Köpråd PG27VQ eller 144 hz ips g sync?

Permalänk
Medlem

Köpråd PG27VQ eller 144 hz ips g sync?

Hej jag har varit på jakt efter någon av 1440p 144 hz ips skärmarna med g sync men har nu kommit över en näst intill ny (köpt i december) Asus rog PG27VQ nya modellen med curved 1440p tn panel misstänker att det borde vara en high end tn panel, har aldrig provat curved och det lockar såklart. Jag får köpa denna skärm för 6000 kr
Hur stor skillnad gör ips paneler egentligen mot en high end tn panel om man endast spelar på skärmen och sitter rakt framför den?
Har bara spelat på tn paneler så kan själv inte göra jämförelsen

Mvh Danne

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dlin89: Även om du sitter rakt framför en TN-panel kommer bilden vara olika i hörn och mitt, särskilt i fråga tonkurva och hur skuggtoner ser ut. En IPS av premiumskärmtyp kommer att vara mer konsekvent i färgerna och som följd ofta upplevas som fylligare i färgerna jämfört med TN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Denho486: Även om du sitter rakt framför en TN-panel kommer bilden vara olika i hörn och mitt, särskilt i fråga tonkurva och hur skuggtoner ser ut. En IPS av premiumskärmtyp kommer att vara mer konsekvent i färgerna och som följd ofta upplevas som fylligare i färgerna jämfört med TN.

Okey det kanske är värt att lägga 800 kr extra och köpa en ny xb271hu då? Är det verkligen så stor skillnad i färgerna att det blir en "AHA" upplevelse?

En annan sak som oroar mig är det här lotteriet med backlight bleed och ips glow eller är det problemet borta nu?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dlin89:

Okey det kanske är värt att lägga 800 kr extra och köpa en ny xb271hu då? Är det verkligen så stor skillnad i färgerna att det blir en "AHA" upplevelse?

En annan sak som oroar mig är det här lotteriet med backlight bleed och ips glow eller är det problemet borta nu?

Lotteriet finns alltid där oavsett vilken skärm du köper. Skillnaden är att med de där skärmarna har problemet uppmärksammats så att alla aktivt letar efter felen på skärmen. Medan den som köper en TN- eller VA-skärm kanske inte riktigt bryr sig eller ens märker att samma typ av problem existerar även där.

Hur stor Aha! du upplever kan jag dock inte svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lotteriet finns alltid där oavsett vilken skärm du köper. Skillnaden är att med de där skärmarna har problemet uppmärksammats så att alla aktivt letar efter felen på skärmen. Medan den som köper en TN- eller VA-skärm kanske inte riktigt bryr sig eller ens märker att samma typ av problem existerar även där.

Hur stor Aha! du upplever kan jag dock inte svara på.

Okey tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lotteriet finns alltid där oavsett vilken skärm du köper. Skillnaden är att med de där skärmarna har problemet uppmärksammats så att alla aktivt letar efter felen på skärmen. Medan den som köper en TN- eller VA-skärm kanske inte riktigt bryr sig eller ens märker att samma typ av problem existerar även där.

Hur stor Aha! du upplever kan jag dock inte svara på.

Om det är en nyare tn panel på en curved 27 tums skärm (om det har betydelse) i 1440p skulle du säga att färgerna och skärpan är avsevärt mycket sämre än en ips panel i 1440p på samma storlek fast inte curved.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dlin89: Färgerna på nya TN-paneler är ofta väldigt bra. Men endast exakt rakt framifrån. Så fort man får vinkel blir det blekare och skiftar i mindre smickrande nyans likt gult eller turkos. Så grundproblemet är kvar. Curved hjälper inte mycket mot detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Denho486: Färgerna på nya TN-paneler är ofta väldigt bra. Men endast exakt rakt framifrån. Så fort man får vinkel blir det blekare och skiftar i mindre smickrande nyans likt gult eller turkos. Så grundproblemet är kvar. Curved hjälper inte mycket mot detta.

Okey tack för hjälpen tror valet fallet på en ny Acer ips istället och hoppas att jag får ett bra exemplar