Insikt sökes för kandidatuppsats inom utvecklingsmetodik i datorspelsbranschen.

Permalänk

Insikt sökes för kandidatuppsats inom utvecklingsmetodik i datorspelsbranschen.

Hej!

Jag och en vän ska genomföra ett examensarbete med fokus på utvecklingsmetodik inom datorspelsbranschen, med förhoppning om att arbeta i roller som product manager, eller product owner i framtiden. Vi har varit i kontakt med ett flertal företag, men har inte lyckats definiera ett problemområde som är intressant för båda parter. Företagen har varken haft tid eller intresse av att diskutera området för att komma fram till en problemställning som lönar sig att undersöka.

Anledningen att jag vänder mig till detta forum ligger i förhoppningen av att någon här ska ha insikt kring vad man kan kika närmre på. Det kan t.ex. vara en viss utvecklingsmetodik som är relevant, ett problemområde ni känner till inom branschen eller om ni vet någon vi kan vända oss till för att föra en diskussion kring frågan.

Ex. på frågeställningar vi funderat över är, "Utvecklingsmetodik inom datorspelsbranschen och dess relation till kreativitet", "Centrala delar i datorspelsbranschens utvecklingsmetodik och dess inverkan på slutprodukten", "Hur agil utveckling anpassats och särskiljer sig inom datorspelsutveckling", "Den kreativa processen inom datorspelsutveckling".

All insikt och tips uppskattas.

Permalänk
Skrivet av Wildeyesdude:

Hej!

Jag och en vän ska genomföra ett examensarbete med fokus på utvecklingsmetodik inom datorspelsbranschen, med förhoppning om att arbeta i roller som product manager, eller product owner i framtiden. Vi har varit i kontakt med ett flertal företag, men har inte lyckats definiera ett problemområde som är intressant för båda parter. Företagen har varken haft tid eller intresse av att diskutera området för att komma fram till en problemställning som lönar sig att undersöka.

Anledningen att jag vänder mig till detta forum ligger i förhoppningen av att någon här ska ha insikt kring vad man kan kika närmre på. Det kan t.ex. vara en viss utvecklingsmetodik som är relevant, ett problemområde ni känner till inom branschen eller om ni vet någon vi kan vända oss till för att föra en diskussion kring frågan.

Ex. på frågeställningar vi funderat över är, "Utvecklingsmetodik inom datorspelsbranschen och dess relation till kreativitet", "Centrala delar i datorspelsbranschens utvecklingsmetodik och dess inverkan på slutprodukten", "Hur agil utveckling anpassats och särskiljer sig inom datorspelsutveckling", "Den kreativa processen inom datorspelsutveckling".

All insikt och tips uppskattas.

Detta låter ju superintressant! Jag sitter själv i sista veckan nu med deadline på söndag med min kandidatuppsats om Participatory Design. Jag känner dessvärre inte till något eller några "problem" inom datorspelsbranchen och tillhörande utvecklingsmetodik.

Ska ni göra en jämförande studie mot någon annan branschs utvecklingsmetodik? I sådana fall är ju ett bra första steg att kika på tidigare forskningsartiklar som behandlar ämnet. Nu kanske dessa är mer riktade åt design- och UX-hållet men Google har en del litteratur som har många etablerade metoder för idegenerering och utveckling, bland annat: Sprint (Jake Knapp) m.fl. Där kanske det finns inspiration att hämta.

Det kanske skulle vara passande att genomföra en pilotstudie först för att undersöka lite närmre för ert/era tänkta problemområde? Jag vet inte vilka företag som kan tänkas ha tid eller möjlighet att ställa upp på intervjuer eller undersökningar. Men jag vet att Paradox (och möjligen Avalanche) har varit på vår skola några gånger och föreläst. Paradox har nog en rätt bra inställning till högskole- och universitetssammarbeten.

Haka inte upp er på frågeställningen för mycket, den kan ni mycket väl komma att ändra flertalet gånger under studiens gång för att passa ert resultat bättre.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk

@status-418:

Tack för ditt svar! Det är verkligen ett superintressant område att utforska. Vi går utbildningen Digital tjänsteutveckling på Luleå Tekniska Universitet, en utbildning som fokuserar mycket på agil utvecklingsmetodik och design med kunden i fokus. Det är skönt med en bekräftelse kring att inte haka upp sig på problemställningen, vilket vi håller med om.

Anledningen att vi lagt fram exempel på problemområden beror på att det effektiviserade kommunikationen mot företagen, där alla som vi pratade med från början inte förstod vad vi var ute efter och återkopplade med "Vad exakt vill ni göra hos oss?". En fråga som för oss var omöjlig att besvara då vi inte hade insikt i företagen, utan endast kunde förklara inriktningen vi ville fokusera mot och vår bakgrund.

Tanken är som du säger att göra någon form av jämförande studie på datorspelsbranschens utvecklingsmetodik, då vi förstått att dom ligger i framkant när det kommer till kundcentrerad utveckling och agil utvecklingsmetodik. Vi är dock fortfarande i ett tidigt idégenererande stadie där vi försöker få lite kött på benen.

Idén kring en pilotstudie var intressant, det kommer vi absolut att titta närmre på.

Permalänk
Skrivet av Wildeyesdude:

@linussvahn:

Tack för ditt svar! Det är verkligen ett superintressant område att utforska. Vi går utbildningen Digital tjänsteutveckling på Luleå Tekniska Universitet, en utbildning som fokuserar mycket på agil utvecklingsmetodik och design med kunden i fokus. Det är skönt med en bekräftelse kring att inte haka upp sig på problemställningen, vilket vi håller med om.

Anledningen att vi lagt fram exempel på problemområden beror på att det effektiviserade kommunikationen mot företagen, där alla som vi pratade med från början inte förstod vad vi var ute efter och återkopplade med "Vad exakt vill ni göra hos oss?". En fråga som för oss var omöjlig att besvara då vi inte hade insikt i företagen, utan endast kunde förklara inriktningen vi ville fokusera mot och vår bakgrund.

Tanken är som du säger att göra någon form av jämförande studie på datorspelsbranschens utvecklingsmetodik, då vi förstått att dom ligger i framkant när det kommer till kundcentrerad utveckling och agil utvecklingsmetodik. Vi är dock fortfarande i ett tidigt idégenererande stadie där vi försöker få lite kött på benen.

Idén kring en pilotstudie var intressant, det kommer vi absolut att titta närmre på.

Jag förstår, det brukar vara så med företag tyvärr. De vill alltid veta exakt vad det är man ska göra, i vilket syfte och hur lång tid de måste avvara åt er. Det kanske skulle vara nödvändigt att staka upp en tänkt plan för tillvägagångssätt, möjliga datainsamlingsmetoder och vad de kan tänkas ta i tid innan ni svarar till företagen. En viktigt grej kan kanske också vara att försöka förklara att ert resultat kan komma att bli intressant för dem att ta del utav och varför.

En annan sak som jag tror är viktigt att ha i åtanke när ni gör en jämförande studie är att ni måste vara beredda på att resultatet kanske inte alls blir det ni har tänkt (det kanske visar sig att utvecklingsmetodiken inte alls är i framkant i datorspelsbranchen) trots att er hypotes säger det, därav att forskningsfrågan och problemformuleringen inte kan vara skriven i sten riktigt. Allt det här kanske ni redan vet dock, men jag hoppas att det går bra för er! Skulle vara spännande att se vart det tog vägen.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060