HTC och Motorola: "Vi gör inte våra mobiler långsammare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Fast det som avses är nog att en äldre iPhone i princip blir "bricked" efter några år. Appar som knappt går att starta osv. Är ganska vanlig på de äldre. Jag bytte själv ut min 4:a för att jag knappt kunde öppna mail, FB, kameran och webbläsaren. Jag spelar ju inte ens utan använde den som surf/mail/telefonapparat.

Bra poäng.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Absolut, men dom försöker ju kamma lite extra poäng oavsett, även om man inte säger det rakt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Så i din värld, om The Verge frågade dem om de sänker prestandan på mobiler med äldre batterier, vad borde de svara enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så i din värld, om The Verge frågade dem om de sänker prestandan på mobiler med äldre batterier, vad borde de svara enligt dig?

Självklart nej, precis så dom har svarat.
Vad annars är ett rimligt svar i din värld?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Kronvrak:

Android versioner blir inte utdaterade bara för att de inte blir uppdaterade.
Det är inga problem att behålla en äldre Android mobil flera år efter att modellen utdaterats av tillverkaren.

Är det så med Iphones menar du?

Skrivet av Kronvrak:

Framförallt försämras inte hårdvaran som följd av att tillverkaren har en "Planned obsolescence/built-in obsolescence".

Jag är ytterst tveksam till det där med ”planned obsolescence”. Att det skulle vara värt det att lägga resurser på sådant istället för att förbättra sina produkter när det är uppenbart att det blir ett gigantiskt bakslag för bolaget när det väl uppdagas att det sysslas med planerat åldrande. Det är knappast rimligt.

Skrivet av Kronvrak:

Gamla konstverk har också högt andrahandsvärde men det speglar mer köparen än produkten.

Det finns alltså enligt dig ingen god grund alls i att Apple-produkter har relativt högt andrahandsvärde och de som köper grejorna är det något fel på?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Är det så med Iphones menar du?

iPhone blir obrukbar efter x antal updates. Att batteriet hoppar från 95 till 10% och efter 5 sekunder laddning visar 100% igen är vanligt och skillnad på en iPhone är att där måste IOS uppdateras efter efter ett tag - annars fungerar inte AppStore _ALLS_.
Fick det bevisat på en ouppdaterad iPad Air, ignonerade updates på den sen dagen jag fick den och idag kunde INGA appar installeras på den, inte ens simpa Notepad-program...
Så de kan dra åt tjohejsan.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

iPhone blir obrukbar efter x antal updates. Att batteriet hoppar från 95 till 10% och efter 5 sekunder laddning visar 100% igen är vanligt och skillnad på en iPhone är att där måste IOS uppdateras efter efter ett tag - annars fungerar inte AppStore _ALLS_.
Fick det bevisat på en ouppdaterad iPad Air, ignonerade updates på den sen dagen jag fick den och idag kunde INGA appar installeras på den, inte ens simpa Notepad-program...
Så de kan dra åt tjohejsan.

Det du beskriver med batteriet låter definitivt som ”anecdotal”: https://yourlogicalfallacyis.com/anecdotal

Att batteriet hoppar så där har jag inte varit med om på någon iOS-enhet. Har och har haft att göra med Iphone 3GS, Iphone 4, Iphone 4S, Iphone 6, Ipad 2, Ipad Air 2.

Då får jag väl berätta min erfarenhet gällande iPhones och den stämmer inte alls överens med din. En iPad 2 som fortfarande funkar till en hel del, den kör iOS 9. Absolut inte lika kvick som med det iOS den kom med, men funkar bra när appar och spel väl kommit igång, batteritiden är god och det går visst fint att installera appar.

”Annars fungerar inte AppStore _ALLS_.”

Att man kräver att en enhet ska ha vissa uppdateringar (i.e. säkerhetsuppdateringar) för att användas med App Store är väl kanske inte helt konstigt? Är detta inget problem på (Android?) menar du? Vilken iOS-version kör då på den ouppdaterade Ipad Air?

Skrivet av XPerion:

Har en ca 7 år gammal HTC Desire liggande, för skojs skull laddade jag den till ca 60% och körde Passmark. System poäng ca 650 och den stänger inte av mitten av testet eller efter. Om den throttlade eller inte, vet jag inte. Men 650 poäng är normalt vad gäller Passmark för HTC Desire.
Batteriet behöver jag inte säga i vilket skick den är på efter 7 års tid.
Samma med gammal S6 som har minst över 600 laddnings cykler och den varken throttlar eller stänger av vid 30% batteri kvar medan kör geekbench.

Har en Iphone 6 tillverkad 2015-04-20 som gått 608 battericykler. Körde Geekbench 4 på den (utan laddning inkopplad) och fick 1547 för single-core och 2661 för multi-core. På Geekbench resultatlista står det 1463 för single-core och 2459 för multi-core. Min enhet verkar alltså klara sig bra. Nu kan man ju fundera på hur mycket statistiken där eventuellt påverkas av alla nedklockade Iphone 6 som gjort testet, men ändå.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Det går faktiskt att bygga en telefon så att alternativet inte står mellan random omstarter och sämre prestanda. Tydligen kan HTC och Motorola eftersom att jag aldrig sett mass-problem med omstarter på deras äldre telefoner.

Nyckeln är kanske att bygga telefoner som inte ligger på gränsen mellan stabilitet och instabilitet redan dag 1? Det är ju bara att ha en strömförsörjning som kan leverera mer än vad telefonen behöver.