AMD Radeon Software Adrenalin Edition orsakar problem för äldre speltitlar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Då tycker vi ju samma. Det är bara det att Nvidia brukar få en mildare behandling när de gör fel och det är det jag vänder mig emot. När Nvidia gör fel så vidtar de sällan åtgärder, men som jag sa, ge det här några dagar och AMD kommer gå ut och säga att de ändrat sig och kommer fixa det, trotts att de redan svarat att de inte tänker lägga resurser på det. Det är däri jag menar skillnaden ligger.

Har du några belägg för detta?

Jag menar, det första du gör i tråden är att hoppa in och säga att dom inte får göra ett misstag för att internet blir surt.

Det är väl alldeles självklart att dom blir sura när gamla favoritspel inte fungerar längre för att dom lanserar en ny drivrutin. Det har dom all rätt att vara och det är rätt att det är en ordentlig blunder dom inte borde ha gjort. Och då syftar jag inte på själva problemet för speltitlarna utan kommunikationen där dom just säger som ovan.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att detta bara var någon PR-typ på låg nivå som hävdade att AMD inte ska stödja dessa spel i framtiden. För mig är det viktigt när jag ska uppgradera iallafall och jag tror att det är många fler med mig som köper entusiastprylar som har koll på och bryr sig om sådana här saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ta av offerkoftan, du satte dig själv i denna sitsen genom ditt uttalande i denna tråden.
Både Nvidia och AMD (och Intel) ska ha kritik när dom begår dumheter, och dom flesta forumanvändare är kritiska när företagen begår dumheter. Sen finns det "vissa" forumanvändare som reagerar så här:

Nyhet 1: "Intel/Nivida gör något korkat."
Användare: "Idioter, på dom bara!"

Nyhet 2: "AMD gör något korkat."
Användare: "Åh, nu kommer folk att hoppa på AMD. Intel och Nvidia gör också fel!"

Är det konstigt att folk drar öronen åt sig och lessnar på den attityden?
Du säger att Nvidia inte fick kritik för GTX 970-affären men det är ju bevisligen fel, som du är väl medveten om.

Jag har absolut inte sagt att Nvidia inte fick kritik för 3.5GB-debacklet. Men analysera lite djupare och se vad som hände. Nvidia gjorde noll och inget, och folk blev nöjda. Nu när det gäller AMD så kommer inte folk bli nöjda förren de vidtar åtgärder, det är det jag menar.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Har du några belägg för detta?

Jag menar, det första du gör i tråden är att hoppa in och säga att dom inte får göra ett misstag för att internet blir surt.

Det är väl alldeles självklart att dom blir sura när gamla favoritspel inte fungerar längre för att dom lanserar en ny drivrutin. Det har dom all rätt att vara och det är rätt att det är en ordentlig blunder dom inte borde ha gjort. Och då syftar jag inte på själva problemet för speltitlarna utan kommunikationen där dom just säger som ovan.

Se mitt svar ovan. Det är i praktiken samma sak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag har absolut inte sagt att Nvidia inte fick kritik för 3.5GB-debacklet. Men analysera lite djupare och se vad som hände. Nvidia gjorde noll och inget, och folk blev nöjda. Nu när det gäller AMD så kommer inte folk bli nöjda förren de vidtar åtgärder, det är det jag menar.

Se mitt svar ovan. Det är i praktiken samma sak.

Det är ju en jäkla generalisering från din sida att "folk blev nöjda". Uppenbarligen surfar du inte på samma tekniksidor som jag gör, där varje miss Nvidia gör så dras GTX 970 fram. Senast var det med 5GB-versionen av GTX 1060.

Men visst, fortsätt du på det spåret...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har absolut inte sagt att Nvidia inte fick kritik för 3.5GB-debacklet. Men analysera lite djupare och se vad som hände. Nvidia gjorde noll och inget, och folk blev nöjda. Nu när det gäller AMD så kommer inte folk bli nöjda förren de vidtar åtgärder, det är det jag menar.

Vad skulle Nvidia ha gjort? Det var inget fel på korten, utan de fungerade precis som det var tänkt. Problemet var att Nvidia hade gått ut och kommunicerat felaktiga uppgifter (troligen av misstag) kring antalet ROPs och då som en följd även minnesallokeringen. Nvidia korrigerade uppgifterna. Vill minnas att det de även fick betala ut skadestånd till köpare i USA. Sedan kallar ju folk fortfarande GTX 970 för ett "3.5 GB" grafikkort efter alla dessa år, så de kom absolut inte undan lindrigt.

AMD:s problem i DX9 är dock av en helt annan karaktär eftersom det orsakar faktiska problem för användare. Felet gör att folk inte kan spela spel som innan uppdateringen fungerade, så det är klart folk kommer kräva åtgärder. Kolla bara på Witcher Enhanced på SteamSpy - 2351 samtidiga spelare och över 58 000 personer som spelat det senaste två veckorna, och det är bara ett av de spel som slutat fungera, och bara på Steam (spelet finns även på GOG). Det finns många mycket nyare spel som har färre spelare. Alla lever inte i en slit och släng kultur utan många vill kunna spela även lite äldre spel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hah! Kasst! Problem med AMD drivisarna som vanligt!

Dom kan ju glömma att det är okej att bara titta åt sidan när de gäller detta, Skyrim säljs enormt mkt fortfarande likväl som många spelar CS och LoL.
Har du skrivit kod som passade innan så ska du felsöka o åtgärda så allt blir kompatibelt!
Vad har de för utvecklare egentligen?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har absolut inte sagt att Nvidia inte fick kritik för 3.5GB-debacklet. Men analysera lite djupare och se vad som hände. Nvidia gjorde noll och inget, och folk blev nöjda. Nu när det gäller AMD så kommer inte folk bli nöjda förren de vidtar åtgärder, det är det jag menar.

Se mitt svar ovan. Det är i praktiken samma sak.

De erbjöd $30 till vissa köpare i USA

you're eligible for a refund for each 970 you purchased in the US between September 1, 2014 and August 24, 2016. You'll need to submit a claim by November 30
https://www.gamespot.com/articles/heres-how-to-get-your-30-re...

Dock mer förvånad över att de mesta handlade om lite långsammare vram än helt missledande marknadsföring.
It was also later discovered that the 970 had a smaller L2 cache and fewer render output processors than Nvidia had originally said.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har absolut inte sagt att Nvidia inte fick kritik för 3.5GB-debacklet. Men analysera lite djupare och se vad som hände. Nvidia gjorde noll och inget, och folk blev nöjda. Nu när det gäller AMD så kommer inte folk bli nöjda förren de vidtar åtgärder, det är det jag menar.

Den stora anledningen till varför Nvidia klarade av att hantera den krisen utan att ta tillbaka korten var för att det faktiskt fanns 4GB minne och att deras drivrutiner jobbade extremt bra på att undvika att de sista 0,5GB inte skulle användas till data som måste vara snabbt.

Resultatet för 970 blev att det trots allt presterade väldigt bra. Resultatet för att lansera drivrutiner som inte fungerar alls är ju på så sätt värre om det helt slår undan benen på vissa äldre men populära speltitlar.

Ibland får jag känslan av att många anser att AMD förtjänar mindre kritik för att de är underdogs. Men i slutändan är det AMD själva som faller i den gropen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Är väl inte svårare än att undvika den senaste uppdateringen tills man klarat dom där antika spelen?
Jag ser hellre att utvecklingen går framåt och att 10 år gamla spel eventuellt blir lidande, men visst känns det onödigt.
Dock blir jag ju lite less om det skulle drabba indiespel som någon skrev, har själv ingen koll på det dock.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Är det drivrutinen för Windows 10 eller är det samma problem för folk som fortfarande kör Windows 7 (alltså vi bakåtsträvare )

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Är väl inte svårare än att undvika den senaste uppdateringen tills man klarat dom där antika spelen?
Jag ser hellre att utvecklingen går framåt och att 10 år gamla spel eventuellt blir lidande, men visst känns det onödigt.
Dock blir jag ju lite less om det skulle drabba indiespel som någon skrev, har själv ingen koll på det dock.

Problemet som jag ser det är ju inte idag, inte imorgon och inte om en vecka. Problemet är om 2 år när någon ska spela något av spelen som är drabbade och då måste köra en ett par år gammal drivrutin. Dessutom adderade dom ju till en del bra grejer i drivrutinen det talas om, även om man kan få det att fungera genom att använda andra program. Att AMD la in i vissa "features" i senaste drivrutinen var ju för att göra det enklare och för att kunderna hade efterfrågat det, så det är skevt om det helt plötsligt blir svårare för slutanvändaren.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Är det drivrutinen för Windows 10 eller är det samma problem för folk som fortfarande kör Windows 7 (alltså vi bakåtsträvare )

Windows 7 drabbas också tyvärr.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

AMD drivrutiner skapar problem för äldre speltitlar? Hade inte ens tagit i dessa korten med tång.

Har haft 3 AMD grafikkort i mitt liv och det blev en väldigt kort historia just pga drivrutinsproblem och ett kort med rosa artifakter över hela skärmen.

Kommer även ihåg under World of Warcraft vanilla eran så på Chromaggus i BWL kraschade 30% av raiden (AMD användare) för att inte tala om alla ospelbara spel på den tiden i minst ett par veckor efter release innan de lyckats punga ut drivrutiner för att kunna köra skiten.

Så att AMD har problem med grafikdrivrutiner idag?
Det förvånar mig inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

AMD drivrutiner skapar problem för äldre speltitlar? Hade inte ens tagit i dessa korten med tång.

Har haft 3 AMD grafikkort i mitt liv och det blev en väldigt kort historia just pga drivrutinsproblem och ett kort med rosa artifakter över hela skärmen.

Kommer även ihåg under World of Warcraft vanilla eran så på Chromaggus i BWL kraschade 30% av raiden (AMD användare) för att inte tala om alla ospelbara spel på den tiden i minst ett par veckor efter release innan de lyckats punga ut drivrutiner för att kunna köra skiten.

Så att AMD har problem med grafikdrivrutiner idag?
Det förvånar mig inte.

Kul att du nämner Chromaggus i BWL för det var innan AMD köpte ATI, körde det själv på ett 9800pro utan problem och ingen i min raid hade några problem då hälften satt på ATI 9700 kort.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Hmmm...vad kan vara så pass viktigt att man dedikerar utvecklingsresurser till annat? Det enda som kan vara värt här är att förbättra drivers till Vega.

Under den senaste tiden så har RTG anställt flera till sitt driverteam och har således mer resurser tillgängliga. Så det skulle vara konstigt om de inte hade resurser att fixa dessa problem. Sannolikt gick något sönder när de skulle hantera den allmänna chill funktionen på dx11,dx12, Vulkan titlarna. Då gick säkert något fel med ett antagande om vissa DX9 titlar. De arbetade ju trots allt i 8 månader för att få det generella stödet att fungera (från första introduktionen till adrenlin drivern).

En fråga som jag ställer mig dock är hur många kör spel såsom RA3 ofta, samtidigt som de måste ha en driver för att köra ett nytt spel? Kan inte vara mer än 1000* pers av hur många miljoner? Är det svårt då att köra med en driver en eller två versioner tidigare tillsvidare?

Kanske är jag som är för villig att göra vissa småsaker för att få spel som kanske inte är så vanliga att fungera. Kommer ihåg att jag en sommar kände för att köra star wars: podracer så behövde jag byta ut vissa installers och ladda ner filer för att få allting att fungera efter ett flertal timmar. Det funkade däremot inte med phantom menace :/ . När jag skulle köra pirates of the caribbean så behövde jag köra rivatuner med frame rate target control för att det skulle fungera.

Som sagt, jag skulle helst undvika allt det och få allting att fungera från första början. Det ursäktar inte AMD att göra som de gör, men jag förstår varför de inte är så taggade på att fixa det på en gång. Jag skulle tycka exakt samma sak om det vore Nvidia som gjorde det, då jag redan vant mig att man får helt enkelt göra det som krävs för att få någonting att fungera som inte anses som "vanligt". Speciellt om det är singleplayer spel som man satsar på att klara ut så snabbt som möjligt under en viss period.

Med multiplayerspel som man kör över en lång tid kan jag förstå att folk blir upprörda över och AMD borde fixa det iallafall för spel som LoL, CS:GO, Starcraft 2 (som tydligen bara påverkar vissa?).

EDIT: *Senaste versionen fixade Rainbow Six Siege och Overwatch. Om vi säger att ~6 miljoner spelar de dagligen så får vi ~600k som har AMD kort (enligt data från steamhardware survey så är 9% av grafikkorten AMD). Sedan nästa bit är ej underbyggd på någon riktig fakta, ty sådan data existerar inte. Men om vi säger att allt från var 100:e till var 10:e är som faktiskt spelar gamla spel vid sidan om så får vi 6000-60000 personer som inte kan lösa det med hjälp av att gå tillbaka temporärt till en annan driver. Fortfarande en liten andel i förhållande till hur många som har AMD kort. <1%

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

Kul att du nämner Chromaggus i BWL för det var innan AMD köpte ATI, körde det själv på ett 9800pro utan problem och ingen i min raid hade några problem då hälften satt på ATI 9700 kort.

Bryr mig inte om vilket namn de klistrar på skiten ATI//AMD kommer aldrig mer att köpa deras usla grafikkort med usel grafikdrivrutinssupport.

Köpa processor från AMD kan man däremot göra, men håll er borta från grafikkorten.

Permalänk
Medlem

Komiskt med alla som klagar på AMD kort och drivrutiner. Jag har ägt MÅNGA Nvidia kort och AMD kort. När R9 290 släpptes köpte jag AMD igen efter många år av Nvidia (och diverse strul med drivrutiner). Hade även ett R9 390 och hade inga problem med korten eller drivrutiner. När de inte kom med något riktigt toppkort när jag byggde nytt så hoppade jag tillbaka till Nvidia och köpte ett 1080ti. Direkt hade jag issues med drivrutiner :)... Polaren köpte ett 1080 och hade problem me datt spela upp videoklipp i browsern (YouTube osv) eller i media spelaren. Han var tvungen att avaktivera hårdvaruacceleration för att kunna se video.

Så jag tror nog att det är lite snedvridet i folks huvud utifrån någon erfaranhet de haft som kan ha berott på ens kombination av systemkomponenter.

Över lag skulle jag säga att de båda för mig har fungerat ungefär lika bra och om något så har Nvidia haft lite mera småstrul. Shadow of War som jag höll på att spela igenom började tex kraschade vid ett och samma ställe hela tiden när jag gick över till Nvidia. Efter några driver updates så började det funka igen. Sånt är livet när man lirar på PC

En sak som dock blev RIKTIGT UPPENBART när man kom tillbaka till Nvidia var hur OTROLIGT uråldrig deras kontrollapplikation känns. Crimson och det UI't (även om man suckade lite på det när det kom) kändes ljusår framför Nvidias kontrollpanel. Den har sett likadant ut så långt tillbaka jag kan minnas.

Med de begränsade resurser AMD ändå har så tycker jag nog att de visat mest tecken på att vara de som vill vara mest innovativa. Hade AMD fått lite ekonomiska muskler så vi hade kunnat få se en ordentlig konkurrens igen så hade nog Nvidia vaknat till liv och det hade blivit något vi alla konsumenter hade tjänat på. Nu ligger de och halvslummrar i soffan känns det som och kommer undan med påhitt som att inte supporta VESA's standard för adaptiv synk (en STANDARD), inte låta folk som köpt deras kort använda dem hur de vill osv. Inget av detta är bra för konsumenter.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Komiskt med alla som klagar på AMD kort och drivrutiner. Jag har ägt MÅNGA Nvidia kort och AMD kort. När R9 290 släpptes köpte jag AMD igen efter många år av Nvidia (och diverse strul med drivrutiner). Hade även ett R9 390 och hade inga problem med korten eller drivrutiner. När de inte kom med något riktigt toppkort när jag byggde nytt så hoppade jag tillbaka till Nvidia och köpte ett 1080ti. Direkt hade jag issues med drivrutiner :)... Polaren köpte ett 1080 och hade problem me datt spela upp videoklipp i browsern (YouTube osv) eller i media spelaren. Han var tvungen att avaktivera hårdvaruacceleration för att kunna se video.

Så jag tror nog att det är lite snedvridet i folks huvud utifrån någon erfaranhet de haft som kan ha berott på ens kombination av systemkomponenter.

Över lag skulle jag säga att de båda för mig har fungerat ungefär lika bra och om något så har Nvidia haft lite mera småstrul. Shadow of War som jag höll på att spela igenom började tex kraschade vid ett och samma ställe hela tiden när jag gick över till Nvidia. Efter några driver updates så började det funka igen. Sånt är livet när man lirar på PC

En sak som dock blev RIKTIGT UPPENBART när man kom tillbaka till Nvidia var hur OTROLIGT uråldrig deras kontrollapplikation känns. Crimson och det UI't (även om man suckade lite på det när det kom) kändes ljusår framför Nvidias kontrollpanel. Den har sett likadant ut så långt tillbaka jag kan minnas.

Med de begränsade resurser AMD ändå har så tycker jag nog att de visat mest tecken på att vara de som vill vara mest innovativa. Hade AMD fått lite ekonomiska muskler så vi hade kunnat få se en ordentlig konkurrens igen så hade nog Nvidia vaknat till liv och det hade blivit något vi alla konsumenter hade tjänat på. Nu ligger de och halvslummrar i soffan känns det som och kommer undan med påhitt som att inte supporta VESA's standard för adaptiv synk (en STANDARD), inte låta folk som köpt deras kort använda dem hur de vill osv. Inget av detta är bra för konsumenter.

Jag förstår inte varför folk klagar på AMD och drivrutiner i den här tråden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag förstår inte varför folk klagar på AMD och drivrutiner i den här tråden.

Kom inte här med din logik!

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Komiskt med alla som klagar på AMD kort och drivrutiner. Jag har ägt MÅNGA Nvidia kort och AMD kort. När R9 290 släpptes köpte jag AMD igen efter många år av Nvidia (och diverse strul med drivrutiner). Hade även ett R9 390 och hade inga problem med korten eller drivrutiner. När de inte kom med något riktigt toppkort när jag byggde nytt så hoppade jag tillbaka till Nvidia och köpte ett 1080ti. Direkt hade jag issues med drivrutiner :)... Polaren köpte ett 1080 och hade problem me datt spela upp videoklipp i browsern (YouTube osv) eller i media spelaren. Han var tvungen att avaktivera hårdvaruacceleration för att kunna se video.

Så jag tror nog att det är lite snedvridet i folks huvud utifrån någon erfaranhet de haft som kan ha berott på ens kombination av systemkomponenter.

Över lag skulle jag säga att de båda för mig har fungerat ungefär lika bra och om något så har Nvidia haft lite mera småstrul. Shadow of War som jag höll på att spela igenom började tex kraschade vid ett och samma ställe hela tiden när jag gick över till Nvidia. Efter några driver updates så började det funka igen. Sånt är livet när man lirar på PC

En sak som dock blev RIKTIGT UPPENBART när man kom tillbaka till Nvidia var hur OTROLIGT uråldrig deras kontrollapplikation känns. Crimson och det UI't (även om man suckade lite på det när det kom) kändes ljusår framför Nvidias kontrollpanel. Den har sett likadant ut så långt tillbaka jag kan minnas.

Med de begränsade resurser AMD ändå har så tycker jag nog att de visat mest tecken på att vara de som vill vara mest innovativa. Hade AMD fått lite ekonomiska muskler så vi hade kunnat få se en ordentlig konkurrens igen så hade nog Nvidia vaknat till liv och det hade blivit något vi alla konsumenter hade tjänat på. Nu ligger de och halvslummrar i soffan känns det som och kommer undan med påhitt som att inte supporta VESA's standard för adaptiv synk (en STANDARD), inte låta folk som köpt deras kort använda dem hur de vill osv. Inget av detta är bra för konsumenter.

Vad för issues med drivrutiner? Varför lämnade du inte bara tillbaka skiten om det inte fungerade som det ska?

Hur snabbt kom updates till Shadow of War till dina problem?

Vad spelar det för roll hur ett UI ser ut på kontrollpanelen? Helt orelevant, om nu kontrollpanelen fungerar så spelar det ingen roll hur mycket bling bling det är i UI:et.

Sluta ursäkta AMD och att de har begränsade resurser, jag tänker iallafall inte vara någon testkanin i deras experiment och slänga ut en massa pengar i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag förstår inte varför folk klagar på AMD och drivrutiner i den här tråden.

Syfar på de som drar loss och säger att AMD alltid strulat i alla år och korten och drivrutinerna alltid varit skit.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Hmmm...vad kan vara så pass viktigt att man dedikerar utvecklingsresurser till annat? Det enda som kan vara värt här är att förbättra drivers till Vega.

Under den senaste tiden så har RTG anställt flera till sitt driverteam och har således mer resurser tillgängliga. Så det skulle vara konstigt om de inte hade resurser att fixa dessa problem. Sannolikt gick något sönder när de skulle hantera den allmänna chill funktionen på dx11,dx12, Vulkan titlarna. Då gick säkert något fel med ett antagande om vissa DX9 titlar. De arbetade ju trots allt i 8 månader för att få det generella stödet att fungera (från första introduktionen till adrenlin drivern).

En fråga som jag ställer mig dock är hur många kör spel såsom RA3 ofta, samtidigt som de måste ha en driver för att köra ett nytt spel? Kan inte vara mer än 1000 pers av hur många miljoner? Är det svårt då att köra med en driver en eller två versioner tidigare tillsvidare?

Kanske är jag som är för villig att göra vissa småsaker för att få spel som kanske inte är så vanliga att fungera. Kommer ihåg att jag en sommar kände för att köra star wars: podracer så behövde jag byta ut vissa installers och ladda ner filer för att få allting att fungera efter ett flertal timmar. Det funkade däremot inte med phantom menace :/ . När jag skulle köra pirates of the caribbean så behövde jag köra rivatuner med frame rate target control för att det skulle fungera.

Som sagt, jag skulle helst undvika allt det och få allting att fungera från första början. Det ursäktar inte AMD att göra som de gör, men jag förstår varför de inte är så taggade på att fixa det på en gång. Jag skulle tycka exakt samma sak om det vore Nvidia som gjorde det, då jag redan vant mig att man får helt enkelt göra det som krävs för att få någonting att fungera som inte anses som "vanligt". Speciellt om det är singleplayer spel som man satsar på att klara ut så snabbt som möjligt under en viss period.

Med multiplayerspel som man kör över en lång tid kan jag förstå att folk blir upprörda över och AMD borde fixa det iallafall för spel som LoL, CS:GO, Starcraft 2 (som tydligen bara påverkar vissa?).

Jag kör flera gamla spel och tycker det är kul
Dessutom kommer flera av dessa gamla spel på Steam/Humble Bundle/GOG etc så man kan tanka ner och spela gratis.
Gör AMD detta så försvinner ju möjligheten att typ Humble Bundle kan göra "business" av gamla spel.
Nä AMD - Er lansering av grafikkort på senare tid har varit en besvikelse och nu detta som grädden på moset.
AMD -- Gör Om Gör Rätt..!
Annars får det bli Intel o Nvidia till våren, synd på min freesync skärm men den kan jag offra...

EDIT: Hur svårt kan det vara då "allt" funkade i 17.11.4.. Kompabilitetsläge kanske....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Syfar på de som drar loss och säger att AMD alltid strulat i alla år och korten och drivrutinerna alltid varit skit.

Det kanske de inte alltid har gjort, men under ATI/AMD eran från ~2000-2010 så har de tappat många kunder för alltid med sin usla drivrutinssupport för spel.

Permalänk
Medlem

På den första listan av spel var det diverse C&C plus första Witcher. Enbart EA där - Witcher 1 körde på motorn från Dragon Age, även om EA inte gav ut det - så antagligen är det något i deras middleware som gör något icke-standard vilket den nya drivrutinen inte längre hanterar.

Den långa listan har alla möjliga spel. Om Skyrim och LoL buggar ur så lär nog AMD fixa det ganska snart, det låter mer som om att någon lagt in alla möjliga spel med någonsomhelst bugg i samma upprop.

OBS att uttalandet från AMD är en ensam person i ett supportforum som säger ungefär att om en bugg bara påverkar 10 år gamla spel, så är det osannolikt att den bli prioriterad. Lite väl mycket liv över en sådan allmänt hållen kommentar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Bryr mig inte om vilket namn de klistrar på skiten ATI//AMD kommer aldrig mer att köpa deras usla grafikkort med usel grafikdrivrutinssupport.

Köpa processor från AMD kan man däremot göra, men håll er borta från grafikkorten.

hellre att jag måste ominstallera drivare än att köpa ett nytt kort för att Failvidia släpper en drivare som dödar kortet eller väljer att göra en billig tillverkning som garanterar att kortet dör efter ett par år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Vad för issues med drivrutiner? Varför lämnade du inte bara tillbaka skiten om det inte fungerade som det ska?

Hur snabbt kom updates till Shadow of War till dina problem?

Vad spelar det för roll hur ett UI ser ut på kontrollpanelen? Helt orelevant, om nu kontrollpanelen fungerar så spelar det ingen roll hur mycket bling bling det är i UI:et.

Sluta ursäkta AMD och att de har begränsade resurser, jag tänker iallafall inte vara någon testkanin i deras experiment och slänga ut en massa pengar i onödan.

köpte du nvidia 700 serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

hellre att jag måste ominstallera drivare än att köpa ett nytt kort för att Failvidia släpper en drivare som dödar kortet eller väljer att göra en billig tillverkning som garanterar att kortet dör efter ett par år.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur vanligt är detta bland nvidia korten att de släpper drivrutiner som tar död på korten?

Jösses, måste tala om det för polaren som har mitt gamla GTX 580 som snurrar på än, släpptes när? 2010-2011? 7-8 år gammalt då måste den ju ha dött ut för flera år sedan eftersom den är billigt tillverkad.

Permalänk
Avstängd

Inte första gången de här häner. Jag hoppas dock att AMD faktiskt åtgärda felet. De vore olämpligt om detta sprider sig vidare i kommande drivrutiner från AMD med följden av att fler DX9 spel slutar fungera.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _Merc_:

köpte du nvidia 700 serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Korten jag haft de senaste åren är GTX 580, GTX TITAN och nu ett GTX 1070.

Så ja TITAN tillhörde väl 700-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Vad för issues med drivrutiner? Varför lämnade du inte bara tillbaka skiten om det inte fungerade som det ska?

Hur snabbt kom updates till Shadow of War till dina problem?

Vad spelar det för roll hur ett UI ser ut på kontrollpanelen? Helt orelevant, om nu kontrollpanelen fungerar så spelar det ingen roll hur mycket bling bling det är i UI:et.

Sluta ursäkta AMD och att de har begränsade resurser, jag tänker iallafall inte vara någon testkanin i deras experiment och slänga ut en massa pengar i onödan.

Därför att det köptes via företag där öppet köp osv inte gäller. Coilwhine utan dess like har kortet också, men det får man leva med. Detta är inte heller något jag upplevt på något av mina Nvidia eller AMD kort tidigare.

Shadow of War var broken i en eller två månader. Testade det efter varje update och alltid krash vid samma ställe.

Vad spelar det för roll hur UI't ser ut? Ja, med tanke på hur få som sitter med kommandotolken uppe istället för att använda Windows UI och hur många som klagar åt höger och vänster på hur olika saker i Windows ser ut så skulle jag anta att UI är en rätt vitkig del för många. UI är kopplingen mellan användaren och programet, dess utformning spelar en stor roll och det är därför det finns utbildningar för UI och UX. Det är dock inte bara hur det ser ut utan hur fort det faktiskt gick att göra saker i det som var det mest tydliga. Gå in och ändra inställningar för ett spel var både snabbare och smidigare i AMD's drivrutiner.

Jag ursäktar inte AMD, men jag har inte haft issues med dem och jag anser att de gjort bra mycket mer kundvänliga saker än Nvidia de senaste åren. Att göra detta när man har en så liten del av marknaden och så pass lite intäkter är beundransvärt. En adaptivsynk-lösning utan dyra licenspengar anser jag är bra för konsumenterna. Du är fri att inte hålla med. Men om man vill kalla det ursäkta så kan jag nog tycka att de största ursäkterna kommer ifrån folk som betalar överpriser för Nvidiakort och sedan försvarar företaget och deras konsumentskadliga beteende. Ist'llet för att se sig som konsument och bolaget som en part som förmodligen vill ha ens pengar och göra så lite som möjligt för dem, så verkar man se sig som i ett förhållande med Nvidia. Det är lite som att se småtjejerna som var kära i New Kids on the Block och skulle gifta sig med dem. De verkade inte fatta att gruppen inte hade en aning om att de ens existerade utan trodde att det fanns något symbiosförhållande och att de skulle leva lyckliga ihop.

Nvidia gör just nu de objetivt snabbaste grafikkorten, men det betyder inte per automatisk att de är det företag som är bäst ur ett konsumentperspektiv.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P