Förbjuda fyrverkerier eller inte ?

Permalänk
Inaktiv

Har sett laser fyrverkeri, jekligt ballt faktiskt. Går nog snart att köpa för normala pengar. Riktiga smällare och raketer skitar bara ner, skrämmer slag på djurlivet, visst, vackert kanske, men neh, dags att gå vidare.

Permalänk
Inaktiv

Angående hund rädd för raketer så handlar det nog främst om träning:
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/s%C3%A5-l%C3%A4r-du-jy...

Jag har haft flera hundar olika raser, bekanta likaså, alla har fått varit med och sett på lite jakt och skjutande sedan de har varit liten valp. Och jag har aldrig hört talas om extremt skotträdda hundar förutom i städerna.

Visst när vissa idioter skjuter rakt emot en hund så blir de precis lika rädd som en människa.

*edit*
Katter är nog värre, jag vet många som är livrädda för den där livsfarliga dammsugaren som låter så högt.

Permalänk
Medlem

Jag är för ett förbud som berör privatpersoner.

Överlåt det till ett offentligt evenemang, då skjuts det vid tolvslaget på nyårsnatten. Här på landet har det skjutits sedan ungefär 10 dagar tillbaka.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Ingen som har hund här? Förbud.

Var väl en stackars hund som dog förra året på nyår

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Jag är för ett förbud som berör privatpersoner.

Överlåt det till ett offentligt evenemang, då skjuts det vid tolvslaget på nyårsnatten. Här på landet har det skjutits sedan ungefär 10 dagar tillbaka.

Helt ok om kommunen vill köra men sluta sälj det i butikerna det är liksom inte bara en dag utan det ska smälla en hel vecka om inte två.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

En sån här raket skulle jag vilja skjuta iväg ikväll

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Ersätt fyrverkerier med lasershower. De kan ju återanvändas nästa år också

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag är för ett förbud, eller snarare nån form av licensplikt. Jag vill inte ta bort fyrverkerier, men vilken tjomme som helst ska inte kunna köpa dem på ICA. Företag och evenemang ska kunna ordna fyrverkerier, men då ska det ske under ordnade former. Det är sånt här jag vill ska bort:
https://www.youtube.com/watch?v=d1KzCa7E7hk

Tyvärr så är sanningen att jag aldrig sett "Petter" och "Björn" hålla på såhär... Många nya problem har orsakats av en ur-usel integration.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Straffa problemet som håller raketen istället för raketen.
Som kattägare har jag personligen valt bort raketer och smällare och ägnar numer min Nyårsafton till att bygga isolerade kudd-bunkers åt mina älsklingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ersätt fyrverkerier med lasershower. De kan ju återanvändas nästa år också

Det är väldigt trevligt med lasershower sånt gillas.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Förbud,helst inte nej! Men kraftiga restriktioner hade varit lämpligt, och dryga böter vid missbruk. Dock svårt med implementering. Svårt nog för polis att utreda alla mängdbrott som det är.
Djuren får väl stå ut de få timmarna det faktiskt rör sig om.

Som någon annan skrev..förbud är väl enklast, idioterna är helt enkelt för många!

Visa signatur

i7 6700K@4.5Ghz, EVGA1080Ti Ftw3, Asus Z170-A, Corsair LPX 3000Mhz DDR4, Fractal Define S, Philips Fidelio X2, Schiit Magni+Modi. NZXT Aio X62 monterad med NZXT Kraken G12 på GPU. Noctua NHD15 kyler CPU.

Permalänk
Medlem

Förbjud eller sätt iaf 500% skatt på skiten.

Bor tyvärr i en stad i södra Sverige där man kan bli beskjuten om man är ute och går veckan innan nyår. Att höja straff hjälper inte när det inte ens finns resurser för polisen att utreda mord och våldtäkter.

