Råd skärm köp, g-syns värt pengarna?

Permalänk
Medlem

Råd skärm köp, g-syns värt pengarna?

Hej! Köpte inatt ett ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC och letar nu efter en g-syns skärm, hittade denna på Elgiganten: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...

Då jag inte vill lägga allt för mycket på en skärm, är skärmen värd pengarna? Borde jag satsa på en Högre upplösning istället för g-sync?

Permalänk
Medlem

Vad spelar du för spel?
Det är säkert en bra skärm, jag skulle dock inte köpa en 27" med 1080 upplösning då känns för lite på 27".
Men tycker du åka till butik och kolla hur du upplever skärmen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

G-sync är som att gå från mekanisk disk till ssd.
Så ja, det är absolut en jävligt bra funktion att ha.
Den du länkar för 4k är ju rätt billig för att vara skärm öht, även om specarna inte är ngt vidare.
Lägg mer pengar och få vettiga prylar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

G-sync är som att gå från mekanisk disk till ssd.
Så ja, det är absolut en jävligt bra funktion att ha.
Den du länkar för 4k är ju rätt billig för att vara skärm öht, även om specarna inte är ngt vidare.
Lägg mer pengar och få vettiga prylar.

Tack för snabbt svar! Så om budgeten stramar är det värdare att ta g-syncen istället för att få 1440 och kanske ips/va panel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kikar också på denna skärm hos Elgiganten. 4000kr är 2000kr billigare än andra gsync 27tum skärmar.. men är ju endast med 1080 upplösning och 144hz.

men hur är och upplevs skärmen? är den prisvärd / värd 4k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crow3:

Kikar också på denna skärm hos Elgiganten. 4000kr är 2000kr billigare än andra gsync 27tum skärmar.. men är ju endast med 1080 upplösning och 144hz.

men hur är och upplevs skärmen? är den prisvärd / värd 4k?

Först köpte jag en msi 1080 144hz med curved panel, för priset 3500:- va lite missnöjd med färgerna osv så köpte tillslut acerskärmen från Elgiganten, sjukt nöjd! Väldigt bra färger och klar bild, har dessutom ett nytt nvidia kort påväg hem så jag får g-sync

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crow3:

Kikar också på denna skärm hos Elgiganten. 4000kr är 2000kr billigare än andra gsync 27tum skärmar.. men är ju endast med 1080 upplösning och 144hz.

men hur är och upplevs skärmen? är den prisvärd / värd 4k?

Bra fråga, själv sugen på 27" 144hz gsync
Men har varit utanför min budget... 4000 är dock i högsta laget för min del men lite sugen blev jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelle995:

Först köpte jag en msi 1080 144hz med curved panel, för priset 3500:- va lite missnöjd med färgerna osv så köpte tillslut acerskärmen från Elgiganten, sjukt nöjd! Väldigt bra färger och klar bild, har dessutom ett nytt nvidia kort påväg hem så jag får g-sync

Skickades från m.sweclockers.com

Najs. Kul att du är nöjd. Enda jag oroar mig för är att det är 1080p men kanske räcker och blir bra ändå. Stor förbättring för mig i vilket fall.

Nån mer som provat skärmen från elgiganten? Finns väldigt gå recensioner om den.

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk

personligen är jag inte nöjd med g-sync.

köpte en 144Hz g-sync VA skärm på Webhallen i julklapp till mig själv men i spel som är låsta till max under 144Hz eller där grafikkortet inte orkar pumpa ut minst 144hz konstant så flimmrar ljuset såvida jag inte går in i nvidia Kontrollpanelen och stänger av g-sync.

Gjorde lite googlande om fenomenet och tydligen är det ganska vanligt fenomen på G-sync skärmar vilket i mina ögon är en nedgradering...

så slutat med att jag låter G-sync vara avslaget och cappar fps till 144Hz istället med MSI afterburner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad spelar du för spel?
Det är säkert en bra skärm, jag skulle dock inte köpa en 27" med 1080 upplösning då känns för lite på 27".
Men tycker du åka till butik och kolla hur du upplever skärmen.

Hej TS.

Håller i stort med om allt som skrivs här, åk och prova i butik är ett jättebra råd.
Jag har personligen en 27" med 1080-upplösning och tycker inte att är för lite, så det är uppenbarligen en fråga om tycke och smak.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

personligen är jag inte nöjd med g-sync.

köpte en 144Hz g-sync VA skärm på Webhallen i julklapp till mig själv men i spel som är låsta till max under 144Hz eller där grafikkortet inte orkar pumpa ut minst 144hz konstant så flimmrar ljuset såvida jag inte går in i nvidia Kontrollpanelen och stänger av g-sync.

Gjorde lite googlande om fenomenet och tydligen är det ganska vanligt fenomen på G-sync skärmar vilket i mina ögon är en nedgradering...

så slutat med att jag låter G-sync vara avslaget och cappar fps till 144Hz istället med MSI afterburner.

Förekommer flimret endast när SLI är aktiverat? Jag har hört om fenomenet från många användare, och jag har också haft det i samband med vissa drivrutiner. Om det faktiskt beror på drivrutinerna eller ej, det kan jag inte säga säkert...

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Skrivet av CarlosBananos:

Förekommer flimret endast när SLI är aktiverat? Jag har hört om fenomenet från många användare, och jag har också haft det i samband med vissa drivrutiner. Om det faktiskt beror på drivrutinerna eller ej, det kan jag inte säga säkert...

kvittar sålänge jag inte når upp till 144Hz i spelet så flimrar ljuset oavsett SLI eller inte.

var bland det första jag testade provade även lite andra SLI profiler alternate framerender osv men inget hjälpte mot flikrandet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kvittar sålänge jag inte når upp till 144Hz i spelet så flimrar ljuset oavsett SLI eller inte.

Okej, då är det precis som jag upplevt det... Har du provat en annan DP-kabel? Helst en certifierad sådan, utan "pin-20" aktiv. Har du kollat om det är någon process i bakgrunden som orsakar problemet? Det verkar som att flimret inte nödvändigtvis beror på bildskärmen. Jag har nämligen sett vissa personer som fått flera olika bildskärmar, som samtliga haft problemet. Några har till och med provat använda en bekants dator, och inte märkt av några problem.

Well, eftersom detta har förblivit olöst i flera år så kan vi nog anta att det är ett svårlöst problem :/

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk
Skrivet av CarlosBananos:

Okej, då är det precis som jag upplevt det... Har du provat en annan DP-kabel? Helst en certifierad sådan, utan "pin-20" aktiv. Har du kollat om det är någon process i bakgrunden som orsakar problemet? Det verkar som att flimret inte nödvändigtvis beror på bildskärmen. Jag har nämligen sett vissa personer som fått flera olika bildskärmar, som samtliga haft problemet. Några har till och med provat använda en bekants dator, och inte märkt av några problem.

Well, eftersom detta har förblivit olöst i flera år så kan vi nog anta att det är ett svårlöst problem :/

ingen koll på om pin 20 är kopplad använder kabeln som kom med skärmen och har ingen annan att testa med heller för den delen men ska mäta upp kabeln när ja kommer hem efter nyår och se om den är kopplad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Beställde Acer predator xb271h från elgiganten. Får den säkert på tisdag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv