PUS7272/phil...

Om vi bortser från storlek, är Philipsen bättre eller sämre?

Eller finns det något annat kap nu under rean i andra affärer?

Edit:

Är denna bättre?
https://www.dustinhome.se/product/5011023108/55uj634v-55-4k-l...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Tittar också på Philipsen.. men dock jämför med den här Samsung UE55MU6275 för 6 999 kr

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4328864

Curved är jut skitsnyggt!

Permalänk
Medlem

@Swe.Stars: Okej, den kurvade går bort för mig. Vill ha en platt Har du hittat någon om Philipsen?

Dessa kollar jag på nu:

LG 49UJ630V - 4990kr
LG 49UJ670V - 5990kr
Philips 55PUS7272 - 6666 kr
Samsung UE49MU6195 - 4990 kr

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Bildexpert 📺

@Leyer: Philipsen är en IPS enligt https://www.displayspecifications.com/en/brand/3750b men som vanligt med Philips har man ingen aning om på vilket kvalitetsnivå produkterna ligger innan man sett dem. 7-serien är Philips mellanklass.

LG-modellerna är definitivt IPS:er och Samsung MU6 är VA-panel. De är inom "good enough"-kategorin och man ska inte ställa höga krav på dem men heller inge vänta sig skräp.

Så det blir mest en fråga om VA eller IPS-panel och vad du har för krav där.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Okej tack! Så Philipsen vet man inte. De andra är likvärdiga och man ska välja efter vilken panel man föredrar på dem?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Bildexpert 📺

@Leyer: Det är meh!

Alltså sak samma vad du väljer, ingen av dem är kvalitetsprodukter. Lite som att välja färdig smörgås på ICA, Coop eller Hemköp. Ingen kommer vara den bästa macka du käkat i år, men alla gör dig mätt i magen. Sedan är det en smaksak om du vill ha skinka eller ost. Och jag kan inte berätta för dig vad du föredrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Leyer: Det är meh!

Alltså sak samma vad du väljer, ingen av dem är kvalitetsprodukter. Lite som att välja färdig smörgås på ICA, Coop eller Hemköp. Ingen kommer vara den bästa macka du käkat i år, men alla gör dig mätt i magen. Sedan är det en smaksak om du vill ha skinka eller ost. Och jag kan inte berätta för dig vad du föredrar där.

Ok, tack!

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

@Leyer: Vilken TV tänkte du köpa? Är inne på att köpa en Philips 55PUS7272 jag med. Såg dock på deras hemsida att priset är tillbaka på ordinarie?

Visa signatur

I'm not a psycho

Permalänk
Medlem

@fritet: Jag har en bokning på Philipsen för 6660kr men just nu lutar det åt Samsung UE49MU6195. Bäst hade ju varit att kunna jämföra dem i verkligheten... Men vet inte om Elgiganten har båda uppe i butik nära mig.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

@Leyer: Kontaktade Elgiganten varför priset var ordinarie och fick svaret "TVn är slutsåld på vårt huvudlager och inte med i rean längre. Ledsen för det!" Får väl bli en annan då

Visa signatur

I'm not a psycho

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritet:

@Leyer: Kontaktade Elgiganten varför priset var ordinarie och fick svaret "TVn är slutsåld på vårt huvudlager och inte med i rean längre. Ledsen för det!" Får väl bli en annan då

Det är bara skitsnack. Åkte till närmsta Elgiganten och de hade massa i lager för lite mer än 8000 kr alltså fortfarande på rea men inte lika mycket, försökte övertala dem att sälja den till mig för 6660 kr eftersom att jag hade den bokad i en annan butik för det priset. Men det gick inte. Så jag gick över till Mediamarkt och köpte en LG 49UJ630V, tyckte inte Samsungen såg lika bra ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Jag hade sjuk tur.
Fick tag på Philipsen (55PUS7272) för 6 666 kr.
MEN.

Den får åka tillbaka.
Den är fasen inte bra alltså.
Så här skrev jag på Prisjakt:

Köpte på Elgigantens mellandagsrea nu 2017 för 6 666:- (nästan halva priset).

Jag vart ej nöjd. Min äldre Samsung (Smart-TV) var såväl estetiskt snyggare och bättre rent bildmässigt med analog kanaler. Vet att de flesta kör digitalt (med en "boxer") idag, men inte vi.

+ Ambi-light:
Vart oerhört förvånad över hur effektfull den kunde vara. Fanns flertalet inställningar och lägen och den gick också att stänga av

- Ljudet:
.. som på min äldre Samsung smart-TV - uruselt

- Fötterna:
...hamnade utanför vår TV-bänk + att vi har en betongvägg, vilket gjorde att väggfäste kändes krångligt

- Bildkvalitén:
... analog TV-kanal blev typ uppskalad och asfult. Helt osebart (borde länkat bilder, men dumt nog inga). Via Netflix såg bilden inte avsevärt bättre ut, vilket jag hoppades. Har inte de dyrare HD Ultra sändningarna, utan betalar (via en kompis för de vanliga HD-sändningarna på/via Netflix. Alltså ingen markant skillnad med de medier vi kollade med

- Fjärrkontrollen:
... alla har väl olika tycke om QWERTY-tangenbord, men det gjorde fjärrkontrollen _extra_ stor i förhållande till vår gamla Samsung - där Samsung erbjöd en liten smidig kontroll med ett scrollhjul + röststyrning eller en lite vanlig traditionell fjärrkontroll.

- Estetisk design:
... trot eller ej, men den här punkten är ju ändå viktig. TV:n är INTE vit (som man kan tycka sig se av bilderna, utan den är grå(!). 2003 grå. Den är alltså riktigt ful med kantiga hörn i grått. Den är dessutom knappast "ultratunn" utan är minst 2-3 cm tjockare än vår äldre Samsung Smart-TV.

+- Funktionerna:
... har Plex, SVT Play, Netflix. De vi använder främst. Men funktionaliteten kändes inte bättre

Summering
Så trotts att vi får TV:n för nästan halva priset (12 990:- vs 6 666:-) så känns "uppgraderingen" inte märkbar.

Det blir nog när OLED kryper ner i pris till kanske samma nivå, alternativt en ny Samsung där de iaf har fötterna/foten mitt i, istället för längst ut.

Tack gode gud för Öppet Köp.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Swe.Stars: Har svårt att se att Philipsen skulle vara så fantastiskt mycket sämre än din gamla Samsung när det kommer till exempelvis Netflix. Vad som ofta händer är att din Samsung står inställd på en felaktig bild - alla TV ger felaktig bild direkt ur kartong - där den godtyckligt förvränger färger, ljus, kontrast och adderar godtycklig bildprocessning. Samsungs "Standard"-läge är ett sådant exempel på en felaktig bild.

Du har sett på bilden från Samsungen i flera år och därför vant dig vid att bilden ska se ut på ett visst sätt. Förmodligen är den helt fel inställd och ger fel sorts färg och bild. När Philipsen dyker upp på samma ställe har Philips i sin tur sin galna idé om felaktig bild direkt ur kartong. Den förvränger bild, ljus och färger på sitt sätt, enligt Philips påhittade filosofi om hur bild ska se ut.

Hade det varit tvärtom, att du kört Philipsen först i flera år och sedan bytt till Samsungen hade antagligen tyckt samma sak, att Philipsen var "bäst" och att Samsungen inte dög. Du jämför med vad du är van med.

Lösningen är att istället kör bilden som den är tänkt att reproduceras, alltså att följa den rådande internationella bildstandarden. Det går via kalibrering eller att läsa på djuplodade tester hur man ställer in bilden rätt. Då blir det mycket tydligare vad som är skillnad mellan gamla och nya TV:n. Och framför allt: Du kan byta TV utan att reagera på det sätt du gör.

För analog TV finns det däremot inget hopp. Du kan inte få "bättre", särskilt inte om du kliver upp i storlek. Där blir det enbart en fråga om godtycklig förvrängning av bilden. Är analog TV det viktiga för dig rekommenderar jag istället en tjock-TV från Blocket för det är den optimala tekniken för analog TV-sändning.

Eller så kliver du bort från att titta på bild med 60-talsteknik och går på digitala sändningar (90-talsteknik) eller åtminstone HD-sändningar (00-talstelnik).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Swe.Stars: Har svårt att se att Philipsen skulle vara så fantastiskt mycket sämre än din gamla Samsung när det kommer till exempelvis Netflix. Vad som ofta händer är att din Samsung står inställd på en felaktig bild - alla TV ger felaktig bild direkt ur kartong - där den godtyckligt förvränger färger, ljus, kontrast och adderar godtycklig bildprocessning. Samsungs "Standard"-läge är ett sådant exempel på en felaktig bild.

Du har sett på bilden från Samsungen i flera år och därför vant dig vid att bilden ska se ut på ett visst sätt. Förmodligen är den helt fel inställd och ger fel sorts färg och bild. När Philipsen dyker upp på samma ställe har Philips i sin tur sin galna idé om felaktig bild direkt ur kartong. Den förvränger bild, ljus och färger på sitt sätt, enligt Philips påhittade filosofi om hur bild ska se ut.

Hade det varit tvärtom, att du kört Philipsen först i flera år och sedan bytt till Samsungen hade antagligen tyckt samma sak, att Philipsen var "bäst" och att Samsungen inte dög. Du jämför med vad du är van med.

Lösningen är att istället kör bilden som den är tänkt att reproduceras, alltså att följa den rådande internationella bildstandarden. Det går via kalibrering eller att läsa på djuplodade tester hur man ställer in bilden rätt. Då blir det mycket tydligare vad som är skillnad mellan gamla och nya TV:n. Och framför allt: Du kan byta TV utan att reagera på det sätt du gör.

För analog TV finns det däremot inget hopp. Du kan inte få "bättre", särskilt inte om du kliver upp i storlek. Där blir det enbart en fråga om godtycklig förvrängning av bilden. Är analog TV det viktiga för dig rekommenderar jag istället en tjock-TV från Blocket för det är den optimala tekniken för analog TV-sändning.

Eller så kliver du bort från att titta på bild med 60-talsteknik och går på digitala sändningar (90-talsteknik) eller åtminstone HD-sändningar (00-talstelnik).

Haha! Antar att jag är för snål för digitala sändningar
Jag använder främst TV:n för just Netflix, konsolspelande, Plex Chromecastande av SVT Play + nyheterna på morgonen. Så att skaffa ett abonnemang med Telia, Boxer eller dylikt för en månadsavgift, ligger inte i mina tankegångar

Skillnaden när jag köpte min Full HD TV (32") var enorm. Samma sak när jag köpte min nuvarande Samsung där steget var Smart-TV. Enormt steg. Tror att det får bli OLED nästa Black Friday eller mellandagsrea.