Edge lit tv ger störande sken (Philips PUS7502)

Permalänk
Medlem

Edge lit tv ger störande sken (Philips PUS7502)

Jag köpte https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4231527
Den har fått prima betyg.
MEN, den har edge lit.. Och jag stör mig som faaaan på att svärtan har ett litet sken av vitljus.
Svårt att beskriva det.

Star wars som exempel har svarta letter boxes. uppe och nere.. Dom är inte riktigt svarta på min tv.

Någon som har sett på back lit tv och kan bekräfta att letter boxes är helt svarta på en back lit tv? Eller att svart i kontrast blir svart och inte svart med ett konstigt ljust sken?

Förtydligade rubriken/Thomas
Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Har för mig att alla skärmar har det mer eller mindre om det inte är OLED...

Permalänk
Medlem

Väldigt vanligt. Man får pilla i inställningarna så det svarta blir svartare. Min va hemsk out of the box men helt ok efter inställningar. Googla efter rekommenderade inställningar och utgå från dom

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Har för mig att alla skärmar har det mer eller mindre om det inte är OLED...

Då har du fel för dig.

Backlit är oftast bättre. Men det måste inte vara en jätteskillnad.

Men sjäv köper jag backlit med localdimming.

Permalänk
Bildexpert 📺

Den vanligaste förklaringen är precis som med bildskärmar att man kör TV:n för ljusstarkt för det rum man är i. IPS har sämre förutsättningar för hög kontrast och då blir det viktigare att anpassa styrkan på bakgrundsbelysningen – det reglage som förvirrande nog kallas för "Kontrast" på en Philips-tv.

För att en TV med belysningen bakom LCD-panelen ska ge någon skillnad mot kantbelyst måste den också ha en local dimming-funktion. Annars uppstår exakt samma problem.

Permalänk

Hur har det gått med eventuell kalibrering? Har följt dina trådar angående PUS7502 då jag själv är intresserad av just denna modell. Hur har du upplevt provlemen hittils och hur tycker du att den presterar överlag annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kletgunnar:

Hur har det gått med eventuell kalibrering? Har följt dina trådar angående PUS7502 då jag själv är intresserad av just denna modell. Hur har du upplevt provlemen hittils och hur tycker du att den presterar överlag annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ökat och sänkt alla inställningar. On och off på allt.
Inget tar bort det vita skenet som tränger igenom allt svart.
Du ser inga motiv där det är svart. Är det svart blir det svart/grått och inget annat.
Ytorna i svart känns blankt och återspeglande. Ser skumt ut.

Ska lämna tillbaka tvn och se om en back lit kanske blir lite bättre.

Nu när jag haft 65 tummaren i snart en vecka kan jag inte gå tillbaka till mindre

Det blir en annan 65 tum med ips och back lit eller en projektor

Reviews på tvn säger samma om svärtan efter lite googlande. Synd att jag inte var mer insatt i tv-apparater innan köpet

Någon här kanske har erfarenhet av att äga en projektor?
Funkar det att spela på en projektor? Blir det inte sämre upplösning på en projektor även om den har 1080 elle 4k kontra en tv med samma upplösning?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Skrivet av kotz:

Jag har ökat och sänkt alla inställningar. On och off på allt.
Inget tar bort det vita skenet som tränger igenom allt svart.
Du ser inga motiv där det är svart. Är det svart blir det svart/grått och inget annat.
Ytorna i svart känns blankt och återspeglande. Ser skumt ut.

Ska lämna tillbaka tvn och se om en back lit kanske blir lite bättre.

Nu när jag haft 65 tummaren i snart en vecka kan jag inte gå tillbaka till mindre

Det blir en annan 65 tum med ips och back lit eller en projektor

Reviews på tvn säger samma om svärtan efter lite googlande. Synd att jag inte var mer insatt i tv-apparater innan köpet

Någon här kanske har erfarenhet av att äga en projektor?
Funkar det att spela på en projektor? Blir det inte sämre upplösning på en projektor även om den har 1080 elle 4k kontra en tv med samma upplösning?

Tråkig att höra, jag är som sagt intresserad av en 65" likt dig i denna prisklass. Har läst runt en del och har väl haft denna modell samt Samsungs 65Mu7055 som favoriter. Detta talade ju dock inte direkt till Philips fördel.

Jag kan tyvärr inte råda dig något angående just bildkvalitet på prokektor kontra tv. Min lekmanna teori utan någon som helst teoretisk kunskap har dock svårt att se en projektor slå en tv på fingrarna, förutsatt att de är "likvärdiga".

Återkom gärna hur det går med letandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kotz:

Någon här kanske har erfarenhet av att äga en projektor?
Funkar det att spela på en projektor? Blir det inte sämre upplösning på en projektor även om den har 1080 elle 4k kontra en tv med samma upplösning?

Den viktigaste egenskapen för en projektor är inte projektorn i sig utan rummet och duken du använder. Svärtan blir aldrig bättre än ljuset som ligger på duken, vilket också handlar om att projektorns eget ljus studsar mot väggar tillbaka på duken. Projektor är därför ett helt annat typ av projekt.

Tyckte du att svärtan var problematisk på PUS7502 ska du inte titta efter en annan IPS. Du behöver en VA-panel och sitta rakt framför den. Eller gå till OLED.