Dela upp ett Internetabonnemang till fem lägenheter?

Permalänk

Dela upp ett Internetabonnemang till fem lägenheter?

Jag äger ett hus med fem lägenheter. I vår/sommar kommer det fiber in. Har beställt EN fiberlina in av olika ekonomiska skäl. Jag bor inte själv i huset.

Hur delar jag det bäst till lägenheterna?

VPN vill jag ha.

Jag tänker följande:
Router med VPN som jag även kan ha en egen NAS inkopplad till för molnlagring.
Nu har jag suttit och läst om Qotom. Det kan ju vara ett alternativ.

Separata routrar i varje lägenhet eller meshnät?
Huset är tegel och betong. Två plan. Huvudroutren i källaren.

Permalänk
Medlem

Menar du att fem olika hyresgäster ska dela på ett abonnemang avsett för en privatperson?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Storballe: Hur stort avstånd är det mellan lägenheterna? Jag hade satt en smartswitch efter routern där du delar in varje port i ett separat vlan, så att alla fem lägenheter ligger avskiljt på varsitt nätverk. Dra sedan nätverkskabel från källaren ut till lägenheterna för bästa stabilitet och hastighet.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Rekordmedlem

Hoppas du i alla fall var så förutseende att du blåst in mer fiber än det enda abb du tagit... (2 fibertrådar per lägenhet är vettigt om det inte ska riskera att bli struligt i framtiden)
Du behöver troligen också ett företagsabb för att inte bryta mot avtalen och dessutom så blir du ju ansvarig om den delade uppkopplingen missbrukas.
Det kan även bli problem med konfigureringar om någon vill ha nått annat än data eftersom tv och telefon ofta använder vlan.

Bortsett från det ovan så >
Du får kolla hur många publika ipnummer du får av operatören, får du ett per lägenhet så dela via en switch och låt respektive lägenhet sköta sitt eget lan.
Får du bara ett ip så bör du sätta en riktig router närmast inkommande anslutning och sedan ha en switch som fördelar det vidare till respektive lägenhet där hyresgästen sedan använder switch och accesspunkt för att lösa sitt lan. Använd inga konsumentroutrar hos hyresgästerna.
Ubiquiti gör bra prylar som inte är så dyra och borde funka för nått sånt här och du bör nog bara ha switchar som kan hantera vlan i huset alltså även hos hyresgästerna oavsett vem som ska betala dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av twk:

Menar du att fem olika hyresgäster ska dela på ett abonnemang avsett för en privatperson?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var min tanke. Hon jag pratade med på Telia sade att det gick bra.

Skrivet av Xeraton:

@Storballe: Hur stort avstånd är det mellan lägenheterna? Jag hade satt en smartswitch efter routern där du delar in varje port i ett separat vlan, så att alla fem lägenheter ligger avskiljt på varsitt nätverk. Dra sedan nätverkskabel från källaren ut till lägenheterna för bästa stabilitet och hastighet.

Kabel till varje är inget problem att dra.

Skrivet av mrqaffe:

Hoppas du i alla fall var så förutseende att du blåst in mer fiber än det enda abb du tagit... (2 fibertrådar per lägenhet är vettigt om det inte ska riskera att bli struligt i framtiden)
Du behöver troligen också ett företagsabb för att inte bryta mot avtalen och dessutom så blir du ju ansvarig om den delade uppkopplingen missbrukas.
Det kan även bli problem med konfigureringar om någon vill ha nått annat än data eftersom tv och telefon ofta använder vlan.

Bortsett från det ovan så >
Du får kolla hur många publika ipnummer du får av operatören, får du ett per lägenhet så dela via en switch och låt respektive lägenhet sköta sitt eget lan.
Får du bara ett ip så bör du sätta en riktig router närmast inkommande anslutning och sedan ha en switch som fördelar det vidare till respektive lägenhet där hyresgästen sedan använder switch och accesspunkt för att lösa sitt lan. Använd inga konsumentroutrar hos hyresgästerna.
Ubiquiti gör bra prylar som inte är så dyra och borde funka för nått sånt här och du bör nog bara ha switchar som kan hantera vlan i huset alltså även hos hyresgästerna oavsett vem som ska betala dem.

Ingen fiber dragen ännu. Telia sade att jag kunde dela upp anslutningen.
VPN just ifall någon hittar på något skumt, eller tänker jag fel?
Alla får enbart data. Inget annat är efterfrågat.
Kan väl tillägga att det är billiga lägenheter där tre av fem hyresgäster har skulder och därmed inte får ta egna abbonemang, samt att dra in fiber i varje lägenhet skulle kosta mig drygt 50000 totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

@Storballe: Hur stort avstånd är det mellan lägenheterna? Jag hade satt en smartswitch efter routern där du delar in varje port i ett separat vlan, så att alla fem lägenheter ligger avskiljt på varsitt nätverk. Dra sedan nätverkskabel från källaren ut till lägenheterna för bästa stabilitet och hastighet.

Fiber in --> Mediaomvandlare --> Router -> 5st VLAN & 5st kablar --> 5st Accesspunkter

Jag hade köpt:

Router
https://www.dustin.se/product/5010884640/edgerouter-x-sfp

5 pack AC Pro
https://www.dustin.se/product/5010978017/unifi-ap-ac-pro-5-pa...

Kabel
https://www.dustin.se/product/5010621564/bulkkabel

Då landar hårdvaran på runt 7-8000 kr ex moms, prylar som kommer att vara grymt stabila och bara funka.

Sedan hade jag anlitat någon lokal förmåga åt dig som fixar VPN, VLAN samt confar AP's med en controller för övervakning & bandbreddsbegräsning/QOS (så ingen kan ta all bandbredd).

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storballe:

Det var min tanke. Hon jag pratade med på Telia sade att det gick bra.

Skulle jag vara du så skulle jag vilja ha det på papper. Skulle inte förlita mig på något som sagts till mig med tanke då på att de har vad jag ser en produkt riktat mot tex hyreshus.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Storballe:

Det var min tanke. Hon jag pratade med på Telia sade att det gick bra.

Kabel till varje är inget problem att dra.

Ingen fiber dragen ännu. Telia sade att jag kunde dela upp anslutningen.
VPN just ifall någon hittar på något skumt, eller tänker jag fel?
Alla får enbart data. Inget annat är efterfrågat.
Kan väl tillägga att det är billiga lägenheter där tre av fem hyresgäster har skulder och därmed inte får ta egna abbonemang, samt att dra in fiber i varje lägenhet skulle kosta mig drygt 50000 totalt.

Det borde inte kosta särskilt mycket extra att blåsa in fiber som du inte kopplar in utan som bara ligger i huset, om förhållandena ändras så kopplar man in den och tar kostnaderna för inkoppling då men man slipper ju dra fram fiber till huset mer än 1 gång.
Vi har i vår förening lagt oanvänd fiber på en del ställen där vi tror att det kan behövas och extrakostnaden har då handlat om typ 10kr/m för att gardera sig mot framtida grävarbeten som skulle kunna kosta betydligt mycket mer.

Låter märkligt om Telia sagt att det är ok att dela anslutning då det åtminstone tidigare varit i direkt strid med deras villkor för privatabb.
Ska du alltså köra vpn på hela anslutningen då för att "gömma dig" ? Det låter som en märklig metod då man ändå själv kan lämna uppgifter som identifierar användaren, en vpn är ju inget som hindrar det utan den maskerar ju bara kopplingen mellan 2 ipnummer och ger inget skydd alls om man själv med vilje eller via oaktsamhet lämnar uppgifter om vem man är, en vpn döljer bara en användare som själv vill vara dold och uppför sig därefter, det är dessutom svårt att diskutera ämnet då det är och trampar på vad som är tillåtet enligt forumreglerna men hursomhelst, en vpn döljer inte någon som själv identifierar sig genom ett visst beteende.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av spinxen:

Fiber in --> Mediaomvandlare --> Router -> 5st VLAN & 5st kablar --> 5st Accesspunkter

Jag hade köpt:

Router
https://www.dustin.se/product/5010884640/edgerouter-x-sfp

5 pack AC Pro
https://www.dustin.se/product/5010978017/unifi-ap-ac-pro-5-pa...

Kabel
https://www.dustin.se/product/5010621564/bulkkabel

Då landar hårdvaran på runt 7-8000 kr ex moms, prylar som kommer att vara grymt stabila och bara funka.

Sedan hade jag anlitat någon lokal förmåga åt dig som fixar VPN, VLAN samt confar AP's med en controller för övervakning & bandbreddsbegräsning/QOS (så ingen kan ta all bandbredd).

Vart finns VPN i detta?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se hur detta skulle funka rent praktiskt. Med den utrustningen som kommer från Telia så kommer det inte fungera bra med TV/Telefon etc i och med som någon sagt, den går på VLAN mot specifik abonnent vilket här delas av 5 st. Och då de ska dela på 1 IP så kommer bli problem men NAT regler etc. Typ en hyresgäst kan köra XBOX Live men ingen annan osv.
jag skulle inte som hyresgäst acceptera en sådan lösning ens om det var gratis.

Jag är också helt övertygad om att det i avtalet står att man inte får göra på det viset. Men jag har haft fel förr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det borde inte kosta särskilt mycket extra att blåsa in fiber som du inte kopplar in utan som bara ligger i huset, om förhållandena ändras så kopplar man in den och tar kostnaderna för inkoppling då men man slipper ju dra fram fiber till huset mer än 1 gång.
Vi har i vår förening lagt oanvänd fiber på en del ställen där vi tror att det kan behövas och extrakostnaden har då handlat om typ 10kr/m för att gardera sig mot framtida grävarbeten som skulle kunna kosta betydligt mycket mer.

Låter märkligt om Telia sagt att det är ok att dela anslutning då det åtminstone tidigare varit i direkt strid med deras villkor för privatabb.
Ska du alltså köra vpn på hela anslutningen då för att "gömma dig" ? Det låter som en märklig metod då man ändå själv kan lämna uppgifter som identifierar användaren, en vpn är ju inget som hindrar det utan den maskerar ju bara kopplingen mellan 2 ipnummer och ger inget skydd alls om man själv med vilje eller via oaktsamhet lämnar uppgifter om vem man är, en vpn döljer bara en användare som själv vill vara dold och uppför sig därefter, det är dessutom svårt att diskutera ämnet då det är och trampar på vad som är tillåtet enligt forumreglerna men hursomhelst, en vpn döljer inte någon som själv identifierar sig genom ett visst beteende.

Att blåsa in extra fiber ska jag prata med dem. Bra idé!

Jag får maila dem. Å andra sidan, om de drar in en lina och jag delar ut den, OM de mot för modan upptäcker det och om jag nu inte får göra så, vad kommer att hända?

Ponera att någon använder thepiratebay etc, det döljs väl av en vpn?
Att man lämnar ut egna uppgifter förstår jag att det är synligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storballe:

Jag får maila dem. Å andra sidan, om de drar in en lina och jag delar ut den, OM de mot för modan upptäcker det och om jag nu inte får göra så, vad kommer att hända?

Begär att få det på papper att du får göra det, om de senare hävdar något annat så kan du visa på att du fick godkänt att göra det.

Får du inte det på papper så gör du helt enkelt inte det, utan då skaffar du det abbonemang som du skall ha.

Enkelt.

Borde förövrigt inte vara så svårt för telia att se att ett hyreshus endast har ett privatabonnemang...

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

Begär att få det på papper att du får göra det, om de senare hävdar något annat så kan du visa på att du fick godkänt att göra det.

Får du inte det på papper så gör du helt enkelt inte det, utan då skaffar du det abbonemang som du skall ha.

Enkelt.

Borde förövrigt inte vara så svårt för telia att se att ett hyreshus endast har ett privatabonnemang...

Jag har papper på installationsavtalet inkl 24-månaders abonnemang från telia till aktuell fastighet.

Permalänk
Skrivet av Storballe:

Jag har papper på installationsavtalet inkl 24-månaders abonnemang från telia till aktuell fastighet.

Kolla vad det står i avtalet. Är ganska säker på att det står att man inte får dela ett privatabbonnemang med andra hushåll.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Storballe:

Vart finns VPN i detta?

VPN finns i routern. Det får man confa själv, borde gå att köra IPSec i den om jag inte minns fel..

Permalänk
Skrivet av mrz1360100:

VPN finns i routern. Det får man confa själv, borde gå att köra IPSec i den om jag inte minns fel..

Aha. Har du koll på hur det ser ut med hastighetsförluster? Har läst nu att vissa routrar sänker hastigheten kraftigt när man kör vpn.

Permalänk
Medlem

@Storballe: Beror på hårvaran i routern, desto bättre hårdvara desto bättre resultat får man vid kryptering. Så är bara att jaga tester om du hittar någon router du är sugen på.

Personligen kör jag pfSense på en supermicro 1U server jag köpt på ebay

Permalänk
Medlem

Som flera nämnt tidigare:
Du behöver inte VPN. Av dina krav att läsa så verkar det helt okej att ha en router i källaren som bara du kontrollerar?

I så fall behöver du antingen:
* En L3 switch
* En router med 6st portar (ett för WAN och 5 LAN) och VLAN-stöd
eller
* En L2 switch med VLAN-stöd och en router med VLAN-stöd.

I routern (brandväggen/ACL) ställer du in 5st VLAN, ett per lägenhet och att VLANen inte får prata med varandra men de får prata med WAN-porten. Konfigurera DHCP (och NAT) för VLANen. Ett tips är att lägga IP-adresserna i egna subnät så att du ser vilken lägenhet som gjort vad om det skulle vara något, ex.vis 192.168.1.x, 192.168.2.x, 192.168.3.x osv. Sätt upp ett sjätte VLAN till dina egna prylar och management eller liknande, där kan du sätta upp en VPN så att du kan ta dig in i ditt nät/management utifrån.

ISPerna kör med VLAN så det bör fungera för dig med

EDIT:
Om du kan få 5st IP-adresser (publika) av ISPn och inte vill routa allt så borde det gå att göra på ungefär samma sätt med VLAN. Regler för att portarna inte får prata med varandra, en router i varje lägenhet (dvs du blir som en mini ISP för din fastighet). Frågan är hur man löser att en lägenhet inte ska kunna ta flera publika IPn dock?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storballe:

Vart finns VPN i detta?

Är du säker på att det är VPN du vill ha? Det är VLAN man brukar använda för att segmentera nät.

Permalänk
Medlem

Kan ju bara säga själv att med dit upplägg som du vill ha så kommer du få problem med bredbandsleverantören för anslutningen får inte delas till flera. punkt!
Ovan är då om du nu inte får svart på vitt att du får göra så..
MEN om du köper in leveransen som företagare så går det men då är det ett helt annat abbonemang.

Sedan så om du kör på upplägget som du vill ha så kommer du stå för all drift på utrustningen och då kommer ju alla kontakta dig så fort det strular och du står för all support mot dina hyresgäster. Vi pratar många timmar beronde på deras egna kunskaper, dummar frågor är garanterade.

Och detta säger jag efter mina egna erfarenheter. Men vill du chansa kör på men skönare att varje hyresrätt får sin anslutning och man inte behöver supporta detta själv.
Sen självklart slippa strul med bredbandsleverantör om du nu blir av med din anslutning på grund av avtalsbrott och då får ersätta dina hyresgäster för direkt för att du inte kan leverera enligt avtal mot dom i erat hyresavtal.

En annan tanke med om du har 5 hyres i huset borde inte detta ligga som företag och gå under den ekonomin och inte privat. Finns fler fördelar än nackdelar vill jag bara tipsa om

Min syn på saken

Lycka till och god fortsättning

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storballe:

Det var min tanke. Hon jag pratade med på Telia sade att det gick bra.

Jag tror knappast att det stämmer. Jag känner inte till någon operatör som tillåter att flera hushåll delar på en uppkoppling. Som flera även har nämnt kan det bli mycket arbete för dig med drift och underhåll. Om någon slutar fungera kommer fem hyresgäster att ringa dig och kräva att du fixar det.

Permalänk

Till att börja med, jag svarar på frågorna. Hur ditt avtal ser ut är upp till dig.

Delningen:
- Här hade jag valt att dra en nätverkskabel till respektive lägenhet.
- I lägenheten monteras ett nätverksuttag.
- Vid fiberanslutningen avslutas kablarna i en patchpanel.
- En router med VLAN-stöd installeras för att lägga de olika lägenheterna på eget VLAN.
- En switch med VLAN-stöd installeras och hit kopplas router samt respektive lägenhet.

Hyresgästerna får sedan själva välja att skaffa det dom vill i form av router, LAN/WAN, trådlösa namn, lösenord och allt vad det heter. Om dom nu inte väljer att köra en dator med kabel direkt in i uttaget.

På det här sättet slipper du lägga tid på gratissupport av borttappade lösenord, inställningar i deras router osv. Hyresgästerna ligger separerade och kan inte komma åt varandra.

Fiberanslutningen:
Du har valt Telia. Om du har 5 riktiga lägenheter (och inte bara en bostad du själv delat upp), alltså de finns med i fastighetsregistret med egna lägenhetsbeteckningar, så dras det alltid in minst 12-fiberskabel. Så kabelmässigt finns det tillräckligt med fiber mellan ditt hus och "skåpet i gatan".

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Skrivet av Storballe:

Det var min tanke. Hon jag pratade med på Telia sade att det gick bra.

Kabel till varje är inget problem att dra.

Ingen fiber dragen ännu. Telia sade att jag kunde dela upp anslutningen.
VPN just ifall någon hittar på något skumt, eller tänker jag fel?
Alla får enbart data. Inget annat är efterfrågat.
Kan väl tillägga att det är billiga lägenheter där tre av fem hyresgäster har skulder och därmed inte får ta egna abbonemang, samt att dra in fiber i varje lägenhet skulle kosta mig drygt 50000 totalt.

Jag tror du har fått konstiga uppgifter angående kostnaden.

Vi betalade Stadsnät 35k för grävning, indragning i byggnaden, inkoppling i 4a lägenheter. Där varje lägenhet har två kontakter i fiberomvandlaren.

Vad har du för avstånd mellan fiber för påkoppling och byggnaden? Tveksam till att det ska diffa så pass mycket mellan olika bolag när det är samma typ av nät

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

Skulle jag vara du så skulle jag vilja ha det på papper. Skulle inte förlita mig på något som sagts till mig med tanke då på att de har vad jag ser en produkt riktat mot tex hyreshus.

Svaren ifrån telia beror nog på att kunskapen saknades bakom frågorna. Det kan ju finnas en anledning till att det inte är några andra fastighetsägare som frågar runt på Sweclockers.

Permalänk
Skrivet av Storballe:

Aha. Har du koll på hur det ser ut med hastighetsförluster? Har läst nu att vissa routrar sänker hastigheten kraftigt när man kör vpn.

Jag börjar fundera på om du vet vad VPN är? Kan du berätta för mig vad du menar när du säger att du vill ha VPN

Permalänk
Skrivet av Math-ematics:

Jag tror du har fått konstiga uppgifter angående kostnaden.

Vi betalade Stadsnät 35k för grävning, indragning i byggnaden, inkoppling i 4a lägenheter. Där varje lägenhet har två kontakter i fiberomvandlaren.

Vad har du för avstånd mellan fiber för påkoppling och byggnaden? Tveksam till att det ska diffa så pass mycket mellan olika bolag när det är samma typ av nät

Om det är det kopplingsskåpet jag tror är det ca 30-40 meter. Från gatan där fibern går är det väl hälften.
Utdrag från mailen från Telia:
Totalt är vår engångskostnad 50 525 kr inklusive moms och då bygger Skanova med fiber hela vägen in till huskroppen och in i varje lägenhet.

Skrivet av Math-ematics:

Svaren ifrån telia beror nog på att kunskapen saknades bakom frågorna. Det kan ju finnas en anledning till att det inte är några andra fastighetsägare som frågar runt på Sweclockers.

Även om jag har kunskapsluckor så tycker jag det är svårt att ställa frågan fel vad det kostar att dra in ett eller fem uttag, och om jag får dela ut ett abonnemang till fem lägenheter. Kunskaperna saknas i det fallet bakom svaren.

Skrivet av mrz1360100:

Jag börjar fundera på om du vet vad VPN är? Kan du berätta för mig vad du menar när du säger att du vill ha VPN

Bra fråga! Jag TROR, utan att googla, att vpn gör att man kan surfa anonymt. Det jag vill skydda mig ifrån är att OM någon tex laddar ner torrents så ska det inte synas. Däremot skyddar det inte om man själv skriver ut sitt namn osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storballe:

Om det är det kopplingsskåpet jag tror är det ca 30-40 meter. Från gatan där fibern går är det väl hälften.
Utdrag från mailen från Telia:
Totalt är vår engångskostnad 50 525 kr inklusive moms och då bygger Skanova med fiber hela vägen in till huskroppen och in i varje lägenhet.

Även om jag har kunskapsluckor så tycker jag det är svårt att ställa frågan fel vad det kostar att dra in ett eller fem uttag, och om jag får dela ut ett abonnemang till fem lägenheter. Kunskaperna saknas i det fallet bakom svaren.

Bra fråga! Jag TROR, utan att googla, att vpn gör att man kan surfa anonymt. Det jag vill skydda mig ifrån är att OM någon tex laddar ner torrents så ska det inte synas. Däremot skyddar det inte om man själv skriver ut sitt namn osv.

Jag tycker att dem flesta här krånglar till det, om TS vill dela sin privata uppkoppling med sina hyresgäster så är det väl hans ensak? Antagligen förstår väl TS att det är i gråzonen att göra detta, annars hade han valt skaffat ett dyrare företags abonnemang eller en gruppanslutning? Det beror ju lite på om han är registrerad som fastighetsägare med bolag eller om detta sker i privat regi.

Hela uppsåtet med att han startar tråden är ju att han vill spara pengar på att göra detta. Huruvida det är lagligt eller ej samt av eventuella (långsökt) påföljder är inte vårt problem. Vi borde fokusera på den tekniska problemlösningen.

Åter till frågan; VPN är en bra ide för att skydda sig mot vad dina hyresgäster gör på nätet. Det är inte 100% men anonymiserar ert användande till en relativt hög grad. En VPN-anslutning krypterar/de-krypterar internettrafiken i realtid och detta kräver mycket prestanda av en router, därför påverkar detta hastigheten man får genom VPN. Säg att du betalar för 100 mbit, men kör alltid via VPN på din vanliga hemma router, då kanske du av prestandamässiga skäl får en faktisk hastighet om 25-100 mbit. Det är alltså viktigt att välja en bra router, den ja länkade till i första inlägget är helt okej, men ska du ha 100mbit + med krypterad VPN så kanske du måste gå upp ett snäpp. Det är fortfarande relativt billigt. Jag tror att din utmaning blir att hitta någon som konfigurerar detta åt dig, men din lokala IT-hantverkare borde lösa själva konfigurationen på mindre än en dag.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara ett alternativ att sätta en switch i källaren, så som man normalt sett gör?

Jag bor i ett hus med runt 80 lägenheter och jag tvivlar på att varje enskild lägenhet har sin fiber dragen ut till brunnen....

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar har ett större hus med totalt 4 lägenheter och där fick de väldigt blandade bud på vad som var ok från just Telia.

Sista budet var något om att de inte kan betala enbart för 1 abonnemang utan att det skulle grävas ned lite extra fiber pga. flera anslutningar.

Kan vara värt att verkligen dubbelkolla så att du inte åker på en känga senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storballe:

Om det är det kopplingsskåpet jag tror är det ca 30-40 meter. Från gatan där fibern går är det väl hälften.
Utdrag från mailen från Telia:
Totalt är vår engångskostnad 50 525 kr inklusive moms och då bygger Skanova med fiber hela vägen in till huskroppen och in i varje lägenhet.

Även om jag har kunskapsluckor så tycker jag det är svårt att ställa frågan fel vad det kostar att dra in ett eller fem uttag, och om jag får dela ut ett abonnemang till fem lägenheter. Kunskaperna saknas i det fallet bakom svaren.

Bra fråga! Jag TROR, utan att googla, att vpn gör att man kan surfa anonymt. Det jag vill skydda mig ifrån är att OM någon tex laddar ner torrents så ska det inte synas. Däremot skyddar det inte om man själv skriver ut sitt namn osv.

För 50 papp så borde det vara en "flerfamiljs"anslutning. Så det blir väl enklare för dig att låta hyresgästerna ha egna abonnemang och slippa oroa sig över om folk fildelar eller annat?

Det borde väl gå att lägga på hyran också, det är ju ändå en förbättring till hyresgästernas fördel?