AMD Radeon Software Adrenalin Edition orsakar problem för äldre speltitlar

Permalänk
Medlem

Slutet gott, allting gott.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@serverfel:
Jag bara ställde en vänlig fråga.
Menar bara om jag gillar volvo,går jag inte och köper en Saab.
Är väl lite det jag vill få ur karlen,att nvidia är mer snåldrivet på energi.
Men han har nog ett helt annat svar.
Denna tråd handlar om AMDS drivrutiner.
Och han börjar tjattra direkt om Nvidia,Vad har det med saken att göra????

Man kan faktiskt gilla ett bilmärke lite extra utan att för den sakens skull hata/vägra alla andra

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sweclockers fortsätter sin resa mot att bli en skvallerblaska.

"Well unfortunately we are all humans and someone made a human mistake. I am unable to read and verify everything that any AMD employee posts about our software. Any media can contact me for a formal statement at any time though - none did! ;-)"

https://twitter.com/CatalystMaker/status/948224999726501890

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Vet inte om det redan nämts men AMD jobbar redan på att identifiera ock fix problemet.

https://overclock3d.net/news/gpu_displays/amd_plans_to_fix_ad...

Installera betadrivrutinerna från "radeon settings" programmet och problemet är redan löst. Om du väntar på "icke beta" så lär du få vänta på grund av AMD's process av att testa alla drivrutiner, kanske fram till februari.

Om du slår på auto-update i sagda program så kommer du aldrig märka detta problem. Detta har blåsts ut överproportioneligt.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Blev tyst här inne på alla som klagade på AMD som orsakades av ett rykte

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Blev tyst här inne på alla som klagade på AMD som orsakades av ett rykte

Ser ju att även Terry Makedon säger själv att det skall funka och han har felsökt och funnit ut att det är spel med SAGE-motorn som inte funkar.

[–]parttimehorseAMD Ryzen 7 1700 | Radeon HD 7950 Boost[S] 82 points 3 hours ago*
Just for reference, Terry Makedon is Director of AMD software strategy + user experience. This confirms that the issue will be fixed soon.

We will for sure fix this bug with SAGE engine games in an upcoming hotfix.

https://twitter.com/CatalystMaker/status/948224999726501890

Happy 2018 everyone!! I am seeing some stories pop up about AMD not supporting some old games. That is absolutely not true, we are identifying the bug and working on a fix asap. C&C, Witcher, BfME, etc will be working again.

https://twitter.com/CatalystMaker/status/948227463188017152

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

AMD verkar ju lida av någon form av självskadebeteende när det gäller att kommunicera ut information. Ryktet startades trots allt av att deras representant mer eller mindre sa "palla bry sig om gamla spel" för att sedan börja låsa och ta bort trådar.

Bra att man löser det, sånt här händer och det hade inte varit något att bry sig om ifall man inte hade svarat på dom första klagomålen på sämsta möjliga sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesh:

AMD verkar ju lida av någon form av självskadebeteende när det gäller att kommunicera ut information. Ryktet startades trots allt av att deras representant mer eller mindre sa "palla bry sig om gamla spel" för att sedan börja låsa och ta bort trådar.

Bra att man löser det, sånt här händer och det hade inte varit något att bry sig om ifall man inte hade svarat på dom första klagomålen på sämsta möjliga sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du snacka goja så gör det nån annanstans.
Problemet är redan löst i .2 av samma drivare, oavsett vad du tycker om AMD gå och sprid dina lögner och vitriol på annat håll!

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Visst får man göra misstag men det som retar mig är inställningen att de inte tänker lägga resurser på att fixa något bara för att det är ett gammalt spel. Alla spel ska fungera, så är det bara. Man blir ju dessutom lite orolig att även Nvidia ska börja köra med sån här mentalitet, isåfall finns det ju risk att man i framtiden får göra sig av med sina gamla spel efter några år.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Ska du snacka goja så gör det nån annanstans.
Problemet är redan löst i .2 av samma drivare, oavsett vad du tycker om AMD gå och sprid dina lögner och vitriol på annat håll!

Vad yrar du om? Läs vad deras representant säger på deras eget forum angående problemet. Jag är inte ute efter att sprida någon skit om deras produkter utan enbart om hur man inledningsvis kommunicerade mot sina missnöjda kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Ska du snacka goja så gör det nån annanstans.
Problemet är redan löst i .2 av samma drivare, oavsett vad du tycker om AMD gå och sprid dina lögner och vitriol på annat håll!

Det Vesh säger är sant.
Det ser du om du läser på forumet, vilket jag gör dagligen.
Har fått en del varningar från ray_m (han som sade "palla bry sig om gamla spel" och låser trådar) just för att jag opponerar mig om hur han sköter forumet.

ray_m låser trådar han tycker är besvärliga för AMD.
Det är korkat ur så många synpunkter och en av dom är att användarna inte kan ha en tråd att hitta lösning på problemet.
Sök på dom senaste trådarna och DX9 och OpenGl så ska du få se.
Alla trådarna blir låsta utan förklaring.
Den tråden jag länkade till överst på första sidan här har inte ens blivit godkänd för andra att läsa.

Så här ser det ut i många trådar nu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har läst allt ifrån "en omedveten praktikant" till moderator som ska ha startat hela denna fadäsen.

Personen som är ansvarig är ray_m på AMD. Han skrev: "This title is from 2007, so we are unlikely to devote any valuable engineering resources to this issue, which is most likely caused by outdated API modules."

Ni kan se på deras sida att han har en framträdande roll.
https://community.amd.com/community/support-forums/drivers-software

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Såhär ligger det till: Jag drar mina slutsatser baserat på ann Nvidia gjort bort sig rejält tidigare och kommit undan helt utan åtgärd. Vi minns väl alla med vredesmod "3.5GB"-skandalen som rörde 970-korten. Hade det varit AMD hade de troligtvis tvingats återkalla korten, medans Nvidia inte gjorde ett skit.

Men som sagt... Man kan tycka vad man vill om detta, AMD kommer tvingas fixa det för att internet är i uppror, så du och andra som tycker det här är skit behöver bara vänta på en fix, den kommer.

Lever vi i olika världar? Folk blev ju galna på att Nvidia marknadsförde det som ett 4GB kort, många försökte lämna tillbaka korten och köpa 290X, och speciellt här på forumet blev det ramaskri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Hur vanligt är detta bland nvidia korten att de släpper drivrutiner som tar död på korten?

Jösses, måste tala om det för polaren som har mitt gamla GTX 580 som snurrar på än, släpptes när? 2010-2011? 7-8 år gammalt då måste den ju ha dött ut för flera år sedan eftersom den är billigt tillverkad.

Har ett GTX 9800+ GTX 260, GTS 450,2st GTX 560TI 448 och ett ATI 4870
Alla kort funkar än idag och används då och då
Sen min gamla i7 920 burk med ett GTX 470 som rullar på än idag och spelar vissa spel på.
Fin skit

Permalänk
Medlem

Hur som klantigt uttalande av AMD anställd!

Har AMD inga intentioner på att fixa det hade de satt en praktikant på uppgiften i sex månader och sedan göra ett uttalande.

Men att ngn anstäld säger så kommer givetvis röra upp till en storm som AMD får sota för och bli tvingade att göra en pudel av något de aldrig ens officielt uttalat sig om.

Där upplever i alla fall jag grov skillnad i behandlingen mellan Nvidea och AMD! Sedan får båda företagen skit för dåliga saker, medans AMD straffas helt klart hårdare av rykten/icke officiel information kontra Nvidea.

Lisa fram med piskan o ge lymeln en rejäl omgång!

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Jag förstår helt vad du menar men just det exemplet var nog riktigt dåligt. Självklart kan inte ett så stort företag visa sig stödja emulatorer vilket var vad det handlade om i grund och botten.

Men ja jag tror säkerligen att det finns massa trådar som han låser ogrundat om du säger det, orkar inte läsa igenom de själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Hur som klantigt uttalande av AMD anställd!

Har AMD inga intentioner på att fixa det hade de satt en praktikant på uppgiften i sex månader och sedan göra ett uttalande.

Men att ngn anstäld säger så kommer givetvis röra upp till en storm som AMD får sota för och bli tvingade att göra en pudel av något de aldrig ens officielt uttalat sig om.

Där upplever i alla fall jag grov skillnad i behandlingen mellan Nvidea och AMD! Sedan får båda företagen skit för dåliga saker, medans AMD straffas helt klart hårdare av rykten/icke officiel information kontra Nvidea.

Lisa fram med piskan o ge lymeln en rejäl omgång!

Har du någon gång jobbat på ett stort företag? Kanske till och med ett multinationellt företag? Det är omöjligt att hålla rättning i leden som om det vore Nordkorea. Människor kommer läcka, kommer säga saker som inte stämmer och kommer göra bort sig. Det behöver inte betyda att de är inkompetenta. De kan vara felinformerade eller missuppfattat vad frågan handlade om.

Vad som däremot är klantigt är att publicera sådana här nyheter utan en officiell kommentar. Har man inte det och heller ingen pålitlig källa är det ingen nyhet utan ett rykte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Blev tyst här inne på alla som klagade på AMD som orsakades av ett rykte

Kanske inte så konstigt om det visar sig vara ett rykte? varför ska man klaga om det är ett rykte och AMD säger att dem ska fixa problemen? finns inte riktigt något att klaga på då.....

Det är ju Sweclockers som klantat sig isåfall och inte använt "Rykte" som dem har gjort tidigare på rubriker som man inte kunnat vara säker på, så jag tycker det är klart som fan att folk klagade/klagar när man förväntar sig att rubriken stämmer, eller det tycker inte du?

EDIT: Sen verkar det ju vara olika personer inom AMD som sagt olika saker som går emott vad dem sagt, en säger si och en annan så, inte konstigt att det blir en "shitstorm".

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

https://www.reddit.com/r/pcgaming/comments/5t4j2m/nvidias_new...

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/4acr8a/is_nvidia_rep...

http://www.hardwarecanucks.com/forum/o-ss-drivers-general-sof...

Det finns många fler om du googlar.

Men https://www.youtube.com/watch?v=dE-YM_3YBm0&t=1s

https://www.youtube.com/watch?v=_j6TiSdKT0A&t=4s

https://www.youtube.com/watch?v=Jd1bp9eSfwo&t=2s

The way you where ment to be played.

Jag hade tagit det längre. Nvidia dödar inte Kort av misstag, De gör det med flit precis innan en ny generation Kort kommer ut så att folk köper de nya korten även om det inte ens är en uppgradering som Kungen av Rebrand är 8800 chippet fyra gånger om och folk köpte fortfarande det.

Jag vet inte om att länka till Adored gör något bättre. Han är nästan på samma nivå som en fanatiker. Han har en uppenbar agenda och drar extremt konstiga och vridna slutsatser, vilket allafall jag tycker är totalt uppenbart när man kolla på vad för material han tillverkar? Hur kan folk missa det?

Kan inte direkt säga att hans klipp stödjer ditt argument på något sätt, det är alltså en person som tycker Nvidia är döden själv och AMD är frälsningen enbart för "fuck you Nvidia, i dont like you because i never got a GTX card when i was young"-nivå av argument.
Men personen i fråga har inga problem att använda referal länkar till sidor som säljer stulna spelnycklar, nej då sådant är perfekt.
Men allt är Nvidias fel.

För att inte nämna att många sakerna han visar och säger i sina videos är rent utav fel. Det var många år sedan jag hitta någon som vrider statistik och siffror så hårt för att försöka sprida skit om ett företag.

Att du nu ens länkar till hans videos får mig bara att undra hur dålig din egen källkritik är och om det ens är värt att spendera någon tid på dina argument när man.... använder Adored som källa...

Edit: för er som undrar, Adored är alltså en person som sitter och spottar och svär åt Nvidia för att dom har givit oss en mellanklasskrets som enbart var 50% snabbare än föregående generation!
Dom jävlarna har säkert en high-end krets som är minst 80% snabbare! Men vi får inte den, för nvidia är sådana aaaaaaaaaaaaaaaaaaaas. Dööö ska alla på Nvidia, vi får inte deras bästa kretsaaaar, dööö, dom bara lurar oss dom giriga jävlarnaaaa.

Det är Adoreds nivå av argument, vilket också är varför den fick en snabb ctrl+w när jag kollade på den några månader sedan.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Blev tyst här inne på alla som klagade på AMD som orsakades av ett rykte

Rykte? Vilken värld lever du i?

Skrivet av TurboFreak68:

Ser ju att även Terry Makedon säger själv att det skall funka och han har felsökt och funnit ut att det är spel med SAGE-motorn som inte funkar.

[–]parttimehorseAMD Ryzen 7 1700 | Radeon HD 7950 Boost[S] 82 points 3 hours ago*
Just for reference, Terry Makedon is Director of AMD software strategy + user experience. This confirms that the issue will be fixed soon.

We will for sure fix this bug with SAGE engine games in an upcoming hotfix.

https://twitter.com/CatalystMaker/status/948224999726501890

Happy 2018 everyone!! I am seeing some stories pop up about AMD not supporting some old games. That is absolutely not true, we are identifying the bug and working on a fix asap. C&C, Witcher, BfME, etc will be working again.

https://twitter.com/CatalystMaker/status/948227463188017152

Det var dock inte endast SAGE det gällde vilket han förstod sen också.

"ok scratch the part about SAGE games. "it seems limited to some games" is more accurate. We are on it guys. "
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/7nnc5v/fix_for_amd_dx9_...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elghinnarisa:

Jag vet inte om att länka till Adored gör något bättre. Han är nästan på samma nivå som en fanatiker. Han har en uppenbar agenda och drar extremt konstiga och vridna slutsatser, vilket allafall jag tycker är totalt uppenbart när man kolla på vad för material han tillverkar? Hur kan folk missa det?

Kan inte direkt säga att hans klipp stödjer ditt argument på något sätt, det är alltså en person som tycker Nvidia är döden själv och AMD är frälsningen enbart för "fuck you Nvidia, i dont like you because i never got a GTX card when i was young"-nivå av argument.
Men personen i fråga har inga problem att använda referal länkar till sidor som säljer stulna spelnycklar, nej då sådant är perfekt.
Men allt är Nvidias fel.

För att inte nämna att många sakerna han visar och säger i sina videos är rent utav fel. Det var många år sedan jag hitta någon som vrider statistik och siffror så hårt för att försöka sprida skit om ett företag.

Att du nu ens länkar till hans videos får mig bara att undra hur dålig din egen källkritik är och om det ens är värt att spendera någon tid på dina argument när man.... använder Adored som källa...

Edit: för er som undrar, Adored är alltså en person som sitter och spottar och svär åt Nvidia för att dom har givit oss en mellanklasskrets som enbart var 50% snabbare än föregående generation!
Dom jävlarna har säkert en high-end krets som är minst 80% snabbare! Men vi får inte den, för nvidia är sådana aaaaaaaaaaaaaaaaaaaas. Dööö ska alla på Nvidia, vi får inte deras bästa kretsaaaar, dööö, dom bara lurar oss dom giriga jävlarnaaaa.

Det är Adoreds nivå av argument, vilket också är varför den fick en snabb ctrl+w när jag kollade på den några månader sedan.

så alla källor som han har är fake news? Jag undrar vem av oss som saknar källkritik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Durkadur:

Sweclockers fortsätter sin resa mot att bli en skvallerblaska.

"Well unfortunately we are all humans and someone made a human mistake. I am unable to read and verify everything that any AMD employee posts about our software. Any media can contact me for a formal statement at any time though - none did! ;-)"

https://twitter.com/CatalystMaker/status/948224999726501890

Skvallerblaska hur? En representant från AMD kom ut med dessa uppgifterna.

Sen att de nu skyller allt på en anställd och att den mänskliga faktorn ligger bakom tar jag med en nypa salt iallafall, hade det varit omvänt och det hade varit Nvidia som hade gjort samma uttalande hade jag varit mycket skeptisk till det också.

Om man nu ville spara in resurser och se vad kritiken blir och ändå kunna rädda sitt rykte ifall det går snett så är det ju precis så man hade gjort.

När de fick skit så helt plötsligt var det en bugg i mjukvaran och en anställd har haft helt fel för sig, oj vad lägligt efter shitstormen de fick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Skvallerblaska hur? En representant från AMD kom ut med dessa uppgifterna.

Sen att de nu skyller allt på en anställd och att den mänskliga faktorn ligger bakom tar jag med en nypa salt iallafall, hade det varit omvänt och det hade varit Nvidia som hade gjort samma uttalande hade jag varit mycket skeptisk till det också.

Om man nu ville spara in resurser och se vad kritiken blir och ändå kunna rädda sitt rykte ifall det går snett så är det ju precis så man hade gjort.

När de fick skit så helt plötsligt var det en bugg i mjukvaran och en anställd har haft helt fel för sig, oj vad lägligt efter shitstormen de fick.

Så går det inte till i det verkliga livet. Låt mig ta ett exempel.

Jag jobbar på ett relativt stort internationellt företag. Låt säg att vi har ett problem med produkt X under vissa förhållanden. Kunden frågar en servicetekniker som säger att vi förmodligen inte kommer lägga resurser på ett sånt litet fel. I det här läget hade inte kunden gått till pressen eller sagt upp avtalet utan naturligtvis tagit saken vidare högre upp och väntat på svar där. Så funkar det inte på internet utan där blir det en höna av en fjäder; eller ska vi säga en nyhet av ett rykte.