QVL - hur viktigt är det?

Permalänk
Medlem

QVL - hur viktigt är det?

Hej!

Efter en nyligen genomgången dust med ett ransomware (det gick bra) har jag bestämt mig för att göra något åt min backuplösning i form av en FreeNAS server.

Egentligen är min största fråga just nu: Hur viktigt är det att mina ECC-minnen är med i QVL? med tanke på dagens RAM-priser och mängden minne som ZFS gärna äter så hade jag inte sagt nej till att kunna spara en slant där.

Jag tänker troligtvis basera bygget runt: Supermicro X10SDV-4C-TLN2F i ett Fractal Design Node 304 med 16-32 gb ram (beroende på vad jag kan hitta för rätt pris) och 6 st HDD

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

@pallee:
Vill man undvika att minne är okompatibla, håller man sig till de som finns med i QVL.

Visserligen fungerar många fler säkerligen, men de som finns med i listan, är testade av moderkort's tillverkaren och är garanterade att fungera.

Så det hela mynnar ut i hur mycket tid man vill spendera om de inte fungerar, gentemot den högre summa det kan kosta att köpa minne som finns med i QVL.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det e bara att köra, kolla bara så att minnena du köper stämmer överens rent specifikationsmässigt med vad som finns i QVL. Supermicro-kort sväljer det mesta.