1080p 144hz eller 1440p 144hz? G-sync eller freesync?

Permalänk
Medlem

1080p 144hz eller 1440p 144hz? G-sync eller freesync?

Har köpt ny dator med ett gtx 1080/i7 8700k och vill nu även köpa en bra skärm.

Är inte säker på vilka specs som är "bäst" och söker därför lite råd. Har googlat en del men det verkar vara väldigt blandade åsikter på engelskspråkiga sidor så tänkte att det kunde vara bra att kolla här.

Vill inte ha en allt för dyr skärm och vill även kunna filma gameplay utan lagg så om t.ex. 1440p 144hz kräver mycket mer prestanda men inte ger en enorm skillnad i bildkvalité så är det 1080p 144hz som gäller. Storlek gärna 24-27''!

Visa signatur

i7 8700k | Palit GTX 1080 Dual OC @2Ghz | 16GB DDR4 Vengeance 3000Mhz | MSI Z370-A PRO | Noctua NH-U12S | 850 EVO 250GB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S Svart | AOC G2460PG @180hz | Logitech G PRO

Permalänk
Medlem

@smight: 1440p 144hz kräver rätt mycket mer från din GPU, men det ger faktiskt en enorm skillnad i bildkvalité. Dock är inte all mjukvara och/eller spel optimerat för 1440p ännu, men mer och mer blir det.

Jag bytte från 120hz 1080p till 144hz 1440p, det blev verkligen som en helt ny upplevelse, kan inte rekommendera det nog.

Permalänk

Du köpte från intel och då behöver du G-SYNC
AMD har free-sync!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av André Jönsson:

Du köpte från intel och då behöver du G-SYNC
AMD har free-sync!

Det är G-Sync han ska ha ja, men det är eftersom att han har Nvidia, inte Intel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av André Jönsson:

Du köpte från intel och då behöver du G-SYNC
AMD har free-sync!

Det är G-Sync modulen som kräver Nvidia. Varken G-Sync eller FreeSync kräver Intel.

Permalänk
Medlem

Jag har en 1080p, 144hz TN och skulle jag köpa något idag så hade jag prioriterat 1440p och IPS över 144hz om jag var tvungen att välja. Men hade nog köpt 1440p, 144hz IPS men inte betalat extra för G-sync. 1440p hade gett mig större lust att sitta vid min stationära. Nu sitter jag oftare i soffan och navigerar datorn på TVn istället eftersom skärmens bildkvalitet inte direkt lockar till en upprätt sittande position. Soffans divan lockar mer.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Vad tappar man på att inte köpa en skärm med g-sync om man har en intel cpu och ett geforce gpu. Och köper en skärm med free-sync?
Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@hollowman71: Free sync vinner du ingenting på om du har ett Nvidia kort så det kan kvitta, vad gäller Gsync så kopplar det ihop din skärm och GPU för att få en så stadig upplevelse som möjligt. Har dock aldrig testat en Gsync skärm och har hört mer dåligt än bra så kan inte riktigt rekommendera det.

Permalänk
Medlem

Börja inte med 144 Hz, 1440p och G-sync.
Det kräver betydligt bättre (dyrare) hårdvara, och du kommer aldrig att kunna gå tillbaks till att spela på en skärm med 1080p, 60 Hz och utan G-sync igen.

Skrivet av anon291781:

Har dock aldrig testat en Gsync skärm och har hört mer dåligt än bra så kan inte riktigt rekommendera det.

Wut?
G-sync är det bästa som hänt mänskligheten sedan färdigskivat skivat bröd.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekommendera Acer Xb271hu, 1440p IPS-panel, 165hz och g-sync om din budget tillåter det.

Har haft min skärm i snart en vecka och det är en fröjd att spela på den men även till surf och vanligt användande är det en trevlig upplevelse. Hade även tur i panel lotteriet och fick ett bra exemplar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Skrivet av anon291781:

@hollowman71: Free sync vinner du ingenting på om du har ett Nvidia kort så det kan kvitta, vad gäller Gsync så kopplar det ihop din skärm och GPU för att få en så stadig upplevelse som möjligt. Har dock aldrig testat en G-sync skärm och har hört mer dåligt än bra så kan inte riktigt rekommendera det.

Okej men vad är/blir skillnade mellan en g-sync skärm och en free-sync skärm om man har en intel pcu och ett geforce gpu. Färger, ljusare bild, ??
Är det värt en lite dyrare g-sync skärm för dom verkar vara lite dyrare än free-sync skärmarna
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

fick min x34a med g-sync för 5 dagar sen och jag tycker att g-sync inte är något märkvärdigt när spelena går över 100 fps som några äldre titlar jag spelar som ligger på 200+ fps, om man slår på v sync för att ens kunna få användning av g-sync så får man märkbar inputlag, så spelar med det av, i PUBG och moddat gta 5 där fpsen ligger under 100 fps så funkar det hyffsat då spelena ger lite mera input lagg vi en 75 fps i mitt tycke.
Dock har jag aldrig varit brydd i tearing så kanske därför, spelar med v-sync av i alla spela så man får mindre inputlagg iallafall.

Där imot är win10 en riktig fi**a till när det kommer till 2 skärmar med olika hz, spelena tror att skärmen har 60hz, stuttering och annat strul så man får avaktivera skärm nr 2 jao som vanligt bråk xd

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

@hollowman71: Det blir inte någon skillnad som färger eller något annat utan G-Sync och Free-sync gör 1 sak bara och det spelar ingen roll vilken CPU man har utan endast vilken GPU man har, har man Nvidia så är det G-Sync och har man AMD så är det Free-Sync. Dessa matchar antal bilder som kommer från GPUn till skärmen så det inte blir massa screen tearing eller stutter samt input lag.
Innan RX o vega korten kom så var Nvidia den som de flesta köpte sina GPUer ifrån och det är antagligen därför deras skärmar kostar mer men man få vänta o se hur skärmarna med G-sync prissätts nu när flera börjar köpa kort från det röda laget

Edit: Sen är det svårt att säga om det är värt att köpa en G-sync skärm eller inte, ofta så lägger man så mycket pengar på ett grafikkort så om man bytte så skulle andrahandsvärdet vara så lågt att det motiverar att lägga typ 1000-2000kr extra på en skärm. Det är det ultimata vinsten för typ Nvidia om man bränner 7 lax på en G-sync skärm för då kommer nästa kort vara ett Nvidia kort då man inte byter skärm lika ofta som GPU. Men personligen så tycker jag att min G-sync skärm va ett bra köp

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Jag har som sagt en i7 8700k och ett Palit gtx 1080 dual OC, hur mycket mer kan det krävas för 1440p 144hz ?

Visa signatur

i7 8700k | Palit GTX 1080 Dual OC @2Ghz | 16GB DDR4 Vengeance 3000Mhz | MSI Z370-A PRO | Noctua NH-U12S | 850 EVO 250GB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S Svart | AOC G2460PG @180hz | Logitech G PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Innan RX o vega korten kom så var Nvidia den som de flesta köpte sina GPUer ifrån och det är antagligen därför deras skärmar kostar mer men man få vänta o se hur skärmarna med G-sync prissätts nu när flera börjar köpa kort från det röda laget

Fel.
G-sync kostar mer pga. G-sync modulen.
G-sync modulen gör att G-sync över lag är bättre än Freesync.

Med det sagt så hade jag ägt ett RX Vega hade jag nöjt mig med Freesync, och hade jag ägt ett GTX-kort hade jag inte ens funderat på Freesync.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

@hollowman71: Som sagt, Free-sync med Nvidia gör absolut ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Fel.
G-sync kostar mer pga. G-sync modulen.
G-sync modulen gör att G-sync över lag är bättre än Freesync.

https://www.youtube.com/watch?v=oVheiHBWYrE

Med det sagt så hade jag ägt ett RX Vega hade jag nöjt mig med Freesync, och hade jag ägt ett GTX-kort hade jag inte ens funderat på Freesync.

Att det är modulen som gör att skärmarna blir dyrare kan diskuteras, G-Sync modulen är bättre men det är nog bara för att Nvidia lagt mer cash på att ”forska” fram den. Enligt Nvidia är skärmarna dyrare är för att G-Sync skärmarna ska klassas som ”Premium” och prissätts inte utav komponent kostnaden utan av ”värdet” som G-Sync ger och priset bestäms av tillverkaren (Som troligen tar ut extra kostnad för att G-Sync kräver annan design o lite mer utrymme i skärmen).
Själva kostnaden att tillverka G-Sync modulen beskrivs som ”Relatively minor”

”Any price disparity between comparable G-Sync and FreeSync monitors is not due to the module, whose cost he says is “relatively minor,” but due to monitor makers' decision to charge more”

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Inaktiv

G-sync är trevligt men inget måste. Att gå från 60Hz till 120Hz är det som ger riktiga wow-upplevelsen. Tycker inte G-sync helt solklart är värt det 1500-2500kr prispåslag det ger. Speciellt inte då alla spel inte fungerar som de ska med tekniken.
Mycket trevlig teknik när den fungerar och faktiskt arbetar för fullt. Inte för att den minimerar/eliminerar tearing utan för det extra flytet i bilden det ger när man inte uppnår full fps.

120Hz+, 1440p+, Ultra-Wide det är där den riktigt stora skillnaden i upplevelse ligger.

Permalänk
Medlem

Använde aldrig Gsync eller ULMB på min gamla skärm, så kör med en freesync skärm nu då den mötte de andra kraven jag hade och kostade 2k mindre. Var dessutom inte jättesugen på "clouding" lotteriet som så många haft problem med, på 165hz 1440p ips panelerna.
Har 1080ti och kör på AOC Agon ag322qcx. Mycket nöjd och fungerar riktigt bra.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.