Förbjuda fyrverkerier eller inte ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Men vad fan! Ja! Fyrverkerier kan missbrukas! Det är ingen nyhet för någon. Det mesta här i världen kan missbrukas. Vi bör tänka efter jävligt noggrant innan vi beslutar att missbrukets skadeverkningar är större än de som en förrmyndar- och beskyddarmentalitet för med sig.

Att inte låta människor få ta ansvar för att agera på ett fruktbart sätt i sin omgivning är att beröva dem på deras mänsklighet.

Låter bra, tillåt vapen på gatorna, bort med recept på medeciner, legalisera cannabis, nu är jag iofs för ett förbud för sådant som kan skada andra typ vapen/fyrverkerier annars bort med onödiga regler och tillstånd, låt människor tänka själva. Som du själv skriver är du redan berövad på din mänsklighet.

Permalänk

skillnad i sak, ja, men inte i sättet att tänka, kollektiv bestraffning, dvs missköter en mindre grupp sig, så får resten lida.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Lego Master

Statliga/kommunala fyrverkerier med fasta tidpunkter samt eventuella företag eller föreningar som kan ansöka om dispens för orter där kommunen inte tänker hålla några fyrverkerier. That's it.

Läser inatt om flera helt vansinniga dåd av "ungdomar", bland annat där en man blivit nedslagen för att han sagt åt dem att sluta skjuta raketer på husfasader. De ska inte ha tillgång till sådant, punkt slut. Att de sparkar på varann skiter jag i, men de ska inte ha möjlighet att åsamka skada på annan.

Jag begriper inte att man inte tagit tag i detta rejält tidigare. Att förbjuda smågrejjor var ju bara att be om att folk skulle börja skjuta massiva pjäser på varann och andra.

Och att licensbelägga skiten? Vad är det som säger att pappa Lars i Svedala inte skaffar licens, och sen köper ut åt grabben "för han klarar ju såklart det, det gjorde ju jag när jag var liten". Och sen pangar lille Klas hål i grannens fönster med pappas licensraketer. Vem fan ska ha resurser att följa upp det? Inte polisen iallafall, tyvärr. Licens är nog inte rätt väg att gå när det är så inrotat i folkhemmet att skjuta raketer är inte så farligt. Det måste bort helt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Rätt lat så jag orkar inte läsa alla poster... Dock innan man säger att vi måste ha fler lag och mera förbud kanske man ska kolla upp om det inte redan finns lagar idag för just "lag och ordning" och kanske fokusera på varför dessa inte efterföljs innan våra "folkvalda" införa flera lagar och mera förbud.

Jag tror inte en tjockare Svensk lagbok gör det bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

skillnad i sak, ja, men inte i sättet att tänka, kollektiv bestraffning, dvs missköter en mindre grupp sig, så får resten lida.

Precis som inlägget innan ditt påpekar, så finns det redan en hel del lagar och regler som inskränker på dina val och rättigheter.. då det finns ett fåtal som inte kan sköta sig. Ser inga problem med att det blir samma inskränkningar när det gäller fyrverkerier.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vad för skadeverkningar skulle det medföra att kommunen fick ensamrätt på fyrverkerier?

Någon uppfostrans-tes om att folk inte kan lära sig att uppföra sig annars?

Det är principen. Beröva inte människan agens om det inte finns ett bra case för att hon inte kan hantera det och i sin otillräcklighet orsakar mycket stort lidande för andra människor. (fan jag låter ju som värsta liberalisten nu...).

Är det verkligen så att de skadeverkningarna kopplade till oansvarigt användande av fyrverkerier överväger all den glädje och förväntan som inkapslas i skådespelet på natthimlen under tolvslaget? Möjligheten för människor att själva få försöka leva ut sina förväntningar om ett bättre liv, en bättre tillvaro? Det är det folk gör under sitt nyårsfirande vare sig de är medvetna om det eller inte.

En förkrossande majoritet använder fyrverkerier på ett sätt som både är legitimt och gör mer gott än ont.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av molzzon:

Rätt lat så jag orkar inte läsa alla poster... Dock innan man säger att vi måste ha fler lag och mera förbud kanske man ska kolla upp om det inte redan finns lagar idag för just "lag och ordning" och kanske fokusera på varför dessa inte efterföljs innan våra "folkvalda" införa flera lagar och mera förbud.

Jag tror inte en tjockare Svensk lagbok gör det bättre...

Det finns en insikt i rättsväsendet att en del lagar mest kommit till för syns skull och i praktiken inte gör någon som helst skillnad på folks beteende. Samt att polisväsendet inte har möjlighet att se till att lagarna efterföljs. Då är kanske andra lagar som gör det svårare för beteendet att fortsätta en bättre väg än att kasta pengar i sjön på att försöka följa efter varenda tonåring i landet och se till att de inte hittar på nåt bus.

Gör det olagligt för företag att sälja fyrverkerier öht. Det lär ta skruv ska du se. Och de få som fortsätter är lätta att hitta och peta i ögat.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det är principen. Beröva inte människan agens om det inte finns ett bra case för att hon inte kan hantera det och i sin otillräcklighet orsakar mycket stort lidande för andra människor. (fan jag låter ju som värsta liberalisten nu...).

Är det verkligen så att de skadeverkningarna kopplade till oansvarigt användande av fyrverkerier överväger all den glädje och förväntan som inkapslas i skådespelet på natthimlen under tolvslaget? Möjligheten för människor att själva få försöka leva ut sina förväntningar om ett bättre liv, en bättre tillvaro? Det är det folk gör under sitt nyårsfirande vare sig de är medvetna om det eller inte.

En förkrossande majoritet använder fyrverkerier på ett sätt som både är legitimt och gör mer gott än ont.

De förvägras inte "skådespelet" om det istället sköts av kommunen eller någon tillförordnad firma som har tillstånd. Då gör det också bara på utsatt tid och mycket lidande försvinner..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Precis som inlägget innan ditt påpekar, så finns det redan en hel del lagar och regler som inskränker på dina val och rättigheter.. då det finns ett fåtal som inte kan sköta sig. Ser inga problem med att det blir samma inskränkningar när det gäller fyrverkerier.

man kan inte riktigt äta kakan och ha den kvar samtidigt. ska kollektiv bestraffning gälla, ska vi gå efter det tänket, så ska det gälla allt isf, man kan inte bara plocka ut det som man själv personligen tycker låter bra.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Förbjud det antingen helt eller tillåt det ca 23.55-00:10 (eller motsvarande intervall andra högtider).
Hundar och andra djur mår riktigt dåligt av det och kan tom dö eller springa bort av stress.
Dåligt för miljön, nattsömn, alltid personskador varje år, slöseri med resurser etc etc.

Övriga tider borde det räknas som vapeninnehav eller terrorbrott.

Permalänk
Medlem

Amatörer ska inte handskas med pyroteknik, punkt slut.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

De förvägras inte "skådespelet" om det istället sköts av kommunen eller någon tillförordnad firma som har tillstånd. Då gör det också bara på utsatt tid och mycket lidande försvinner..

Det är inte en lösning, det är ett plåster. Låt vara att jag aldrig personligen verkligen har blivit drabbad av en fyrverkerimarodör (men jag har sett dom), så tycker jag ändå inte att det rimliga sättet att försöka minimera skadeverkningarna som stammar från dessa individer är ett generellt förbud. Det är för trubbigt. Slentrianmässiga förbud är inte uppbyggande, de är nedmonterande. Ge. Individer. Ansvar.

När detta ansvar ej uppfylls, då är det dags för samhället att gripa in. Inte innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

man kan inte riktigt äta kakan och ha den kvar samtidigt. ska kollektiv bestraffning gälla, ska vi gå efter det tänket, så ska det gälla allt isf, man kan inte bara plocka ut det som man själv personligen tycker låter bra.

Vad jag personligen tycker spelar ingen roll, men det är inte bara jag som tycker så här. Är förutom vanligt folk t.ex. ett flertal kommuner i landet som har övergivit fyrverkerier, för att anordna andra typer av firande med t.ex. lasershower och liknande.
Så det finns folk som tänker på andra och framför allt djuren som drabbas.. istället för att tillfredsställa sitt eget ego till varje pris.

Som jag sagt tidigare i tråden är jag inte emot fyrverkerier, om det hålls under kontrollerade former vid den tid som är tillåten. Att varenda ouppfostrad unge/vuxen ska ha tillgång till det fungerar inte..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

När detta ansvar ej uppfylls, då är det dags för samhället att gripa in. Inte innan.

Då borde samhället gripit in för länge sedan då...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olegh:

Det är principen. Beröva inte människan agens om det inte finns ett bra case för att hon inte kan hantera det och i sin otillräcklighet orsakar mycket stort lidande för andra människor. (fan jag låter ju som värsta liberalisten nu...).

Är det verkligen så att de skadeverkningarna kopplade till oansvarigt användande av fyrverkerier överväger all den glädje och förväntan som inkapslas i skådespelet på natthimlen under tolvslaget? Möjligheten för människor att själva få försöka leva ut sina förväntningar om ett bättre liv, en bättre tillvaro? Det är det folk gör under sitt nyårsfirande vare sig de är medvetna om det eller inte.

En förkrossande majoritet använder fyrverkerier på ett sätt som både är legitimt och gör mer gott än ont.

Glädje är relativt. Det går att vänja sig snabbt och lätt utan att köpa raketer. Det är bara folk som har svårt för förändring som är emot

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Glädje är relativt. Det går att vänja sig snabbt och lätt utan att köpa raketer. Det är bara folk som har svårt för förändring som är emot

Det är principen som sagt. Förändring ska drivas av individer inte staten. Finns det ett tillräckligt starkt case för att fyrverkerier mest bara skapar elände och lidande så är jag också för ett förbud. Jag ser dock inte det om jag försöker ta in helhetsbilden så gott jag bara kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det är principen som sagt. Förändring ska drivas av individer inte staten. Finns det ett tillräckligt starkt case för att fyrverkerier mest bara skapar elände och lidande så är jag också för ett förbud. Jag ser dock inte det om jag försöker ta in helhetsbilden så gott jag bara kan.

Vet inte vad som är positivt med fyrverkerier. De skrämmer ihjäl många hundar och skräpar ned något förbannat.

Värst är såklart missbruket av dem, då det kan vara livsfarligt för en mängd människor.

Permalänk
Medlem

En kompromiss, en svensk tradition, en medelvägen mellan kaos och ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vet inte vad som är positivt med fyrverkerier. De skrämmer ihjäl många hundar och skräpar ned något förbannat.

Värst är såklart missbruket av dem, då det kan vara livsfarligt för en mängd människor.

Fint att se på. Det är väl allt egentligen.

Sedan skapar det ju arbeten, både på gott och ont. Som med allting annat.

Personligen har jag mer och mer börjat fundera på varför vi ens firar jul och nyår, eller andra högtider för den delen. Ser inte dem som några andra dagar längre. Annat än sötebrödsdagar för kommersen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molzzon:

En kompromiss, en svensk tradition, en medelvägen mellan kaos och ordning.

Lagom mao
[OT] Gott nytt alla sweclockers!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Låter som en lysande idé.
Men varför stanna vid något så banalt som smällare/raketer?

Kan vi inte dra förbudet lite längre?
Varför inte förbjuda bilar också, massor av människor och djur dör varje år av bilar.
Samma sak med alkohol, förbjud skiten.

En stekpanna kan ju användas till att begå brott så förbjud eländet.
En kofot samma sak, den kan ju användas för t.ex. inbrott ... förbud!!!

När vi ändå håller på så varför inte förbjuda män?
Vissa män begår ju våldtäkter så förbjud alla män.

Vi kan ju gå ännu längre för att blidka vissa individer:
Förbjud ALLT!!!

Förmodligen inget fel på dessa förbudsivrare,
de lever bara inte i samma värld som vi andra =P

PS.
För de som inte begriper:
Jag är ironisk.

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Ingen som har hund här? Förbud.

jag har, hon bryr sig inte det minsta om fyrverkerierna

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Ingen som har hund här? Förbud.

empati lösa människor? arkebusering

Permalänk
Lego Master
Skrivet av McMillan:

Låter som en lysande idé.
Men varför stanna vid något så banalt som smällare/raketer?

Kan vi inte dra förbudet lite längre?
Varför inte förbjuda bilar också, massor av människor och djur dör varje år av bilar.
Samma sak med alkohol, förbjud skiten.

En stekpanna kan ju användas till att begå brott så förbjud eländet.
En kofot samma sak, den kan ju användas för t.ex. inbrott ... förbud!!!

När vi ändå håller på så varför inte förbjuda män?
Vissa män begår ju våldtäkter så förbjud alla män.

Vi kan ju gå ännu längre för att blidka vissa individer:
Förbjud ALLT!!!

Förmodligen inget fel på dessa förbudsivrare,
de lever bara inte i samma värld som vi andra =P

PS.
För de som inte begriper:
Jag är ironisk.

Förbjud folk när vi ändå håller på. Eller internet, det är ju bara till för att sprida skit.

Anledningen till att jag tycker fyrverkerier inte bör finnas i händerna på svenne banan är att den objektiva nyttan av att knall o pang ska finnas tillgänglig för random kuf är väldigt oklar. En kofot däremot? Användbart verktyg i rätt hand. Samma med bilar. Den objektiva nyttan är verklig. Men fyrverkerier? Not so much. "Det är fint" gäller även om kommunen håller i det, bara att coole Kim och hans gäng inte kan skjuta raketer på räddningstjänsten eller pensionärer för det är kul, om de inte kan få tag i dem.

Jag är rent objektivt för ett förbud mot tobak och alkohol också, trots att jag själv dricker både öl och sprit när tillfälle ges och skulle sakna det om det försvann. Men det orsakar så pass mycket ofog i samhället att jag är villig att avstå det för att underlätta för den del av befolkningen som skulle klara sig undan skador om färre antingen rökte eller drack.

Jag håller för övrigt med om att det i första hand bör vara ansvar för sina handlingar som gäller, men när detta uppenbarligen inte är hållbart (det är ju inte riktigt första året detta kommer på tal...) måste man se sig om efter andra alternativ.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Självklart ska det förbjudas. Dessutom borde hjälmtvång införas, massa folk som ramlar och slår sig varenda dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Förbjud det antingen helt eller tillåt det ca 23.55-00:10 (eller motsvarande intervall andra högtider).
Hundar och andra djur mår riktigt dåligt av det och kan tom dö eller springa bort av stress.
Dåligt för miljön, nattsömn, alltid personskador varje år, slöseri med resurser etc etc.

Övriga tider borde det räknas som vapeninnehav eller terrorbrott.

Jag mår riktigt dåligt av hundar som går lösa och skiter överallt. Hundar som springer till mig och terroriserar min familj. Ska vi förbjuda hundar med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag tycker inte vi ska förbjuda fyrverkerier och köra på en kollektiv bestraffning mentalitet

Du använder termen kollektiv bestraffning ganska frikostigt i tråden. Jag tror du fått innebörden om bakfoten:

Kollektiv bestraffning:
1) Som du nämnde, inte låta folk i behov komma in i landet för att en liten skara missköter sig.
2) Om ovanstående öppnar för tolkningsfrihet gällande kollektivt straff eller ej; män får inte längre besöka arbetsförmedlingen då vissa män har misskött sig. Borde vara likvärdig #1 ovan.
3) Införa en manskatt som alla män måste betala då en del män tjänar betydligt mer än genomsnittliga Herr och Fru Svensson.
4) En grupp får ett (aktivt) straff för vad någon/några inom den gruppen har gjort, ex. bär inte en son sin fars skulder eller lagbrott.
5) Förbjuda män att besöka en festival då vissa misskött sig (se #5 under för motargument)

INTE kollektiv bestraffning:
1) En del svenskar kan inte klara av sitt drickande och orsakar stor skada på folkhälsan, systembolaget införs.
2) Jag hittar ett kryphål i skattelagen som jag totalt abusar sönder, vilket leder till att hålet täpps igen. Trots att du nu inte kan använda samma kryphål är det INTE ett straff. Om jag får böter och du också måste betala, ja, DÅ är det ett kollektivt straff.
3) Barn upp till en viss ålder måste nu ha cykelhjälm, trots att bara en liten skara barn fick skallskador.
4) En förälder slår sitt barn, men bara när vederbörande verkligen förtjänar det. Bara för att andra föräldrar inte har samma disciplin som denna person så får föräldern nu inte slå sitt barn öht! Vad upprörande! (INTE ett kollektivt straff)
5) Sluta med en årlig festival pga stök och börja en ny festival med nya regler för ökad trivsel.

osv osv

Om jag gör något och du måste betala för det så är det kollektiv bestraffning. Om jag gör något och åtgärder sätts in så att ingen kan göra det längre är det inte kollektiv bestraffning, med vissa undantag (behov av hjälpresurser är ett exempel på ett undantag). Exempel, det fanns en tid män kunde slå och våldta sina fruar utan konsekvenser. Kollektiv bestraffning: alla män hamnar i fängelse. INTE kollektiv bestraffning: att våldta och misshandla sin äkta hälft är nu inte längre tillåtet.

Visst förstår jag vågen av negativa känslor som uppstår om man verkligen tycker om att smälla smällare och nu helt plötsligt inte får, men du är inte kollektivt bestraffad för det. Jag tror rökare kände likadant när de en dag inte längre fick röka ute på caféet. Låt oss kalla en häst för en häst, oavsett hur upprörda vi än må vara att friheter vi tagit för givet hypotetiskt nu är borttagna.

Permalänk
Medlem

Man borde börja polisanmäla alla som använder fyrverkerier på vårdslöst sätt. Men jag är för lat.

Det är ju inga problem att använda dem på ett säkert och tryggt sätt. Det kan man till och med göra onykter. Bara man inte är efterbliven.

Men jag tror det behövs någon kulturell förändring. Ett civilkurage att säga åt såväl okända som vänner att de utsätter andra för risk. För uppenbarligen vet idioterna inte själva om att de är idioter.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Alltså folk nämner hundar och djur hit och dit, och verkar ha hakat upp sig på att det är det enda problemet, men det är en väldig bagatellisering av det hela.

Ja Hundar och Djur lider i timmar utav dessa raketer dom blir stressade och ett fåtal av dessa blir så stressade så att det dör. Men det är inte bara djuren som lider det är dess ägare som lider också? Blir du oberörd när din bästa vän ligger och skakar?

Men en annan sak som inte nämns är att människor lider och blir enormt stressade av dessa fyrverkerier, vi har barn och invandrare i detta land som kommer från krigshärjade regioner. För många av dessa speciellt barn är det tyvärr svårt att låta bli att associera dessa smäller från vad dom har varit med om, så varje gång dom har en massa smällar tvingar ni dom att uppleva denna situation som dom har flytt ifrån igen.

Jag tror inte på ett total förbud men som det ser ut och fungerar idag är tragiskt. Skjut raketer på nyårsafton mellan 20:00-02:00 annan tid inga smällar.

För den raket som du går ut och skjuter för skojs skull ger dig ca 30 sek glädje medans dina medmänniskor får lov att lida tyst i timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Förbjud folk när vi ändå håller på. Eller internet, det är ju bara till för att sprida skit.

Anledningen till att jag tycker fyrverkerier inte bör finnas i händerna på svenne banan är att den objektiva nyttan av att knall o pang ska finnas tillgänglig för random kuf är väldigt oklar. En kofot däremot? Användbart verktyg i rätt hand. Samma med bilar. Den objektiva nyttan är verklig. Men fyrverkerier? Not so much. "Det är fint" gäller även om kommunen håller i det, bara att coole Kim och hans gäng inte kan skjuta raketer på räddningstjänsten eller pensionärer för det är kul, om de inte kan få tag i dem.

Jag är rent objektivt för ett förbud mot tobak och alkohol också, trots att jag själv dricker både öl och sprit när tillfälle ges och skulle sakna det om det försvann. Men det orsakar så pass mycket ofog i samhället att jag är villig att avstå det för att underlätta för den del av befolkningen som skulle klara sig undan skador om färre antingen rökte eller drack.

Jag håller för övrigt med om att det i första hand bör vara ansvar för sina handlingar som gäller, men när detta uppenbarligen inte är hållbart (det är ju inte riktigt första året detta kommer på tal...) måste man se sig om efter andra alternativ.

Ok, en kofot i rätt hand accepterar du , men inte en raket i rätt hand?
Redan där har vi skilda åsikter.

Om "Coole Kim" skjuter raketer på räddningstjänsten så borde det rimligen vara upp till
vår storartade poliskår/rättsväsände att rätta till hans beteende inte sant?
Och innan du tillrättarvisar mig ang. just detta så har jag inget som helst förtroende
för just polis/rättsväsende.
Därav mitt motstånd till förbud:
Det har ingen som helst betydelse om man förbjuder saker när vår "kära" poliskår skiter i allt
förutom fortkörare och fildelare.

Därav fullständigt meningslöst förbud, ska man stifta lagar så se då för i hela glödheta till att
det är lagar som först och främst befolkningen står bakom, samt att det går att lagföra de som bryter
mot lagarna.
I detta fall KANSKE en av kriterierna uppfylls, definitvt inte den att snuten bryr sig,
alltså en värdelös lag/förbud.

Vad gäller alkohol så håller jag med i stora drag, men definitivt inte mot något förbud,
hatar all storebrorsmentalitet som gäller i detta land.

Visa signatur

Atari Mega 2