Vilken typ av skärm passar min dator bäst?

Permalänk
Medlem

Vilken typ av skärm passar min dator bäst?

Hej!
Sitter idag på en 27” benq 60hz TN. Har nyligen blivit helt såld på IPS och högre bildfrekvens än 60hz. Datorn har följande specs:
i7 3770k 4,3ghz
16gb ram
Msi gtx 1070ti
Så min fråga är vilken skulle du rekommendera? Enda kraven är 24-27”, Aboslut inte mer än 1440p om ens datorn klarar av det. Hög bildfrekvens. Smärtgränsen går någonstans rumt 7k

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inte så många att välja på med de kraven. Det är 1440p som gäller utom en som är en sk ultrawide i 2560x1080. Har ingen personlig erfarenhet men kommer itne ihåg att jag har sett någon tycka illa om någon av dem. Endast XB271HU och AG271QG har G-Sync verkar det som vilket du kanske är intresserad av eftersom du har ett Nvidia-kort i maskinen. https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s3474811...

Permalänk
Inaktiv

1440p och 144Hz är det man ska sikta på om man köper nytt i nuläget, gärna IPS. Om du inte vill ha G-sync så är Acer XF270HUA den billigaste skärmen som uppfylller detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

1440p och 144Hz är det man ska sikta på om man köper nytt i nuläget, gärna IPS. Om du inte vill ha G-sync så är Acer XF270HUA den billigaste skärmen som uppfylller detta.

Tror du datorn är tillräcklig för att orka driva 1440p i vettig framerate? Det som oroar mig mest är att datorn orkar med 144hz, isåfall är det bättre att lägga lite extra på g-sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det finns inte så många att välja på med de kraven. Det är 1440p som gäller utom en som är en sk ultrawide i 2560x1080. Har ingen personlig erfarenhet men kommer itne ihåg att jag har sett någon tycka illa om någon av dem. Endast XB271HU och AG271QG har G-Sync verkar det som vilket du kanske är intresserad av eftersom du har ett Nvidia-kort i maskinen. https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s3474811...

Den verkar ju intressant eftersom den har g-sync, eftersom jag är tveksam att datorn orkar med att trycka ut 144fps. Då borde ju en g-sync skärm att föredra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Widana:

Den verkar ju intressant eftersom den har g-sync, eftersom jag är tveksam att datorn orkar med att trycka ut 144fps. Då borde ju en g-sync skärm att föredra?

Jag tror verkligen att det kan vara en fördel. 1440p är tungdrivet och det är sällan man klarar 144fps ens med de bästa grafkkorten idag. Har hört många prata sig varma om G-sync och Freesync men jag har personligen inte testat det själv så kan inte riktigt uttala mig.