Köpråd om spelskärm med OLED-egenskaper?

Permalänk
Medlem

Köpråd om spelskärm med OLED-egenskaper?

Hej och förlåt för ytterligare en tråd om köpråd men sitter just nu på en LG OLED från 2017 som är fantastisk för spel och jag älskar att spela offline på den men ibland saknar jag att spela på en datorskärm för multiplayer. Finns det någon skärm som åtminstone kommer ganska nära OLED? Bryr mig inte om betrakningsvinklar och inte att TN har ghosting osv utan det jag vill ha är fin bild och låg input lag. Helst inte över 10000 kronor. Storleken bryr jag mig inte så mycket om heller, det kvittar om det är 23" eller 32". Ska mest användas till PS4 Pro, Xbox One X och eventuellt en PC senare. V sync och allt sånt är dock heller inte viktigt utan prioriteten är som sagt låg input lag och bra bild.

Förtydligade rubrik//Thomas
Permalänk
Bildexpert 📺

@D10S: Det finns ännu inga stationära datorskärmar som matchar OLED-egenskaperna hos en TV. Är du ute efter en skärm med låga latenser ska du välja en spelskärm. Sedan måste du välja mellan:

  1. bättre färgåtergivning, men mer risk för synliga kantblödningar (IPS)

  2. högre kontrast, men tydligare eftersläp (VA)

  3. minst eftersläp, men sämst vinklar och färger (TN)

Sammanfattningsvis då. Mer detaljer i guiden till bildskärmar (länk i min signatur) och vill man ha exakt info om varje produkt måste man läsa tester.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå för en 35" ultrawide. Bredformatet gör att de faktiskt slår upplevelsen av min 55" 4k oled trots markant sämre kontrast, färger, uniformitet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@D10S: Det finns ännu inga stationära datorskärmar som matchar OLED-egenskaperna hos en TV. Är du ute efter en skärm med låga latenser ska du välja en spelskärm. Sedan måste du välja mellan:

  1. bättre färgåtergivning, men mer risk för synliga kantblödningar (IPS)

  2. högre kontrast, men tydligare eftersläp (VA)

  3. minst eftersläp, men sämst vinklar och färger (TN)

Sammanfattningsvis då. Mer detaljer i guiden till bildskärmar (länk i min signatur) och vill man ha exakt info om varje produkt måste man läsa tester.

Vet inte om det är okej med sido-spåret här. Det berör ju faktiskt ämnet en del. Att en VA i 60Hz aldrig kommer slå en IPS/TN i rörelsehantering är jag fullt införstådd i. Men om du Tar en VA-panel i 144Hz är den fortfarande drabbad av tydligt eftersläp/Ghosting? Borde inte en panel som hanterar 144Hz kunna minimera eftersläp/ghosting så att det blir ytterst minimalt? Eller är jag helt fel ute. För i så fall faller min röst definitivt på VA (i högre Hz). Älskar kontrasten på min VA och färgerna kan jag inte klaga på MEN definitivt så kan den bli bättre när det kommer till snabbare rörelser på skärmen (såsom fps spel o dylikt).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Vet inte om det är okej med sido-spåret här. Det berör ju faktiskt ämnet en del. Att en VA i 60Hz aldrig kommer slå en IPS/TN i rörelsehantering är jag fullt införstådd i. Men om du Tar en VA-panel i 144Hz är den fortfarande drabbad av tydligt eftersläp/Ghosting? Borde inte en panel som hanterar 144Hz kunna minimera eftersläp/ghosting så att det blir ytterst minimalt? Eller är jag helt fel ute. För i så fall faller min röst definitivt på VA (i högre Hz). Älskar kontrasten på min VA och färgerna kan jag inte klaga på MEN definitivt så kan den bli bättre när det kommer till snabbare rörelser på skärmen (såsom fps spel o dylikt).

Enbart då du kan använda den höga refresh raten för att köra med blackframe insertion eller ulmb ifall monitorn stödjer detta. Det är otroligt effektivt för eftersläpen men du riskerar märka av flimmer och urvattnade färger/kontrast. Jag tar hellre blurret personligen men det ger verkligen crt lik skärpa i rörelserna. har 200 hz va panel men att köra i 200 hz minskar inte responstiden tyvärr och ger inte mindre blur. Sweetspot är snarare runt 120/144 hz gällande den biten och overdrive men vissa spel gillar verkligen höga fps för att de ska flyta så det är inte totalt meningslöst om än väldigt svagt försäljningsargument med den här panelen (Z35)

Men försök inte gå 1:1 battle med din oled kör med 21:9 istället. Eller också skaffar du ett vr headset och kör virtuell bio.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

har 200 hz va panel men att köra i 200 hz minskar inte responstiden tyvärr och ger inte mindre

Fast högre frekvens minskar faktiskt responstiden. Ju tidigare du börjar rita din frame, desto tidigare blir den klar. Sen kanske det inte blir så rent tekniskt på just din skärm, beroende på implementation av overdrive och annat.

Detta blir tydligare om man gör ett extremt exempel.
Säg att vi har en skärm som tar 10ms att ge rätt färg. Med en oändligt hög refreshrate kommer det alltid att ta exakt 10ms innan en pixel visar rätt färg. Om vi istället har 1Hz (1fps) uppdateringsfrekvens kommer det ta allt mellan 10ms och 1010ms för skärmen att rita upp rätt färg, beroende på när framen ritats upp i tiden. Den genomsnittliga responstiden vid 1Hz blir således (10+1010)/2 = 510ms.

Tar vi några realistiska exempel som 144Hz och 200Hz med 10ms, blir skillnaden snabbt försvinnande liten.
(1/144*1000 + 10 + 10)/2 = 13.47ms
(1/200*1000 + 10 + 10)/2 = 12.5ms

Det behövs inte massor av fps för att detta ska fungera. Genomsnittstiden för att rita klart nästa frame kommer att bli lägre på den snabbare skärmen, oavsett om det är 10 eller 1000 fps.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Nä den blir fortfarande inte snabbare klar den ligger kvar bara när de kör nästa frame. Tror det finns recension på den här på sweclockers där ytterberg förklarar. Jag har absolut inte mindre trails i 200 hz än i 120 hz.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

@hulkenstrong: Jag har ännu inte sett någon Gaming-VA som varit helt fri från eftersläp/ghosting-effekter annat än med någon form av eftersläpsreducering. Vilket är synd med tanke på kontrastegenskaperna hos en bra VA-panel.

Permalänk
Bildexpert 📺

@sniglom: Teori vs praktik.

Trögheten i kristallerna som orsakar eftersläp blir inte nödvändigtvis proportionellt mindre enbart för att man driver panelen i annan frekvens. För då hade man löst alla eftersläpsproblem för länge sedan med 1KHz-paneler eller liknande.

Tillverkarna kan bygga sig runt problemen med att variera overdrive. Därför kan det blir sådana effekter som att en del paneler faktiskt får mer eftersläp i högre frekvenser, till exempel det tidiga exemplar av Asus PG279Q som jag testade. Subtil men synbar skillnad där den är som minst släpig i 120 Hz.

Det finns också en del basgamingskärmar som skruvar upp frekvenserna över 144 Hz till priset att panelen förlorar kontrastförhållande. Förmodligen för att man då väljer att inte vrida kristallerna genom hela omfånget för fullt respektive minimalt ljusgenomsläpp.

Kristallerna är inte linjära i sin respons och det kan ta många viktiga millisekundrar att få de där extra 10 procenten mer eller mindre ljusgenomsläpp. Så att enbart arbeta med kristallerna i deras mest responsiva spann kan ge mindre eftersläp, men också lägre kontrast. Någonstans där måste tillverkarnas ingenjörer landa i en kompromiss.

En VA-panel skulle mycket väl kanske kunna åtgärda dess eftersläp på samma sätt. Men då kanske skärmen måste kompromissa bort det som gör VA-panelen attraktivt: dess kontrastförhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Trögheten i kristallerna som orsakar eftersläp blir inte nödvändigtvis proportionellt mindre enbart för att man driver panelen i annan frekvens.

Givetvis ändras inte kristallernas responstid, men det är inte vad jag påstått. Jag säger att en skärms totala responstid är funktion av både uppdateringsfrekvens och kristallernas responstid.
Jag kanske var otydlig i mitt inlägg, men om du tittar på hur jag räknat ser du att jag aldrig bortsett från skärmens egna responstid.

Enklast är kanske att tänka sig en övergång simpel övergång från svart till vitt. Om datorn kan rita upp den omedelbart så visas den först upp på skärmen efter nästa refresh + kristallernas responstid. Således kan en högre refresh rate minska din praktiska responstid, även om kristallens responstid är oförändrad.

Detta är inte applicerbart på material som går i takt med skärmen. Filmmaterial som går i jämna och fina 30Hz synkat mot skärmen blir inte ritat tidigare bara för att skärmen kör 60Hz, 120Hz eller 240Hz. Men om vi pratar spel eller annan grafik där materialet inte ritas i jämn takt och dessutom kan ritas i ett väldigt högt tempo, då sjunker den praktiska responstiden.

Som en anekdot hanterar min tröga skärm filmmaterial som interpoleras upp till 60Hz frekvens mycket bättre än 30Hz, eftersom den får chansen att byta färg på kristallerna dubbelt så ofta. Även om kristallernas responstid inte har minskat, så ligger de nu hela tiden närmre rätt färg.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@sniglom: Jag är med på hur du resonerar. Här tänkt i de banorna många gånger. Sedan kommer den där besvärliga verkligheten och knackar en på axeln.

Min slutsats är att det alltid är mer komplext än man först kan tänka sig.

Permalänk
Medlem

Har läst på lite mer nu och tror jag skulle haft svårt att leva med IPS. Ska kolla om det finns några intressanta VA-skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@D10S: Kommer en del nya paneler för gamingskärmar under H1 2018 som förhoppningsvis ska ge bättre bild med mindre eftersläp och förhoppningsvis högre kvalité med mindre BLB m.m. , se länk:

https://www.blurbusters.com/auo-optronics-2018-panel-producti...

Jag väntar på detta(och konkurrenternas kontring) i alla fall!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

@D10S: Kommer en del nya paneler för gamingskärmar under H1 2018 som förhoppningsvis ska ge bättre bild med mindre eftersläp och förhoppningsvis högre kvalité med mindre BLB m.m. , se länk:

https://www.blurbusters.com/auo-optronics-2018-panel-producti...

Jag väntar på detta(och konkurrenternas kontring) i alla fall!

Tackar för den länken. Har ju inte bråttom så kan enkelt vänta tills dess. Låter intressant och med HDR också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@sniglom: Jag är med på hur du resonerar. Här tänkt i de banorna många gånger. Sedan kommer den där besvärliga verkligheten och knackar en på axeln.

Min slutsats är att det alltid är mer komplext än man först kan tänka sig.

Absolut är det mer komplext än vad det verkar vid en första anblick, men att förringa det till att "verkligheten kommer och knackar en på axeln" tycker jag både är fördummande och närmast nedvärderande. Vill du säga att jag har fel ur ett tekniskt perspektiv får du bemöta det på ett ordenligt sätt.

Låt oss ta ett par exempel:
Skärm med 10ms responstid.
Kan drivas i 50Hz (1 frame per 20ms) eller 100Hz (1 frame per 10ms).

1. Spela spel
Du sitter och spelar ett snabbt fps-spel med vsync påslaget.
Någon lyser dig i ansiktet med ett lasersikte och hela skärmen tänds röd.
Din dator har renderat den röda bilden efter 9ms, när kan du se den?

50Hz:
Den röda färgen kommer med i frame 2 som börjar ritas efter 20ms och är klar efter 40ms.
Nu ska kristallerna vridas i 10ms. Helt färdig bild visas efter 50ms.

100Hz:
Den röda färgen kommer med i frame 2 som börjar ritas vid 10ms och är klar efter 20ms.
Nu ska kristallerna vridas i 10ms. Helt färdig bild visas efter 30ms.

Den faktiska responstiden från händelse till färdigritad bild blir således 41ms med 50Hz och 21ms med 100Hz.
Vi har inte förändrat kristallens responstid, men den praktiska responstiden att rita klart bilden är lägre.

2. Se på film
Materialet kommer i jämn takt och är vsynkat. (För exemplets skull är det 25fps, 1 frame per 40ms).
Förutsatt att vi inte tappar frames kommer varje frame ligga redo att visas till nästa refrsh.
Bilderna kommer således vid 0ms, 40ms, 80ms.

Frame 1: 0ms
50Hz: Den första bilden har ritats upp efter 20ms och kristallerna är helt vridna efter 30ms
100Hz: Den första bilden har ritats upp efter 10ms och kristallerna är helt vridna efter 20ms

Frame 2: 40ms
50Hz: Den andra bilden har ritats upp efter 60ms och kristallerna är helt vridna efter 70ms
100Hz: Den andra bilden har ritats upp efter 50ms och kristallerna är helt vridna efter 60ms

För film struntar vi i hur tidigt bilden ritas upp (så länge det går i synk mot ljudet), det som spelar roll är hur länge en färdigritad bild visas på skärmen. Men hur länge är bilden färdigritad?
Vid 50Hz är bilden helt färdig efter 30ms men börjar att ritas om igen vid 40ms. Färdig bild hålls i 10ms.
Vid 100Hz är bilden helt färdig efter 20ms och börjar ritas om igen vid 40ms. Färdig bild hålls i 20ms.
Med halverad sveptid kan vi alltså hålla kvar en färdigritad bild något längre tid.

3. Rörelseoskärpa
100fps och trippelbuffring är påslaget. Gamla frames kan alltså bytas mot nyare i buffern.
En pixel, x, ska flytta två steg på skärmen. xoo ska blir oox.
Rörelsen har ett sådant tempo att varje steg tar 10ms, alltså 1fps.

50Hz
00ms: xoo
10ms: xoo
20ms: -o- (kristaller vrids)
30ms: oox

100Hz
00ms: xoo
10ms: --o (kristaller vrids)
20ms: o-- (kristaller vrids)
30ms: oox

Både 50Hz och 100Hz har eftersläpning från kristallerna under lika lång tid, men eftersläpningarna ser olika ut. till följd av uppdateringsfrekvensen. Vid 100Hz ligger eftersläpningen fysiska plats på skärmen närmre det vi vill rita, även om slutresultatet är klart samtidigt. Det här exemplet motsvarar även hur interpolerad film beter sig. Rörelseoskärpan kan uppfattas som mindre, även om kristallernas responstid är den samma.
Detta är också vad blurbustersexemplet illustrerar.

Det är ett par saker jag tycker man ska ta i beaktning med vad det testet faktiskt visar, nämligen att rörelsen är kontinuerlig och saknar urverk. En av fördelarna med en hög uppdateringsfrekvens är att kristallerna vrids färdigt tidigare. Det är alltså ett bra test för att visa just kristallernas responstid, men det missar samtidigt spelaspekten med total responstid eller filmaspekten med hur länge rätt bild visas på skärmen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sniglom:

Absolut är det mer komplext än vad det verkar vid en första anblick, men att förringa det till att "verkligheten kommer och knackar en på axeln" tycker jag både är fördummande och närmast nedvärderande. Vill du säga att jag har fel ur ett tekniskt perspektiv får du bemöta det på ett ordenligt sätt.

Nej, skärpning nu. Finns inget nedvärderande eller fördummande från min sida utan det är tolkning du tillför. Börja läs vad jag skriver istället för att reagera i affekt. Livet blir så mycket enklare då.

För andra gången: Du tänker helt rätt. Jag tänker precis likadant. Du behöver inte förklara samma sak igen med ännu mer detaljer.

Ändå stämmer inte den här teorin när man väl har skärmarna på plats. Alltså har jag (och du) inte fullständigt greppat hela situationen om hur det hela fungerar. Och innan jag greppat den delen - om jag någonsin kommer att göra det - undviker jag att dra definitiva slutsatser på en idé jag vet inte stämmer helt med hur verkligheten fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nej, skärpning nu. Finns inget nedvärderande eller fördummande från min sida utan det är tolkning du tillför. Börja läs vad jag skriver istället för att reagera i affekt. Livet blir så mycket enklare då.

För andra gången: Du tänker helt rätt. Jag tänker precis likadant. Du behöver inte förklara samma sak igen med ännu mer detaljer.

Ändå stämmer inte den här teorin när man väl har skärmarna på plats. Alltså har jag (och du) inte fullständigt greppat hela situationen om hur det hela fungerar. Och innan jag greppat den delen - om jag någonsin kommer att göra det - undviker jag att dra definitiva slutsatser på en idé jag vet inte stämmer helt med hur verkligheten fungerar.

För mig är det inte heller så att jag tolkar ditt inlägg i affekt, utan som jag skrev, är det faktumet att du inte exemplifierar vad du pratar om. Det tycker jag fördummar diskussionen och att hävda att någon har fel (i verkligheten) utan att exemplifiera eller förklara varför är i min mening nedvärderande argumentationsteknik.
Jag hade gärna försökt reproducera eller läsa om det du sett, för att bättre förstå vad som händer och lära mig mer själv. Det är inte mer komplicerat än så.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺

@sniglom: Jag har postat några inlägg upp den bild jag tog fram från PG279Q-testet där eftersläpen blir tydligare när frekvensen ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D10S:

Hej och förlåt för ytterligare en tråd om köpråd men sitter just nu på en LG OLED från 2017 som är fantastisk för spel och jag älskar att spela offline på den men ibland saknar jag att spela på en datorskärm för multiplayer. Finns det någon skärm som åtminstone kommer ganska nära OLED? Bryr mig inte om betrakningsvinklar och inte att TN har ghosting osv utan det jag vill ha är fin bild och låg input lag. Helst inte över 10000 kronor. Storleken bryr jag mig inte så mycket om heller, det kvittar om det är 23" eller 32". Ska mest användas till PS4 Pro, Xbox One X och eventuellt en PC senare. V sync och allt sånt är dock heller inte viktigt utan prioriteten är som sagt låg input lag och bra bild.

Hoppas du noterat att LGs 2017 modeller går att köra i 120 HZ också, om än då bara i FHD men det är väl lika mkt anslutningarna som sätter stopp där förmodar jag. Däremot är väl "responstiden" forfarande sämre än för värsting spelskärmarna, även om den väl är så pass bra ändå att man måste vara en rejält duktig spelare för att det ska göra skillnad. Det är iaf den uppfattning jag fått (som dock inte är någon rejält duktig spelare )

Sen jag ställde upp en 2017 OLED på skrivbordet har min gamingskärm (Acer Predator XB271HU) aldrig använts. Spelar dock nästa bara offline och tycker att den grafiska upplevelsen gör mycket och då går blaskig LCD helt bort. Skulle jag försörja mig som CS spelare skulle jag nog prioritera annorlunda (och vara rätt fattig )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@sniglom: Jag har postat några inlägg upp den bild jag tog fram från PG279Q-testet där eftersläpen blir tydligare när frekvensen ökar.

Okej, jag försökte ta höjd för det i mitt första inlägg:
"Sen kanske det inte blir så rent tekniskt på just din skärm, beroende på implementation av overdrive och annat."

Så länge man inte vet vilka tekniska spelregler som gäller för skärmens olika inställningar kan man så klart inte dra några slutsatser överhuvudtaget. Då måste man testa sig fram. Jag får erkänna att jag trodde du var inne på något mer generellt, snarare än implementationsspecifikt med denna skärm.

Även med eftersläpet i beaktning, så är det bara halva sanningen kring responstiden (som vi både är överens om). Med kontinuerlig rörelse och ingen tid, så missar man när i tiden en bild når steady state och blir skarp, det hade varit intressant och se huruvida bilden blir färdig tidigare vid 165Hz eller 144Hz än 120Hz eller om overdriven faktiskt gör det långsammare att nå steady state.

En annan sak som jag verkligen hade velat se i UFO-testet är rörelsehastighet relativt till frekvensen. Just nu antar jag att det är en konstant hastighet av x pixlar/sekund, men det hade varit intressant att även se x pixlar/fps, eller bara två-tre olika hastigheter.

Delvis kan man se om eventuella samplingsfel uppstår och dessutom kan det blir det tydligare vid vilken hastighet som olika frekvenslägen börjar göra skillnad för slutanvändaren. För även 60Hz lär se skarpt ut vid 60 pixlar/sekund t ex.

Jag läste igenom ditt test på PG279Q, men kunde inte hitta vilken hastighet som kördes på UFO-testet eller slutartid på kameran.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hoppas du noterat att LGs 2017 modeller går att köra i 120 HZ också, om än då bara i FHD men det är väl lika mkt anslutningarna som sätter stopp där förmodar jag. Däremot är väl "responstiden" forfarande sämre än för värsting spelskärmarna, även om den väl är så pass bra ändå att man måste vara en rejält duktig spelare för att det ska göra skillnad. Det är iaf den uppfattning jag fått (som dock inte är någon rejält duktig spelare )

Sen jag ställde upp en 2017 OLED på skrivbordet har min gamingskärm (Acer Predator XB271HU) aldrig använts. Spelar dock nästa bara offline och tycker att den grafiska upplevelsen gör mycket och då går blaskig LCD helt bort. Skulle jag försörja mig som CS spelare skulle jag nog prioritera annorlunda (och vara rätt fattig )

Självklart. Älskar min OLED för spel och har inga problem med lagg men saknar att sitta i en skön stol och sitta närma en datorskärm. Känner mig heller inte bekväm med att sitta så nära en TV i den storleken. Just nu lutar det åt att vänta och se vad de nya datorskärmarna kan leverera.

Många från minhembio som svarar här, man kunde ju lika gärna tagit frågan där då istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av D10S:

Känner mig heller inte bekväm med att sitta så nära en TV i den storleken.

Fast en ännu större är faktiskt rätt jobbigt, jag har testat

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sniglom:

Jag får erkänna att jag trodde du var inne på något mer generellt, snarare än implementationsspecifikt med denna skärm.

Jag är pragmatiker. Och med "i praktiken" menar jag verkligen i praktiken, vad slutanvändaren ser hos produkten som står på skrivbordet. Konsumentupplysning om själva produkterna är vad jag jobbar med. Den mer akademiska synvinkeln av det hela är mest en bonus.

Med UFO-bilderna följer jag Blur Busters riktlinjer (finns länkade direkt på testufo.com) med kamerasläde, defaultläge och minst fyra stackade frames exponering per bild. Högre hastighet på ufo:t gör det främst svårare att ta bilderna och sprider egentligen bara ut eftersläpet eftersom enda effekten är fyra frames fördelas över ett större pixelmellanrum.