Intel Core i7-8809G med Vega-grafik listas – upplåst för överklockning

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

100W = 100J/s = 100Nm/s, vilket motsvarar att lyfta 10kg en meter per sekund, eller 85kg tunga mig cirka 12cm i sekunden. Med en muskulär verkningsgrad på runt 20% (källa wikipedia) skulle det motsvara värmeutvecklingen i musklerna av att jag rör mig upp för en trappa med hastigheten 3cm/s. Jag vet inte hur det är för dig, men jag skulle inte 'svettas som en gris och dö inom kort' av att jag i (väldigt) lugnt tempo går upp för trappor. Med 'basal metabolic rate of around 80 watts' menas den värme som kroppen utvecklar när du är helt inaktiv, du kan utveckla många gånger den värmen när du är fullt aktiv.

Hmm ja när man lägger det på det sättet okej det låter ju inte så mycket

I mitt huvud blev det som om kroppen helt plötsligt skulle gå på högvarv och ist för 37 grader och "100% last" gå på 200% och 37 grader helt plötsligt blir klart högre och på det sättet olidligt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Hmm ja när man lägger det på det sättet okej det låter ju inte så mycket

I mitt huvud blev det som om kroppen helt plötsligt skulle gå på högvarv och ist för 37 grader och "100% last" gå på 200% och 37 grader helt plötsligt blir klart högre och på det sättet olidligt.

Kroppen kan stråla / överföra via beröring en hyfsad mängd energi, blir det för mycket så kopplas svettningen in, då kan man bortföra ganska mycket. Enligt den sidan du länkade så kan en genomsnittlig person hålla 50 till 150W mekaniskt arbete en hel timme, vilket skulle motsvara i runda slängar 200 till 600W värmeutveckling (om 20% effektivitet stämmer). Och tydligen kan atleter klara runt 400W mekaniskt arbete ~ 1600W spillvärme. Så vid rejäl svettning gör nog inte 100W så stor skillnad.

Permalänk
Hjälpsam

Jag tror att mer är på gång mellan Intel och AMD.
Detta och att Raja börjat på Intel tyder på det.
Ser det lite som ett provskott, blir det lyckat, kommer vi att se mer samarbete, kanske så långt som ett gemensamt företag?

edit alltså något samägt för CPU grafik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Nya Xeon phi? Eller snarare ersättaren för phi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

I min mening betyder det oftast att information som inte borde läckt ut ändå har läckt ut.
Jag tror inte att det var ett misstag att lista den bland stationära, misstaget var att publicera listan.
Hade det ex varit en utomstående källa som vi publicerat det hade nog jag dragit fram saltkaret. Men om det är tillverkaren själv? Då tror jag definitivt att det stämmer, men att dom enbart lägger locket på.

Men ja, CES kommer ge oss svaret, det tror jag vi båda kan vara överens om

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan lika gärna ha varit ett misstag vart den listades då det var Intels Indiska sida som ”råkade” lägga upp det för en kort stund.

https://www.anandtech.com/show/12207/intel-with-radeon-rx-veg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Det kan lika gärna ha varit ett misstag vart den listades då det var Intels Indiska sida som ”råkade” lägga upp det för en kort stund.

https://www.anandtech.com/show/12207/intel-with-radeon-rx-veg...

So, deras indiska sida är inte pålitlig? Vill inte gå längre i den här diskussionen då det just nu bara går runt i cirklar. Så...
Let's just agree on dissagree, ok?

Du tror att det är ett misstag, jag tror är övertygad om att vi kommer få se den på ett eller annat sätt i en stationär burk. På vilket sätt vet jag inte, men det är vad jag tror.
Oavsett kan ingen av oss få rätt här då det inte är bekräftat, vi kommer inte länge här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hade varit helt perfekt med en ny "GPD i7-8809G Win 10 Game Console", så kan man köra sina flesta Steamspel bärbart och med hyfsad prestanda. Vore grymt fint!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Jag tror att mer är på gång mellan Intel och AMD.
Detta och att Raja börjat på Intel tyder på det.
Ser det lite som ett provskott, blir det lyckat, kommer vi att se mer samarbete, kanske så långt som ett gemensamt företag?

Ja om inte annat är inte fortfarande beroende att ha AMD som konkurrent, eller iaf skenbart, för att inte få en monopolställning på marknaden som skulle ogillas av diverse myndigheter världen över. Så skuller säga det är det sista intel vill, att AMD skulle gå i graven.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Kroppen kan stråla / överföra via beröring en hyfsad mängd energi, blir det för mycket så kopplas svettningen in, då kan man bortföra ganska mycket. Enligt den sidan du länkade så kan en genomsnittlig person hålla 50 till 150W mekaniskt arbete en hel timme, vilket skulle motsvara i runda slängar 200 till 600W värmeutveckling (om 20% effektivitet stämmer). Och tydligen kan atleter klara runt 400W mekaniskt arbete ~ 1600W spillvärme. Så vid rejäl svettning gör nog inte 100W så stor skillnad.

Sökte lite och hittade detta

Winning a Grand Tour sprint stage

Gaviria’s statistics for the final sprint were:

Time: 20 seconds
Speed: 65 km/h
Max speed: 67.8 km/h
Power: 934W (13.34 W/kg)
Peak Power: 1,339W (19.13 W/kg)

This puts Gaviria in the “exceptional” (i.e. domestic pro) category of the Training Peaks chart but sprinting is not always about max power. Third place finisher on the day Sam Bennett (Bora-Hansgrophe) actually had a higher power-to-weight ratio in the sprint than Gaviria (1,352W at 19.59 W/kg), the Irishman holding 965W (13.99 W/kg) for the last 20 seconds.

Så där är det åtminstone ett par cyklister som snittat över 900W mekaniskt arbete under 20 sekunders sprint med max effekt över 1300W.
Då var det dessutom i slutet av cykellopp, så inte helt utvilade när de gjorde spurten.

Jämför man med dator så vill man ofta ha belastning under längre tid.
Är nog många processorer och grafikkort som skulle klara sig med passiv kylning om man bara belastade de i 20 sekunder och sen satte datorn i standby läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

jag tror är övertygad om att vi kommer få se den på ett eller annat sätt i en stationär burk. På vilket sätt vet jag inte, men det är vad jag tror.

Intel kanske skulle kunna uppfinna någon liten stationär dator med integrerad grafik och ge den något fyndigt namn.
Som Next Unit of Computing eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag tror att mer är på gång mellan Intel och AMD.
Detta och att Raja börjat på Intel tyder på det.
Ser det lite som ett provskott, blir det lyckat, kommer vi att se mer samarbete, kanske så långt som ett gemensamt företag?

Efter vad jag läst så verkar det som Raja ska hjälpa Intel att bygga upp IP inom grafik och dess hårdvara men det betyder inte att vi inte får se andra samarbeten mellan Intel och AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Intel kanske skulle kunna uppfinna någon liten stationär dator med integrerad grafik och ge den något fyndigt namn.
Som Next Unit of Computing eller liknande.

good thinking

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Sökte lite och hittade detta

Winning a Grand Tour sprint stage

Gaviria’s statistics for the final sprint were:

Time: 20 seconds
Speed: 65 km/h
Max speed: 67.8 km/h
Power: 934W (13.34 W/kg)
Peak Power: 1,339W (19.13 W/kg)

This puts Gaviria in the “exceptional” (i.e. domestic pro) category of the Training Peaks chart but sprinting is not always about max power. Third place finisher on the day Sam Bennett (Bora-Hansgrophe) actually had a higher power-to-weight ratio in the sprint than Gaviria (1,352W at 19.59 W/kg), the Irishman holding 965W (13.99 W/kg) for the last 20 seconds.

Så där är det åtminstone ett par cyklister som snittat över 900W mekaniskt arbete under 20 sekunders sprint med max effekt över 1300W.
Då var det dessutom i slutet av cykellopp, så inte helt utvilade när de gjorde spurten.

Jämför man med dator så vill man ofta ha belastning under längre tid.
Är nog många processorer och grafikkort som skulle klara sig med passiv kylning om man bara belastade de i 20 sekunder och sen satte datorn i standby läge.

Yes, 400W var då bibehållet under en hel timme i mitt exempel, som bevis för kapaciteten hos människans förmåga att leda bort värme.

Passiv kylning där hade funkat hur bra som helst bara man haft en stor nog massa för att leda bort värmen inledningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Yes, 400W var då bibehållet under en hel timme i mitt exempel, som bevis för kapaciteten hos människans förmåga att leda bort värme.

Passiv kylning där hade funkat hur bra som helst bara man haft en stor nog massa för att leda bort värmen inledningsvis.

OT: Cyklist rostar bröd med brödrost. Det är väldigt jobbigt att trampa i 800w. En hyfsad motionär klara hålla den kraften i 5-10sek.
https://m.youtube.com/watch?v=S4O5voOCqAQ

OnT:
Dessa kort kan bli väldigt bra. Blir fint i t.ex. en HTPC om de går att hålla ner storleken och effekten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pelikan: Som någon nämnde i kommentarsfältet på videon så hade det varit jäkligt häftigt att se honom driva en gamingburk från boot till loadat spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

So, deras indiska sida är inte pålitlig? Vill inte gå längre i den här diskussionen då det just nu bara går runt i cirklar. Så...
Let's just agree on dissagree, ok?

Du tror att det är ett misstag, jag tror är övertygad om att vi kommer få se den på ett eller annat sätt i en stationär burk. På vilket sätt vet jag inte, men det är vad jag tror.
Oavsett kan ingen av oss få rätt här då det inte är bekräftat, vi kommer inte länge här.

Skickades från m.sweclockers.com

Var inte så jag menade, utan att den Indiska sidan lagt ut info utav misstag och infon kan lika gärna ha hamnat på fel ställe, men som jag sa tidigare så visar det sig nästa vecka på CES när det blir officiellt. Peace & love

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelikan:

OT: Cyklist rostar bröd med brödrost. Det är väldigt jobbigt att trampa i 800w. En hyfsad motionär klara hålla den kraften i 5-10sek.
https://m.youtube.com/watch?v=S4O5voOCqAQ

OnT:
Dessa kort kan bli väldigt bra. Blir fint i t.ex. en HTPC om de går att hålla ner storleken och effekten.

Det verkar som de varierat motståndet under testet.
Högre motstånd innebär att du inte behöver trampa lika fort för att komma upp i en viss effekt (watt), men att du istället måste trampa med högre vridmoment (nm).
Vad som är optimal hastighet kontra vridmoment varierar från person till person.
Trots Roberts kraftiga ben så tror jag han hade tjänat på lägre motstånd än det var på slutet.
Där han istället hade fått trampa fortare (högre kadens) för att hålla samma effekt.
Jag tror han hade klarat 600W+ i minst 10 sekunder till om man hade fått en/ett utväxling/motstånd som varit mer optimal för honom.

Dessutom hade de kunnat stoppa i 2 skivor bröd i brödrosten för att dubbla effektiviteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Nice om det kommer till smartphones och surfplattor

Nej tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hank Solo:

Var inte så jag menade, utan att den Indiska sidan lagt ut info utav misstag och infon kan lika gärna ha hamnat på fel ställe, men som jag sa tidigare så visar det sig nästa vecka på CES när det blir officiellt. Peace & love

Ok, information är framförd.
Exakt som vi sagt tidigare så får vi med all sannolikhet svaren under just CES.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det som stör mig med kretsen är att det är dubbel grafik. Min erfarenhet är att det har lätt för att strula.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

good thinking

Så bra tänkt att du skrev det två gånger?

Skrivet av Thomaseron:

Det som stör mig med kretsen är att det är dubbel grafik. Min erfarenhet är att det har lätt för att strula.

Mjo, dubbla GPUer är inget man vill ha på en så låg krets. Jag trodde dock det var gjort som single chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så bra tänkt att du skrev det två gånger?

Mjo, dubbla GPUer är inget man vill ha på en så låg krets. Jag trodde dock det var gjort som single chip.

Jag såg det, försökte få bort det andra via datorn innan läggdags igår. Men det gick inte av bl någon anledning, gör ett nytt försök!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Hoppas CES levererar de sista saknade siffrorna. Så vi får se nivån på grafiken. Verkar ju som om tillverkarna själva kan mixtra med Cpu och GPU nivåer länge de är under 100W. Då kanske Intel inte levererar siffrorna eftersom det är andra part som bestämmer dessa.
Men verkar ju vara diverse röster som gissar mellan allt mellan RX 550 och strax under RX 570. Många uttrycker att Vega ska kunna leverera bra i låga TDP så det är väl det man får hoppas på.
65W är ju naturligt om man låter processorn få ca 35w såsom "T" varianterna.
Sen om de nu är överklockningsbara och kan leverera freesync så känns det väldigt bra. Kan räcka för att trycka upp dem till mkt trevliga nivåer i litet format.
Vill inte vänta en hel vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Det här är liksom PERFEKT för LAN PCs om man får till det riktigt bra!

Kan jag kasta ut min mini dator!

Vet vi ifall den kommer till DIY byggen eller endast för laptops eller pre-builts?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Cranium Trail go!

Permalänk
Skrivet av aholman:

Vill ha en NUC med detta, nu! Blir perfect i TV-bänken

Enligt en gammal artikel, från september, är det precis det du kommer få!

Hades Canyon och Hades Canyon VR är projektnamnen för dessa NUCar.
Läs mer här (och titta på roadmap-grafen):
http://nucblog.net/2017/09/2018-intel-nuc-models/

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Antar detta kommer att finnas i MacBook Pro 2018 men förhoppningsvis har de åtgärdat säkerhetsbuggen tills dess, annars är den inte så intressant längre för min del: https://www.sweclockers.com/nyhet/24981-allvarligt-sakerhetsh...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8