SweClockers guide till bildskärmsköpet

Permalänk
Medlem

@Tenerazza
https://www.techpowerup.com/gpudb/b3049/asus-strix-gtx-970-di...

Så HDMI -adapter - DP på ena uttaget och DP-DP på det andra. Noga med konverteringstandard.

Skall till Kjell under dagen så det löser vi nog.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör en asus 144hz https://www.komplett.se/product/774683/gaming/skarmar-tillbeh...
Och en asus 60 Hz via hdmi!

Efter att läst denna guide undrar jag om det är bättre att använda display portarna i stället?
Dator i sign!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av seraj5:

Jag köpte nyss skärmen oculus rift cv1, vad sägs om den? @Laxpudding

Att någon blir lite illamående den närmaste tiden?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Homdax:

Har nog ingen användning för över 60Hz, men jag har lagt 9000 på två stycken Dell P2415Q med 4K, alltså 3840 x 2160. Ser inga 4K skärmar nämnda?

Kolla avsnitt 9 som heter "4K-skärmar".

Skrivet av Homdax:

Vidare har jag fråga om anslutning. Idag har jag DVI i grafikkortet med adapter till bildskärmen. Grafikkortet har inte 2 HDMI eller 2 DP (Asus 970GTX 4GB GDDR5), det har en av varje så för att få så lika signal som möjligt ut från grafikortet valde jag DVI ut. Det är en DVI till HDMI konverterare så jag använder HDMI ingången i respektive skärm. Skulle jag istället kört ena skärmen på HDMI-HDMI och den andra på DP-DP? Vad får det för teoretiskt resultat för det blir ju olika signal in på varje skärm...

Dell P2415Q har vi testat och vi kör dem på redaktionen. Kör du via HDMI (och TMDS-signal som det blir) når du endast 30 Hz med dessa skärmar. Därför är det starkt rekommenderat att du kör med Displayport på båda skärmarna så att du kan nå 60 Hz. Du behöver då ett modernare grafikkort som har två stycken DP.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av linde:

Kör en asus 144hz https://www.komplett.se/product/774683/gaming/skarmar-tillbeh...
Och en asus 60 Hz via hdmi!

Efter att läst denna guide undrar jag om det är bättre att använda display portarna i stället?

Skriver under avsnitt 2, "Fälla 1: Har skärm och dator rätt anslutning?" följande: Bildkvaliteten är rent tekniskt lika kapabel och ger identisk bildkvalitet när HDMI, DVI och Displayport kör samma sorts signal. Dvs ingen skillnad i bildkvaliteten som sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kolla avsnitt 9 som heter "4K-skärmar".

Dell P2415Q har vi testat och vi kör dem på redaktionen. Kör du via HDMI (och TMDS-signal som det blir) når du endast 30 Hz med dessa skärmar. Därför är det starkt rekommenderat att du kör med Displayport på båda skärmarna så att du kan nå 60 Hz. Du behöver då ett modernare grafikkort som har två stycken DP.

OK, inne på att uppdatera grafikkortet, känns dumt att konvertera bildsignaler hit och dit. Får bli ett Asus 1060. Så är den delen klar till mitt kommande Ryzen bygge. 😁

EDIT/ Tog detta för 3300, ASUS GeForce GTX 1060 6GB Strix Gaming Grafikkort, PCI-Express 3.0, GDDR5, ROG, OC-version, Pascal Lite mer än vad jag tänkte lägga ut, men så är det ju alltid.

Som ett litet förtydligande ; kör inget fps krävande. Bara ett 10 år gammalt MMO 😛

Har läst avsnitt 9 nu laxpudding, sorry att jag missade det.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk

jag tycker att det ärlättare att köpa en budget skärm.

det är när jag letar efter en rikigt bra dyrare skärm som jag alltid hittar brister eller dåliga omdömmen och kvalitéts problem.

jag hatar denna skärm djungel, så jag har kvar min gamla CRT än så länge...

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Bildexpert 📺

@Cordinator: En gammal bildrörsskärm är knappast perfekt den heller, utan det är mest att man är så van med det man har. Det är mycket man missar med gammal teknik också, likt förmågan till faktisk upplösning. Det är extremt få, och i de fallen en gång också mycket dyra bildrörskärmar, vilka klarar av att lösa upp budgetskärmens 1920x1080 pixlar till exempel. Ta emot signalen, ja. Men att faktiskt visa den upplösningen är något annat. Frekvenserna rullar av långt tidigare. För att ta upp några exempel på problem med bildrör.

Är man bara medveten om vilka egenskaper en är ute efter och vilka nackdelar varje teknik medför ska det inte vara problem att ersätta skärmen.

Permalänk
Medlem

Minns vilka problem det var på enklare skärmar att bara få en rak linje att vara rak hela skärmens bredd. Pincushion och allt vad inställningarn hette för att räta upp skiten Jävlar vad skönt när man fick plattskärm med DVI och bara kunde trycka på AUTO och den rätade upp bilden på en sekund

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Cordinator: En gammal bildrörsskärm är knappast perfekt den heller, utan det är mest att man är så van med det man har. Det är mycket man missar med gammal teknik också, likt förmågan till faktisk upplösning. Det är extremt få, och i de fallen en gång också mycket dyra bildrörskärmar, vilka klarar av att lösa upp budgetskärmens 1920x1080 pixlar till exempel. Ta emot signalen, ja. Men att faktiskt visa den upplösningen är något annat. Frekvenserna rullar av långt tidigare. För att ta upp några exempel på problem med bildrör.

Är man bara medveten om vilka egenskaper en är ute efter och vilka nackdelar varje teknik medför ska det inte vara problem att ersätta skärmen.

absolut, jag är dock skitnöjd med min.

skönt med lite prisjakt länkar tänkte jag och började kolla på skärmarna, men dom flesta hade jag redan kollat på, dåliga omdömmen och låg medelpoäng på många av skärmarna, skärmarna som jag är interesserad av är 16:9: 2 560 × 1 440 pixlar, IPS, 144+ Hz
Det skrämmer mig att köpa dyr skärm när det är så vanligt med kvalitétsproblem och defekter, vissa av dom har folk reklamerat 4 gånger och haft olika fel på skärmarna

hittade ViewSonic XG2703-GS för strax över 8000kr som saknade negativa omdömen, den är nu uppskriven på önskelistan men det kommer dröja ett tag innan jag får 8 lax över

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Bildexpert 📺

@Cordinator: ViewSonic XG2703-GS är lite av en doldis i sammanhanget, den har helt enkelt inte blivit lika uppmärksammad som Asus, Acers och AOC:s alternativ. Mängden användaromdömen är helt enkelt få och därför har du ännu inte kunna läst så mycket negativt om dem. Jag har den inne för test som kommer ut efter nyår.

Annars skulle jag säga att problemen med de där skärmarna är en kombination av för hög förväntan, för hög ljusstyrka och för hög exponeting. Man förväntar sig något som inte finns (en felfri produkt) och kör skärmen för ljusstarkt (så felen syns tydligare) och hög exponering i dubbel bemärkelse där man har en mobilkamera som överexponerar ljusblödningar, samt exponerar dessa bilder på forum. Tar upp det i artikeln om Ljusstyrka på skärmar.

Permalänk
Medlem

Finns för få skärmar med blank yta. Tycker matt yta försämrar bilden, precis som att sätta på en matt skyddsfilm på sin mobiltelefon och det vill ju ingen göra.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bennyfax: Problemet med filter är likt mycket annat med skärmar: det är väldigt sällan det framgår i specifikationen vilka faktiska och praktiska egenskaper som finns hos skärmen. Det är först när man använder skärmen som man vet hur reflexfiltret fungerar.

Permalänk
Medlem

@laxpudding
Så är DP inkopplat via ett nytt 1060 kort, faktiskt bra skillnad med 60Hz, trodde jag inte.

Annars brukar jag avföra mycket resonemang kring hertz och fps med att det må vara mätbart, men man ser knappast skillnaden mellan 50 fps och 60 fps i verkligheten.

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺

@Homdax: Skillnaden med 30 Hz som du körde innan, och 60 Hz som är möjligt på Dell-skärmen via DP är en enorm skillnad. Mellan 50 och 60 är en mindre skillnad. Fast är man van märker man den skillnaden också. Dem som är vana med 120 och 144 Hz och den kontrollerade följsamhet detta ger även i Windows med muspekare och fönster, de har ofta har svårt att kliva tillbaka till 60 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

absolut, jag är dock skitnöjd med min.

skönt med lite prisjakt länkar tänkte jag och började kolla på skärmarna, men dom flesta hade jag redan kollat på, dåliga omdömmen och låg medelpoäng på många av skärmarna, skärmarna som jag är interesserad av är 16:9: 2 560 × 1 440 pixlar, IPS, 144+ Hz
Det skrämmer mig att köpa dyr skärm när det är så vanligt med kvalitétsproblem och defekter, vissa av dom har folk reklamerat 4 gånger och haft olika fel på skärmarna

hittade ViewSonic XG2703-GS för strax över 8000kr som saknade negativa omdömen, den är nu uppskriven på önskelistan men det kommer dröja ett tag innan jag får 8 lax över

Petitess, men du behöver inte specificera 16:9 i det sammanhanget. Formfaktorn framkommer ändå när du skriver upplösningen efteråt...

Skrivet av bennyfax:

Finns för få skärmar med blank yta. Tycker matt yta försämrar bilden, precis som att sätta på en matt skyddsfilm på sin mobiltelefon och det vill ju ingen göra.

Håller helt och hållet med. Synd att valet inte finns, borde ju inte vara jättkrångligt för tillverkarna att erbjuda. Men man kanske skulle bli galen på en blank skärm i längden, inte vet jag..

Permalänk
Medlem

Jag tyckte mig hitta en skärm med inbyggd KVM och PbP och Pip. Men så var inte fallet.. Men min fråga finns det.. I mitt arbete har jag flera datorer kvm switch dubbla skärmar och hoppar i mellan..

Men..Önskvärt hade varit med en stor skärm, Koppla tangentbord och mus in i skärmen..
Koppla in de olika datorerna på hdm1,2 osv.. på skärmen få upp alla samtidigt.. i fönster.. Pip eller pbp.. Dessutom har jag med den nya mac'en bara Usb-c vilket jag inte kunnat hitta någon kvm på, Så jag sitter och blippar på knapparna på skärmen för att växla..

Men andra ord.. Jag blir tokig..

Permalänk
Medlem

Update: 2 x Dell2718Q ...mine...
https://www.monitornerds.com/dell-u2718q-review/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dem som är vana med 120 och 144 Hz och den kontrollerade följsamhet detta ger även i Windows med muspekare och fönster, de har ofta har svårt att kliva tillbaka till 60 Hz.

Ett faktum som sällan nämns i sådana här sammanhang. Jag minns fortfarande min goa CRT som jag hade bredvid LCD:n ett tag, när jag använde CRT till spel, och LCD till annat. Har inte haft CRT eller snabb LCD på några år, men kommer att väga detta rätt tungt vid nästa köp, trots att jag inte är någon "gamer". Irriterande när man inte kan läsa medan man scrollar, eller man måste tappa fokus på ett fönster för att man flyttar det, och sedan på nytt finna fokus. Det försämrar arbetsflytet, och det händer många gånger varje dag.

Hur pass s.a.s. stabilt är fönstret om man startar kalkylatorn och flyttar runt fönstret när man tittar på det med moderna IPS 144 Hz? Är det så att man kan behålla blickfokus under rörelsen?

Skrivet av Laxpudding:

[Från artikeln:]
Ingen självklar pixelmappning av 1080p

En enormt spridd missuppfattning är att 4K-skärmar automatiskt kan visa 1 920 × 1 080 pixlar med pixelmappning där fyra pixlar på skärmen bygger en pixel i signalen. En idé som fungerar i teorin.

Detta stämmer tyvärr inte lika väl i praktiken då alla skärmar vi sett applicerar någon form av skalningsalgoritm som tar bort pixelmappningen. Dell och Philips har valt algoritmer som i praktiken ger så gott som 1 920 × 1 080-pixelmappning på de 4K-skärmar vi testat. Andra tillverkare ger annan skalning och även grafikkorten skalar på sätt som kanske inte är önskvärda.

Tack för att du hindrade mig att begå ett misstag p.g.a. detta. Jag har suttit och tittat på videor om 27" 4k, särskilt intresserad av en Agon 27" 4k, och retat mig på att ingen nämner det jag tänkte var en bra plan: att köra native vanligtvis och sedan köra spelen i 1080p.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Bildexpert 📺

@bartil: Du kan fortfarande köra spel renderade i 1920x1080 på 4K-skärm och få en bra upplevelse. På en 27-tummare av bra kvalitet kan det mycket väl vara en bättre upplevelse tack vare att panelen är så pass mycket bättre än en genomsnittlig 1920x1080-skärm. Asus PG27UQ fungerar så.

Skalningen blir dock tydligare ju större panel du har och med säg en 42-tummare på skrivbordet är detta inte lika självklart. Har man behovet att se 1080p-signal så som det väntas se ut exakt som på en 1920x1080-panel är man ganska begränsad i dagsläget.

Att flytta fönster med behållet blickfång är generellt mycket bättre i högre frekvens. För att få CRT-känslan behövs dock någon form av periodisk nedsläckning, blur reduction och det finns hos en del skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Homdax: Skillnaden med 30 Hz som du körde innan, och 60 Hz som är möjligt på Dell-skärmen via DP är en enorm skillnad. Mellan 50 och 60 är en mindre skillnad. Fast är man van märker man den skillnaden också. Dem som är vana med 120 och 144 Hz och den kontrollerade följsamhet detta ger även i Windows med muspekare och fönster, de har ofta har svårt att kliva tillbaka till 60 Hz.

Den dagen det kommer en skärm med bra "följsamhet" (här tolkat som bibehållen skärpa medan man scrollar) och god färgåtergivning för under 5000 blir jag riktigt glad! (Alternativet skulle vara en ökad inkomst som gör att jag vill lägga mer på en bättre skärm.)

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Bildexpert 📺

@LaoLao: Beror ju helt på var du drar gränsen för denna följsamhet. CRT-liknande följsamhet kräver ett CRT-liknande beteende i form av periodisk nedsläckning, dvs flimmer. Nu får man god följsamhet, om än inte perfekt skarp, med hög frekvens även på IPS-paneler vika klarar 144 Hz. 5000 kronor lite gränsfall men du kan komma kanske tillräckligt nära?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Att gå tillbaka till flimmer är inget alternativ. Idealt är god följsamhet full skärpa i texten hela tiden oavsett scrollhastighet. I praktiken har jag inte testat 144 Hhz-skärmar än så jag vet heller inte var jag drar min nedre gräns för att "bli riktigt glad". Poängen är dock att det skulle vara skönt att kunna läsa samtidigt som man scrollar och som du säger är 5000:- lite gränsfall (jag skulle säga något i underkant) för 144 Hz med god färgåtergivning i dagsläget.

Jag har nyligen köpt en Dell U2415 för knappt 2500:- vilket innebär ett steg från en 1280x800 TN-laptopskärm till en fabrikskalibrerad Full HD (plus lite extra höjdpixlar) IPS så jag tror att jag kan vara nöjd i några år i alla fall, även om uppdateringsfrekvensen inte ökar.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Bildexpert 📺

@LaoLao: Bildskärmsguiden, avsnitt 19 tar upp detta: https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Mer specifikt denna bild:

Vad som avgör smet och eftersläp är främst knutet till frekvensen.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ja? Problemet är inte att förstå vilka specifikationer som gör vad. Problemet är att jag är snål.
Men tack ändå för den extra tydligheten.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Bildexpert 📺

@LaoLao: Det finns ingenting i specifikationerna som talar om hur bra skärmen är. Endast vad du generellt kan räkna med för egenskaper.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Det var inte heller riktigt vad jag menade.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av LaoLao:

@Laxpudding: Det var inte heller riktigt vad jag menade.

Jag svarade på det du skrev om "Idealt är god följsamhet full skärpa i texten hela tiden oavsett scrollhastighet."

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Nu har jag nog tappat bollen här. (Men det är okej, jag gör det ibland.) Bilden och länken du svarade med tolkade jag som en upprepning av att högre Hz ger högre följsamhet, som om jag inte hade förstått det första gången. Det kanske i och för sig hänger ihop med att jag skrev att jag kommer att bli nöjd med en ny skärm som har samma uppdateringsfrekvens som den gamla. Med det menade jag att den är bättre på många andra punkter, inte att jag tror att jag kommer att få bättre följsamhet, även om jag kanske var lite otydlig. Det gjorde kommentaren om diskrepansen mellan specifikationer och hur bra en skärm faktiskt är, tycktes mig lösryckt. (Jag har faktiskt fortfarande svårt att se kopplingen till vad jag uttryckte som mitt skärmideal.)

Summan av kardemumman är väl i alla fall att en ökning av Hz-antalet är ett bra sätt att öka följsamheten? Därtill kan det också finnas andra finesser som kan hjälpa till något lite. Trots att jag önskar hög följsamhet är jag i dagsläget lite för snål för att betala för det.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305