Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Medlem

Någon som har bra tips för hur man kan lugna en katt under tolvslaget gällande alla raketer? Är första nyåret som vi har honom så vet ännu inte exakt hur han kommer att reagera, men av de smällar som har gått nu innan under kvällen så verkar han lite smått orolig. Bor i en studentlägenhet så har inte så många gömställen för honom att gå undan på. Ska man försöka bygga upp något under sängen eller liknande? Bra att ha lite bakgrundsljud igång i form av tv eller musik?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daggemanz:

Någon som har bra tips för hur man kan lugna en katt under tolvslaget gällande alla raketer? Är första nyåret som vi har honom så vet ännu inte exakt hur han kommer att reagera, men av de smällar som har gått nu innan under kvällen så verkar han lite smått orolig. Bor i en studentlägenhet så har inte så många gömställen för honom att gå undan på. Ska man försöka bygga upp något under sängen eller liknande? Bra att ha lite bakgrundsljud igång i form av tv eller musik?

Skickades från m.sweclockers.com

Mina förra katter fösvann vid tolvslaget och hittades alltid under sängen.. Vissa år kröp jag ner i sängen med dem, så de var under täcket och gosade med dem en stund. Musik kan hjälpa om det inte smäller direkt utanför.
Anledningen till varför de var rädda, var att en tidigare granne hade smällt av en raket precis utanför vårat fönster. Satt ner rakteten i gräsmattan för hårt, så den inte släppte först och sedan small den två våningar upp.

De vi har nu var ute på balkongen för en stund sedan och var mer intresserade av snöfallet, än av smällarna runt omkring..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Min katt avskyr också ljudet från min dammsugare som inte är speciellt tyst. Vi hade dock en Philips dammsugare på djurskyddet som var väldigt tyst för att vara en dammsugare. En sån skulle jag behöva här hemma. Kommer dock inte ihåg vad den hette då jag var där 2007

De lär sig ju min springer bara till motsatt rum när jag håller på

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Mina förra katter fösvann vid tolvslaget och hittades alltid under sängen.. Vissa år kröp jag ner i sängen med dem, så de var under täcket och gosade med dem en stund. Musik kan hjälpa om det inte smäller direkt utanför.
Anledningen till varför de var rädda, var att en tidigare granne hade smällt av en raket precis utanför vårat fönster. Satt ner rakteten i gräsmattan för hårt, så den inte släppte först och sedan small den två våningar upp.

De vi har nu var ute på balkongen för en stund sedan och var mer intresserade av snöfallet, än av smällarna runt omkring..

Okej, tack för svar! Vi har adopterat honom från ett katthem så vet inte riktigt vilka erfarenheter han har med raketer, men ska nog gå bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 1700X | Asus ROG Strix X370-F Gaming | Asus GTX 1070 Ti Strix | Kingston HyperX Fury 16 GB | Noctua NH-D15 | EVGA SuperNOVA G2 650W | Fractal Design Meshify C TG

Permalänk
Avstängd

Min katt har skitit ner överallt. :/

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Min katt har skitit ner överallt. :/

Har den ätit julmat den inte tålde ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Har den ätit julmat den inte tålde ?

Hon bliv rädd för raketer.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superegg:

Hon bliv rädd för raketer.

Jahaja, du får flytta upp till oss i norr, Lidköping ska köra med laser i stället för fyrverkeri i år och jag har varit sugen på att åka in och titta men stannar nog hemma trotts allt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lidkoping-byter-nyarsr...
Det ska bli intressant att höra vad folk tycker om det när det inte smäller utan bara lyser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jahaja, du får flytta upp till oss i norr, Lidköping ska köra med laser i stället för fyrverkeri i år och jag har varit sugen på att åka in och titta men stannar nog hemma trotts allt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lidkoping-byter-nyarsr...
Det ska bli intressant att höra vad folk tycker om det när det inte smäller utan bara lyser.

Dom får sätta upp jackhammer och spela upp pang hela tiden.

Nä Lidköping pallar jag inte att åka till.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Min katt var hur lugn som helst av smällandet utanför. Visst hon vek öronen bakåt för att hon inte gillade ljudet, men va inte speciellt rädd. Hon kanske har vant sig efter 11 år tillsammans med mig. Hon kanske har fått nedsatt hörsel med åren så att hon inte hör smällarna lika högt, vad vet jag. Tror hon är 16 år gammal i år

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Våra två katter som tidigare satt ute på balkongen och spanade in snöflingor, med lite mer avlägsna smällare, reagerade helt olika nu.
Den yngsta blev helt vettskrämd när det började smälla runt huset och försvann under sängen, medans vår lite äldre Ragdoll knappt brydde sig.

Har för mig att det gick bra med bägge förra året..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jahaja, du får flytta upp till oss i norr, Lidköping ska köra med laser i stället för fyrverkeri i år och jag har varit sugen på att åka in och titta men stannar nog hemma trotts allt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lidkoping-byter-nyarsr...
Det ska bli intressant att höra vad folk tycker om det när det inte smäller utan bara lyser.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Mäktigt!
Mycket lyckat, bortsett från att det ändock small raketer både bakom och framför kameran då

Bara jag som väntade på hardstyle/technomusiken och att hela torget skulle börja studsa?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Skulle tydligen ha stösta lasershowen i Sverige i Umeå i år men var inte där och titta. De ska ju smälla så de känns lite som racing med elbilar. De tappar en hel del i dragningskraft. Men katten uppskattar de säkert. Konstig nyårsafton de brukar smälla men hördes bara några ynka smällare klockan 23 vid 24 var de tyst.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Lillkatten här brydde sig inte ett skit om raketerna på sitt första nyår
Storkatten blir lite orolig dock, men inte allt för farligt.

Permalänk

Vi har nog haft tur, ingen av våra katter bryr sig alls om raketer.

Permalänk
Medlem

Fick hem klösträd idag https://drive.google.com/open?id=1Scr4tZAfOp482Xs-omq7AexFGzf...

De två översta konsolerna kräver bra mycket akrobatik för att komma åt. Speciellt den översta måste katten dra sig bakåt och sen försöka häva sig upp. Hur lyckas de? Hon fick lite hjälp på bilden hon har bara kommit halvvägs hittills. Hon gillar att stretcha mot den och vässa framklorna

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fick hem klösträd idag https://drive.google.com/open?id=1Scr4tZAfOp482Xs-omq7AexFGzf...

De två översta konsolerna kräver bra mycket akrobatik för att komma åt. Speciellt den översta måste katten dra sig bakåt och sen försöka häva sig upp. Hur lyckas de? Hon fick lite hjälp på bilden hon har bara kommit halvvägs hittills. Hon gillar att stretcha mot den och vässa framklorna

Katter är viga och spänstiga, så de klarar av att klättra upp för det mesta.

Mina katter hade dock skickat ut den där halvvägs genom rutan, om jag haft den...
Mina är fastskruvade i väggarna..

Har en 6kg Ragdoll som klättrar hängandes upp och ner på en vågrät "stam" som går tvärs över rummet.. efter att den klättrar upp för en lodrät stam med längre uthäng än vad du har.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare ett klösträd i form av en björkstam som jag lindat grovt snöre hela vägen. Högt upp på väggen hade jag en hylla med mjuk madrass på. Klösträdet ledde upp till den hyllan. Det var ett mycket omtyckt tillhåll för det två katter jag hade då. Problemet var bara att tapeten försvann bakom hyllan. Så när jag tapetserade om så blev det ingen mer hylla. Björkstammen har kommit till nytta hos en bekant som också har katt.
Nu är det en ny katt i huset och hon får klara sig utan klösträd. Har kattglugg så vill hon klättra så får hon göra det ute.

Permalänk
Medlem

Microsoft har gjort en extra krånglig men fräck lösning på en kattlucka (vad är det för fel på att känna av chippet):

PS! Gillar speciellt den pyttelilla texten i slutet av videon: Participating pets were paid in treats. Despite being uncoperative, Sadie and Spanky were not harmed in the making of this video.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jösses va bra katter är på att matstrejka. Efter två dagars nobb av best friends bilanx fick man ge med sig. Men hon va ändå full av energi och inte de minsta sur. Själv skulle man dö av två dagars fasta lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Permalänk
Medlem

Ibland blir man lite orolig att katten fått stop i magen då hon inte har bajsat i lådan på några dagar och var lite gnällig. Men hon hade bajsat igår som tur var

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Rekordmedlem

Ibland blir man inte glad åt att katten har haft otur när hon lekt grävmaskin efter att hon bajsat och sparkat ut ett fekalieprov ur kattlådan, nåja det är en skitsak att behöva städa lite extra (som det behövdes idag)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är detta för ras? Lika stor om en kattunge men enligt filmen ska katten vara vuxen

Min katt tycker bättre om bredbar leverpastej än hennes kattmat. Hon kommer alltid och ska lite pastej när jag äter en macka

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vad är detta för ras? Lika stor om en kattunge men enligt filmen ska katten vara vuxen

https://www.youtube.com/watch?v=W86cTIoMv2U

Min katt tycker bättre om bredbar leverpastej än hennes kattmat. Hon kommer alltid och ska lite pastej när jag äter en macka

Rostfläckig katt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rostfl%C3%A4ckig_katt

Permalänk
Medlem

Så den har inget namn utan heter bara rostfläckig katt?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Vad är detta för ras? Lika stor om en kattunge men enligt filmen ska katten vara vuxen

https://www.youtube.com/watch?v=W86cTIoMv2U

En Chimeowmeow..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Så den har inget namn utan heter bara rostfläckig katt?

Ja eftersom det är en vildkatt är det nog så.

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Vad är detta för ras? Lika stor om en kattunge men enligt filmen ska katten vara vuxen

Den där är inte vuxen, det är en par månader gammal kattunge. Den ropar tillochmed på mamma i början av videon.
Som vuxna ser de väldigt mycket ut som en huskatt:
http://cdn2.arkive.org/media/98/98C8D91D-2790-4030-BB5D-320B4...