Permalänk
Inaktiv

Tips ang. säker VPN till jobbet.

Jo sitter och forskar lite i vad som vore bäst om det blir aktuellt med en VPN tunnel in till jobbet.
Har kollat lite på billigare Cisco hårdvara med vad jag kan förstå av specen så håller de inte högre än 20-30Mbit hastighet med SSL tunnel?

Behöver så hög hastighet som möjligt och så säker tunnel som möjligt.

Började kika lite på PulseSevure nu (https://www.pulsesecure.net) någon som vet om det är bra grejer? Gratis för <3 users.

Är ingen nätverkstekniker så peka mig gärna i rätt riktning och kom med tips så kommer jag med dumma frågor

OT: GOTT NYTT ÅR!

Permalänk
Medlem

Varför skippar du inte bara mellanhänderna och kör egen VPNserver?

Det är relativt enkelt och du kan ha kryptering på överdrivet hög nivå.
Tunnel + Fjärrskrivbord och du kan jobba helt hemifrån även utan mjukvaran du har på jobbet.

Sen går det komplettera med IP filter så bara t.ex. ditt hem ip fungerar och ingen annan ens kan försöka att knäcka dina lösenord för att ta sig in.

Du har också specificerat väldigt lite vad det är du vill göra, bara nå filer eller använda tyngre hårdvara på jobbet kanske ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

Hmm, som jag förstod det var pulsesecure en VPN server. Men kanske det inte var, får läsa lite mer om den. Men ja är så klart egen VPN jag har tänkt köra och inte någon 3e parts.

Det är tunga filer främst. Mjukvaran kan jag köra lokalt hemma.

Ip filtrering är bra tips ska ja lägga på minnet

Permalänk
Medlem

Att ha en VPN tunnel in till jobbet är en självklarhet om ni inte är där, om ni är vettiga.

Inte en susning om vilken bransch eller vad för typer av materiel du/ni arbetar med, men för bövelens skull, gör det här seriöst och kontakta någon som kan det.

Säljer ni jordgubbar och har alla kort/kontakt/viktiga uppgifter hos en vettig leverantör och endast skickar filmer/foton (på jordgubbarna) fram och tillbaka mellan er så är det helt OK att dra igång en egen VPN för att göra det. Annars bör det göras ordentligt och patchas, rätt konfigurerat och allt. Ett misstag och det är kört.

Lycka till!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]