Frun trött på boxen som "inte fungerar". Rekommendationer?

Permalänk

Frun trött på boxen som "inte fungerar". Rekommendationer?

Hej

Har idag mediasystem hemma som inte fungerar så bra.

Har: wetek play libreelec/kodi box med inbygd tuner live TV (FTA DVB-T2), HD för inspelning, Retrospect app för TV4 play mm, tillgång till NAS HD via samba. 100/10 fiber idag, men ingen ethernet till TVn. Har ac wifi (men wetek klara bara n).

Det var min bäste försök på en allt-i-ett lösning men den stödjar inte netflix (och liknande).

TV delen, förutom svårigheten med att installerar (tvheadend + extern nerladdad EPG), är inte riktig stabilt och hänger sig ibland. Streaming, typ SVTPlay, är inte heller klockrent (buffering trotts hyfsad internet) och ofta slutar fungerar. Samba känns också ostabilt - med avbrott mitt i filmen (men där misstänker jag HD'n).

Vill har: enklare och framförallt mer pålitlig lösningen. Har ingen specifik behov när det gäller streaming tjänster men vill kunna köper dem. Har använt inspelningen av live tv för att får längre tillgång än SVT play mm. Vill har live TV i HD. Har inget emot att uppgraderar internet till 100/100 (SEK 100/M) om det behövs eller betala för någon annan tjänst.

Har börjat titta på nvidia shield men ser ingen enkel live TV lösning.

Vad har ni för rekommendationer?

Permalänk
Medlem

@merlinhobnob: Kodi 18 har stöd för Netflix, kör det själv.
Så kanske testa att uppdatera först?
Är i Alpha men har inte stött på någon bugg på ett bra tag nu.

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=298462

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

En Xbox One s med tv-tuner och deras media fjärr, Plex eller Kodi för media från nas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SirMacke:

@merlinhobnob: Kodi 18 har stöd för Netflix, kör det själv.
Så kanske testa att uppdatera först?
Är i Alpha men har inte stött på någon bugg på ett bra tag nu.

https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=298462

Tack - det låter bra. (Fast det kommer inte fixar instabiliteten jag - eller rättare sagt min fru - upplever med resten...)

Permalänk
Medlem

Har en sambo som också vill ha något enkelt som bara funkar. Min lösning blev en Chromecast och en tvip s-box 410 för IPTV. Sambon är nöjd änsålänge.
En apple tv ska kunna klara IPTV bra också vad jag har hört dock inte själv testat så vågar inte lova något där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

What?! Retrospect?!?! Det dog för mig i höstast :S Verkar ha stängt ner hela projektet. Eller är det bara jag som inte får det att fungera?

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

@DeGreeZ: Kör det dagligen.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

En Android TV Box med DVB T2 kanske löser dina problem? har nu inte mycket koll på DVB T2 boxar, men du kan söka och läsa om boxarna.
ex:
https://www.gearbest.com/android-tv-box-dvb-t2-_gear/

Med Amlogic S912 Android 7.1:
https://www.geekbuying.com/item/Magicsee-C300-PRO-DVB-T2-S2-C...

Viktigt att tänka på är se till boxarna inte är rootade. Vissa som Telia Play+ tillåter inte rootade boxar.

OBS!
Kina Android TV boxar kör på vanliga Android och är inte riktigt Android TV OS. Endast vissa som Shield TV och Xiami Mi Box 3 kör med riktigt Android TV OS, samt Smart TV med Android TV.

Wetek har också Wetek Play 2 (Amlogic S902) som kör med Android TV. Osäkert om det är riktiga Android TV OS.
https://wetek.com/us/en/shop/wetek-play2

Alt:
Skaffa Viasat TV To Go. Nackdel är det krävs minst Viasat Silver abb. Viaplay fungerar på DE mesta Android boxar.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av DeGreeZ:

What?! Retrospect?!?! Det dog för mig i höstast :S Verkar ha stängt ner hela projektet. Eller är det bara jag som inte får det att fungera?

SVT fungerar inte så ofta, men de har en egen kodi app. Jag använder det för TV4play och det fungerar fortfarande för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merlinhobnob:

SVT fungerar inte så ofta, men de har en egen kodi app. Jag använder det för TV4play och det fungerar fortfarande för mig.

Då får jag ge det någon mer timma. Det slutade som sagt att fungera för mig i höstas. Och när jag skulle installera om det
så såg jag på utvecklarens hemsida att han fryst projektet. Men han verkade släppa källkoden så det verkar ju faktiskt leva vidare.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk

Uppdatering: Jag har köpte en mecool kiii pro (3G/16G DVBT2/S) för runt 900:-. Mitt första intryck är att det inte kommer att blir "the one". TV appen är inte lika bra som tvheadend i libreelec/kodi (efter allt jobb det krävs för att får tvheadend + EPG att fungerar) - framförallt om man vill spelar in saker. Jag hade trodde att jag skulle kunna använder DVB tunern i kodi men då hade jag missat att tvheadend finns inte i android. Om man vill spelar in något så måste tv appen var igång. Det går att installerar vanlig androidappar men om de inte är anpassad till TV så får man tar fram någon form av mus. Inte lösningen som jag var ut efter.

På plus sidan, att kör android TV versioner av SVT (och TV4) verkar så mycket bättre än kodi varianten för mig (förutom reklam i TV4). Men det ser ut som boxen blir för varm efter några timmar och då helt ostabilt. Verkar vara ett känt problem som kräver extra fläkt. Suck.

Jag undrar om lösning för mig skulle vara ett tvheadend server i nuvarande wetek play enheten och en bra stabil android tv box (wetek hub, mi, nvidia) och någon bra android tvheadend klient. Om sånt finns.

The search goes on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merlinhobnob:

Uppdatering: Jag har köpte en mecool kiii pro (3G/16G DVBT2/S) för runt 900:-. Mitt första intryck är att det inte kommer att blir "the one". TV appen är inte lika bra som tvheadend i libreelec/kodi (efter allt jobb det krävs för att får tvheadend + EPG att fungerar) - framförallt om man vill spelar in saker. Jag hade trodde att jag skulle kunna använder DVB tunern i kodi men då hade jag missat att tvheadend finns inte i android. Om man vill spelar in något så måste tv appen var igång. Det går att installerar vanlig androidappar men om de inte är anpassad till TV så får man tar fram någon form av mus. Inte lösningen som jag var ut efter.

På plus sidan, att kör android TV versioner av SVT (och TV4) verkar så mycket bättre än kodi varianten för mig (förutom reklam i TV4). Men det ser ut som boxen blir för varm efter några timmar och då helt ostabilt. Verkar vara ett känt problem som kräver extra fläkt. Suck.

Jag undrar om lösning för mig skulle vara ett tvheadend server i nuvarande wetek play enheten och en bra stabil android tv box (wetek hub, mi, nvidia) och någon bra android tvheadend klient. Om sånt finns.

The search goes on.

Skaffade en Shield TV 2017 för ett par månader sen, tycker den funkar klockrent. Nu använder jag förvisso mest bara Kodi, men det finns förstås native appar för Netflix osv. Kör TVheadend på en Raspberry Pi 1, och plockar upp strömmen i Kodi på Shielden, funkar hur bra som helst. Absolut inget strul, jäkligt stabilt. Inspelning lirar också klockrent. Din tanke kanske dock var att helt bli av med Kodi?

Värme är inte ett problem, Shielden blir typ pungljummen, men inte mer. Tänkte man inte spela behöver man inte heller köra den i prestandaläge, utan kan använda "optimized mode", som ska dra ännu mindre ström.

Medföljande fjärrkontroll kanske är lite tunn på knappar, men har man kört Kodi på ATV är man hemma direkt med den. Volymkontrollen är lite flaky, men funkar. En vanlig MS media-kompatibel fjärr kan kopplas in utan strul om man behöver något mer avancerat. Har också ett Logitech K400i inkopplat till den. Bara att plugga in, inget strul. Touchpaden funkar också perfekt.

Det är synnerligen lätt att roota Shield om man vill det, och Nvidia tycks till och med vara med på noterna, i senaste mjukvaruuppdateringen nämndes till och med åtgärder för att underlätta för den som har rootat sin Shield i release notes. En rootad shield är lätt att rensa upp från den förinstallerade skit man inte vill ha, och man kan stänga av OTA-updates om man vill det. På det hela taget är dock stock-OS:et relativt rent.

Det ska också sägas att Nvidia tycks utveckla mjukvaran aktivt, och ta det på allvar, det kommer tämligen ofta uppdateringar. Även den gamla modellen från 2015 uppdateras fortfarande till nya Androidversioner.

Den enda nackdelen är väl att den är klart dyrare än konkurrenterna i samma segment.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Kör TVheadend på en Raspberry Pi 1, och plockar upp strömmen i Kodi på Shielden, funkar hur bra som helst. Absolut inget strul, jäkligt stabilt. Inspelning lirar också klockrent. Din tanke kanske dock var att helt bli av med Kodi?

Jag tackar för svaret! Nja - lite osäkert om jag vill blir av med kodi - jag tycker om den!

Några frågor:

Vad andänder du för tvheadend klient? Något i kodi?

Går det att hoppa snabbt från kodi till andra android appar (utan att stänger dem helt)? Låter som en dum fråga men vissa boxar kör en app i taget...

Jag antar att du inte kör på wifi med tvheadend och shielden?

Från det som du har sagt så låter det som en bra lösning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av merlinhobnob:

Jag tackar för svaret! Nja - lite osäkert om jag vill blir av med kodi - jag tycker om den!

Några frågor:

Vad andänder du för tvheadend klient? Något i kodi?

Går det att hoppa snabbt från kodi till andra android appar (utan att stänger dem helt)? Låter som en dum fråga men vissa boxar kör en app i taget...

Jag antar att du inte kör på wifi med tvheadend och shielden?

Från det som du har sagt så låter det som en bra lösning!

Jepp, kör "Tvheadend HTSP client"-pluginen. Tror till och med den är förinstallerad.

Jodå, det går snabbt, och apparna hamnar i bakgrunden, som motsats till att dödas helt, när man byter. Vill man kan man i övrigt slå på "Don't keep activities" under developer options. Inte för att du kommer vilja göra det, men det kanske går att stänga av på samma ställe om det är default på andra enheter?

Nä, kör trådat nätverk, har aldrig provat att köra över wifi på Shielden. Gör det dock på min gamla Nexus 7 2013, som också kör Kodi med samma plugin, uppkopplad mot samma backend, och där funkar det alldeles utmärkt. Även HD-kanaler går fint. Ser inte varför det inte skulle funka lika bra/bättre på Shield

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

Då får jag ge det någon mer timma. Det slutade som sagt att fungera för mig i höstas. Och när jag skulle installera om det
så såg jag på utvecklarens hemsida att han fryst projektet. Men han verkade släppa källkoden så det verkar ju faktiskt leva vidare.

Om du googlar på exakt "Fixar för retrospect" så hittar du en tråd med instruktioner och filer för svenska kanaler

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Om du googlar på exakt "Fixar för retrospect" så hittar du en tråd med instruktioner och filer för svenska kanaler

Skickades från m.sweclockers.com

TY my kind sir

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

En Xbox One s med tv-tuner och deras media fjärr, Plex eller Kodi för media från nas

Skickades från m.sweclockers.com

Kör själv Xbox One med media fjärr och Plex och gillar denna combo starkt. Dock är min rekommendation i så fall att satsa på en Xbox One X då Xbox One är seg för allt annat än Media och det är rätt soft att köra lite spel med polare när de är på besök, EA Access för 250 kr om året ger en nämligen tillgång till flera roliga spel.

Permalänk
Medlem

Hade typ samma problem, och en fru som inte orkade lära sig allt runt om. Men surfa kan hon så nu streamar vi allt i chrome på en helt vanlig htpc med windows. Kör cmore (som har tablåtv), netflix och andra vid behov.
Hon spelar även på den och verkar nöjd. Ibland ska man inte krångla till det 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.