Permalänk

Nedsutten soffa.

Tjena.

Köpte för ett tag sedan en skinnsoffa i ett av våra kända möbelhus.
Soffan gick på runt 32.000:- och borde anses som en soffa utav kvalité.

Efter ca 3-4 månader med soffan så blev den väldigt nedsutten mellan 2 dynor. Den är soppas nedsutten att man inte kan sitta på dynorna för att man glider ner.
Jag tog kontakt med återförsäljaren som bad mig skicka bilder på soffan så dom kunde ta det vidare till tillverkaren som ligger i Dublin.

Idag fick jag svar utav återförsäljaren att tillverkaren inte godkänner detta som reklamation.
"Att döma av dessa bilderna, hittar jag inget fel på soffan.
Fjäderpåsarna sitter fast i den position de ska. Att sedan fjädrarna rör sig inom kanalerna och att lädret töjer sig är inget konstigt. Det är vad man ska förvänta sig.
Vi kan tyvärr inte göra något mer åt det här ärendet. "

Hur man nu kan få fram detta från ett par dåliga bilder från en mobilkamera kan jag inte förstå.

Hur ska jag gå vidare tycker ni ?

God Jul !

Permalänk
Medlem

Dra till med en skaplig ARN tvist

Permalänk
Inaktiv

Håller med föregående talare.
Men... Lägg gärna upp bilden på din nedsuttna soffa.
Nackdelen med ärenden som dessa, t ex en produkt man dagligen använder, är att man har en helt annan förväntan och det kan ibland inte möta dagens realism. Den förstärks även om man är klagande parten samtidigt den ägaren av produkten.

En soffa/säng/kudde förväntas karaktärsförändras under användning. Det finns egentligen inga löften såvida säljaren lämnar sådana såklart, att soffan inte kan bli nedsutten. Det tillhör normaliteten att tyngd kommer att påverka soffans karaktär.

Jag är ingen soffmänniska men det är en ganska logisk tolkning av det hela

Permalänk
Medlem

@Bobokrull:

Ett tips, det är inte tillverkaren som du gör reklamation till utan återförsäljaren. Så ta kontakt med återförsäljaren och stå på dig. Vad tillverkaren säger gör inte din rätt mot återförsäljaren mindre, det är en tvist mellan åf och tillverkare om åf ska få ersättning eller ej.

Permalänk

Jag fick svar från åf idag att dom ska skicka ut någon i början av året för att titta på soffan. Fortsättning följer.

Permalänk
Medlem

Hade samma fel på en läder soffa för ett tag sedan som var rätt dyr.Jag fick rätt efter 6 mån.
Dom lagade soffan och satte in nåt extra som förstärkning så nu är soffan något hårdare att sitta på än innan.

Om nån vill veta butikens namn så kan jag avslöja det via PM.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Mio? Vilken soffa?

Skrivet av jorgen69:

Hade samma fel på en läder soffa för ett tag sedan som var rätt dyr.Jag fick rätt efter 6 mån.
Dom lagade soffan och satte in nåt extra som förstärkning så nu är soffan något hårdare att sitta på än innan.

Om nån vill veta butikens namn så kan jag avslöja det via PM.

Vad är vitsen med detta, vem försöker du skydda [och mot vad]? Jag fattar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Mio? Vilken soffa?

Vad är vitsen med detta, vem försöker du skydda [och mot vad]? Jag fattar inte.

Ok.Det var MIO och dom verkar sälja rena skräpet.
Desto dyrare soffa desto bättre kvalitet sa säljaren.
Javisst, up my ass!

Soffan heter Sorrento.

https://www.mio.se/produkt/sorrento/26613539

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

@jorgen69: Soffan du länkade kostar 12k, vilken köpte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

@jorgen69: Soffan du länkade kostar 12k, vilken köpte du?

Den jag länkade till.
Kan hända att tillverkaren har åtgärdat felet på dom nya.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Den jag länkade till.
Kan hända att tillverkaren har åtgärdat felet på dom nya.

Var inte speciellt dyr, samt att det är delvis skai = ”konstläder”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Den jag länkade till.
Kan hända att tillverkaren har åtgärdat felet på dom nya.

Jaha, trodde att du var TS. Han hade köpt en för 32k, därför jag blev förvirrad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Var inte speciellt dyr, samt att det är delvis skai = ”konstläder”.

Skickades från m.sweclockers.com

Men en soffa ska hålla mer än 1.5år

Önskar TS lycka till och inte ge sig.

Här är bilder på hur det såg ut under soffan.

Detta är då inte normalt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Inaktiv

@jorgen69: din definition av hålla är lite oklar. Att den är nedsutten efter 1-1.5 år är fullt normalt. Att den är det inom 6 månader, det beror på hur mycket. En soffa ändrar karaktär, det är vida känt.

Svårt att säga om ditt fall men om dem åtog sig att åtgärda så såg även dem det som ett problem utanför det normala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Men en soffa ska hålla mer än 1.5år

Önskar TS lycka till och inte ge sig.

Ja jag köpte en för 3 år sedan kostade 4500 tror jag. Inget märkbart slitage ännu men jag har inte barn o skit.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Ok.Det var MIO och dom verkar sälja rena skräpet.
Desto dyrare soffa desto bättre kvalitet sa säljaren.
Javisst, up my ass!

Soffan heter Sorrento.

https://www.mio.se/produkt/sorrento/26613539

Den har jag och efter 2år tycker jag stoppningen fortfarande är i hårdaste laget.
Trots att det stundtals sitter elefanter i soffan.
Köpte med anilinskinn, men stoppningen borde vara samma mot den billiga tycker man.

Permalänk

Efter en lång väntan fick jag svar från ARN i veckan och beslutet blev att STORE i Mölndal ska laga soffan. Känns väldigt skönt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Bobokrull:

Efter en lång väntan fick jag svar från ARN i veckan och beslutet blev att STORE i Mölndal ska laga soffan. Känns väldigt skönt.

Nice! Grattis! Skönt att du stod på dig!

Permalänk
Medlem

Jäklar, snabbt gick det ju inte

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd

Herregud, en soffa för 32 tusen?
Känns som att de pengarna hade kommit till användning på annat sätt.

Permalänk

Jo det har tagit sin tid. Jag skicka in ärendet till ARN den 4 feb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Herregud, en soffa för 32 tusen?
Känns som att de pengarna hade kommit till användning på annat sätt.

Ja för det priset så hade man iallafall kunnat få nästan TRE soffor av riktigt god kvalité.

Ett gott råd är att köpa SVENSKtillverkade möbler. Än så länge har inte vi haft någon otur iallafall, peppar peppar.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Ja för det priset så hade man iallafall kunnat få nästan TRE soffor av riktigt god kvalité.

Ett gott råd är att köpa SVENSKtillverkade möbler. Än så länge har inte vi haft någon otur iallafall, peppar peppar.

Soffan är svensktillverkad. Att du hittar 3 soffor av riktigt god kvalité för det priset med detta materialval hade jag velat se.

Permalänk
Medlem

Huruvida en soffa blir nersutten beror på material, design, användning etc.
Vissa modeller med vissa material håller formen hur länge som helst, medan andra knappt klarar en vecka. Det har inte med byggkvalitet eller tillverkningsland att göra.

Tjocka dynor av äkta dun i olycklig kombination med design kan vara helt hopplöst även om det tillverkas av en svensk och använder svindyra textilier av odödlig kvalitet.

Det hade varit intressant att veta mer om soffan än enbart priset.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobokrull:

Soffan är svensktillverkad. Att du hittar 3 soffor av riktigt god kvalité för det priset med detta materialval hade jag velat se.

Hur kan den vara svensktillverkad om tillverkaren ligger i Dublin?

Nej givetvis får man betala betydligt mer för en soffa med dun och läder/skinn. Dock får man ju då oftast försaka kvalité till förmån för ren estetik.

Permalänk
Medlem

I mitt fall så var det inga problem då jag fick soffan reparerad utan kostnad.
Den känns hårdare nu än innan.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Ni som lägger så mkt pengar på soffor, använder ni dem ofta? Jag sitter nog i min max 1 gång per månad.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Hur kan den vara svensktillverkad om tillverkaren ligger i Dublin?

Nej givetvis får man betala betydligt mer för en soffa med dun och läder/skinn. Dock får man ju då oftast försaka kvalité till förmån för ren estetik.

Jag trodde från början att dom låg i Dublin tills jag såg vad VDn heter och efter att ha kollat upp detta så är det tydligen ett företag från Småland.
Självklart så antar jag att det är en soffa utan kvalité när jag köpte den från STORE. Jag tycker fortfarande att soffan har bra kvalité då dom andra dynorna är som nya. Så jag utgår från att det är fjäder som är kass och det skulle kunde hända med vilken soffa som helst.
Problemet är inte vad den kostar för mig som det verkar vara för många andra i denna tråd. Problemet var att dom inte ville lösa detta på garantin vilket jag nu får via ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

@jorgen69: din definition av hålla är lite oklar. Att den är nedsutten efter 1-1.5 år är fullt normalt. Att den är det inom 6 månader, det beror på hur mycket. En soffa ändrar karaktär, det är vida känt.

Svårt att säga om ditt fall men om dem åtog sig att åtgärda så såg även dem det som ett problem utanför det normala.

Håller verkligen nyare soffor inte längre? Min fjädrade soffa är minst 20 år och var antagligen inte särskilt dyr i inköp, men den känns som ny. Inte en uns av nedsittning i dynorna och fjädrar lika stumt som alltid. Trots duktig användning med 4 ungar uppväxta med den finns det inte ens en skråma i tyget.

Trist utveckling.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

I mitt fall så var det inga problem då jag fick soffan reparerad utan kostnad.
Den känns hårdare nu än innan.

Var det hos samma ÅF som du gjorde din reklamation ?

Skrivet av Flygman:

Ni som lägger så mkt pengar på soffor, använder ni dem ofta? Jag sitter nog i min max 1 gång per månad.

Jag använder inte själv soffan jätte mycket. Det går väl i perioder. Nu när det är sommar så är jag inte där speciellt mycket då man är mest ute och grejar med olika projekt. Nu har det dock blivit en hel del pga av VM. Fru och barn använder soffan mycket.