AMD Radeon Software Adrenalin Edition orsakar problem för äldre speltitlar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av inquam:

Därför att det köptes via företag där öppet köp osv inte gäller. Coilwhine utan dess like har kortet också, men det får man leva med. Detta är inte heller något jag upplevt på något av mina Nvidia eller AMD kort tidigare.

Shadow of War var broken i en eller två månader. Testade det efter varje update och alltid krash vid samma ställe.

Vad spelar det för roll hur UI't ser ut? Ja, med tanke på hur få som sitter med kommandotolken uppe istället för att använda Windows UI och hur många som klagar åt höger och vänster på hur olika saker i Windows ser ut så skulle jag anta att UI är en rätt vitkig del för många. UI är kopplingen mellan användaren och programet, dess utformning spelar en stor roll och det är därför det finns utbildningar för UI och UX. Det är dock inte bara hur det ser ut utan hur fort det faktiskt gick att göra saker i det som var det mest tydliga. Gå in och ändra inställningar för ett spel var både snabbare och smidigare i AMD's drivrutiner.

Jag ursäktar inte AMD, men jag har inte haft issues med dem och jag anser att de gjort bra mycket mer kundvänliga saker än Nvidia de senaste åren. Att göra detta när man har en så liten del av marknaden och så pass lite intäkter är beundransvärt. En adaptivsynk-lösning utan dyra licenspengar anser jag är bra för konsumenterna. Du är fri att inte hålla med. Men om man vill kalla det ursäkta så kan jag nog tycka att de största ursäkterna kommer ifrån folk som betalar överpriser för Nvidiakort och sedan försvarar företaget och deras konsumentskadliga beteende. Ist'llet för att se sig som konsument och bolaget som en part som förmodligen vill ha ens pengar och göra så lite som möjligt för dem, så verkar man se sig som i ett förhållande med Nvidia. Det är lite som att se småtjejerna som var kära i New Kids on the Block och skulle gifta sig med dem. De verkade inte fatta att gruppen inte hade en aning om att de ens existerade utan trodde att det fanns något symbiosförhållande och att de skulle leva lyckliga ihop.

Nvidia gör just nu de objetivt snabbaste grafikkorten, men det betyder inte per automatisk att de är det företag som är bäst ur ett konsumentperspektiv.

Nej jag är inte den som försvarar Nvidia och det var därför jag frågade varför du inte skickade tillbaka kortet eftersom jag själv inte hade valt att "leva" med problemen.
Samma gäller coilwhine, kommer aldrig att acceptera ett defekt kort om jag har betalt dyra pengar för något så ska det fan fungera.

Sen vet jag inte vad det är för överkurs grejer du menar man ska använda kommandotolken för att styra hur windows ska se ut?
Jag vill att mina grafikkort ska fungera i spel och hur windows ser ut är standard för min del och inga konstigheter.

Det är ju bra att du inte haft problem AMD, efter att jag kört på 3 st ATI/AMD kort på raken för många år sedan och med grava problem som gjorde det ospelbart på 2 av dom och ett kom bara in i windows innan det kraschade med rosa artifakter över hela skärmen.
Så har de iallafall tappat mig som kund för alltid, och jag håller mig till det som varit stabilt för mig hittills vilket är Nvidia.

Permalänk
Medlem

Ypperligt tillfälle att slå ett slag för Linux, som på senare tid fått väldigt bra FOSS-drivrutiner för grafikkort från AMD - ofta lika bra eller bättre än nVidias stängda motsvarighet. Majoriteten av äldre spel fungerar i dagsläget perfekt med hjälp av wine, så känns det jobbigt att hålla kvar vid gamla drivrutiner kanske en övergång till ett öppet operativsystem är värt att överväga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet av programmering av drivrutiner, men man kan väl tycka att en patch med:
"if DX9 game then use legacy version else use latest version"
borde vara en smal sak att få med i en snabbfix?

Permalänk
Medlem

Jag hade problem i 17.12.1 men i 17.12.2 ser jag inget alls av de problem som nämns. Jag har flertal spel från den listan installerat och inget av dem spökar.
(AMD Fury X i crossfire)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Nej jag är inte den som försvarar Nvidia och det var därför jag frågade varför du inte skickade tillbaka kortet eftersom jag själv inte hade valt att "leva" med problemen.
Samma gäller coilwhine, kommer aldrig att acceptera ett defekt kort om jag har betalt dyra pengar för något så ska det fan fungera.

Sen vet jag inte vad det är för överkurs grejer du menar man ska använda kommandotolken för att styra hur windows ska se ut?
Jag vill att mina grafikkort ska fungera i spel och hur windows ser ut är standard för min del och inga konstigheter.

Det är ju bra att du inte haft problem AMD, efter att jag kört på 3 st ATI/AMD kort på raken för många år sedan och med grava problem som gjorde det ospelbart på 2 av dom och ett kom bara in i windows innan det kraschade med rosa artifakter över hela skärmen.
Så har de iallafall tappat mig som kund för alltid, och jag håller mig till det som varit stabilt för mig hittills vilket är Nvidia.

1) Du missuppfattade. Jag sa inte att DU försvarade Nvidia. Utan att om det är något jag hör som man skulle kunna kalla försvar så är det folk som köpt dyrt av Nvidia som försvarar företaget in i graven.

2) Du missuppfattade. Jag sa inte att du skulle styra hur WIndows ser ut ifrån kommandotolken utan att du kan göra massor av de saker du gör i Windows med kommandotolken, men de flesta föredrar att klicka runt i UI't för det är ett smidigare interface för många.

3) Det låter ju som att du haft grava problem med dina kort. Du kan självklart haft otrolig otur. Det kan ha varit skador som uppkommit vid installation, problem med annan hårdvara i systemet osv också. Men det är är ju endast spekulationer och föder inget av mening. Men utifrån de kanske 30-40 kort fördelat nästan 50-50 på ATi/AMD och Nvidia som jag haft så känner jag att jag fått en rätt så srättvis bild av de båda tillverkarna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Jag kör flera gamla spel och tycker det är kul
Dessutom kommer flera av dessa gamla spel på Steam/Humble Bundle/GOG etc så man kan tanka ner och spela gratis.
Gör AMD detta så försvinner ju möjligheten att typ Humble Bundle kan göra "business" av gamla spel.
Nä AMD - Er lansering av grafikkort på senare tid har varit en besvikelse och nu detta som grädden på moset.
AMD -- Gör Om Gör Rätt..!
Annars får det bli Intel o Nvidia till våren, synd på min freesync skärm men den kan jag offra...

EDIT: Hur svårt kan det vara då "allt" funkade i 17.11.4.. Kompabilitetsläge kanske....

Kör du också Rainbow Six siege/Overwatch under tiden som du kör gamla spel eller utmynnar det i en period då du fokuserar på ett spel ett par till ett tiotal timmar och sen är du klar? Det är det senare för mig och då skulle en tidigare driver fixa allting.

De resurser som de lägger ner på istället för att rätta till detta är kanske för att korrigera prestandan på Vega. Om så vore fallet skulle det vara lite udda att säga "Varför fixar ni inte det här?" samtidigt som "Varför fixar ni inte prestandan som varit så dålig sedan lanseringen?" om de har begränsade resurser. Eller syftar du mer på utbudet av grafikkort varit låg, eller både och?

Jag tror att det kommer fixas efter ett tag om det är ett allmänt fel (vilket det verkar vara och med tanke på att de fått in klagomål på det). Han som besvarade frågan verkar ha trott att det gällde typ 3 spel från 2007, vilket de definitivt inte skulle storsatsa på att fixa p.g.a "VAR ÄR PRIMITIVE SHADERS, NGG FAST PATH OCH DSBR?????" som påverkar långt många fler. Svårt att veta vad som är rätt prioritering i det här fallet dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Kör du också Rainbow Six siege/Overwatch under tiden som du kör gamla spel eller utmynnar det i en period då du fokuserar på ett spel ett par till ett tiotal timmar och sen är du klar? Det är det senare för mig och då skulle en tidigare driver fixa allting.

De resurser som de lägger ner på istället för att rätta till detta är kanske för att korrigera prestandan på Vega. Om så vore fallet skulle det vara lite udda att säga "Varför fixar ni inte det här?" samtidigt som "Varför fixar ni inte prestandan som varit så dålig sedan lanseringen?" om de har begränsade resurser. Eller syftar du mer på utbudet av grafikkort varit låg, eller både och?

Jag tror att det kommer fixas efter ett tag om det är ett allmänt fel (vilket det verkar vara och med tanke på att de fått in klagomål på det). Han som besvarade frågan verkar ha trott att det gällde typ 3 spel från 2007, vilket de definitivt inte skulle storsatsa på att fixa p.g.a "VAR ÄR PRIMITIVE SHADERS, NGG FAST PATH OCH DSBR?????" som påverkar långt många fler. Svårt att veta vad som är rätt prioritering i det här fallet dock.

Overwatch + andra nya spel + gamla spel i en salig röra...lite beroende på vad man känner för just den stund man vill spela.
Kanske är jag unik

Prestandan på VEGA är under all kritik men frågan är väl hur mycket bättre den kan bli...

Vad som skall prioriteras är en svår fråga men jag kan tycka att det funkade i 17.11.4 så vad förändrade man till 17.12.1-2...
Absolut måste "kompabilitet" med nya spel finnas fast jag kan ju lite undra varför man hela tiden måste "fixa grafikdrivarna" inför nya spelsläpp...används inte standard DX9-10-11-12 av spel utvecklarna...förmodligen inte då det verkar vara mycket special som måste fixas i drivisarna...

Permalänk
Medlem

med andra ord : uppdatera INTE omedelbart! Avvakta några veckor och slipp sådant här.

Permalänk
Avstängd

@Ozzed:
Vi alla på sweclockers.vet ju att du gillar AMD.
Men är nyfiken på varför du då använder Nvidias kort?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här kommer att bli en orkan utav. Inte för att folk spelar Witcher, utan för att AMD inte får göra minsta misstag utan att hela internet börjar tugga fradga.

Handlar väl inte om att man inte får göra misstag, är väl mer att de inte verkar vilja rätta till sina misstag:P

Permalänk
Medlem

Känns som AMD skulle behöva lite ordentlig utvecklingsmetodik med (mycket) regressionstester. Att skylla i från sig på gamla APIer när man uppenbarligen slarvat är pinsamt, även om det är förståeligt att de vill fokusera utvecklingstimmarna på moderna spel.

Att undvika korrekt kod i äldre APIer gör inte mig trygg i att det kommer skötas ordentligt i moderna APIer heller.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Hur vanligt är detta bland nvidia korten att de släpper drivrutiner som tar död på korten?

Jösses, måste tala om det för polaren som har mitt gamla GTX 580 som snurrar på än, släpptes när? 2010-2011? 7-8 år gammalt då måste den ju ha dött ut för flera år sedan eftersom den är billigt tillverkad.

Ja jag har en polare som fortfarande sitter med två mina gamla GeForce 9800 GX2 i "quad" SLI tillsammans med en Core i7 920 som tuggat på i 4,2GHz oc sen inköpsdatum och kör LoL och CS GO och liknande lättdrivna spel. Enda han har behövt göra är rensa fläkten vid jämna mellanrum och byta kylpasta EN gång då den torkat ut lite väl mycket.

Kanske borde varna honom att nVidias drivrutiner tar död på hans kort...

Får nog även ringa han som fortfarande sitter med mina gammla GTX 260 kort i TRI SLI samt hon som sitter med mitt gammla GTX 280 å han som sitter med mitt gammla GTX 770...

Shit... blir ju många jobbiga samtal att ringa för att berätta om att jag sålt grejer som dör på grund av uppdaterade drivrutiner...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Hur vanligt är detta bland nvidia korten att de släpper drivrutiner som tar död på korten?

Jösses, måste tala om det för polaren som har mitt gamla GTX 580 som snurrar på än, släpptes när? 2010-2011? 7-8 år gammalt då måste den ju ha dött ut för flera år sedan eftersom den är billigt tillverkad.

https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/5t4j2m/nvidias_new...

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/4acr8a/is_nvidia_rep...

http://www.hardwarecanucks.com/forum/o-ss-drivers-general-sof...

Det finns många fler om du googlar.

Men https://www.youtube.com/watch?v=dE-YM_3YBm0&t=1s

https://www.youtube.com/watch?v=_j6TiSdKT0A&t=4s

https://www.youtube.com/watch?v=Jd1bp9eSfwo&t=2s

The way you where ment to be played.

Jag hade tagit det längre. Nvidia dödar inte Kort av misstag, De gör det med flit precis innan en ny generation Kort kommer ut så att folk köper de nya korten även om det inte ens är en uppgradering som Kungen av Rebrand är 8800 chippet fyra gånger om och folk köpte fortfarande det.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Citat från första reddit länken

"I did not make this thread to shit on any companies, stuff happens. Maybe the card was tired already and the new drivers pushed it over the edge. Don't take it as shaming Nvidia. "

Och det finns ganska tydliga kommentarer om att Drivrutin installerad på rätt sätt inte kan tvärt döda kortet.

Dock är det MÅÅÅNGA som inte tänker sig för och inte uppdaterar drivrutinerna med enbart en skärm inkopplad.

Har själv gjort misstaget EN gång då jag körde skärmarna från separata grafikkort så tänkte jag att det borde gå bra. Vilket det inte gjorde. Satt in ett annat kort installerade om drivrutinen och presto... allt va som det skulle igen. Så det är drivrutinen som inte installeras på rätt sätt av någon anledning när mer än en skärm är inkopplad. Va säkert något relaterat till upplösningen som böev när man körde med skibordet utsträckt över flera skärmar eller faktumet att skärmarna hade olika upplösning och drivrutinen inte fattade vilken den skulle starta upp med.

Så ta av dig foliehatten käre vän eller kryp ner under stenen igen ditt troll.

Btw... Alla drivrutiner som är WHQL godkända är godkända av Windows Hardware Quality Labs. Vilka har rätt hög standard och hårda krav. Så om en WHQL godkänd drivrutin tar död på komponenter i datorn efter uppdateringen är gjort på rätt sätt så är Microsoft lika skyldiga som dom som skapat den i och med att dom har testat och godkänt den.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

Citat från första reddit länken

"I did not make this thread to shit on any companies, stuff happens. Maybe the card was tired already and the new drivers pushed it over the edge. Don't take it as shaming Nvidia. "

Och det finns ganska tydliga kommentarer om att Drivrutin installerad på rätt sätt inte kan tvärt döda kortet.

Dock är det MÅÅÅNGA som inte tänker sig för och inte uppdaterar drivrutinerna med enbart en skärm inkopplad.

Har själv gjort misstaget EN gång då jag körde skärmarna från separata grafikkort så tänkte jag att det borde gå bra. Vilket det inte gjorde. Satt in ett annat kort installerade om drivrutinen och presto... allt va som det skulle igen. Så det är drivrutinen som inte installeras på rätt sätt av någon anledning när mer än en skärm är inkopplad. Va säkert något relaterat till upplösningen som böev när man körde med skibordet utsträckt över flera skärmar eller faktumet att skärmarna hade olika upplösning och drivrutinen inte fattade vilken den skulle starta upp med.

Så ta av dig foliehatten käre vän eller kryp ner under stenen igen ditt troll.

Btw... Alla drivrutiner som är WHQL godkända är godkända av Windows Hardware Quality Labs. Vilka har rätt hög standard och hårda krav. Så om en WHQL godkänd drivrutin tar död på komponenter i datorn efter uppdateringen är gjort på rätt sätt så är Microsoft lika skyldiga som dom som skapat den i och med att dom har testat och godkänt den.

https://www.youtube.com/watch?v=dE-YM_3YBm0&t=1s

The way you where ment to be played.

Minnet är inte långt på folk.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Spelade igenom både TW ett och två förra året och stormnjöt, så det där var knappast något plus i kanten i min bok.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Jag som nyligen såg denna video blir funderis fundersam...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

CS var det enda spelet jag inte kunde starta efter formateringen, nu vet man i alla fall varför

Visa signatur

Datorn styr för många!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Ozzed:
Vi alla på sweclockers.vet ju att du gillar AMD.
Men är nyfiken på varför du då använder Nvidias kort?

Främsta anledningen är att det går överklocka bildskärmsfrekvensen direkt i drivrutinen. Nu var det ett tag sedan jag kollade men det går väl inte med AMD's kort?

Har förövrigt köpt mina kort begagnade. Varken AMD eller Nvidia har haft vettiga priser sedan mining blev en grej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Ozzed:
Vi alla på sweclockers.vet ju att du gillar AMD.
Men är nyfiken på varför du då använder Nvidias kort?

Ge @Ozzed lite andrum nu, för fan. Man behöver inte vara idiot bara för att man gillar Amd.

Man köper det som är bäst inom ens budget, och för ens ändamål. Hade Amd haft något lika bra och energieffektivt som nvidia hade man köpt det.

Sen kör han väl Ryzen?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Främsta anledningen är att det går överklocka bildskärmsfrekvensen direkt i drivrutinen. Nu var det ett tag sedan jag kollade men det går väl inte med AMD's kort?

Har förövrigt köpt mina kort begagnade. Varken AMD eller Nvidia har haft vettiga priser sedan mining blev en grej.

du glömde nämna att det är bättre för miljön att köpa begagnade kort.

Men det är helt rätt att köpa ett nytt vettigt kort med nuvarande priser är inte att rekommendera.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ge @Ozzed lite andrum nu, för fan. Man behöver inte vara idiot bara för att man gillar Amd.

Man köper det som är bäst inom ens budget, och för ens ändamål. Hade Amd haft något lika bra och energieffektivt som nvidia hade man köpt det.

Sen kör han väl Ryzen?

Ja, jag kör ryzen, men det är lite annorlunda på CPU-sidan. Intel skaffade sig ju ojustea fördelar genom att betala butiker för att inte tillhandahålla Athlon-processorer trotts att de mörbultade P4 på den tiden, och där har jag sagt att om marknadsandelarna närmar sig 50% för AMD igen så kan jag överväga Intel, men just nu är det ren princip att låta bli. Om det gör mig till "Fanboy" på just CPU-sidan låter jag vara osagt, men det är så det ligger till.

Vad gäller grafik så har mig veterligen Nvidia inte agerat på samma enligt mig vidriga sätt, så det gör mig inget att köra Nvidia. Och angående begagnat-biten så gör ju de flesta tillverkare bra ifrån sig idag så jag känner mig inte nervös för att kortet skall rasa bara för att det är begagnat. De har ju solida kapacitorer, flera lager koppar i PCB. semipassiva fläktar och allt vad det är så korten är ju byggda för att hålla öängre, så begagnat känns bra

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, jag kör ryzen, men det är lite annorlunda på CPU-sidan. Intel skaffade sig ju ojustea fördelar genom att betala butiker för att inte tillhandahålla Athlon-processorer trotts att de mörbultade P4 på den tiden, och där har jag sagt att om marknadsandelarna närmar sig 50% för AMD igen så kan jag överväga Intel, men just nu är det ren princip att låta bli. Om det gör mig till "Fanboy" på just CPU-sidan låter jag vara osagt, men det är så det ligger till.

Vad gäller grafik så har mig veterligen Nvidia inte agerat på samma enligt mig vidriga sätt, så det gör mig inget att köra Nvidia. Och angående begagnat-biten så gör ju de flesta tillverkare bra ifrån sig idag så jag känner mig inte nervös för att kortet skall rasa bara för att det är begagnat. De har ju solida kapacitorer, flera lager koppar i PCB. semipassiva fläktar och allt vad det är så korten är ju byggda för att hålla öängre, så begagnat känns bra

Nvidia har hållit på med andra grejer, dem gillar att döda sina egna produkter för att folk skall tvingas köpa nytt.

https://www.theinquirer.net/inquirer/news/1137385/nvidia-bad-...

om du inte har sett https://www.youtube.com/watch?v=dE-YM_3YBm0&t=1s

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Sedär! Lägger till det i min första post så kanske folk slutar kasta papperstussar på mig

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sedär! Lägger till det i min första post så kanske folk slutar kasta papperstussar på mig

Om det nu inte var så enkelt att AMD faktiskt hade tänkt att fixa det hela tiden.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Om det nu inte var så enkelt att AMD faktiskt hade tänkt att fixa det hela tiden.

Ja, det kan ju ha varit någon otränad praktikant som vräkt ur sig saker... Denne lär inte bli kvar länge i så fall, för det hade varit ved på brasan för de som gillar att klanka ner på AMD's drivrutiner. Man får väl hoppas då att de lyckas reparera PR-vurpan som det här har inneburit, för det är ju faktiskt inte rättvist mot dem om det nu är så att de haft intentionen att fixa buggen medans internet då fått för sig att AMD inte tänker göra något åt det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@serverfel:
Jag bara ställde en vänlig fråga.
Menar bara om jag gillar volvo,går jag inte och köper en Saab.
Är väl lite det jag vill få ur karlen,att nvidia är mer snåldrivet på energi.
Men han har nog ett helt annat svar.
Denna tråd handlar om AMDS drivrutiner.
Och han börjar tjattra direkt om Nvidia,Vad har det med saken att göra????

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det redan nämts men AMD jobbar redan på att identifiera ock fix problemet.

https://overclock3d.net/news/gpu_displays/amd_plans_to_fix_ad...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag tror att i en sån här storm dyker det snabbt upp tusen olika problem som folk klumpar ihop under den här rubriken, men som inte är just att något slutat fungera med 17.12.1. Utan bara något av alla andra tusentals kompabilitetsproblem som dyker upp överallt hela tideni PC världen.
Folk började säga att CS:GO hade slutat fungera och sånt. Fick det att låta som att AMD inte stödjer DX9 längre, vilket ju inte alls var originalproblemet heller.

"Terry Makedon CatalystMaker
för 37 minuter sedan
Well unfortunately we are all humans and someone made a human mistake. I am unable to read and verify everything that any AMD employee posts about our software. Any media can contact me for a formal statement at any time though - none did! ;-)"

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"