Permalänk
Medlem

På äldre dar har jag blivit emot.
Smäller raketer konstant dagarna innan, det skjuts på folk och är allmänt kaos.
I Malmö känns det som en krigszon ibland.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Förbud? Jag tycker det är mer relevant att införa hjälmtvång vintertid för alla gångtrafikanter utom de som har pensionärsbroddar på fötterna samt körkort för att avla barn och licens att fostra dem, typ.

Mindre makt åt folket!

Permalänk
Medlem

Nu börjar det spåra ur tyvärr.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Allt det roliga man hade med smällare och raketer i ungdomen gör det ju svårt att äska förbud mot det. Inte vill man väl beröva dagens kids samma glädje liksom. Inbillar mig inte på något vis att vi skötte det där bättre då.

Skattebetalaren i mig har dock precis som dåtidens skattebetalare ingen större lust att pröjsa för all skit som ställs till med fyrverkerier. Sedan kan man väl dock fundera på hur stora realkostnaderna verkligen är jämfört med annat som händer. Känns som politikerna ser mellan fingrarna med fan så mycket obehagligare och dyrare skit av ett eller annat ideologiskt skäl. Fyrverkeriskjutandet må vara onödigt, men är en skitsak i det stora hela.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Låt kommunerna/organisationer som söker tillstånd smälla på utmärkta platser. Om folk älskar det så kan dom ta sig dit. Om inte, så får man beskåda det på avstånd.

Många snackar "hårdare straff". Hur ska det funka i praktiken när polisen inte kan va på plats när det smälls på ett random ställe nånstans.

Förbjud det för allmänheten. Det medför ingenting positivt när det skjuts som det gör, bara enormt störande i flera dagar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är för jävligt att man skall förbjuda fyrverkerier. 2019 förbjuds raketer på pinne ex...

MEN och det är ett stort MEN, se till att det blir hårdare tag för dem som inte sköter sig! Ska vi förbjuda fyrverkerier för att vissa inte kan sköta sig så ska VI SJÄLVKLART förbjuda alkohol först!!!

Hur många far inte illa av alkohol? Alla olyckor och all skit som det för med sig hela året. Men skulle man förbjuda alkohol så blur det ju hus i helvete!

Bara mina 2 cent!

Tat lungt ikväll, vänta med alkoholen tills efter ni fyrat av allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, säkerhet kan man inte prata om så länge man säljer alkohol och tobak lagligt i samma land. Hyckleri på hög nivå.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Väck med skiten för hundarnas skull. En katt kan göra sina behov inomhus men det är inte lika lätt för en hund

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det är väldigt trevligt med lasershower sånt gillas.

Hur ser såna där lasershower ut? det skulle vara bra alternativ till smällare

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haker:

Nej, men de kunde höjt åldern till 20-21 för att minska antalet ungdomar som får tillgång till det.

Nyår är ett jävla helvete för många husdjursägare. Många tänker inte på dem

Tråkigt är det absolut. Jag har hund själv så vet hur det är, MEN(!) på samma gång har vi hundägare haft chansen att fixa fram en plats hos en möjlig bekant där det är lugnare så hunden inte blir stressad. Däremot så blir det samma tjafs varje år; Hundägare skriker på FB att lägga ner fyrverkerierna pga hundarna blir rädda.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Förbudsivern gör mig illa till mods.

Permalänk
Medlem

Nackdelar med fyrverkerier:
Bränder
Skador
Livrädda djur
Livrädda människor
Skräpar ner
Skadligt för miljön
Störande
Dyrt

Fördelar med fyrverkerier:
Fint att titta på

Så... I mina ögon är det ett ganska enkelt beslut.
Men visst, vissa hugger hellre av sitt ena ben innan de vill se ett totalförbud. Så en kompromiss vore kanske ett förbud för privatpersoner. Då slipper vi allt jävla smällande i flera dagar innan och efter nyår.

Skrivet av Ziddie:

Fyrverkerier tycker jag absolut ska vara kvar, det är nog relativt få som missköter sig.

Handlar inte bara om ett gäng idioter som inte kan uppföra sig. Tittar man lite på debatten verkar det inte ens vara det huvudsakliga syftet med ett förbud (åtminstone inte tidigare år). Snarare mer att det skadar miljö och husdjur.

Skrivet av hunkaboy86:

Jag håller med dig, då kan dom lika gärna förbjuda alkohol

Och socker, tobak, bilar, cyklar, pensionärer, datorer m.m.
Bara för att något är värre än det andra betyder det inte att man per automatik lägger sig på golvet och ropar "men får man göra X måste man få göra Y".

(Men visst, förbjud alkohol. Skulle vara jävligt trist men det är ingen hemlighet att samhället skulle dra nytta av det.)

Skrivet av Jonathan0101:

Här jag bor har vi ett hotell/spa som varje år hade som tradition att smälla raketer, för hysteriska 5 siffriga nummer. Men i år bestämt sig för att hoppa av den trenden och skänka pengarna till någon slags cancer fond istället. Jag tycker iaf att man kan göra vettigare saker än att smälla upp massa pengar i luften (halvt oftopic?)

Bra initiativ. Är som sagt flera kommuner som börjar köra med lasershow. Billigt (åtminstone i längden), tyst och går att återanvända.

Skrivet av eucalyptus:

Har själv hund, men han lyfter inte ens på örat.

Det var ju bra. Själv trodde jag på allvar att min gamla hund skulle dö av stress ett år. Efter det gav vi henne lugnande piller innan varje nyår. Detta trots att vi bodde på landet där det var relativt lite raketer.

Permalänk
Medlem

Vill inte väcka debatt. Men fenomenet med rädda hundar. Måste ju ligga något bakom detta?

Är det husse som blir skraj och nervös o det I sin tur smittar av sig på hunden? Är man stabil som person bör ju hunden också ha en trygg personlighet och ej bli lika påverkad? Hundar läser ens känslor bättre än vad man tror!

Om man sitter ned, kramar om dem och klappar försiktigt och pratar lugnt så kanske det hjälper bättre än att själv hoppa runt i halv panik

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hur ser såna där lasershower ut? det skulle vara bra alternativ till smällare

Väldigt svårt att beskriva tyvärr men jag tycker det är roligare med en lasershow för en raket åker ju bara upp och säger pang sen är det slut med det.
Men en lasershow programmerar du med massa olika musik och mönster till.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

25 års åldersgräns kan ju va ett alternativ eller ännu högre "så bara vuxna" kan köpa.

Men så långt kommer Lövfen aldrig tänka. De kommer titta på allt annat än en åldersgräns.

Permalänk

Eftersom vår stat är så kåt i pengar varför inte ge fyrverkerier samma regler som alcohol? Får endast säljas på systembolaget.

Kan de ju passa på att lägga på typ 2/3 av priset i moms eller nått på samma gång så får de ju in lite extra cash i kassan dessutom.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag är för ett förbud, eller snarare nån form av licensplikt. Jag vill inte ta bort fyrverkerier, men vilken tjomme som helst ska inte kunna köpa dem på ICA. Företag och evenemang ska kunna ordna fyrverkerier, men då ska det ske under ordnade former. Det är sånt här jag vill ska bort:
https://www.youtube.com/watch?v=d1KzCa7E7hk

Farsan som har dottern på axlarna och kör "tummen upp" mitt i kaoset borde fan anmälas! Snacka om DÅLIG förälder.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Och socker, tobak, bilar, cyklar, pensionärer, datorer m.m.
Bara för att något är värre än det andra betyder det inte att man per automatik lägger sig på golvet och ropar "men får man göra X måste man få göra Y".

(Men visst, förbjud alkohol. Skulle vara jävligt trist men det är ingen hemlighet att samhället skulle dra nytta av det.)

Ja precis, lika bra dom förbjuder allt som kan vara skadligt isf

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm