Samsung Soundbar HW-K950 från helvetet

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Öltorp: Från allt ljud TV: n ger till Soundbaren över WiFi och det är flerkanalljud. Använder det till appar för någon TV antenn eller ipTV-box har jag inte till denna TV.

https://thumb.ibb.co/khc3HG/wifi.jpg

Jaha, går nog inte på LG vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Oj, då kan jag sluta med att fundera på en LG Oled och spara pengar. Anledningen är att ARC inte fungerar samtidigt med optisk på denna Soundbar så om jag vill använda en TV-app tar jag ljudet med WiFi istället. Har visserligen en Shield TV men tycker ljudet är mycket bättre från Netflix-appen på min Samsung ks7005-TV eller Windows-appen från datorn. Från Shield-TV höjs basen och ljudet på de bakre sänks. Är kanske en inställning som passar vissa receivers men på HW-K960 tycker jag det låter förskräckligt även om man sänker basen. KODI/Plex låter däremot bra från min Shield-TV (både 2.0/5.1/ATMOS)

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Öltorp: Oj, då kan jag sluta med att fundera på en LG Oled och spara pengar. Anledningen är att ARC inte fungerar samtidigt med optisk på denna Soundbar så om jag vill använda en TV-app tar jag ljudet med WiFi istället. Har visserligen en Shield TV men tycker ljudet är mycket bättre från Netflix-appen på min Samsung ks7005-TV eller Windows-appen från datorn. Från Shield-TV höjs basen och ljudet på de bakre sänks. Är kanske en inställning som passar vissa receivers men på HW-K960 tycker jag det låter förskräckligt även om man sänker basen. KODI/Plex låter däremot bra från min Shield-TV (både 2.0/5.1/ATMOS)

Okej

Men har lite strul med 4K hevc HDR filer. Med uppspelning.. Windows 10 film & musik ska ju klara detta, men verkar som inte HDR kickar in, filmen är lite grådassig (HDR-läge) är givetvis på.

Vet du något bra program för uppspelning? Kodi stödjer inte HDR fullt ut har jag för mig?

Gott Nytt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Nvidia Shield men den kostar 2000 kr. Provat Power DVD som kostar 400 kr (Man får även med screenrecorder mm som är värt de pengarna). Fick dock aldrig ATMOS att lira med Power DVD. Men Film&TV appen fungerade för mig (4K HDR + ATMOS) när jag hade datorn kopplad till Soundbaren i 30 Hz.

Madvr i KODI BSP tyckte jag inte var en bra lösning.Enklast är att investera i en Shield TV för KODI/Plex. Har man ingen mediaserver, som jag har, eller NAS kan man ju plugga i en USB-disk.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Öltorp: Nvidia Shield men den kostar 2000 kr. Provat Power DVD som kostar 400 kr (Man får även med screenrecorder mm som är värt de pengarna). Fick dock aldrig ATMOS att lira med Power DVD. Men Film&TV appen fungerade för mig (4K HDR + ATMOS) när jag hade datorn kopplad till Soundbaren i 30 Hz.

Madvr i KODI BSP tyckte jag inte var en bra lösning.Enklast är att investera i en Shield TV för KODI/Plex. Har man ingen mediaserver, som jag har, eller NAS kan man ju plugga i en USB-disk.

Okej men är de värt att köpa PowerDVD 17?
Måste väl finnas en inställning till Atmosljud tänker jag?

För när jag spelar upp i film&tv appen idag laggar de som fasen.

Kodi borde väl få tillägg för HDR snart antar jag. Likaså VLC?

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Jag får inget lagg i film&tv appen. Kör med de spec jag har i signaturen. Lite omständligt bara att slå på HDR i Windows och få ett skrivbord som knappt går att läsa. Enklare att använda Shield TV men...

Skrivet av Ugga:

Du får inte Dolby Vision via Shield.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Nu har mitt ARC lagt av. Baren verkar ha fastnat på D.IN. Inte rört något. Tv ljud är inställt på simplink och arc. Jävla skumt andra ingångarna fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Man får dra ur sladden och vänta en stund, vissa gånger väldigt länge, och sedan sätta igång denna buggiga maskin så brukar ARC hosta igång igen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Öltorp: Man får dra ur sladden och vänta en stund, vissa gånger väldigt länge, och sedan sätta igång denna buggiga maskin så brukar ARC hosta igång igen.

Haha hostiga

I detta fallet verka de vara PS4 som ja hade i sovläge. Så fort jag väckte maskinen hoppa tv arc igång igen.

Provade att söva PS4 ige . Tv arc fortfarande igång.

Alltså de är ju fånigt. De måste uppdatera baren snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen ny bar från Samsung på CES, kanske dom lägger lite fokus på HW-K960

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En rätt bra sammanfattning om alla problem med denna Soundbar: https://tekniksmart.se/samsung-hw-k960-problem/

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

En rätt bra sammanfattning om alla problem med denna Soundbar: https://tekniksmart.se/samsung-hw-k960-problem/

Yes! Fick svar av Samsung support att många av dessa fel åtgärdas av en firmware som är på gång!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående uppdatering

Skrivet av Öltorp:

Yes! Fick svar av Samsung support att många av dessa fel åtgärdas av en firmware som är på gång!

Skickades från m.sweclockers.com

Wow! Är du säker, källa? Eller ja, källa skrev du ju faktiskt. Undrar vad det är för uppdateringar och när exakt den kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grand03:

Wow! Är du säker, källa? Eller ja, källa skrev du ju faktiskt. Undrar vad det är för uppdateringar och när exakt den kommer.

Från mailen:

Tack för att du kontaktat Samsung Support.

Vi tackar för informationen och vi är medvetna om flera av dessa saker som rättats till
i uppdateringarna som kommer.

Vissa saker har dock med hur man kopplat systemet att göra och från vilka enheter med kör emot.
Det är inte uteslutande problem med denna produkt.
Långt därifrån faktiskt.
Men som sagt, vi uppskattar er feedback och vi tar det seriöst och skickar det vidare till huvudkontoret så
de kan läsa detta med.

Ha en fin helg nu.

Med vänliga hälsningar / With kind regards
Jim
Samsung Support

För telefonsupport, vänligen ring oss på 0771-726786
Våra öppettider är: Måndag - Fredag 8-19, Lördag 10-15

För ytterligare support besök gärna vår hemsida: www.samsung.se/support
För mer information om våra produkter: www.samsung.se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Från mailen:

.... Vissa saker har dock med hur man kopplat systemet att göra och från vilka enheter med kör emot.
Det är inte uteslutande problem med denna produkt.
Långt därifrån faktiskt.
....

Vad jag förstått är det inga problem med Xbox One S/X och enligt egna erfarenheter inga problem med Nvidia Shield v2.

PC = katastrofal dålig produkt. Kanske Nvidia, Netflix, Windows fel men ändå en katastrofal dålig produkt för PC användaren.

Jag kör den från PC som vanliga datorhögtalare. HDMI till min TV och optisk till Soundbaren. Det fungerar lika bra, inte bättre, som med grejerna jag hade innan. Okej, jag har fått bättre klarare ljud från PC men inga nya finesser

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Vad jag förstått är det inga problem med Xbox One S/X och enligt egna erfarenheter inga problem med Nvidia Shield v2.

PC = katastrofal dålig produkt. Kanske Nvidia, Netflix, Windows fel men ändå en katastrofal dålig produkt för PC användaren.

Jag kör den från PC som vanliga datorhögtalare. HDMI till min TV och optisk till Soundbaren. Det fungerar lika bra, inte bättre, som med grejerna jag hade innan. Okej, jag har fått bättre klarare ljud från PC men inga nya finesser

jag har inga problem med att köra atmos 4k hdr med mpc-hc och lite externa filters.
kör setup pc-soundbar-tv
har 980ti i burken för övrigt och lg b7v oled

Permalänk

finns ett trix oxå om ni inte visste det. en sorts reset av soundbaren om den buggar ut är att hålla inne kugghjulet på dosan en stund tills det står nåt 150.000 eller nåt sånt så hoppar den igång igen

Permalänk
Medlem

Jag har denna soundbar också och har fått den att fungera.

Största problemet vad jag märkt är ARC!

ARC fixar inget. Allt vettigt surround ljud bör gå direkt via hdmi1 eller hdmi2 på soundbaren och inget annat.
När jag körde enbart ARC mellan tv och soundbar och sedan hade alla enheterna (dekoder, xbox one x och pc) direkt in i tvn så fungerade inte ljudformaten som dom skulle (fick inte ens 4k på xbox one x). Tog 2 dygn av slitna hårstrån men efter att jag kört allt via hdmi 1 och 2 på baren så har ljudet kommit som det ska och 4k visas helt som det ska.

Det enda jag kör arc på är när vi tittar på netflix eller viaplay via appar på tvn. I övrigt så kör jag xbox one x via hdmi 1, och genom xboxen så kör jag även digital boxen för att komma åt eventuella ljudformat. Sedan kör jag datorn via hdmi2 och där kör jag en monster kabel för att få 4k 60hz och dolby atmos som stöds av mitt nvidia 1080ti.

ARC verkar väldigt begränsat och jag förväntar mig väldigt lite funktioner via det just nu.

Själv sitter jag och forskar i vilka frekvenser högtalarna arbetar på och om andra inställningar på routern kan ta bort alla eventuella störningar. Kanske jagar hjärnspöken men jag ska kolla upp det i alla fall.

Ljudet är helt jävla amazing men en gång varje fullmåne (väldigt sällan) så tappar trådlösa högtalare ljudet i en sekund eller 3 vilket kan störa mig och jag ska se vad jag kan göra för att få bort allt sådant

edit: som nik0demus sa: pc -- > soundbar --> tv = good shit happens

pc --> tv --> arc in i soundbar = no fun

edit2: läste genom manualen och där står det att externa enheter ska kopplas in via soundbar och inte via tv. Såg även att dom skrev att "dolby atmos is only supported on hdmi1 and hdmi2". Hoppas det här hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmas:

Jag har denna soundbar också och har fått den att fungera.

Största problemet vad jag märkt är ARC!

ARC fixar inget. Allt vettigt surround ljud bör gå direkt via hdmi1 eller hdmi2 på soundbaren och inget annat.
När jag körde enbart ARC mellan tv och soundbar och sedan hade alla enheterna (dekoder, xbox one x och pc) direkt in i tvn så fungerade inte ljudformaten som dom skulle (fick inte ens 4k på xbox one x). Tog 2 dygn av slitna hårstrån men efter att jag kört allt via hdmi 1 och 2 på baren så har ljudet kommit som det ska och 4k visas helt som det ska.

Det enda jag kör arc på är när vi tittar på netflix eller viaplay via appar på tvn. I övrigt så kör jag xbox one x via hdmi 1, och genom xboxen så kör jag även digital boxen för att komma åt eventuella ljudformat. Sedan kör jag datorn via hdmi2 och där kör jag en monster kabel för att få 4k 60hz och dolby atmos som stöds av mitt nvidia 1080ti.

ARC verkar väldigt begränsat och jag förväntar mig väldigt lite funktioner via det just nu.

Själv sitter jag och forskar i vilka frekvenser högtalarna arbetar på och om andra inställningar på routern kan ta bort alla eventuella störningar. Kanske jagar hjärnspöken men jag ska kolla upp det i alla fall.

Ljudet är helt jävla amazing men en gång varje fullmåne (väldigt sällan) så tappar trådlösa högtalare ljudet i en sekund eller 3 vilket kan störa mig och jag ska se vad jag kan göra för att få bort allt sådant

edit: som nik0demus sa: pc -- > soundbar --> tv = good shit happens

pc --> tv --> arc in i soundbar = no fun

edit2: läste genom manualen och där står det att externa enheter ska kopplas in via soundbar och inte via tv. Såg även att dom skrev att "dolby atmos is only supported on hdmi1 and hdmi2". Hoppas det här hjälper

Men inbyggda Netflix i tvn ljud ut via arc ska väl klara 5.1 ljud? Men de verkar inte göra de?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Men inbyggda Netflix i tvn ljud ut via arc ska väl klara 5.1 ljud? Men de verkar inte göra de?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan faktiskt inte svara på det. Kan dock säga att skillnaden på ett påtvingat surround från baren via tvns netflixapp och dolby atmos via xboxen är en utomordentlig skillnad i kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmas:

Kan faktiskt inte svara på det. Kan dock säga att skillnaden på ett påtvingat surround från baren via tvns netflixapp och dolby atmos via xboxen är en utomordentlig skillnad i kvalitet.

Jo jag vet. Verkar ju som dolby digital inte fungerar via arc? Är ju surround on som hörs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Jo jag vet. Verkar ju som dolby digital inte fungerar via arc? Är ju surround on som hörs.

Skickades från m.sweclockers.com

det var min tanke också.

Permalänk

synd bara att atmos via arc tv->soundbar inte fungerar och kommer inte göra det heller förrens nya eArc kommer och det tar nog nåt år eller så, arc klarar tydligen inte av datamängden 4k+atmos lossless. kör plex/xplay på filmer utan atmos och filmer med atmos från dator-soundbar-tv det är den setupen som jag tror funkar bästa för mig i nuläget. lite pill med hdr från datorn bara annars helt ok

Permalänk

funkar fint för mig iaf, kör iofs all media genom XPlay så slipper strulet, har den kopplad via ARC, även kopplad till datorn också via TV men där agerar den bara ljud för spel osv.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

funkar fint för mig iaf, kör iofs all media genom XPlay så slipper strulet, har den kopplad via ARC, även kopplad till datorn också via TV men där agerar den bara ljud för spel osv.

får du ut atmos på soundbaren genom xplay/tv->arc->soundbar???

Permalänk
Skrivet av nik0demus:

får du ut atmos på soundbaren genom xplay/tv->arc->soundbar???

när jag spelar upp en 4K film med Atmos ljudspår så får jag direktuppspelning i PMS, den konverterar alltså inte till något annat format, sen om soundbaren gör en intern konvertering kan jag inte se, men bra låter det, jag är inte jättekräsen, DTS-HD MA/Dolby TrueHD låter bra det också

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Och Xplay finns bara till LG och WebOS?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

när jag spelar upp en 4K film med Atmos ljudspår så får jag direktuppspelning i PMS, den konverterar alltså inte till något annat format, sen om soundbaren gör en intern konvertering kan jag inte se, men bra låter det, jag är inte jättekräsen, DTS-HD MA/Dolby TrueHD låter bra det också

prova annars och kör dator->soundbar->tv så kommer det låta ännu bättre. enda minus är ju att får köra mpc-hc och inte plex/xplay. jag kör extended displays och hdr på LG'n och ljud matat ut genom hdmi. tycker iofs att hdr ser bättre ut när man kör från xplay än från dator men det går nog o få till med inställningar.

Permalänk
Skrivet av yrfhar:

Och Xplay finns bara till LG och WebOS?

jo precis

Skrivet av nik0demus:

prova annars och kör dator->soundbar->tv så kommer det låta ännu bättre. enda minus är ju att får köra mpc-hc och inte plex/xplay. jag kör extended displays och hdr på LG'n och ljud matat ut genom hdmi. tycker iofs att hdr ser bättre ut när man kör från xplay än från dator men det går nog o få till med inställningar.

ok, jo jag använder ju Xplay för att det är bekvämt och ser snyggt ut.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

jo precis

ok, jo jag använder ju Xplay för att det är bekvämt och ser snyggt ut.

ja det gör jag med, använder bara det andra när det är atmos