Permalänk
Medlem

Ny AMD Ryzen 1700 nu eller vänta?

Ni som har bra koll på AMD-marknaden, bör man satsa på Ryzen 7 1700 nu eller väntar något nytt, som är värt att vänta på, runt hörnet?
En Ryzen 7 1700 går ju få för ca 2900:- nu. 1700x för ganska många hundringar mer.
Jag kommer inte överklocka något, jag kommer inte spela något. Det jag gör på datorn är surf, systemutveckling, videoredigering samt bildredigering av förhållandevis stora bilder.

Tänker mig att en Ryzen 7 1700 kommer passa mig rätt bra? Sitter idag med en I7 2600k där något u burken börjat bråka, så den tvärfryser ibland så börjar bli lite dags att uppgradera, även fast burken ändå prestererar förhållandevis bra.

Är det stor skillnad på 1700x och 1700 som motiverar prisskillnaden? Någon feature som bara X har som inte vanliga har?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ni som har bra koll på AMD-marknaden, bör man satsa på Ryzen 7 1700 nu eller väntar något nytt, som är värt att vänta på, runt hörnet?
En Ryzen 7 1700 går ju få för ca 2900:- nu. 1700x för ganska många hundringar mer.
Jag kommer inte överklocka något, jag kommer inte spela något. Det jag gör på datorn är surf, systemutveckling, videoredigering samt bildredigering av förhållandevis stora bilder.

Tänker mig att en Ryzen 7 1700 kommer passa mig rätt bra? Sitter idag med en I7 2600k där något u burken börjat bråka, så den tvärfryser ibland så börjar bli lite dags att uppgradera, även fast burken ändå prestererar förhållandevis bra.

Är det stor skillnad på 1700x och 1700 som motiverar prisskillnaden? Någon feature som bara X har som inte vanliga har?

Det som skiljer är klockfrekvensen, och jag tror inte det gör någon jätteskillnad om du inte spelar, och är det så att du i framtiden behöver mer prestanda så kan du alltid klocka. De flesta 1700 klarar 3.9Ghz med relativt låg spänning. Och vill du ha mer prestanda så kommer du kunna köra de nya Ryzen-processorerna som släppa någon gång under Q1 med de moderkort som finns idag. Dock lär ju de vara dyrare än nuvarande när de släppa, så om du vill ha bra "bang for buck" nu så ligger en 1700 väldigt bra till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

1700 duger bra för ditt behov. Den har även en bra standard stockkylare som inte medföljer 1700X, så du sparar lite på att inte behöva köpa kylare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Ni som har bra koll på AMD-marknaden, bör man satsa på Ryzen 7 1700 nu eller väntar något nytt, som är värt att vänta på, runt hörnet?
En Ryzen 7 1700 går ju få för ca 2900:- nu. 1700x för ganska många hundringar mer.
Jag kommer inte överklocka något, jag kommer inte spela något. Det jag gör på datorn är surf, systemutveckling, videoredigering samt bildredigering av förhållandevis stora bilder.

Tänker mig att en Ryzen 7 1700 kommer passa mig rätt bra? Sitter idag med en I7 2600k där något u burken börjat bråka, så den tvärfryser ibland så börjar bli lite dags att uppgradera, även fast burken ändå prestererar förhållandevis bra.

Är det stor skillnad på 1700x och 1700 som motiverar prisskillnaden? Någon feature som bara X har som inte vanliga har?

X varianten har en boost med 2 kärnor vid tex spelbelastning, så det skiljer lite.
Min systers grabbs 1600x gör 3.950mhz på 1.28v medans min 1600 inte gör det på betydligt högre volt.

X varianten har ingen medföljande kylare heller.

är väl de två stora skillnaderna.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Eller varför inte en 1800X för 3300kr från UK

https://www.amazon.co.uk/dp/B06W9JXK4G/ref=asc_df_B06W9JXK4G4...

Dina 32GB ram för redigera stora bilder är ändå en stor del av kostnaden, då kan en billig 1800X och kylare vara motiverat över en 1700

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Avstängd

om du inte skall spela så är R7 1700 en Stor uppgraderings även när den inte är överklockad. något som är rekommenderat att göra puffa upp den i 3,8-3,9ghz och du kommer ha en märkbar skillnad. X är dock mer riktade emot dem som inte överklockar så ska du inte överklocka så kan 1700x övervägas.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Eller varför inte en 1800X för 3300kr från UK

https://www.amazon.co.uk/dp/B06W9JXK4G/ref=asc_df_B06W9JXK4G4...

Dina 32GB ram för redigera stora bilder är ändå en stor del av kostnaden, då kan en billig 1800X och kylare vara motiverat över en 1700

Handlar helst från Sverige, känns så bökigt om processorn mot förmodan skulle vara paj eller något annat ärende, men ska överväga den ändå.
Jo 32gb ram är ju inte direkt billigt idag. Tyvärr är ju det ddr3 så nya ddr4 måste ju införskaffas.

Till alla som svarat:
Ok, men låter ju som en 1700 är en vettig uppgradering från i7 2600k med andra ord? En ny 1700 borde ju prestera rätt mycket bättre än
en processor från 2011 eller? Hur mycket bättre prestanda kan man vänta sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

om du inte skall spela så är R7 1700 en Stor uppgraderings även när den inte är överklockad. något som är rekommenderat att göra puffa upp den i 3,8-3,9ghz och du kommer ha en märkbar skillnad. X är dock mer riktade emot dem som inte överklockar så ska du inte överklocka så kan 1700x övervägas.

Kanske blir lite klock på den ändå, brukar inte klocka utan prestandan brukar räcka ändå, men tål de lite klock så kan man ju vrida upp lite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd

@SanTeoX: Prestandan https://www.sweclockers.com/test/23507-amd-ryzen-7-1700

Värt att tänka på är att Bios uppdateringar som har kommit månaderna efter att recension gjordes har gett bättre prestanda och bättre OC med minnen.

Just nu är min Multitrådade Prestanda i nivå med en 6950x som kostade 20 000 kr ish. inte illa för en 3000kr CPU.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Till alla som svarat:
Ok, men låter ju som en 1700 är en vettig uppgradering från i7 2600k med andra ord? En ny 1700 borde ju prestera rätt mycket bättre än
en processor från 2011 eller? Hur mycket bättre prestanda kan man vänta sig?

Skickades från m.sweclockers.com

I enkeltrådat så är en Ryzen inte bättre än din 2600k. I multitrådat kommer Ryzen dock dominera, men ska du köra på Adobe´s program bör du satsa på Intel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

I enkeltrådat så är en Ryzen inte bättre än din 2600k. I multitrådat kommer Ryzen dock dominera, men ska du köra på Adobe´s program bör du satsa på Intel.

Jaså, är intel mycket bättre med Adobes flora av program? Photoshop körs ju en hel del, men det är ju inga extrembilder man redigerar, sådana från systemkameran. Blir ju även en del adobe premiere (elements just nu) för egenfilmade videos.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Jaså, är intel mycket bättre med Adobes flora av program? Photoshop körs ju en hel del, men det är ju inga extrembilder man redigerar, sådana från systemkameran. Blir ju även en del adobe premiere (elements just nu) för egenfilmade videos.

Skickades från m.sweclockers.com

För de flesta är photoshops prestanda irrelevant, om det tar 3 eller 5 nanosekunder att göra något kvittar:

Nedanför visas Premiere och de är ungefär snarlika, någon procent upp eller ner märks inte såvida man inte sitter med en mätare. https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Premiere-Pro-CC-20...

7700K är förlegad idag, en 8700K bör man på Intel satsa på om man ska ha en sådan. Då försvinner de ställen där Intel underpresterar.

*edit*
Intel hedt (de svindyra, Socket 2011-3) Underpresterar idag i premier, man får ge programmet några år och se vad som händer. Vissa saker som konvertera filmer rendera etc, går att skala bra, fast adobe är tröga och anpassar programvaran efter vad deras kunder kör.
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Premiere-Pro-CC-20...

Permalänk
Medlem

Du kan enkelt klocka upp 1700 till 1700x prestanda med. Inga Ryzen processorer går att klocka högre än runt 4ghz oavsett modell.

Dessutom spar du in lite pengar om du inte redan har en bra aftermarket kylare då den som följer med är riktigt bra faktist för att vara en stockkylare.

Kör faktist själv med den förtillfället och kan då verkligen inte klaga.

Spelar du inte spel är det ett väldigt bra argument till att köpa en ryzenprocessor med tanke på fler kärnor och trådar, framför en coffeelake. Samt priset såklart!

Som andra även sagt kommer du ha möjlighet till att uppgradera till nästa generation Ryzen, tillskillnad från Intel där du nu måste och kommer behöva köpa nytt moderkort om du planerar att uppgradera CPU i framtiden.

Viktigt att köpa rätt ramminnen till ryzen kan vara värt att tillägga, specielltt om du vill få ut snabba hastigheter. Det är dock något som blir bättre och bättre med biosuppdateringarna, som redan kommit långt.

Speciellt med tanke på att det är en helt ny artitektur medans Intels nuvarande serier bygger på en 9 år gammal men förfinad teknik i sina topp precessorer.

Bilda din egen uppfattning, finns många som skulle argumentera för en Intel i vilket fall. Finns så mycket fanboyísm från båda håll.
Jag försöker vara så saklig som möjligt då jag gillar båda processorerna, beroende på vad man gör. Men smyger inte med att jag föredrar ryzen direkt, men det är en preferens, trots att jag spelar.

Men det du eftersöker så skulle en Ryzenprocessor vara optimalt för dig då den är överlägsen vad gäller fotoredigering, videorendrering samt utveckling och göra många saker samtidigt.

Du kommer bli nöjd med en 1700 tror jag, låt inte priset lura dig, det är en riktigt bra processor i dagens läge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Jaså, är intel mycket bättre med Adobes flora av program? Photoshop körs ju en hel del, men det är ju inga extrembilder man redigerar, sådana från systemkameran. Blir ju även en del adobe premiere (elements just nu) för egenfilmade videos.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, Adobe gillar snabba individuella kärnor, och där kommer Ryzen också ligga efter.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Du kan enkelt klocka upp 1700 till 1700x prestanda med. Inga Ryzen processorer går att klocka högre än runt 4ghz oavsett modell.

Dessutom spar du in lite pengar om du inte redan har en bra aftermarket kylare då den som följer med är riktigt bra faktist för att vara en stockkylare.

Kör faktist själv med den förtillfället och kan då verkligen inte klaga.

Spelar du inte spel är det ett väldigt bra argument till att köpa en ryzenprocessor med tanke på fler kärnor och trådar, framför en coffeelake. Samt priset såklart!

Som andra även sagt kommer du ha möjlighet till att uppgradera till nästa generation Ryzen, tillskillnad från Intel där du nu måste och kommer behöva köpa nytt moderkort om du planerar att uppgradera CPU i framtiden.

Viktigt att köpa rätt ramminnen till ryzen kan vara värt att tillägga, specielltt om du vill få ut snabba hastigheter. Det är dock något som blir bättre och bättre med biosuppdateringarna, som redan kommit långt.

Speciellt med tanke på att det är en helt ny artitektur medans Intels nuvarande serier bygger på en 9 år gammal men förfinad teknik i sina topp precessorer.

Bilda din egen uppfattning, finns många som skulle argumentera för en Intel i vilket fall. Finns så mycket fanboyísm från båda håll.
Jag försöker vara så saklig som möjligt då jag gillar båda processorerna, beroende på vad man gör. Men smyger inte med att jag föredrar ryzen direkt, men det är en preferens, trots att jag spelar.

Men det du eftersöker så skulle en Ryzenprocessor vara optimalt för dig då den är överlägsen vad gäller fotoredigering, videorendrering samt utveckling och göra många saker samtidigt.

Du kommer bli nöjd med en 1700 tror jag, låt inte priset lura dig, det är en riktigt bra processor i dagens läge.

Låter som jag gjort rätt val
Bryr mig inte om fanboyism, jag köper det som känns mest bang for the buck, vilket känns som ryzen just nu.
Har kört både AMD och Intel genom åren, men mest Intel nu de senaste åren för att AMD legat efter väldigt mycket. Men kul att de kommit igen nu

Har lagt beställning på Ryzen 7 1700 nu tillsammans med Corsair Vengeance LPX 3200 Mhz. Kommer antagligen inte köra dom mer än i 2667MHz, men de skulle vara bra för Ryzen iaf.
Köpte även Asus ROG Strix B350-F Gaming, alltså moderkortet som sitter i sweclockers ena vinterdator. Verkade vara mest vettigt komponentmässigt med intel-nätverskort, vettigt ljudkort m.m samt ganska prisvärt. Hade varit trevligt attt hitta ett likadant fast M-ATX men det var alltid nåt som var sämre på de jag hittade, så fick bli ett ATX. Blev även ett fractal design define c, samma som i vinterdatorerna igen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har lagt beställning på Ryzen 7 1700 nu tillsammans med Corsair Vengeance LPX 3200 Mhz. Kommer antagligen inte köra dom mer än i 2667MHz, men de skulle vara bra för Ryzen iaf.
Skickades från m.sweclockers.com

ta dessa minnen istället: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236779 går o köra i 3466MHz vilket ger ordentlig boost för Ryzen... kör själv det och byggde för någon dag sedan en Ryzen burk med R5 1600 och samma moderkort du valt med G.Skill minnena.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Hjälpsam

@Gilgamesh: Tror att han skall köra med 32 GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ta dessa minnen istället: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4236779 går o köra i 3466MHz vilket ger ordentlig boost för Ryzen... kör själv det och byggde för någon dag sedan en Ryzen burk med R5 1600 och samma moderkort du valt med G.Skill minnena.

Officiellt stödjer väl Ryzen bara 2667Mhz eller vad det nu var? Tror 3200Mhz räcker för min del, kan inte tänka mig att det går så enormt stor skillnad på 200Mhz? Har redan beställt, blir meckigt att ändra.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Gilgamesh: Tror att han skall köra med 32 GB.

Stämmer!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Låter som jag gjort rätt val
Bryr mig inte om fanboyism, jag köper det som känns mest bang for the buck, vilket känns som ryzen just nu.
Har kört både AMD och Intel genom åren, men mest Intel nu de senaste åren för att AMD legat efter väldigt mycket. Men kul att de kommit igen nu

Har lagt beställning på Ryzen 7 1700 nu tillsammans med Corsair Vengeance LPX 3200 Mhz. Kommer antagligen inte köra dom mer än i 2667MHz, men de skulle vara bra för Ryzen iaf.
Köpte även Asus ROG Strix B350-F Gaming, alltså moderkortet som sitter i sweclockers ena vinterdator. Verkade vara mest vettigt komponentmässigt med intel-nätverskort, vettigt ljudkort m.m samt ganska prisvärt. Hade varit trevligt attt hitta ett likadant fast M-ATX men det var alltid nåt som var sämre på de jag hittade, så fick bli ett ATX. Blev även ett fractal design define c, samma som i vinterdatorerna igen..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, huvudsaken du blir nöjd, vilket jag tror du kommer att bli!

Något som kan vara värt att tänka på i en snabb ryzenburk är att ha bra och snabba ramminnen.

Minnen som körs på Samsung B-die kretsar gillar ryzen men allt fler hynix minnen fungerar även bättre idag än vid lanseringen.

Obs. QVL listan kan vara värd att tänka på.

Corsair LPX ligger inte med på b350-f´s qvl lista om man vill vara noga med det, men det kan mycket väl fungera bra ändå, fast kanske inte med samma "garanti" som om de hade varit det.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/STRIX_B350-F_GA...

Dock gör inte mina ryzen anpassade G.skill Flare X minnen inte det heller till mitt b350, men jag kan tuta på i 3200 mhz utan problem ändå.

Förövrigt kommer ett b350 kort räcka bra. Det är enligt mig och många andra, ett mycket bra moderkort till bra pris. Du hittar inte så speciellt många fler fördelar än tex fler portar och överklockningsinställningar än vad du söker, så ett x370 är onödigt i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Officiellt stödjer väl Ryzen bara 2667Mhz eller vad det nu var? Tror 3200Mhz räcker för min del, kan inte tänka mig att det går så enormt stor skillnad på 200Mhz? Har redan beställt, blir meckigt att ändra.

problemet är att även om minnena du beställt är speccade för 3200MHz är det inte säkert att de går att köra det, med G.Skill är du garanterad 3200MHz då det sitter Samsung B-Die krets, Corsair ska man akta sig för då de kan blanda kretsar (Hynix osv) men fortfarande ha samma artikelnr på RAM kittet. (info taget från OCN forumet)

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

problemet är att även om minnena du beställt är speccade för 3200MHz är det inte säkert att de går att köra det, med G.Skill är du garanterad 3200MHz då det sitter Samsung B-Die krets, Corsair ska man akta sig för då de kan blanda kretsar (Hynix osv) men fortfarande ha samma artikelnr på RAM kittet. (info taget från OCN forumet)

Alla ramminnen är överklockade då ddr körs normalt i 2400mhz, allt annat är överklockat, oavsett vad som står på kartongen.

Det är där dom högkvalatativa samsung b-die kretsarna kommer in och presterar riktigt bra. Men det finns aldrig några garantier dock kan man se en markant prestanda ökning hos dessa minnen än hos de flesta hynixkretsar när man försöker nå 3200mhz.
Det är inte omöjligt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Alla ramminnen är överklockade då ddr körs normalt i 2400mhz, allt annat är överklockat, oavsett vad som står på kartongen.

Det är där dom högkvalatativa samsung b-die kretsarna kommer in och presterar riktigt bra. Men det finns aldrig några garantier dock kan man se en markant prestanda ökning hos dessa minnen än hos de flesta hynixkretsar när man försöker nå 3200mhz.
Det är inte omöjligt dock.

jo men varför chansa när det inte skiljer mycket i pris? bara dumsnålt.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

jo men varför chansa när det inte skiljer mycket i pris? bara dumsnålt.

Absolut så resonerar jag med.

Fördelen är väl dock att dom är LPX och är mer kompitabla om man skulle vilja sätta dom i en intelburk i framtiden.
Men finns nog bättre modeller att välja även där om du frågar mig.

Men lite dumt att tänka så när man väl bygger sitt nuvarande system som kommer stå sig ett bra tag.

Oftast kallas ju bra ram för silvernyckeln i ryzen. Kan bara hålla med, med bra minnen når du en riktigt grym prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigganum:

Absolut så resonerar jag med.

Fördelen är väl dock att dom är LPX och är mer kompitabla om man skulle vilja sätta dom i en intelburk i framtiden.
Men finns nog bättre modeller att välja även där om du frågar mig.

Men lite dumt att tänka så när man väl bygger sitt nuvarande system som kommer stå sig ett bra tag.

Oftast kallas ju bra ram för silvernyckeln i ryzen. Kan bara hålla med, med bra minnen når du en riktigt grym prestanda.

G.Skill minnena fungerar utan problem även med intel system, iaf om man läser omdömena på prisjakt

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Ok ok,
jag slog till på dessa iaf:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c...

Vi får se när de anländer hur de presterar, de är redan köpta och skickade så kan inte göra så mycket åt det just nu tyvärr. De kommer nog funka bra och kommer man verkligen märka någon större skillnad på dessa och ett par b-die kretsar i mer än benchmarks?

Blev bara 16GB nu dock, tog inte 32GB ram, känns inte som jag är i behov av det riktigt ändå atm.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Ok ok,
jag slog till på dessa iaf:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/c...

Vi får se när de anländer hur de presterar, de är redan köpta och skickade så kan inte göra så mycket åt det just nu tyvärr. De kommer nog funka bra och kommer man verkligen märka någon större skillnad på dessa och ett par b-die kretsar i mer än benchmarks?

omdömet på netonet på dessa minnen var inte så kul, vi pratar inte benchmarks utan riktig prestanda vinst... mitt tips, skicka tillbaka minnena och köp G.Skill minnena, skiljer enbart 300kr.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

omdömet på netonet på dessa minnen var inte så kul, vi pratar inte benchmarks utan riktig prestanda vinst... mitt tips, skicka tillbaka minnena och köp G.Skill minnena, skiljer enbart 300kr.

Ok, ja det är ju öppet köp så bara att skicka tillbaka

De körde ju dock med Corsair LPX i Ryzen-vinterdatorn här på Sweclockers, så helt skräp kan de ju inte vara.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

omdömet på netonet på dessa minnen var inte så kul, vi pratar inte benchmarks utan riktig prestanda vinst... mitt tips, skicka tillbaka minnena och köp G.Skill minnena, skiljer enbart 300kr.

Angående omdömet så är det en person som kommenterat, och två till som kommenterat att han kanske bör se över andra komponenter innan han klagar på minnet. Jag slår vad om att någon även klagat på G.Skill med nånstans..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |