Permalänk
Medlem

RX570 vs 1060 3 gig

Står i valet och kvalet inför inköp av komponenter till nya burken vilket grafikkort jag ska köpa. Vill inte lägga mer än max 2500 och helst en bit under. Har hittat ett 1060 3 gig för ca 1900. Hur står det sig mot RX570? Kommer inte köra mer än 1080p. Prollen kommer bli en 1600X

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Såg ju ut som 1060 är något vassare. Dock oavgjort vid battlefield 1 som jag spelar mest Får nog bli 1060 då. Tack

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming...
2500 för 6gb modellen. 3gb har börjat flaska i vissa titlar, har man dock mer än 8gb ram så kan ram gå in och täcka upp för det. Så om du kikar på ett test med 1060 3gb och testdatorn har 16-32gb så finns risken att du inte får samma upplevelse om du skulle lira med 8gb ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/pc-gaming...
2500 för 6gb modellen. 3gb har börjat flaska i vissa titlar, har man dock mer än 8gb ram så kan ram gå in och täcka upp för det. Så om du kikar på ett test med 1060 3gb och testdatorn har 16-32gb så finns risken att du inte får samma upplevelse om du skulle lira med 8gb ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte börja med 16 och uppgradera till 32 senare om priserna skulle gå ner. Nu är ju ram galet dyrt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Perrablerra: Har läst en del negativt om ljudnivån på de vita Asuskorten. Lutar åt ett MSI GeForce GTX 1060 Gaming X. Iofs något ovanför min budget men det får jag leva med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Begränsningen med 3GB VRAM kommer bli dumsnålt i längden. Redan idag är det ett problem i vissa titlar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

@Perrablerra: Har läst en del negativt om ljudnivån på de vita Asuskorten. Lutar åt ett MSI GeForce GTX 1060 Gaming X. Iofs något ovanför min budget men det får jag leva med

Svarar du dig själv?

Polaris presterar bättre i DX12 titlar än Pascal så om man ska vara ”framtidssäkrad” skulle jag satsat på RX 570 med 4GB VRAM.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Svarar du dig själv?

Polaris presterar bättre i DX12 titlar än Pascal så om man ska vara ”framtidssäkrad” skulle jag satsat på RX 570 med 4GB VRAM.

Heh. Ja det råkade bli så

Ja DX12 är ju framtiden så får ta en till funderare. Blir inget nytt köp innan nya Rysen kommer och den ryktas väl dyka upp i Mars om jag inte blandat ihop allt nu igen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Passar då på att fråga vilket ni skulle valt. Hittade detta https://www.dustinhome.se/product/5011021815/radeon-rx-570-ga.... Men för bara 300 extra får jag ett https://www.dustinhome.se/product/5011023991/radeon-rx-580-ga.... Dock har det bara 4 gig ram. Vill jag ha 8 gig är det ytterligare + 500. Kommer som tidigare nämnt främst spela Battlefield (främst 1:an men även äldre versioner). Räcker ett 570/580 med 4 gig eller skulle ni rekommendera 8 gig för dessa spel? Vet att det finns billigare versioner men vill ha den kylaren då den är galet effektiv och vill ha en så pass tyst dator det bara går utan att behöva ta till vatten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Passar då på att fråga vilket ni skulle valt. Hittade detta https://www.dustinhome.se/product/5011021815/radeon-rx-570-ga.... Men för bara 300 extra får jag ett https://www.dustinhome.se/product/5011023991/radeon-rx-580-ga.... Dock har det bara 4 gig ram. Vill jag ha 8 gig är det ytterligare + 500. Kommer som tidigare nämnt främst spela Battlefield (främst 1:an men även äldre versioner). Räcker ett 570/580 med 4 gig eller skulle ni rekommendera 8 gig för dessa spel? Vet att det finns billigare versioner men vill ha den kylaren då den är galet effektiv och vill ha en så pass tyst dator det bara går utan att behöva ta till vatten.

När läste testet lite snabbt var det bara spel som RE7 som kräver mer än 4GB om man har shadow cache påslaget men RE7 är ju inget renodlat FPS spel. 😊

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

@Perrablerra Det går nog med 4 GB. Den kylaren är najs.

Vill tillägga att nu är en sällan skådat dålig tid att skaffa grafikkort i. AMD har tappat tempot och har problem med tillgång vilket gör att Nvidia kan rulla tummarna och se kosingen glida in en masse. Så det är bra att du inte ska göra ett inköp förrän om 2-3 månader. För förutom Ryzen så har AMD antytt att de kommer flytta över produktionen av både Polaris och Vega till den kommande 12 nm Leading perfomance-processen hos GlobalFoundries. Dock är nog Ryzen prioriterad av AMD, så detta sker nog inte förrän runt mitten av året. Oavsett är det bara bra om man har möjlighet att vänta med grafikkortsköp.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian