Testpilot: Shark Gaming Esport Edition

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Shark Gaming Esport Edition

Testpiloten "Snorjaers" tar sig en ordentlig titt på vad Shark Gaming har att erbjuda när det kommer till färdigbyggda datorer, med modellen Shark Gaming Esports Edition.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra och grundlig rescension, snyggt jobbat!

Själv hade jag inte haft några problem med "bara" 240GB i min dator, men då har jag en NAS också förstås.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv

Instämmer bra recension och jag håller med angående lagringsutrymme.
Är man uppe i 17000 exkl skärm, tangentbord, mus etc så är 250GB lagringsutrymme väldigt snålt.
Fast det finns som tillval en Seagate Barracuda 1TB 3,5" 7200RPM för 549,- (även om jag ej gillar Seagate)

En sådan dator borde egentligen ha 500GB sdd och det skulle den ha haft om inte ssd priset hela tiden stiger..

Permalänk
Medlem

Vilken frekvens körs alla kärnorna i? Det framgick inte?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dracc:

Bra och grundlig rescension, snyggt jobbat!

Själv hade jag inte haft några problem med "bara" 240GB i min dator, men då har jag en NAS också förstås.

Tack så mycket!

Nej det där är ju rätt individuellt men jag skulle nästan föredragit en ännu mindre SSD 120GB och typ 1 TB HDD. För mig under testningen så slutade det med att jag fick radera spel för att kunna köra alla tester. Jag tror bara att de finns dem som hade blivit lite besvikna på detta om man inte har så bra koll så att säga.

Skrivet av anon159643:

Instämmer bra recension och jag håller med angående lagringsutrymme.
Är man uppe i 17000 exkl skärm, tangentbord, mus etc så är 250GB lagringsutrymme väldigt snålt.
Fast det finns som tillval en Seagate Barracuda 1TB 3,5" 7200RPM för 549,- (även om jag ej gillar Seagate)

En sådan dator borde egentligen ha 500GB sdd och det skulle den ha haft om inte ssd priset hela tiden stiger..

Tack så mycket!

Jag håller med. En 1TB HDD hade de nästan kunnat klämma in oavsett, alternativt höjt priset med en fem hundring.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Vilken frekvens körs alla kärnorna i? Det framgick inte?

För i7 8700 gäller följande Turbo "states"

4,600 MHz (1 core),
4,500 MHz (2 cores),
4,400 MHz (3 cores),
4,300 MHz (4 cores),
4,300 MHz (5 cores),
4,300 MHz (6 cores)

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

kan inte riktigt förstå varför man ska köpa ett Z370 system med en oklockbar CPU.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

kan inte riktigt förstå varför man ska köpa ett Z370 system med en oklockbar CPU.

Finns just nu inga andra moderkort som fungerar med 8000 serien. Vad jag vet i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Finns just nu inga andra moderkort som fungerar med 8000 serien. Vad jag vet i alla fall.

Det visste jag inte, tycker ändå att det är ointressant utan K cpu.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det visste jag inte, tycker ändå att det är ointressant utan K cpu.

Jo det är ju klart hade de valt ett MSI B250M Bazooka där processorn inte fungerar hade jag ju varit väldigt mycket mer intresserad av att veta hur de tänkte. Men nu när de valde ett z370 behöver jag inte tänka så mycket på det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bra recension men jag tyckte språket kändes lite pretentiöst. Menar inget illa, utan bara att det översteg formellt språk och blev lite för förnämt, med ord som aldrig skulle användas i vanliga fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det skamlig att dem skicka sånt maskin med gårdagens CPU kylning... Corsair Hydro H55 hade jag för 4 år sedan.. undermålig

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Trevlig recension!

Anta att man inte kan klämma in en HDD (p.g.a. stram budget). Vad skulle ni i så fall valt: Är det bättre med 240GB SSD eller 1TB HDD? Alltså ni får bara välja en av dessa.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Joners:

Bra recension men jag tyckte språket kändes lite pretentiöst. Menar inget illa, utan bara att det översteg formellt språk och blev lite för förnämt, med ord som aldrig skulle användas i vanliga fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha tack. Nu låter du som min fru, hon tycker också att jag är pretentiös och omständlig i språkbruket. Jag tar absolut inte illa upp och förstår vad du menar. Jag tycker det är roligt med svenska språket och kan ibland "leka" runt en del med meningar och ord. Jag är även förtjust i gammelsvenska ord och försöker ibland återuppliva språket lite grann. Jag hör vad du säger och ska försöka hitta en bättre balans framöver. Tack för att du vågar ge kritik!

Skrivet av darrenj:

Tycker det skamlig att dem skicka sånt maskin med gårdagens CPU kylning... Corsair Hydro H55 hade jag för 4 år sedan.. undermålig

Jag tyckte det var rätt trevligt. Tyst, svalt och renodlat. Hade de gått på mer avancerade modeller som 240 eller 280 mm radiatorer så hade det ganska snabbt sprungit iväg kostnadsmässigt. Ganska bra avvägt ändå tycker jag, beprövat kort kan man ju kalla det. Men visst är det en gammal modell.

Skrivet av Alotiat:

Trevlig recension!

Anta att man inte kan klämma in en HDD (p.g.a. stram budget). Vad skulle ni i så fall valt: Är det bättre med 240GB SSD eller 1TB HDD? Alltså ni får bara välja en av dessa.

Tack ska du ha, det värmer.

Svaret för min del är nog trots allt 240GB SSD.

Jag var inne på det ovan. Jag hade nog hellre kört på en 120GB SSD, för att spara lite dineros, och sen komplettera med en 1TB alt. 2TB disk och kanske ta den smällen på marginalerna för att få en bättre komponerad dator. Då får man ett Windows som laddar snabbt, inkl. program och slöare laddning för spel men det kan man oftast leva med tror jag.

Ganska svårt val faktiskt och jag tycker ändå att de har hittat en bra mellanväg även om jag subjektivt inte gillar det så förstår jag objektivt varför man har gjort som man gjort. Dessutom går det ju att addera en HDD när man beställer också.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Haha tack. Nu låter du som min fru, hon tycker också att jag är pretentiös och omständlig i språkbruket. Jag tar absolut inte illa upp och förstår vad du menar. Jag tycker det är roligt med svenska språket och kan ibland "leka" runt en del med meningar och ord. Jag är även förtjust i gammelsvenska ord och försöker ibland återuppliva språket lite grann. Jag hör vad du säger och ska försöka hitta en bättre balans framöver. Tack för att du vågar ge kritik!

Tack för att du inte missförstod mig och för att du bemötte kritiken. Jag menade som sagt inget illa utan det var mer en heads up. Grattis till datorn förresten! Som jag förstod det så får du nu behålla den efter skriven recension, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joners:

Tack för att du inte missförstod mig och för att du bemötte kritiken. Jag menade som sagt inget illa utan det var mer en heads up. Grattis till datorn förresten! Som jag förstod det så får du nu behålla den efter skriven recension, eller?

Jag hoppas verkligen inte att testpiloterna får behålla det de testar känns ju som det skulle kunna påverka betyget rätt rejält. Då borde det nästan stå att artikeln är köpt.

Reagerade också på språkbruket men det är väl mest för att jag inte skriver/pratar på det viset. Så länge man förstår vad som står och det känns seriöst så är jag nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Joners:

Tack för att du inte missförstod mig och för att du bemötte kritiken. Jag menade som sagt inget illa utan det var mer en heads up. Grattis till datorn förresten! Som jag förstod det så får du nu behålla den efter skriven recension, eller?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag hoppas verkligen inte att testpiloterna får behålla det de testar känns ju som det skulle kunna påverka betyget rätt rejält. Då borde det nästan stå att artikeln är köpt.

Reagerade också på språkbruket men det är väl mest för att jag inte skriver/pratar på det viset. Så länge man förstår vad som står och det känns seriöst så är jag nöjd.

Nej vi Testpiloter behåller inga produkter vi testar. Det är bara att packa ner och baxa tillbaka.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Bra och grundlig recension, trevlig läsning.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Deriveh:

Bra och grundlig recension, trevlig läsning.

Tack, det glädjer mig att du gillade den.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nej vi Testpiloter behåller inga produkter vi testar. Det är bara att packa ner och baxa tillbaka.

Synd. Får ni nånting i utbyte?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag hoppas verkligen inte att testpiloterna får behålla det de testar känns ju som det skulle kunna påverka betyget rätt rejält. Då borde det nästan stå att artikeln är köpt.

Skrivet av Joners:

Synd. Får ni nånting i utbyte?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som @Dinoman säger så måste testpiloten returnera testexemplaret till tillverkaren efter varje genomförd recension. Testpiloterna får dock en ersättning för publicerad recension, oavsett om produkten får en rekommendation eller inte. Det finns alltså ingen anledning för testpiloten att ge ett högre betyg än vad produkten förtjänar!

Utmärkelsen "SweClockers testpilot rekommenderar" delas ut av testpiloten om den själv kan tänka sig att rekommendera produkten till familj och vänner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fantastisk recension och jag gillade språkbruket! Tummen upp för en riktigt trevlig och innehållsrik recension.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ragnvlad:

Fantastisk recension och jag gillade språkbruket! Tummen upp för en riktigt trevlig och innehållsrik recension.

Tack så mycket, vad roligt att du gillade den det värmer verkligen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Nu är ju jag lite röd färgad o bygger oftast bang4buck, men hade inte typ en kaby lake i5 o en 1070 vart nog för e sport spel? Vad pratar vi liksom mobas, cs och Sc2 ?

I alla fall för 1080p klart de krävs mer i 2k men hur mycket e sport körs i 2k ida ?

17 papp för en e sport burk känns galet på så sätt känns de lite vilseledadande.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av UncleDirty:

Nu är ju jag lite röd färgad o bygger oftast bang4buck, men hade inte typ en kaby lake i5 o en 1070 vart nog för e sport spel? Vad pratar vi liksom mobas, cs och Sc2 ?

I alla fall för 1080p klart de krävs mer i 2k men hur mycket e sport körs i 2k ida ?

17 papp för en e sport burk känns galet på så sätt känns de lite vilseledadande.

Esport är ju ett extremt relativt begrepp. Därför inkluderade jag en länk till en sida som summerade de spel som dragit in mest spelpengar under året 2017. Tittar man på den listan så hittar men såklart spel som inte alls är särskilt krävande såsom League of Legends, Dota 2 och CS:GO men du hittar också lir såsom Call of Duty: Infinite Warfare, Overwatch, Street Fighter V och faktiskt Playerunknowns Battlegrounds. Varav det sistnämnda är extremt krävande för bra flyt, säga vad man vill om det men så är det.

Vidare så har du nog helt rätt i att de flesta esportare spelar i 1080p men det är knappast i 60Hz, är man seriös esportare så lär man vilja ligga på 144Hz och gärna ända up till 240Hz. Det kräver en hel del för att bibehålla sådana uppdateringsfrekvenser, särskilt i de sistnämnda spelen ovan.

Jag vet inte men jag är rätt säker på att esportscenen inte sitter på kalkondatorer direkt även om det i vissa fall är överkurs. För mig så är detta en bra dator för esport och att det är en ärlig titel att sätta på en så pass väl presterande dator. Dock håller jag med om att en i5 8600k hade varit ett mycket bättre val men att de skulle sätta i en Kaby Lake när Coffe Lake finns på markanden med 50% fler kärnor är för mig inte ett alternativ och bara ett märkligt val eftersom man dessutom inte heller sparar särskilt mycket pengar på en sådan manöver. 7600k är i dagsläget cirka 400:- billigare än 8600k och det är för mig inte i närheten av värt det för att gå på en quad core istället.

Till sist så är ju inte jag den enda konsumenten här på jorden men så här resonerade jag. Rätt eller fel.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

*Tumme upp* Bra recention, keep it.. Osv Du förstår!
håller delvis med om ssd'n. Lägger man 17lök så vill då JAG ha en 500gb.
Men samtidigt sitter jag med 240GB Force LE nu som jag kör spel på, blir trångt ibland på den, men har ju 2 till så brukar gå att lösa.. Men 240gbssd och en mekanisk skulle varit mer balancerat tycker jag

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Esport är ju ett extremt relativt begrepp. Därför inkluderade jag en länk till en sida som summerade de spel som dragit in mest spelpengar under året 2017. Tittar man på den listan så hittar men såklart spel som inte alls är särskilt krävande såsom League of Legends, Dota 2 och CS:GO men du hittar också lir såsom Call of Duty: Infinite Warfare, Overwatch, Street Fighter V och faktiskt Playerunknowns Battlegrounds. Varav det sistnämnda är extremt krävande för bra flyt, säga vad man vill om det men så är det.

Vidare så har du nog helt rätt i att de flesta esportare spelar i 1080p men det är knappast i 60Hz, är man seriös esportare så lär man vilja ligga på 144Hz och gärna ända up till 240Hz. Det kräver en hel del för att bibehålla sådana uppdateringsfrekvenser, särskilt i de sistnämnda spelen ovan.

Jag vet inte men jag är rätt säker på att esportscenen inte sitter på kalkondatorer direkt även om det i vissa fall är överkurs. För mig så är detta en bra dator för esport och att det är en ärlig titel att sätta på en så pass väl presterande dator. Dock håller jag med om att en i5 8600k hade varit ett mycket bättre val men att de skulle sätta i en Kaby Lake när Coffe Lake finns på markanden med 50% fler kärnor är för mig inte ett alternativ och bara ett märkligt val eftersom man dessutom inte heller sparar särskilt mycket pengar på en sådan manöver. 7600k är i dagsläget cirka 400:- billigare än 8600k och det är för mig inte i närheten av värt det för att gå på en quad core istället.

Till sist så är ju inte jag den enda konsumenten här på jorden men så här resonerade jag. Rätt eller fel.

Det var inte recesionen jag var på det var sharkgaming , känns väldigt fel med E sport katergorin, med tanke på spannet i krav på de olika grenarna från mobas till playersunknown. Jag menar skulle aldrig rekomendera en burk för 17 papp för ngn som sitter o kör lol/dota/hots/cs typ. Det blir tolk fel men klart shark även vill sälja denna burk till dessa, jag är tveksam på de kommer släppa en moba burk tex.

Ska jag klaga på något är det att denna frågeställning inte är med i resenssionen, annars var den klockren för mig.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Lineri:

*Tumme upp* Bra recention, keep it.. Osv Du förstår!
håller delvis med om ssd'n. Lägger man 17lök så vill då JAG ha en 500gb.
Men samtidigt sitter jag med 240GB Force LE nu som jag kör spel på, blir trångt ibland på den, men har ju 2 till så brukar gå att lösa.. Men 240gbssd och en mekanisk skulle varit mer balancerat tycker jag

Tack!

Samma här. Sitter på en 120GB Windows disk, två 512GB SSD:er för spel och en 1TB SSD för allt möjligt. Jag har ingen mekanisk disk ens.

Skrivet av UncleDirty:

Det var inte recesionen jag var på det var sharkgaming , känns väldigt fel med E sport katergorin, med tanke på spannet i krav på de olika grenarna från mobas till playersunknown. Jag menar skulle aldrig rekomendera en burk för 17 papp för ngn som sitter o kör lol/dota/hots/cs typ. Det blir tolk fel men klart shark även vill sälja denna burk till dessa, jag är tveksam på de kommer släppa en moba burk tex.

Ska jag klaga på något är det att denna frågeställning inte är med i resenssionen, annars var den klockren för mig.

Ingen fara, all kritik är välkommen! Jag förstår vad du menar, om en kompis frågar mig om råd om en dator för att sitta och spela moba hela dagarna så hade jag också rekommenderat något mindre kraftfullt men som jag argumenterade för ovan så är själva esport-stämpeln rätt luddig även om den är starkt förknippad med MOBA och CS:GO men det är samtidigt många krävande spel som liras så allting beror ju på vad ens nära och kära skall spela.

Esport-titel eller inte, jag tycker att denna datorn var väl balanserad och en bra investering för framtiden, den skulle hålla länge och är inte mycket dyrare än det hade varit att plocka ihop allting själv. Jag hade som ambition att även testa ett antal populära esport-titlar men i ärlighetens namn hade jag inte tid. Ambitionen fanns dock men jag har inte riktigt fått kläm på det här med frametimes och 1% low m.m. så jag valde att bara testa spel med inbyggda benchmarks, det var enklare för mig. Dock hade det varit intressant att testa framerates i alla dessa titlar och det hade gett mer svar på frågan om det verkligen är en ren esport-maskin eller inte. Jag tar till mig det till nästa gång.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt