Permalänk
Medlem

Fyra dagar i Nordkorea

Halloj SweC,
jag la nyligen upp i Köp- och sälj-tråden en bild på en tavla jag köpte i Nordkorea ( här) och det kom önskemål om att jag skulle göra en tråd om resan så jag tänkte jag gör det här nedan. Jag kommer dela upp det i spoilers för att tråden inte ska vara superlång.

Jag är en 23-årig student som bor i Lund och älskar att resa. Jag har länge velat åka till Nordkorea då det är ett land som fascinerar mig otroligt mycket och en av mina föräldrar behövde åka dit inom jobbet vilket gjorde att jag och resten av familjen fick möjligheten att följa med. När man får en sådan chans säger man knappast nej! Jag älskar att fotografera men är en usel fotograf så har ni några kommentarer kring bilderna är de välkomna, jag fotar med en Nikon d5100 och under resans gång standardobjektivet 18-55mm. De fotade i RAW och redigerade i lightroom.

Nordkorea är ett väldigt stängt land och såvida du inte tillhör ett utav 20 utvalda länder krävs det ett visum för att besöka Nordkorea. Utöver det behöver man godkännande från en nordkoreansk resebyrå (mer info här). Därav behövde vi åka till en ambassad för att fixa visum. Då en av oss bor i Peking blev det naturligt att vi åkte till ambassaden i Peking. Det finns i princip ingen information kring ambassaden förutom var den ligger så vi dyker upp på avtalad tid och surprise surprise, det är stängt. Så vi åker iväg och kommer tillbaka senare. Jag har inga bilder från ambassaden för att det kändes fruktansvärt korkat att ta bilder där men snodde en från google:

När vi kommer in så känns det som man är i ett gammalt hotell från Sovietunionen. Det var som en hotellobby med reception, läderfotöljer och liknande. Självklart var det bilder av Kim Il-Sung och Kim Jong-Il hängandes ovanför receptionen! När vi skulle betala för visumen blev vi lika förvånade av att höra att de enbart tog kontanter (I Peking tar de ALLTID WeChat, överallt, oavsett om det är ett gatukök eller Gucci). Det blev att springa snabbt som fan och hitta en bankomat.
Slutresultatet:

Alla andra förberedelser med biljetter och liknande sköttes utav en mer senior familjemedlem. Planen var att åka tåg Peking -> Pyongyang och sedan flyg Pyongyang -> Peking. Vid tidpunkten för resan trafikerades den rutten (flygvis) av både Air Koryo och Air China. Air Koryo är ansett vara världens sämsta flygbolag och har även för vana att abrupt ställa in flighter utan förvarning om de inte har tillräckligt många resande. Vi valde självklart att flyga med Air China. I november 2017 stängde dock Air China denna rutten pga lågt intresse. PGA Air Koryos rykte resulterar det i att de flesta reser sker via tåg vilket tar mycket längre tid och därför kommer, gissningsvis, antalet resande till NK minska. källa.

Innan resan

Att åka tåg i Kina är speciellt. I Peking finns det 5 stycken tågstationer (!) varav 1 enbart är till för godstrafik. Det finns 3 typer av tåg i Kina: Snabbtåg, vanligt tåg och långsamt tåg. Jag har åkt snabbtåg till Shanghai, Xi'an och Pingyao men denna gången var det dags för det långsamma tåget. Tåget avgår från Peking 17:25 och ankommer nästa dag i Pyongyang vid 19:30, dvs en resa på 26 timmar. Jämför detta med flygresan som tar 2 timmar. Varför tar det så lång tid? Först och främst pga geografin då det är en omväg jämfört med flygrutten. Utöver det så (enligt uträkningar av en annan person vars blogg är sjukt intressant då han åkte in i NK via en felaktighet) så snittar tåget 30 km/h i Nordkorea dvs det kör fruktansvärt långsamt pga dåliga spår.

Av tågets alla vagnar var de två sista dedikerade till Nordkorea. Enligt information vi fått tidigare skulle det finnas tillgängligt restaurangvagn och liknande men vi valde att ta med mat ändå. Snacka om att vi blev chockade när de låste dörren mellan de vagnarna och resten samt att vi inte fick gå av tåget under hela dess resa genom Kina. Vi var fyra personer i vår kupé dvs vår familj. Utöver oss var det en till passagerare som åkte från Peking, en fransman som vi sedan fick reda på jobbade för Unicef.

Resan genom Kina var rätt så händelselös. När vi kom fram till Dandong (gränsen) steg det på ett gäng Nordkoreaner som skulle åka över gränsen. Det är helt sjukt vilken transformering de genomgick. När de gick på tåget hade de mjukisbyxor och liknande. När vi åkte in i Nordkorea hade alla bytt om till matchande vita skjortor med en pin med en bild av Kim Il-Sung/Kim Jong-il samt kostymbyxor. De såg alla ut som kloner av varandra.

Gränsen mellan Nordkorea och Kina utgörs av en flod så det kändes väldigt tydligt när man åkte över gränsen. Innan vi åkte över gick den kinesiska personalen av samt kinesisk militär kollade igenom vagnarna. När vi kom över skedde precis samma sak fast med nordkoreansk militär. Vi fick tilldelade oss tulldokument samt en annan lapp som jag inte minns vad det var men någon sorts arrival-form.

In på tåget kommer en liten rund dam i uniform med stort leende på läpparna och slår sig ner bredvid min chockade pappa. Hon kunde ett ord engelska: "passport". Vi hade dock enorm tur då en av Nordkoreanerna som gick på i Dandong pratade engelska och tolkade åt oss. Anledningen till att det ens behövdes för då båda mina föräldrar reste på diplomatpass och skulle således inte fylla i båda blanketterna. Resan gick sedan vidare mot Pyongyang utan att stanna.

Nästan direkt märkte man ledarnas närvaro.

En suddig bild från tåget

Ankomst i Pyongyang. Den uppmärksamme kanske har noterat att vi anlände 2 timmar tidigt.
När man anländer i Nordkorea står alltid turistbyrån och väntar på dig på stationen. Vi åkte dock som inbjudna av staten och blev hämtade av ambassaden.

Pyongyangs tågstation

Restaurangen vi åt på. Killen från ambassaden bad att vi skulle få sitta i ett rum som inte var så uppiffat men de ville ändå sätta oss här. Det kändes som vi hamnat mitt i ett asiatiskt bröllop.

Mansudae Hill i mörkret. I vanliga fall får turister inte besöka platsen på kvällen. Framför statyerna ser ni scouter som hade varit och sopat platsen och sedan bugade djupt för ledarna.

Efter det åkte vi till hotellet och checkade in. Vi åkte sedan till toppen av hotellet där de hade en roterande bar. Det rådde strikt förbud mot att ta fotografier ut genom fönstret.

Dag 0 && 1

Vi vaknade och åt frukost. Redan vid 8 på morgonen blev vi hämtade av våra två guider. Våra pass hade lämnats på hotellet då de skulle skickas till inrikesministeriet. Vi fick två väldigt omaka guider: Mr. Rim som var en 40-50 årig man som antagligen inte varit utanför Nordkorea och hade så fruktansvärt många dåliga skämt. Sedan hade vi Ms. Rim (ingen relation) som var en 27-årig tjej som växt upp i Bulgarien och pratade således Bulgariska utöver engelska och koreanska. Gissningsvis hade hon förälder/föräldrar med höga positioner inom staten då hon fått växa upp utomlands.

Kvinnor som "inspirerar" männen att jobba hårdare.
Under tiden vi var i Nordkorea hade partiet (det finns bara ett, på något mirakulöst sätt får de 99.9% av alla röster, den sista 0.1% är sjömän som är ute på sjön och inte kan rösta) utlyst "200 days of juche" vilket i princip innebar att de tog bort helgerna och att invånarna jobbade 7 dagar i veckan (se skylten på byggnaden i bakgrunden).

Vi började med att åka till Mansudae Hill igen. Vi blev uppmanade att buga inför statyerna (detta görs för varje bild/staty utav Kim Il-Sung/Kim Jong-Il). Min lillebror stod framför statyerna med händerna i fickorna och då gick den äldre guiden bakom honom och drog dem ur fickorna då det var ohyfsat.

Nordkoreaner som lägger blommor vid statyerna och buggar.
Vi åkte sedan och promenerade lite mitt i staden och besökte Grand People's Study House (biblioteket). Här skröt de om sitt stora bibliotek med böcker från alla platser i världen (när vi nämnde Sverige tog de fram en norsk bok om mode år 1980 som de var superstolta över).

Grand People's Study House
Besöket här var minst sagt bisarrt. Det (och många andra delar av resan) bestod till stor del av att visa hur bra Nordkorea var och det var svårt att inte skratta. (Ungefär här så ville imgur inte ta emot mina bilder och jag fick testa någon annanstans så hoppas det funkar). Allting på biblioteket var high-tech och tillgängligt för alla nordkoreaner (båda två lögner).

Bergsprängare där man kan lyssna på musik.

Tv-apparater med oklara användningsområden.

utsikt från biblioteket. Detta är Kim Il-sung Square där alla militärparader sker. I bakgrunden ser man Juche Tower.
Jag kunde verkligen inte motstå att försöka starta en dator. Självklart saknade den bootmedium.

Bild utanför

Efter det käkade vi lunch och åkte sedan vidare till Victorious Fatherland Liberation War Museum. Detta är, utan tvekan, det coolaste museumet jag någonsin varit på och jag har varit på många. Ursprungsmuseet byggdes 1953 och 2014 uppgraderades det. De hade byggt upp scener från kriget och hade jättemycket olika föremål och liknande. Museet var helt ENORMT. Tyvärr rådde fotoförbud på hela museet. Självklart ville de även att man skulle buga för statyer här inne. Hela museet är dock, som resten av Nordkorea, extremt vinklat och skyller allt på USA. Deras största tillgång (enligt dem) som de är galet stolta över är USS Pueblo som är ett tillfångataget amerikanskt skepp.

Victorious Fatherland Liberation War Museum

Tillfångatagen amerikansk tank.

Tillfångatagen amerikansk OH-23 Helikopter.

Bilder från USS Pueblo

Inuti USS Pueblo

USS Pueblo

Staty utanför museet

Utöver detta hade de även en 360-graders diorama som visade slaget om Taejon (som Nordkorea självklart vann), det går inte att beskriva detta på något annat sätt än MAFFIGT.

Vi åkte sedan vidare till Juche Tower. Juche är den religiösa ideologin som styr Nordkorea. Det ser lite ut som Sovietunionens logga fast med en penna som symboliserar akademiker i mitten. Juche tower är en stor fackla som lyser upp på natten. Här kunde man åka upp till toppen av staden och se utsikten. Uppe på toppen hoppade det fram en liten kvinna iklädd traditionell dräkt och berättade om tornet. Jag köpte även här en bok med gamla koreanska frimärken (om någon är intresserad kan jag lägga upp bilder på det).

Juche Tower. Kommer bättre bild senare på helheten.

På botten finns en massa plattor skickade av folk som dyrkar deras ideologi. Det finns ett studiesällskap i Sverige.

Rungrado 1st of May Stadium, världens största arena med plats för 114 000 människor.

Efter det var det dags att se tunnelbanan. Det fanns tidigare en teori om att det bara fanns två stationer då turister bara fick resa mellan dessa två men efter 2010 får turister se flera. Jag minns inte hur långt vi åkte men jag tror vi bara åkte en station.

Ingången till tunnelbanan

Postern ovanför

Tunnelbanestationen med censurerade familjemedlemmar.I bakgrunden finns även en enorm mosaik på Kim Il-Sung.

Mosaik på ändhållplatsen

Vi hamnade sedan utanför Kim Il-sung Arena. Här börjar bland annat Pyongyang Maraton.

Pyongyang Arch of Triumph. Den är 10 meter högre än den i Paris.

Kim Il-Sung Arena

Vi var också ut en snabb tur i Kim Il-Sungs födelseby. Det kan ha varit bland det tråkigaste jag gjort men samtidigt intressant hur vördnadsfulla de är över allt smått.

Nordkoreaner som har klätt upp sig för att se hans födelseort. De fick inte gå in och titta under tiden som vi var där då vi skulle ha allt för oss själva.

Det började bli sent och vi började nu vår långa resa ner till Kaesong som ligger nära gränsen till Sydkorea. För att slippa turister (ja det finns faktiskt turister i NK) så skulle vi till Panmunjom (gränsen) så tidigt som möjligt. Vi åkte därför ner med motorvägen. Att det kallas motorväg är helt sanslöst. Man kunde max köra i 70 för att det var så gropigt. Längs med vägen blev vi även stoppade i två militärkontroller. Det är strikt förbjudet att ta bilder av 3 saker i Nordkorea: militärer, byggnationer och saker som kan vara opassande. Vänner som var i Nordkorea hade en dotter som tog en bild på kontrollen vilket resulterade i att militärerna rusade på bilen, tog kameran och raderade bilden.

Vår fina buss och guider

"motorvägen"

Jag minns inte hur lång tid det tog att åka till Kaesong men det var ingen behaglig resa. När vi kom fram till hotellet visade det sig att 2 av oss behövde sova på golvet. utöver det funkade inte AC:n i ett av rummen och vi fick be dem slå på strömmen så vi kunde duscha.

dag två, utforska Pyongyang

Dag 3, den dagen som jag var mest taggad på, var äntligen här. Vi skulle äntligen få besöka den beryktade DMZ. När vi vaknade på morgonen var vi genomdränkta av svett, det var 35 grader ute (och säkert mer i rummet) och AC:n funkade ej. Vi körde till Panmunjom som ligger i DMZ. DMZ står för De-militarized zone och är en bufferzon mellan Norr och syd. Under hela vistelsen i DMZ hade vi en nordkoreansk militär som satt med i bilen. Vad som är viktigt att förstå är att för Nordkoreaner så är det inte FN som är involverade i konflikten utan det är bara en täckmantel för USA. De skyller alltså allt på USA konstant.

Ingången till DMZ

Karta över DMZ

Bordet där FN skrev under fredsavtalet.

Gränsen. De blå husen tillhör FN och de resterande NK. Vakterna gömmer sig för solen.

Vakterna utspridda.

Efter att vi varit i DMZ åkte vi runt i Kaesong. Kaesong var en väldigt ointressant stad enligt mig och jag kommer därför inte skriva så mycket om det. Utanför Kaesong låg det däremot King Kongmins grav samt något tempel eller liknande som jag inte riktigt minns vad det var. Anledningen till att detta var intressant var för att när man tänker på Nord och Sydkorea så tänker man inte alltid på att det finns så mycket mer historia än det som hänt efter 1950.

Gammal byggnad

Tavlor

Modell av slott

Notera att värdet av en kvinna är högre än resterande människor och en ko tre gånger så högt.

Tror det är King Wangons grav men är lite osäker

Vi åkte sedan hem. På vägen hem var vi tvungna att stanna på en plats vid motorvägen för att "hålla schemat" (deras sätt att hålla koll på oss) då vi behövde vara hemma vid en särskild tid. Här kunde vi spela biljard och pingis. Efter det körde vi vidare och när vi kom hem var det dags för en annan höjdpunkt som en kompis tipsade mig om precis innan resan: Nordkoreas första ölfestival.

Vägskylt på vägen hem

En staty vid vägen in till Pyongyang
Hur sjukt är det inte att det är en ölfestival i ett av världens stängdaste länder under tiden som vi var där?!?! De serverade Taedonggang som är det största märket i Nordkorea. Egentligen skulle vi inte haft tid att åka dit men en lokalanställd vid ambassaden (som även hette Rim) var så otroligt snäll som tog med oss dit.

Menyn över vad som serverades.

juche tower på kvällen

dag 3, DMZ

Dag fyra och sista dagen här. Idag var det måndag vilket innebar att en av oss behövde jobba som var hela anledningen till att vi åkte till Nordkorea. Resterande av oss var dock tvungna att hitta på något och vi hade blivit dumpade av våra guider nu. Jag blev otroligt förvånad när vi fick reda på att vi fick gå ute i Pyongyang ensamma. Detta är ett strikt No-no om du reser privat till Nordkorea. Så här kommer lite bilder från den turen. Man fick se lite av vardagen i Pyongyang.

I Nordkorea krävs körkort för att få cykla. Om ni tittar noga ser ni röda registreringsskyltar på cyklarna.

Posters på gatan.

Skolungdomar som övar.

Trafikpolis - alla de snyggaste tjejerna väljs till detta och blir av med jobbet när de blir oattraktiva.

Militärer som jobbar. Notera färgerna på husen - Vi såg både turkosa, gröna och rosa hus i Pyongyang.

Spårvagnar

Mer propaganda

Senare på kvällen åkte vi till flygplatsen och flög tillbaka till Peking.

dag 4

Vi var även och besökte Pyongyang science and technology center men jag minns inte vilken dag som vi var där men det var lite komiskt. Anledningen till att det var komiskt var för att vi kom fram till pythagoras sats och guiden frågade mig om jag någonsin hade hört talas om det tidigare. Kunde inte låta bli att le.

Konferenssal

Raket som skjuter upp "satelliter"

Pyongyang Science and technology Center

Nordkorea är ett otroligt fascinerande land. Jag vill dock påpeka att mycket av det som vi såg och som jag visade bilder på som ska vara "så bra och tillgängligt för alla" är långt därifrån. Människor får inte röra sig i Nordkorea, de som bor i Pyongyang tillhör den priviligerade eliten. Jag stöttar inte något med Nordkorea alls men mitt intresse väger tyngre för mig än att vägra åka dit bara för att inte stötta landet ekonomiskt. Turister får inte köpa koreansk valuta heller så allting är väldigt dyrt.
Vad var det bästa med Nordkorea?: DMZ, det var fascinerande.
Var var det sämsta?: Maten, herregud vad äckligt det var. Alger och liknande. Första gången jag saknat McDonalds.

Det är snart 18 månader sen jag åkte till Nordkorea och jag har således glömt vissa saker samt ordningen på besöken så den stämmer antagligen inte 100%. Utöver det har jag valt bort alla bilder som innehåller familjemedlemmar samt inte nämnt vissa detaljer. Har ni några frågor är ni mer än välkomna att ställa dem så ska jag se om jag kan svara på dem! Jag har nu suttit med detta inlägget i snart 4 timmar och är lite trött i huvudet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Wow, vågat...

Permalänk
Medlem

Otroligt intressant läsning! Hade nog inte själv velat åka dit. Men kul att läsa din story och se lite bilder. Tack för du tagit dig tiden att skriva ner

Visa signatur
Permalänk

Tack för en intressant läsning. Håller med om att landet är väldigt fascinerande och skärmande.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Intressant! tack för att du delade med dig!

Permalänk
Medlem

Fräckt! Det landet ligger på min bucketlist. Hoppas kunna komma dit nån dag

Permalänk
Inaktiv

@Pelegrino:
Tack för din tid och ditt inlägg!

Permalänk
Medlem

Intressant och tack för att du delade med dig!

Är nog mer bilder än vad jag sett i hela mitt liv, från det landet..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Livsnjutare 😎

Detta var riktigt intressant!

Tack för att du delar med dig utav dina tankar, bilder och minnen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant. Har själv varit sugen på att åka dit, men efter vad de gjorde med den stackars amerikanska studenten så är man ju skraj.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Tack så mycket allihopa för all positiv respons, hade verkligen inte väntat mig det!

Skrivet av MsSmith:

Fräckt! Det landet ligger på min bucketlist. Hoppas kunna komma dit nån dag

Skrivet av Nioreh83:

Riktigt intressant. Har själv varit sugen på att åka dit, men efter vad de gjorde med den stackars amerikanska studenten så är man ju skraj.

Att åka dit är ju inte så jättesvårt egentligen. Nu fuskade vi lite och åkte lite skyddat men jag vet två vänner som varit i Nordkorea privat, bland annat en annan Sweclockare. Problemet är väl snarare situationen i landet. När vi var i Panmunjom fick vi inte gå ner mellan husen som man brukar få på grund av hur läget låg då. Kan bara föreställa mig hur det är nu, speciellt efter Kim jong-un's nyårstal.

Förstår även att man är lite skraj men så länge man inte gör något dumt så är det inte så farligt. Att svar svensk är en otrolig fördel i motsats till amerikan där du är hatad i samma sekund som du kommer in i landet då de har fått höra i hela sina liv att allt ont härstammar från USA. Sverige däremot är det första västerländska land som hade diplomatiska relationer med Nordkorea och har således en väldigt bra relation till landet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Riktigt intressant. Har själv varit sugen på att åka dit, men efter vad de gjorde med den stackars amerikanska studenten så är man ju skraj.

Lol så länge du håller dig i skinnet så är det lugnt...

Har funderat på att åka dit men eftersom NK och USA är i luven på varandra igen så kommer jag att avvakta några månader innan man åker dit. Har funderat på att planera in resan så man får se den stora militär paraden.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Sjukt intressant, uppskattar verkligen trådar som dessa!

Permalänk
Medlem

Skulle själv aldrig resa till Nordkorea och ge mina pengar åt deras stat. Visst åker man gratis och inte betalar dem så kan man ju ta en titt men tänker inte stötte en diktator som har 200.000 av sitt eget folk fängslade i Svält och tortyrläger.

Permalänk
Medlem

Ett absurt land onekligen. Tack för ditt detaljerade inlägg och bilder, var väldigt intressant. Kunde ni prata något med någon annan än alla guider? När ni fick gå runt i Pyongyang, kunde ni köpa saker?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Klart ballt, krigsmuseet skulle man ju vilja besöka!

Liten fråga bara, finns det ingen risk att du eller dina föräldrar råkar illa ut med ett sådant här inlägg? Så många svenska diplomater som besökt NK kan det ju inte finnas. Eller har du bara fotat där det är tillåtet?

Permalänk
Medlem

Har gått 2 dagar av nya året, och "årets tråd" är redan gjord

Super-intressant läsning, bra bilder och bra beskrivet av allt!!! Förstår inte hur du kom hem därifrån levandes med det minneskortet fyllt med dessa bilder...

Minst sagt intressant land, på ett mindre positivt sett. Känner avsky på hur fruktansvärt illa kim jong un styr sitt land. O vissa tycker USA har galen övervakning hahah

Öppen fråga: tror ni att Nordkoreas regim kommer "läggas ned", besegras inom närmsta decennium? Hur länge kommer detta få hålla på?

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant reseskildring!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för att du tog dej tid att berätta om resan !

Riktigt intressant att läsa om din resa till ett av världens mest slutna länder, för att inte tala om fotografierna. Personligen skulle jag tänkt både en och två gånger innan jag skulle resa till Nordkorea, av samma skäl som någon nämnde om den amerikanske studenten. Samtidigt tror jag att Nordkorea vill visa upp sina "positiva sidor" för dom få utländska besökarna, och kanske tror nordkoreaner att man talar väl om landet och på så sätt "putsar till" deras rykte.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Tack för detta! Häftigt att få se och läsa!

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Verkligen häftigt att du fick chansen att åka, stort tack för att du tog dig tiden att lägga upp denna fantatiskt häftiga upplevelse och dela den Har vid flertalet tillfällen rest med "google-gubben" över Nordkorea, men det finns inte många bilder att kolla.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Skulle själv aldrig resa till Nordkorea och ge mina pengar åt deras stat. Visst åker man gratis och inte betalar dem så kan man ju ta en titt men tänker inte stötte en diktator som har 200.000 av sitt eget folk fängslade i Svält och tortyrläger.

Finns inget som heter gratis. Självklart gick, tyvärr, pengar till Nordkoreas stat vilket kanske inte är jättekul. Men se det så här, hur skulle vi veta vad som pågick i Nordkorea om inte människor åkte dit och sedan gjorde trådar om det på Sweclockers?

Seriously though, jag tycker att det är ett av världens mest fascinerande länder och om det krävs att jag stöttar en diktatur minimalt (ja jag vet, många bäckar små...) för att jag ska stilla mitt intresse så får det vara så. Jag överväger till och med att åka tillbaka för Pyongyang maraton till våren för att jag inte fick se Kim Il-Sungs mausoleum på grund av att vi var inbjudna.

Skrivet av bluppblupp:

Ett absurt land onekligen. Tack för ditt detaljerade inlägg och bilder, var väldigt intressant. Kunde ni prata något med någon annan än alla guider? När ni fick gå runt i Pyongyang, kunde ni köpa saker?

Prata kunde vi säkert men de kan inte engelska Jag frågade dock några på ölfestivalen om jag fick ta bilder av dem. Alla utom en nickade glatt men den sista verkade livrädd så det blev tyvärr ingen bild. De är rädda att man skulle vara en journalist eller något så att de skulle hamna i trubbel (journalister är bannlysta från Nordkorea). Jag vet människor som pratat med dem via guiderna men kan man verkligen lita på deras översättningar? Gällande att köpa saker så såg vi kanske 2 butiker (utöver de som vi gick in i med guiderna) men först och främst vågade vi inte gå in i affärerna och för det andra så får vi (turister) inte köpa deras lokala valuta. Jag skulle gissa att dollar är värda mer för dem ändå och att de kanske hade accepterat det men vi testade aldrig.

Skrivet av CFSsss:

Klart ballt, krigsmuseet skulle man ju vilja besöka!

Liten fråga bara, finns det ingen risk att du eller dina föräldrar råkar illa ut med ett sådant här inlägg? Så många svenska diplomater som besökt NK kan det ju inte finnas. Eller har du bara fotat där det är tillåtet?

Alltså, det är lite tråkigt att ett sådant fantastiskt museum finns på en sådan plats. Det var dock bättre än Imperial War Museum i London som varit min favorit tidigare. Nackdelen var också att alla skyltar och texter var på koreanska så man behövde guiden för att berätta vad de olika sakerna innebar.

Gällande att råka illa ut hänger jag inte helt med på hur du menar då jag egentligen inte gjort något fel. Jag fotade nog flera saker som man egentligen inte ska (filmade också en del när vi gick i staden) men det enda de kan göra är att radera bilderna. Skulle man göra något riktigt illa skulle väl något kunna hända antar jag. Helst hade jag ju inte velat nämna det med ambassaden alls men det krävs för att förklara vissa saker som hände under resan då det annars är totalförbjudet.
Antalet diplomater som besöker Nordkorea är nog ändå en del. Jag tror det bara är två svenskar som jobbar där (ambassadör + andraman) men de jobbar bara 1 år typ just pga hur isolerat det är. Utöver det så sitter Sveriges försvarsattaché till Nordkorea i Peking och besöker landet flera gånger om året.

Skrivet av eucalyptus:

Har gått 2 dagar av nya året, och "årets tråd" är redan gjord

Super-intressant läsning, bra bilder och bra beskrivet av allt!!! Förstår inte hur du kom hem därifrån levandes med det minneskortet fyllt med dessa bilder...

Minst sagt intressant land, på ett mindre positivt sett. Känner avsky på hur fruktansvärt illa kim jong un styr sitt land. O vissa tycker USA har galen övervakning hahah
Öppen fråga: tror ni att Nordkoreas regim kommer "läggas ned", besegras inom närmsta decennium? Hur länge kommer detta få hålla på?

Efter att ha bott i Peking så känner jag ändå att det är den stad jag tycker är mest bevakad men det beror helt på vem du är också. Där kollar de ID på lokalinvånare på tunnelbanan osv och har sanslöst mycket kameror. Jag såg inte så mycket kameror i Nordkorea (letade iof inte efter dem) men varenda invånare tittar ju på en och guiderna följer dig konstant, sover i rummet bredvid och somnar först efter du somnat.

Det är en väldigt intressant fråga men det finns ett jättestort problem och vilket, enligt mig, är anledningen till att ingen gjort något. Det ligger en fruktansvärt bisarr, sjuk och galen kult kring Kim-familjen. Lokalbefolkningen tror verkligen att de har räddat världen. Skulle de avsättas så skulle resten av befolkningen inte veta vad de skulle göra. De anser sig alltså inte förtrycka trots att de är det. Det finns många intressanta böcker om Nordkorea. Jag läste en där de faktiskt trodde att Kim jong-il kunde läsa deras tankar och därför vågade de inte tänka något mot honom (detta är en självbiografi från avhoppare). Varenda person som är över en viss ålder behöver också konstant ha på sig en pin med deras bild på sig vilket säger en del.

Skrivet av N0tepad:

Verkligen häftigt att du fick chansen att åka, stort tack för att du tog dig tiden att lägga upp denna fantatiskt häftiga upplevelse och dela den Har vid flertalet tillfällen rest med "google-gubben" över Nordkorea, men det finns inte många bilder att kolla.

Jag har fler bilder som jag eventuellt laddar upp senare. Det är lite synd att jag inte kan lägga upp min favorit där hela familjen står och poserar med en nordkoreansk soldat på gränsen :/

Här är t.ex. en bild från tåget (lite suddig då den är tagen genom glas + i rörelse) men sådana här stenar hade de lite här och där på vägen. Vad de säger är något i stil med "kim il-sung är vår eviga ledare" eller liknande, om hur bra han och Nordkorea är.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Kul läsning! Gällande favoritbilden, kan du inte blurra/ta bort ansikten?

Permalänk

Otroligt intressant! Creds för alla bilder och hela historian!

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant läsning detta. Taxiförare du delar med dig :).

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant att läsa och se alla bilder

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

Det finns en väldigt intressant dokumentär från VICE på youtube där de besöker NK. Intressant att de i den dokumentären nämner samma sak som dig angående motorvägen och även de tvingas spela pingis och biljard i väntan på bättre tider. Verkar som att NK har en någorlunda standardiserad guidad tur.

Permalänk
Medlem

Tack för läsningen! Uppskattar att du tagit dig sån tid för att ge oss en bra läsarupplevelse. Snyggt gjort!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kan vara det mest spännande jag läst på Sweclockers, tack för att du delade med dig

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för ditt inlägg! Tycker personligen också att Nordkorea är otroligt fascinerande även om jag är väl medveten om att mycket dåliga saker och ting sker där. Att vi fortfarande har sådana instängda länder år 2018 är helt enkelt incredible. Hade gärna velat åka dit själv och se hur det är med egna ögon, men många av mina nära och kära har protesterat enormt mot det (för det mesta p.g.a. min egna säkerhet).

Fanns det något tillfälle där du eller någon av dina medresenärer kände sig osäkra/rädda?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII