Värt att köpa en 1080p Gsync skärm idag?

Permalänk
Medlem

Värt att köpa en 1080p Gsync skärm idag?

Hej

Då jag har en tajt budget och såg denna skärm så trodde jag det var ett kap. Men efter att ha efterforskat en hel del så är jag väldigt osäker om det var ett klokt val, då jag tänker på framtiden.

Jag köpte nu i mellandagarna en AOC G2460PG för 3300kr.

Detta är en 1080p G-Sync 24tums TN panel som kör 144hz(Oc upp till 180hz) samt kan köra ULMB upp till 120hz.
Den har en väldigt bra pivot vilket överväger mycket när det kommer till en TN panel pga vinklarna är lätt ställbara.

https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g246...

Mina specifikationer är:
CPU: Ryzen 1600 @ 4ghz
GPU: Asus 1060 6gb OC versionen med 2 fläktar.

Många säger idag att 1440p idag är ett måste och framtiden verkar ju onekligen luta åt det hållet. Men om man ser till min hårdvara ställer jag mig frågandes om man inte ska avvakta några år med att ta steget upp till högre upplösning?

Dock ställer jag mig både undrandes då ett 1060 kort är i underkanten för att driva en sådan upplösning utan att kompromissa med grafiken.

Då jag är rätt ny inom vad som är viktigt med gamingskärmar är jag osäker om det kanske kan vara ett klokt val att returnera denna skärm om möjligt?

Vad anser ni?

Vad jag förstår så är det är en billigare panel som har ett premiun chip i sig som man får hosta upp ca 1800kr extra för om jag minns rätt.
Men just pga gsync såklart, så frågan är om det ändå kan vara värt 3300 då den har övriga funktioner med, men främst är det en 1080p skärm som jag stapplar på.

Den är överklockningsbar till 180hz samt ULMB vilket kan vara väldigt bra.

Så vad tror ni bör jag nöja mig med den skärmen?

Eller
Gör jag bäst att satsa lite senare och alternativt skaffa en mer prisvärd för dagens läge tills nästa uppgradering, något som troligen lär dröja ett litet tag iaf.

Tänker framförallt i kombinationen av hårdvaran och kostnaden nu för en gsync går inte att jämföra, men en skärm brukar ju hålla längre än komponentbyte och vega verkar inte leverera varken i varianter eller pris.

Dock kan jag inte bli klok över 1080p gsync vs en bra skärm i 1440p (självklart dyrare) i dagens läge.

Hoppas någon har några goda råd då jag självklart vill kunna nyttja 144hz framförallt. Vilket i dagsläget jag nog bara kan på en 1080p, därav min obeslutsamhet, så jag skulle vara jättetacksam för alla råd, då 1080p 144hz gsync nog skulle kunna passa min övriga hårdvara?

Permalänk
Medlem

@JSvanberg: Tack för snabbt svar, jag antar att det är dom billigaste 1440p skärmarna som finns på marknaden nu vilket i skrivandes stund skulle denna skärm vara billigast:

AOC Agon AG241QX för 3 690:-, inkommande hos media markt.

Då mitt inlägg blev lite långt en sånhär nyårskväll så ställer jag lite korta frågor istället

Är det värt att rekommendera att köra med en 1440p upplösning på ett 1060 kort?
Är det att föredra, framför en 1080p gsync istället(3300kr)?
Trots min hårdvara dessutom?

Gott nytt år!

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Kommer inte på långa väger upp i 100+fps i 1440p.
Kan dock vara värt att köpa en 1440p skärm för att vara mer framtidsäker.

Permalänk
Medlem

Beroende på skärm och hur bra skalningen fungerar så är det ofta inga problem alls att använda 1920*1080 på en 2560*1440-skärm.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Ja känns som en knivig sits.

Jag förstår ju att mitt 1060 inte alls kommer kunna köra lika höga inställningar som idag i 1440p upplösning, vilket kommer svida en längre tid.

Samtidigt ser jag både fördelar i 1080p gsync som en med högre upplösning.

Har idag en Samsung syncmaster P2450 2ms som jag fått väldigt billigt sedan tidigare pga små repor. Så jag är i behov av en ny skärm kan ju tyckas.

Frågan är väl egentligen om jag borde stanna på denna något undermåliga skärm en överskådlig tid för att sedan köpa en bättre 1440p display längre fram. (En bra med gsync går väl på ca 6000kr)

Eller om det under tiden kanske kan vara värt att köpa en billigare panel, alternativt en bättre begagnad från marknaden som har väldigt många just nu.

Men då är frågan om det inte är lika bra att behålla 1080p gsync skärmen för 3300kr?
Då jag inte planerar på att byta ut mitt 1060 kort förens nästa nvidiaserie som det ser ut i dagens läge.

Alternativt sälja den lite senare om inte priset har fallit som en sten vid det tillfället.
Dock kostar skärmen lika mycket idag som vid release. Så det hänger mycket på gsync chippet skulle jag tro.

Kan även värdet på det hålla i överskådlig tid?
Eller lär intresset eller priset sjunka stort?

Permalänk

Jag har haft både 1440P och 1080P. Kör för tillfället en 1080P ROG Swift med gsync. Jag saknar inte upplösningen men att gå från IPS till TN-panel är väldigt drygt. Var inte alls imponerad av den högre upplösningen. Allt såg fortfarande smetigt och jävligt ut med FXAA eller TAA. Självklart var bilden skarpare men det kändes inte värt en lägre framerate. Gsync och hög framerate är underbart så jag håller mig till det tills det finns hårdvara som orkar med i 4K.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem

Hej, sitter själv på en p2450 och är ute efter en ny skärm och efter en hel del googlande samt en egen tråd här på sweclockers så tror jag att det kommer att bli en 1080p 144hz skärm över 1440p 144hz.

Fick mig en tankeställare från en reddit tråd angående detta ämnet och drog slutsatsen att 1080p är bättre för mig då jag i princip bara lirar first person shooters och en 1440p som då helst ska vara minst 27'' kommer nog att bli för stor då jag redan puttar bak min skärm så långt det går på skrivbordet .

Förövrigt tyckte jag att skärmen du hade köpt verkade grymt prisvärd med både 144 hz(180 OC) och g-sync, så det blir nog till att plocka upp en sådan imorgon

Visa signatur

i7 8700k | Palit GTX 1080 Dual OC @2Ghz | 16GB DDR4 Vengeance 3000Mhz | MSI Z370-A PRO | Noctua NH-U12S | 850 EVO 250GB | Corsair RM750x | Fractal Design Define S Svart | AOC G2460PG @180hz | Logitech G PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Beroende på skärm och hur bra skalningen fungerar så är det ofta inga problem alls att använda 1920*1080 på en 2560*1440-skärm.

Har en 1440p-skärm här som jag stundvis använt 1080p på. Fungerar fint.

Så jag ser inte någon anledning till att skaffa en 1080p-skärm idag?

Permalänk
Medlem

Jag kör en 27" 1440p skärm till mitt 1060 och det går ju på knäna i många spel som gick utmärkt att spela på min gamla 1080p.

Är du nöjd med skärmen så är det väl bara att spela vidare? Jag tycker inte att man märker någon större skillnad i spel på 1080p/1440p. Hade hellre haft högre hz än högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smight:

Förövrigt tyckte jag att skärmen du hade köpt verkade grymt prisvärd med både 144 hz(180 OC) och g-sync, så det blir nog till att plocka upp en sådan imorgon

Om du skulle plocka upp en sådan så kolla den här:

https://new.webhallen.com/se/product/236075-AOC-g2460Pg-24-Fu...

Eller

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-monitor...

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow