Permalänk
Medlem

Någon som spelar fortfarande och kan berätta hur svårt det är att komma in i spelet? Har spelat demot och visst lite fick man tänka på.

Permalänk
Medlem

@Francesc: Spelar det regelbundet, speciellt nu när det nyss kommit en större uppdatering.
Det är egentligen inte så svårt att komma igång om man lärt sig grundmekanismerna i spelet, däremot så bygger man betydligt annorlunda de första gångerna än när man är mer erfaren.
Ny spelares baser/fabriker brukar bland inbitna spelare kallas för spaghetti, medans vi som spelat ett tag generellt sett jagar effektivitet i våra välordnade baser/fabriker.
Bägge grejerna är fullt normala, och något man skall räkna med.

Finns massor med tutorials på youtube att kika på. Köper du spelet kan jag även tipsa om att besöka en av multiplayerservrarna och se deras layout, eller delta i nåt MMO-event.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Francesc:

Någon som spelar fortfarande och kan berätta hur svårt det är att komma in i spelet? Har spelat demot och visst lite fick man tänka på.

@themadpanda @flamso
Lirar ni fortfarande?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

spelat detta och kan säga att det är riktigt underhållande
För mig såg det knappast så fint ut som det fick det att göra på demot lol.. Min bas var ett stort "organiserat" kaoz xD men jag antar att det är lite det fina med spelet.. Du är din egna arkitekt och kör ditt egna race helt enkelt

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av DavidtheDoom:

@themadpanda @flamso
Lirar ni fortfarande?

Inte på några veckor men kör gärna igen. Vi hade någon runda med Phil som vi aldrig körde vidare på, var rätt bra med...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DavidtheDoom:

@themadpanda @flamso
Lirar ni fortfarande?

Ibland! Körde lite när 0.16 släpptes och testade kanontåget och sådär. Ganska lätt att komma in i om en vet ungefär hur det fungerar. Det tar däremot rätt lång tid!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Köpte det igår och har lagt ca 4-5 timmar på det hittils. Känns lurigt att komma in i från början men antar att det är trial and error som gäller första gången.

Permalänk
Medlem

Köpte factorio förra året i oktober. Måste vara ett utav det bästa köpen jag gjorde förra året. Ett spel som jag verkligen älskat och fortfarande älskar. Har som liten spelat minecraft som bara den, och det här blev lite som en mer avancerad värld av minecraft, och mycket roligare. Bara kreativiteten sätter gränser för hur man kan göra sina fabrik så effektiv som möjligt!

Permalänk
Medlem

Har fastnat lite i spelet känner jag, min kunskap räcker inte längre nu när jag ska försöka utvinna olja till att göra plast osv. Funderar på om man ska försöka läsa på wikipedia-sidan eller om jag ska se på tutorials på youtube. Risken är att man fastnar i någonannans spår och bara härmar dom vilket är tråkigt. Vad tycker ni är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Har fastnat lite i spelet känner jag, min kunskap räcker inte längre nu när jag ska försöka utvinna olja till att göra plast osv. Funderar på om man ska försöka läsa på wikipedia-sidan eller om jag ska se på tutorials på youtube. Risken är att man fastnar i någonannans spår och bara härmar dom vilket är tråkigt. Vad tycker ni är bäst?

Lös det på egen hand till en början och effektivisera i efterhand, klart roligare. En del småsaker kan vara dock vettigt att läsa på för att lättare lista ut hur man kan effektivisera på ett bra sätt.

Ett annat tips generellt är att inte bygga för kompakt. Mitt nybörjarmisstag och det blev tämligen meckigt att få ordning på grejer när man ville expandera vissa produktionskedjor... Nu försöker jag tänka stort redan från början och bygger därefter

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Lite sugen på att köra flera i multiplayer. Kan starta ett game idag 1/1 2018 (happy new.. you know the drill) runt 12-tiden.

Någon som har en bra TS-server (alt Discord) vi kan hijacka?

På Steam hittar ni mig här: http://steamcommunity.com/id/Ripper9000

Permalänk
Medlem

@Zicsoen: Jepp, gör också så, men lik förbannat så blir det ändå för trångt till slut ^^

Permalänk
Medlem

@Tune: Haha, eller hur! Tror det är bara för man numera försöker bygga större redan från början också...
Får kanske planera stort och när man väl bestämt sig för hur stort det ska bli, så är det lika bra att dubbla den ytan direkt

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom hela tråden, men jag upptäckte Factorio häromveckan. Vet inte va som hände men jag har blivit av med ca 2 veckor av mitt liv där all tid gick åt till detta spel. Helt insnöad och det är riktigt skoj. Min favoritsyssla har nu blivit att bygga "snygga" och funktionella tågförbindelser.

Kanske borde ta tag i att förstå det här med blueprint och robotarna lite mer så man slipper lägga så mycket tid på plocket med att lägga spår över halva kartan. ^^

Snackar man speltimme per investerad krona så tror jag detta spel kommer vinna vad jag någonsin tidigare köpt eller kommer köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tekFreP:

Min favoritsyssla har nu blivit att bygga "snygga" och funktionella tågförbindelser.

Tågdelen är riktigt rolig! Lägger på tok för mycket tid på att få till bra lösningar med enkelspår, trots att det skulle gå mycket snabbare att bara köra dubbelspår... Vet inte varför jag fått för mig att bygga på det sättet

Jag har kört +550h sedan jag köpte det i början på april 2016, häflten är multiplayer med en kompis. Det finns många speltimmar kvar här

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Medlem

Jag och en polare har kört kanske 15h utan mods men drog förra veckan igång en angels and bobs runda med Recipe Difficulty, Technology Difficulty på svår samt Technology Price multiplier gånger 10. ska bli spännande att se hur lång tid denna rundan tar och om vi ens reder ut att skicka upp raketen. Sjukt bra spel förövrigt, vi borde ha en swec-server.

Permalänk
Medlem

Är spelet tungdrivet? klara en bärbar Lenovo 730 med 1050ti att köra runt det tror ni?

Permalänk
Medlem

@Piteraq: Har en laptop med den inbyggda Intel grafiken som orkar driva det.

Permalänk
Medlem

@Aeshu: ja det funkar ju utmärkt, tackar

Permalänk
Medlem

@Piteraq: Inga problem!!

Permalänk
Medlem

Söker spelare

Jag har dragit igång factorio igen, men jag saknar någon som har suget för just factorio.

Som småbarnsförälder är jag förpassad till spel efter nattning osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raoulen:

Jag har dragit igång factorio igen, men jag saknar någon som har suget för just factorio.

Som småbarnsförälder är jag förpassad till spel efter nattning osv

Spelar du med moddar eller vanilla? Trist att det är så dåligt drag i denna tråden=S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Spelar du med moddar eller vanilla? Trist att det är så dåligt drag i denna tråden=S

Ja det borde vara mer aktivitet i denna tråden, jag hade inte ens sätt den. Och då är jag nog ändå SweClockers mest activa Factorio spelare på Twitch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Sötast
Skrivet av Nefrums:

Ja det borde vara mer aktivitet i denna tråden, jag hade inte ens sätt den. Och då är jag nog ändå SweClockers mest activa Factorio spelare på Twitch.

Skickades från m.sweclockers.com

Hah! Är det du? Nice!

Tänkte smyga in något flin om smygreklam men har suttit igenom ett av dina WR för snart ett år sedan.
Not bad, not bad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hah! Är det du? Nice!

Tänkte smyga in något flin om smygreklam men har suttit igenom ett av dina WR för snart ett år sedan.
Not bad, not bad!

Tackar!
Factorio är ett underbart spel.
Det är även kul att försöka Factorio opta sin dator. 😄

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Suget i en efter Factorio släpper inte, måste dra igång igen!

Beställt lite smådelar (Athlon som CPU) för att kunna ha en headless-server som står o tuggar, tänker det skulle vara skönt att logga in och alla kistor är fulla och all forskning på nuvarande nivå är klar! Hoppas man kan låta forskningen ligga nere medans man bygger för att hålla uppe ups:en.

Moddar blir lite allt möjligt, flygplan, förbättrade solpaneler (för att slippa ups-krävande kärnkraft), QoL med större inventory och nå annat smått o gott.

Nån som haft liknande upplägg med egen server?

Permalänk

Riktigt kul spel. Spelat det sedan det släpptes men hitta någon att spela länge med och ha det välplanerat är dock svårare.

Någon som vill lira en kväll eller helg. säg till

Permalänk
Medlem

Började spelade factorio med en twitch streamer men efter han kör konstiga speltider så söker jag nu andra att spela med. Kör med rymdmod och nucler artelleri. Är fortfarande nybörjare men känner att det är 100ggr roligare att spela med andra än att spela ensam.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Suget i en efter Factorio släpper inte, måste dra igång igen!

Beställt lite smådelar (Athlon som CPU) för att kunna ha en headless-server som står o tuggar, tänker det skulle vara skönt att logga in och alla kistor är fulla och all forskning på nuvarande nivå är klar! Hoppas man kan låta forskningen ligga nere medans man bygger för att hålla uppe ups:en.

Moddar blir lite allt möjligt, flygplan, förbättrade solpaneler (för att slippa ups-krävande kärnkraft), QoL med större inventory och nå annat smått o gott.

Nån som haft liknande upplägg med egen server?

Kan inte annat än rekommendera att testa köra en headless server som bara står och tuggar! Har varit härligt att inte sakna grejer utan när man loggar in finns allt man vill ha!
Har skickat iväg ~50k raketer nu och det är mesta rullar på som det ska så är mest inne o småpillar ibland. Hade byggt en hyfsad stor bas innan men uppkom ändå nya intressanta problem med denna, gillar exempelvis när man måste bygga ut vissa avlastningsstationer för även om tågen med kopparplattor står i kö går inte avlastningen fort nog. Tror min stora tillverkning av gröna kort har 3 avlastningsplatser vardera för järn- och koppar-plattor.

Den har dock blivit enormt trögdriven, går i ca 1/5 fart när allt är igång och man forskar för fullt, kör forskningen i en hastighet om ca 8000 flaskor av vardera per (in game) minut. Ska jag in och bygga behöver den stå iaf 1 dygn för att allt ska hinna fyllas på så saker står stilla och ups:en går upp.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag och @TheMadPanda har fått dille igen, kör några mods som gör att man har en massa öar och måste ha båtar som transporterar, fungerar som tåg men är långsammare, går inte att koppla samman och tar en jäkla massa material.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin