FCC godkänner trådlös laddning med upp till 91 cm räckvidd

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur folk slänger runt konspirations snack kors och tvärs från båda sidorna av argumentet utan att backa up något. Med i princip bara åsikter (med vissa undantag)... Det finns mycket stigma och förutfattade meningar runt sådant snack på båda sidor, akta er för dessa. Om det inte redan var självklart, blir det mer så efter man har läst kommentarerna här och på liknande trådar runt omkring.

Hur det än ligger till, whatever, tar inga sidor här jag, hur det ligger till får vi säkert veta konkret inom de närmsta 10 åren. Folk fuskar kors och tvärs hela tiden, har det gjorts här kommer det fram så småningom & det skulle inte förvåna mig om det visar sig för eller emot likaså. Tjänar inget till att tjafsa om saken, respektera att folk tycker annorlunda, svårare än så är det inte.

Rätt cool tech oavsett. Jag gillar dock sladd till mus / tagentbord. Så jag kommer nog hålla mig till detta själv

P.s.
Vad som är rent av barnsligt dock är när folk försöker bortförklara saker med "its all in your head", speciellt med hälsorelaterade angelägenheter. Väx upp, vem i hela friden tror du/ni att ni är att nergradera en annans individs hälsoproblem?

Du har inget att säga om saken om du inte är personen i fråga eller har en stark relation till individen det gäller. Sådant argument är lika dumt som om du skulle säga samma sak till en nöt-allergisk person. Same stuff, different source.
När det gäller sådant, håll era åsikter för er själva. Visa respekt & hänsyn.

Skrivfel & tillägg
Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

”Strålningssjuka” är inte nån folksjukdom. För så kallade elallergiker sitter det egentliga problemet i huvudet. Men man bör ändå testa ny teknik innan den lanseras.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev så bör man ha kontroll på eventuella risker innan man lanserar på bred front. Elallergi är en sak men strålningssjuka är en helt annan. Givetvis va mitt inlägg en smula överdrivet men vi vet fortfarande inte svart på vitt ved en människa klarar under sin livslängd.

Skrivet av Gorian:

Jo, det gör vi.
Kort svar; det gör de inte, då effekten är för låg för att ändra molekyler.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...

Denna teknik lär väl dock påverka trådlös dataöverföring rätt kraftigt? Känner inte att trade-off:en "1m trådlös laddning" VS "ingen täckning på mobilen" är vinklat positivt åt det förstnämndas håll.

Trådlös dataöverföring är inget som man kan se några risker med idag och det lär vi heller inte få veta innan en generation som konstant utsatts för strålningen har passerat. Det är dock stor skillnad på svaga signaler vid dataöverföring kontra trådlös laddning.

Skrivet av Aleshi:

"Behövs fler tester" är perfekt moving he goalposts-argumentation som tillämpas av vetenskapsmotståndare som är rädda för kärnkraft, GMO, vaccin, elektronik med mera. Du kan aldrig testa tillräckligt för att någon som argumenterar så ska vara nöjd.

Du känner inte mej? Jag är inte rädd för vetenskapen och jag är för kärnkraft. Jag är inte rädd eller en bakåtsträvare men utan kritiker så skulle förmodligen mänskligheten se helt annorlunda ut. Självklart måste man vara kritisk till den här typen av tekniker!

Hade det varit något som man exponerar på jobbet eller en liten stund så hade det inte varit samma sak. Men när detta lanseras på bred front kommer vi ha det hemma, på jobbet och högst troligt på andra platser också. Exponeringen kommer vara enorm och då gäller det att någon kan säga att det är OK innan vi har sjukhus fulla med folk med tumörer. Vem kan svara på det nu? Ska man utsättas för strålning under 85 år så är det svårt att säga något nu.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Du känner inte mej? Jag är inte rädd för vetenskapen och jag är för kärnkraft. Jag är inte rädd eller en bakåtsträvare men utan kritiker så skulle förmodligen mänskligheten se helt annorlunda ut. Självklart mås
Hade det varit något som man exponerar på jobbet eller en liten stund så hade det inte varit samma sak. Men när detta lanseras på bred front kommer vi ha det hemma, på jobbet och högst troligt på andra platser också. Exponeringen kommer vara enorm och då gäller det att någon kan säga att det är OK innan vi har sjukhus fulla med folk med tumörer. Vem kan svara på det nu? Ska man utsättas för strålning under 85 år så är det svårt att säga något nu.

Hur mycket studier har gjorts på elektromagnetisk strålning på de givna frekvenserna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Är sällan emot nya saker men det känns som att mer tester bör utföras..... Känns lite sent att fundera på saken när strålningssjuka har blivit en folksjukdom.... Vi vet knappt hur en modern mobiltelefon eller WiFi påverkar oss än...

Vi vet hur de påverkar oss i viss mån: https://www.youtube.com/watch?v=h59ONN2hJ_k (Resonance - Beings of Frequency (HD))

Väldigt intressant, skrämmande men ändå givande dokumentär att kolla på.

Helt klart sevärd i mitt tycke, får även veta varför de har ett maximalt SAR-värde på mobiler, dock konstigt att de inte anger SAR-värde på exempelvis VR-set med mera, därav jag själv inte vill testa på VR, vet inte vilka delar av hjärnan strålningen/hertzen från detta påverkar.

Dock så är det inte enbart trådlös teknik som påverkar oss, även musik och Hz, då allting i princip har en frekvens, även jorden i sig, skärmar med exempelvis 60 respektive 144 Hz exempelvis med mera.

Som exempel kan du sitta och lyssna på en given hertz med hjälp av ett par hörlurar, och på så sätt mildra/stimulera din huvudvärk i viss grad, beroende på hur du känner av huvudvärken, och hur mottaglig du är mot frekvensen.

Kan även medge att jag gillar att en till är skeptisk till teknik, då det såväl har sina fördelar, likväl som sina nackdelar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Dags att ta på sig foliehatten då. Det är ganska känt att lokförare, vanligare får leukemi. Så visst finns det ju risker med kraftiga magnetfält.
Men frekvens och typ av modulering spelar roll, samt effekten. Digitala signaler är värre än analoga, tex.
Nu är det förvisso en stor skillnad på trådlös laddning och att sitta i ett lok, som i princip är en elmotor på åtskilliga kilowatt, men utsätts man 24/7 så lär det ju inte vara nyttigt. Trådlös laddning lär ju ha en betydligt högre uteffekt jämfört med en mobils sändare.

Har förvisso en mus som är battery-free, men där rör det sig om väldigt låga uteffekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarax00:

Jag gillar hur folk slänger runt konspirations snack kors och tvärs från båda sidorna av argumentet utan att backa up något. Med i princip bara åsikter (med vissa undantag)... Det finns mycket stigma och förutfattade meningar runt sådant snack på båda sidor, akta er för dessa. Om det inte redan var självklart, blir det mer så efter man har läst kommentarerna här och på liknande trådar runt omkring.

Hur det än ligger till, whatever, tar inga sidor här jag, hur det ligger till får vi säkert veta konkret inom de närmsta 10 åren. Folk fuskar kors och tvärs hela tiden, har det gjorts här kommer det fram så småningom & det skulle inte förvåna mig om det visar sig för eller emot likaså. Tjänar inget till att tjafsa om saken, respektera att folk tycker annorlunda, svårare än så är det inte.

Rätt cool tech oavsett. Jag gillar dock sladd till mus / tagentbord. Så jag kommer nog hålla mig till detta själv

P.s.
Vad som är rent av barnsligt dock är när folk försöker bortförklara saker med "its all in your head", speciellt med hälsorelaterade angelägenheter. Väx upp, vem i hela friden tror du/ni att ni är att nergradera en annans individs hälsoproblem?

Du har inget att säga om saken om du inte är personen i fråga eller har en stark relation till individen det gäller. Sådant argument är lika dumt som om du skulle säga samma sak till en nöt-allergisk person. Same stuff, different source.
När det gäller sådant, håll era åsikter för er själva. Visa respekt & hänsyn.

Stopp och belägg!

Det är bevisat att så kallad "elallergi"/"elöverkänslighet" är psykosomatisk och framgångsrikt kan behandlas med KBT. Det sitter alltså bokstavligen i huvudet.

Att jämföra med nötallergi blir bara löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Jag är inte expert på våglängder och eventuella skaderisker, men är det inte skillnad på en radiovåg och en mikrovåg (som de flesta av kommentarerna här lägger fram som farligt)?

Bygger ni en borg av aluminiumfolie runt er så fort ni närmar er en vanlig radio som spelar musik också?

Lite roligt också, som någon annan påpekade i en kommentar, hur folk alltid säger saker som "det finns inte tillräckligt med forskning" i ett sista desperat försök att kasta osäkerhet på något. Det ser man ofta när det ska diskuteras och debatteras i samhället. Oavsett hur mycket forskning det finns så kan de alltid påstå att det måste till MER forskning för att man ska vara helt säker, vilket man aldrig kommer bli.

Det är ju skillnad på mer forskning och i princip ingen forskning alls. Eftersom folk inte levde till 100 bast på stenåldern kan vi ju inte riktigt veta hur vanligt det var att de dog av cancer.. Men summan av alla enskilda saker vi accepterar som "säker" lär ju öka risken för cancer t.ex. till skillnad från någon som skulle leva till 100 år på stenåldern. Men det känns ju som att man knappt längre kan tro på någon forskning som visar på ökad cancerrisk etc. eftersom det finns oändligt många variabler att ta hänsyn till... Har den inte till hands, men såg på nåt John Oliver avsnitt där de avhandlade vetenskapliga undersökningar, speciellt i USA och de visade ett fint "kaffe orsakar eller förebygger cancer" diagram över "vetenskapliga" undersökningar åt båda hållen. Det var ca 50/50. Något nyhetsankare spydde även ur en nice kommentar "pick the study that fits you" lol..
Summa summarum, är inte studierna tillräckligt vetenskapliga kan de ju lika gärna skita i det helt. Problemet är ju att vi inte ser de långvariga effekterna förrän det är för sent. Hade de vetat vad vet nu om rökning så hade det aldrig blivit lagligt. Jag vet inte varför folk behöver vara Foliehattsbärare för att bli lite nervösa inför vissa nya produkter, speciellt då privata företag som själva gör vinst på dessa produkter utför de vetenskapliga studierna själva..

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Det är ju skillnad på mer forskning och i princip ingen forskning alls. Eftersom folk inte levde till 100 bast på stenåldern kan vi ju inte riktigt veta hur vanligt det var att de dog av cancer.. Men summan av alla enskilda saker vi accepterar som "säker" lär ju öka risken för cancer t.ex. till skillnad från någon som skulle leva till 100 år på stenåldern. Men det känns ju som att man knappt längre kan tro på någon forskning som visar på ökad cancerrisk etc. eftersom det finns oändligt många variabler att ta hänsyn till... Har den inte till hands, men såg på nåt John Oliver avsnitt där de avhandlade vetenskapliga undersökningar, speciellt i USA och de visade ett fint "kaffe orsakar eller förebygger cancer" diagram över "vetenskapliga" undersökningar åt båda hållen. Det var ca 50/50. Något nyhetsankare spydde även ur en nice kommentar "pick the study that fits you" lol..
Summa summarum, är inte studierna tillräckligt vetenskapliga kan de ju lika gärna skita i det helt. Problemet är ju att vi inte ser de långvariga effekterna förrän det är för sent. Hade de vetat vad vet nu om rökning så hade det aldrig blivit lagligt. Jag vet inte varför folk behöver vara Foliehattsbärare för att bli lite nervösa inför vissa nya produkter, speciellt då privata företag som själva gör vinst på dessa produkter utför de vetenskapliga studierna själva..

Jag vet inte om du vill säga att vi ska skita i vetenskap för att det finns för många variabler, och att vi istället ska gå på vanligt folks "magkänsla" och "jag tror" när vi sätter upp lagar och regler för saker och ting.

Jag påpekade bara det lustiga i att folk slänger ur sig "vi behöver mer forskning" även när det finns oändligt med forskning. Om det är så i detta fallet vet jag inte, jag kan nästintill ingenting om hur vanliga radiovågor påverkar kroppen. I sweclockers artikel stod det nämligen att det var radiovågor som sändes och inte mikrovågor, om det är någon skillnad vet jag inte.

Permalänk
Medlem

ett par dagis har flyttat pga kraft ledningar. Radiovågor har rätt låg effekt i sig men ska man skicka massor av ström genom dem kan det uppstå problem för kroppen. Som sagt så vet vi inte allt om dagens alla strålningar man utsätts för.

Dessa företag vill tjäna pengar och människor kryllar det av så dom bryr sig knappast om några dör så länge dom kan gå därifrån med full plånbok.

Ska bli kul att se men inget jag ställer på min sons nattygsbord...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Du känner inte mej? Jag är inte rädd för vetenskapen och jag är för kärnkraft. Jag är inte rädd eller en bakåtsträvare men utan kritiker så skulle förmodligen mänskligheten se helt annorlunda ut. Självklart måste man vara kritisk till den här typen av tekniker!

Hade det varit något som man exponerar på jobbet eller en liten stund så hade det inte varit samma sak. Men när detta lanseras på bred front kommer vi ha det hemma, på jobbet och högst troligt på andra platser också. Exponeringen kommer vara enorm och då gäller det att någon kan säga att det är OK innan vi har sjukhus fulla med folk med tumörer. Vem kan svara på det nu? Ska man utsättas för strålning under 85 år så är det svårt att säga något nu.

Skrivet av Aleshi:

Hur mycket studier har gjorts på elektromagnetisk strålning på de givna frekvenserna?

Du har inte svarat. Får jag vara så fräck att jag gissar att du inte har någon vidare uppfattning om mängden forskning som gjorts på elektromagnetisk strålning inom de givna frekvenserna? Om så är fallet, hur kan du då säga att den är otillräcklig? Om vi haft 10 gånger så mycket forskning i området hade du inte sagt samma sak i så fall att du inte vet hur mycket forskning som gjorts då heller?

Alltså, jag känner inte dig, men när människor som inte har någon vidare insikt i forskningen säger att mer forskning behöver göras så är det en fråga om moving the goalposts-argumentation. Eftersom de inte vet hur mycket forskning som faktiskt gjorts så är inte heller deras uppfattning baserad på detta, därför kan mängden forskning som görs omöjligen ändra deras övertygelse.
Du gav med ganska stor tydlighet intrycket av att inte vara någon som faktiskt fördjupat dig ordentligt i de studier man gjort. Så jag tog mig friheten att argumentera utifrån den uppfattningen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Du har inte svarat. Får jag vara så fräck att jag gissar att du inte har någon vidare uppfattning om mängden forskning som gjorts på elektromagnetisk strålning inom de givna frekvenserna? Om så är fallet, hur kan du då säga att den är otillräcklig? Om vi haft 10 gånger så mycket forskning i området hade du inte sagt samma sak i så fall att du inte vet hur mycket forskning som gjorts då heller?

Alltså, jag känner inte dig, men när människor som inte har någon vidare insikt i forskningen säger att mer forskning behöver göras så är det en fråga om moving the goalposts-argumentation. Eftersom de inte vet hur mycket forskning som faktiskt gjorts så är inte heller deras uppfattning baserad på detta, därför kan mängden forskning som görs omöjligen ändra deras övertygelse.
Du gav med ganska stor tydlighet intrycket av att inte vara någon som faktiskt fördjupat dig ordentligt i de studier man gjort. Så jag tog mig friheten att argumentera utifrån den uppfattningen. Rätta mig gärna om jag har fel.

Du har fortfarande inte förstått vad jag menar. Allt går inte att simulera. I vissa fall måste tiden ha sin gång innan man kan veta säkert. Efter studier som görs nu så förutsätter man! Man vet alltså inte helt säkert. Vi vet att den strålningen som kommer från moderna mobiltelefoner, wifi, bluetooth och många andra saker inte är skadliga på kort sikt och vi förutsätter att de inte är det på lång sikt. Men ingen kan säga säkert. Många gången kan även något väldigt litet få en stor inverkan i det långa loppet.

Jag kanske är nojig men vi måste ändå se till vilken enorm spridning vi har på modern teknik. Visst är inte strålningen från elektronik lika kraftig idag som den va för. Idag blir man inte varm om örat när man pratar i mobiltelefon. Men samtidigt så pratar vi mycket mer idag än vad vi gjorde förr.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Ser ju lovande ut men det behövs nog en tid innan det där känns helt säkert. Mun kul att det är på g

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk

4,57 ????

Four, point, fifty-seven meters?!

Great Scott!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Micro microwave oven?

Nanowave oven

Skrivet av knge:

Vi pratar om effekter på max 1-2W med denna teknik, inte kW.

Tvivlar på att det någonsin skulle vara ekonomiskt försvarbart att bygga in trådlösa laddsystem i vägarna, varför liksom? Folk tar väl ändå pauser och kör inte 100% av tiden.

Huh? 1-2W driver inte ens en mus, telefon eller liknande. För att ladda ens USB2.0 nivå på 5V 500mA pratar vi 2,5W och det med nära 100% effektivitet och nöd o näppe nog för att ladda... en produkt, i siraps-takt, så länge den inte används.

Skrivet av Gorian:

Jo, det gör vi.
Kort svar; det gör de inte, då effekten är för låg för att ändra molekyler.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...

Denna teknik lär väl dock påverka trådlös dataöverföring rätt kraftigt? Känner inte att trade-off:en "1m trådlös laddning" VS "ingen täckning på mobilen" är vinklat positivt åt det förstnämndas håll.

Men... nu har vi en hel annan effektnivå. Vi ska inte överföra data, vi ska överföra energi. Är den för låg så påverkar den inte, men sist jag kollade kan du inte ladda mobilen med någon annans samtals energi heller. Så... vad pratar vi för nivåer innan det blir ett problem?

Skrivet av AplAy:

Om det är en radiosignal som skickas vid laddning så är det inte mycket att oroa sig över: vi borde ha varit stekta för länge sedan med tanke på all radio som har funnits alla dessa decennier!

EDIT: för den som funderar över smartphones så kan man säga att forskningen borde ha upptäckt en signifikant ökning i hjärncancer de senaste decennierna i takt med att mobilerna kom ut på marknaden, men det har forskningen inte gjort. Visst, IT IS ALL A CONSPIRACY!!!

Gott Nytt År, förresten! ^_^

Effekten är väldigt låg i det mesta vi utsätts för, men om du titta på militären så har de tillagat mat (tex kyckling) med radar antenner förr.... så, njae, så enkelt är det inte.

Allt handlar om hur nära du är till sändaren och hur starkt den sänder. Effekten vill jag minnas har en påverkning på avståndet i kvadrat. Mobiltelefoner har ju haft extremt strikta krav på sig att hålla en viss max nivå pga detta.

Med detta ovan sagt... jag vill inte att folk ska underskatta att det mycket väl går att grilla både skalle, kropp osv med radiovågor... det handlar endast om styrka. Och där är råd om att man inte ska vara nära en radiosändare för kommersiellt bruk, typ master, mobilsändare, radio sändare för länge, och extremt strikta krav på allt från Wifi till radio hur starkt de får sända av en anledning.

Så min oro är därför... hur effektivt kan detta bli, om man trots allt inte vill bli stekt? Vad för effekter pratar vi?