Köpråd: Färgkalibrator för bildskärm

Permalänk
Medlem

Köpråd: Färgkalibrator för bildskärm

Hej!

Jag är sugen på att köpa någon form av färgkalibrator för att kunna ställa in min skärm så korrekt som möjligt istället för att gissa mig fram. Men har dålig koll inom detta och behöver därför lite tips och råd.

Finns det någon kalibrator som läser av skärmen och sedan talar om för mig vilka värden jag bör ändra? Vad jag sett så skapar de flesta bara en ICC profil? Men det är väl först och främst bäst att ändra färger osv direkt i skärmens mjukvara och sedan den sista finjusteringen med en anpassad ICC profil?

Som sagt helt lost angående detta.

Tack på förhand

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Först och främst, vad har du för skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov:
Acer XB271Hu, IPS 1440p

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köpa den dyraste Spider 5

Gott slut och gott nytt år.

Permalänk

Om du inte har några krav alls på färgkorrekthet så är inga av Spyders produkter att rekommendera då den använder sig av färdiga färgfilter som referens. Köp istället X-rite 1display pro

Gott nytt år

Permalänk
Medlem

I den här videon visar hon en funktion där man manuellt justerar RGB, ljusstyrka och kontrast samtidigt som den mäter skärmen under tiden. Det är den funktionen jag är nyfiken på, finns den på alla X-rite eller är det bara Display Pro? Finns samma funktion med Spyder 5 modellerna?

Ungefär vid 9,50 in i videon visar hon det jag pratar om.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

@220volt: Kan inte uttala mig om alla Spyder modeller men har haft tillgång till en Spyder 5 Pro och det var mest plug and play. Rekommendationen var att skärmen skulle vara fabriksåterställd och det enda den gjorde var att mäta ljuset i rummet och därefter ställa in ljusstyrkan på skärman manuellt. Kan inte tänka mig att det är så mycket annorlunda med Spyder 5 Elite då det är enbart mjukvara som skiljer sig åt

Alla instegsmodeller av X-Rite har den funktionen så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

@Screenwalk:
Tack för svar!

Har läst recensioner och kollat ett gäng videos med olika modeller från både Datacolor och X-rite, det lutar åt att köpa Spyder 5 Pro då den ligger bra till i pris med tanke på vad man får.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Vad använder Sweclockers för modell när ni testar skärmar? @Laxpudding ?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 220volt:

Hej!

Jag är sugen på att köpa någon form av färgkalibrator för att kunna ställa in min skärm så korrekt som möjligt istället för att gissa mig fram. Men har dålig koll inom detta och behöver därför lite tips och råd.

Finns det någon kalibrator som läser av skärmen och sedan talar om för mig vilka värden jag bör ändra? Vad jag sett så skapar de flesta bara en ICC profil? Men det är väl först och främst bäst att ändra färger osv direkt i skärmens mjukvara och sedan den sista finjusteringen med en anpassad ICC profil?

Som sagt helt lost angående detta.

Tack på förhand

Om du inte vill skapa en profil automatiskt så kan du ju bara läsa av de verkliga värdena via de flesta mjukvaror för kalibrering men varför vill du göra det manuellt ?
Om det är nån guide för att manuellt skapa profiler ellr justera för nån viss hårdvarukombination så har jag inte sett nått sånt men själva mätvärdena lär du kunna se oavsett vad du väljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Som sagt helt grönt när det gäller det här området men det har börjat klarna lite mer efter att ha läst på mera.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 220volt:

Vad använder Sweclockers för modell när ni testar skärmar? @Laxpudding ?

i1 Display Pro, den vanliga https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328 och den mäter rätt utan problem med ljuskällor med vita lysdioder. När det behövs kompletterar jag med min i1 Pro spectrophotometer.

Använder också min Klein K10A, men då den har en snäv mätvinkel (6°) mäter den inte luminanskurvan rätt på TN-panelen pga av betraktningsvinklar. Där är i1 Display Pro mer i linje med hur man visuellt upplever skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

i1 Display Pro, den vanliga https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=923328 och den mäter rätt utan problem med ljuskällor med vita lysdioder. När det behövs kompletterar jag med min i1 Pro spectrophotometer.

Använder också min Klein K10A, men då den har en snäv mätvinkel (6°) mäter den inte luminanskurvan rätt på TN-panelen pga av betraktningsvinklar. Där är i1 Display Pro mer i linje med hur man visuellt upplever skärmen.

Tack för svar

Jag tog faktiskt och beställde en X-rite i1display pro igår som bör dyka imorgon. Läste massvis med recensioner och omdömen på både den och Spyder 5 pro och de flesta ansåg att X-rite var snäppet bättre och gav ett stabilare resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@220volt: Ah, missade att Spyder var på tapeten. Köp aldrig en Spyder, det är mitt råd. De är långsamma och godtyckliga med stor exemplarvariation.

Permalänk
Medlem

Spyder ska enligt vad jag läst inte vara riktigt lika bra på att läsa av mörkare nyanser som X-rites versioner, även om skillnaden inte är enorm på något sätt. Sedan kan det alltid vara intressant att veta att det är samma hårdvara i X-Rites ColorMunki Display som i den dyrare i1Display Pro, det som skiljer är mjukvaran...och det finns open source mjukvara som gör den billigare lika kompetent som den dyrare.

https://displaycal.net/

Har för mig att detsamma gäller Spyders olika versioner (express/pro), dvs att hårdvaran är densamma men att mjukvaran är mer eller mindre kompetent. Går även att använda DisplayCAL med en spyder. Bättre kontroll till priset av mer komplicerad hantering

Edit: Utgå från att laxpudding har bättre koll än de flesta, skriver han att Spyder är sämre så stämmer det troligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@220volt: Ah, missade att Spyder var på tapeten. Köp aldrig en Spyder, det är mitt råd. De är långsamma och godtyckliga med stor exemplarvariation.

Hehe bra! Då känner jag mig ännu tryggare i att jag valde x-rite i1display pro istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Kan man med den medföljande mjukvaran till X-rite kontrollera skärmen innan man kalibrerar? Alltså få fram värde på tonkurva, vitbalans, kontrast osv, för att se hur fel/rätt den var från början. Eller krävs det annan mjukvara för just det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@220volt: Ja, det kan man. Har dock inte hållit på särskilt mycket med den medföljande programvaran. Kör allting i Calman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@220volt: Ja, det kan man. Har dock inte hållit på särskilt mycket med den medföljande programvaran. Kör allting i Calman.

Ah okej, deras mjukvara kostade ju en hel del. Men läst en hel del om Displaycal som många rekommenderar och tänkte prova det.

Såg dock att Calman colorchecker fanns som gratisversion, men antar att det bara mäter färger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺

@220volt: Har inte hunnit kolla på alternativen, så kan inte uttala mig. Jag vet i alla fall att själva mätaren är så bra man kan få för de pengarna.