Moderkortsförsäljningen väntas minska med tio procent 2018

Permalänk
Medlem

De kanske säljer mindre för att folk inte byter upp sig till nya saker som de gjorde förr?
Det skiljer ju inte mycket från en äldre spel burk mot en nyare?
Kan ju va fel men känns ju mer som det är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

AsRock har blivit mycket bättre. Men fortfarande lättare att få tag på de än BioStar i sverige!

ASRock moderkort fanns ju alltid i lager hos @inet 2010 när jag köpte mitt första och nu säljer dem inte det längre @webhallen har de som beställningsvara men bojkottar helst dem när de helt plötsligt bommade igen butiken i Halmstad vid midsommar förra året... Då finns i princip bara proshop eller tyska butiker kvar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Man behöver inte alltid byta moderkort om man köper ny processor från AMD.

Förstår fortfarande inte. Generation 2&3 använder samma plattform, gen 4&5 använder nästa, 6&7 ytterligare en ny, för Intel. På båda AMD & Intel gäller att man kan uppgradera den befintliga plattformen, med nästa generation CPU, om man är villig att offra vissa nya funktioner som medföljer den nya CPU'n, men som kräver stöd i chipset.
Tittar man mer historiskt, så brukar AMD vara bra på att använda samma sockel över fler generationer, men moderkortstillverkarna brukar inte bry sig om att uppdatera BIOS för att stödja de bya CPU'erna mer än en eller två generationer framåt. Effekten har förr blivit att man kunde köra sena Athlon XP i tidiga socket A moderkort, men de fick fel spänning, och riskerade att ta skada av det. AMD lärde sig av sitt misstag, och med AM2 plattformen beslöt man att generationsmässigt döpa om sockeln, även om den råkade vara pin kompatibel, just för att folk inte skulle ställa till det för sig. AM2, 2+, 3, 3+, är alla pinkompatibla, men du kan bara köra en AM2+ CPU i ett AM2 moderkort om det finns en BIOS uppdatering med stöd för den nya CPU'n. Den fanns vanligtvis, men det finns undantag. Med en AM3 CPU i samma moderkort behöver du en BIOS uppdatering som oftast inte fanns, även om det där med fanns undantag. AM3+ CPU'er går inte att köra i tidigare moderkort överhuvudtaget, oavsett BIOS uppdateringar, trots att den är pin kompatibel, eftersom man slopat DDR2 stödet i minneskontrollern. AMD var smarta nog att inse att det skulle bli ett problem, och satte på ett ben extra på Bulldozer CPU'er för att de inte ska fysiskt passa i sockeln, men själva CPU'n är pin kompatibel. Det extra benet är en dummy som inte gör något annat än verifierar att du kör en AM3+CPU i ett AM3+ moderkort.
Så nu har du 4 generationer CPU'er som passar i sockeln på samma moderkort, men som inte kan garanteras att de faktiskt fungerar på det moderkortet, och där en generation är garanterad att inte fungera hur man än gör. Eftersom de är pin kompatibla, kan man åtminstone i teorin köra en AM2 CPU i ett AM3+ moderkort, men, det kräver BIOS stöd, och det är inte alltid det finns.
AM3+ plattformen, fick 2 generationer CPU'er, Buldozer och Piledriver. Sen var det dags för AM4. Gissningsvis kommer AM4+ vara pinkompatibel, kräva BIOS stöd, och jag skulle inte våga svära på att AM5 är pinkompatibel, vid det här laget tror jag AMD har lärt sig...
Det är dock en gissning.

Min poäng är... Det tjatas gärna om att AMD använder samma sockel längre än Intel. Men i realiteten påverkar det inte moderkortsförsäljningen, eftersom man efter 2 generationer måste byta moderkort i alla fall.
Personligen tycker jag utvecklingen mot moderkort för 3-5Kkr är sorglig, speciellt med tanke på att mer och mer av de faktiska funktionerna är inbyggda i CPU'n, och vi betalar för dem separat. Och då spelar det ingen roll hur många generationer ett moderkort teoretiskt sett går att använda, när du köper en ny CPU, får du köpa nytt moderkort, för att kunna använda det...

Skrivet av Oliver91:

ASRock moderkort fanns ju alltid i lager hos @inet 2010 när jag köpte mitt första och nu säljer dem inte det längre @webhallen har de som beställningsvara men bojkottar helst dem när de helt plötsligt bommade igen butiken i Halmstad vid midsommar förra året... Då finns i princip bara proshop eller tyska butiker kvar!

Jag beställde ett från NewDator Sweden, för över två månader sedan. De har alltid svarat snabbt, levererat på ett bra sätt, och till bra pris, men nu har de efter ett par påstötningar helt enkelt slutat svara på mail. Behöver ett moderkort till en 4670K, ville ha ett nytt, och de påstod sig kunna sälja ett ASRock Z97 Anniversary, vilket kändes.... godtagbart.
Vid det här laget har jag lite tappat lusten, det kommer inte bli fler beställningar från dem, om jag säger så. Misstänker att det är ett garage-företag, och det är jag ok med, man måste börja någonstans, men att bara sluta svara, är inte ok... Det positiva är väl att man valt faktura via Klarna som betalningsmedel...
Nå, alla nya burkar bygger jag med Ryzen CPU'er i dagsläget, så moderkort är rätt lätta att få tag i.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Hur kommer det här påverka priset på moderkort? Lägre för att sälja mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp4ceRock3r:

Hur kommer det här påverka priset på moderkort?

Det står ju i artikeln. Man satsar på "gamer" kort med dess större lönsamhet genom högre priser.
Så, närmast raka motsatsen. Drömmen för vilken producent som helst. Bibehållna intäkter med minskade utgifter.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-:

tldr

Verkar som att du blev extremt triggad.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Verkar som att du blev extremt triggad.

Det vet jag inte om jag tycker. Det är ett felaktigt, och möjligen orättvist argument, som släpas fram som om det faktiskt betyder något för slutkonsumenten gång på gång. Fast det hade du ju insett om du hade läst det hela. Så, vem var det som blev extremt triggad?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ASRock moderkort fanns ju alltid i lager hos @inet 2010 när jag köpte mitt första och nu säljer dem inte det längre @webhallen har de som beställningsvara men bojkottar helst dem när de helt plötsligt bommade igen butiken i Halmstad vid midsommar förra året... Då finns i princip bara proshop eller tyska butiker kvar!

Skickades från m.sweclockers.com

Du bojkottar ett företag enbart på grund av att de slog igen en butik? Går butiken inte runt så måste den stängas.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Jag skyller mycket på de höga priserna, på ram minne. Det är ju nu lika dyrt med ddr4 som en kraftfull cpu.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det står ju i artikeln. Man satsar på "gamer" kort med dess större lönsamhet genom högre priser.
Så, närmast raka motsatsen. Drömmen för vilken producent som helst. Bibehållna intäkter med minskade utgifter.

Fast att tillverkarna "satsar på gamerkort" betyder ju inte att priserna går upp. Snarare att de marknadsför dessa hårdare. Om man förväntar sig minskad försäljning så vill man såklart åtgärda det på något vis och då känns det ologiskt för mig att de skulle höja priserna. Sedan vet jag inte om det är drömmen att försäljningen förväntas få minskad försäljning oavsett.

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp4ceRock3r:

Fast att tillverkarna "satsar på gamerkort" betyder ju inte att priserna går upp. Snarare att de marknadsför dessa hårdare. Om man förväntar sig minskad försäljning så vill man såklart åtgärda det på något vis och då känns det ologiskt för mig att de skulle höja priserna. Sedan vet jag inte om det är drömmen att försäljningen förväntas få minskad försäljning oavsett.

Fast nu var det ingen som sa att man skulle höja priserna (mer än man redan gjort.) utan bara att man flyttar över fokus på "gaming" moderkort, med betydligt större vinstmarginal.

Det är inte direkt svår tytt ur artikeln:

Citat:

Flertalet moderkortstillverkare åtnjuter dock fortfarande goda vinstmarginaler tack vare gaming-marknaden, där det genomsnittliga försäljningspriset är högre. Därför riktar moderkortstillverkare in sig mot spelentusiaster för att kompensera den lägre försäljningen.

Priset på "gaming" moderkort är redan upp pumpat, och fler av moderkortstillverkarna försöker vara med och roffla åt sig av förtjänsterna. Själv skulle jag aldrig lägga pengarna på "gamer" produkter och så spelar det ingen större roll vad det är. Trots att jag trillat i varumärkesfällan nästan var gång jag köper kläder, osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Rent spontant så känns det lite osannolikt att försäljningen ska gå ner under 2018.
Med AMD's släpp av Ryzen och Intels framstressade introduktioner av kretsar med fler än 4 kärnor, så finns det definitivt ett sug därute i stugorna.
Det är dock ganska osäkert att bygga burk just nu, AMD väntas tillkännage en förbättrad Ryzen snart, och Intel lär ju göra sitt bästa för att få fram en 8 kärnig konsument CPU. Samtidigt har priserna gått upp överlag, priset på DDR4 speciellt. Så det är ganska naturligt att folk avvaktar.
Den gamla burken hänger ju med ganska bra fortfarande ändå... (och sen bränner dom budgeten på en ny mobil istället,, men det är en annan femma)

Jag tror snarare att försäljningen av moderkort kommer att gå upp under hela 2018, men vi får väl se om folk har råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Du bojkottar ett företag enbart på grund av att de slog igen en butik? Går butiken inte runt så måste den stängas.

Absolut inte men de anställda fick inte veta något och de var arbetslösa ett par dagar senare, vi snackar om 2-3 dagar senare öppnade aldrig butiken igen...

Tror butiken gick ganska bra eftersom i hela Halmstad Kommun finns det en enda konkurrent kvar och det är elgiganten så förstår fortfarande inte varför de slog igen?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Förstår fortfarande inte. Generation 2&3 använder samma plattform, gen 4&5 använder nästa, 6&7 ytterligare en ny, för Intel. På båda AMD & Intel gäller att man kan uppgradera den befintliga plattformen, med nästa generation CPU, om man är villig att offra vissa nya funktioner som medföljer den nya CPU'n, men som kräver stöd i chipset.
Tittar man mer historiskt, så brukar AMD vara bra på att använda samma sockel över fler generationer, men moderkortstillverkarna brukar inte bry sig om att uppdatera BIOS för att stödja de bya CPU'erna mer än en eller två generationer framåt. Effekten har förr blivit att man kunde köra sena Athlon XP i tidiga socket A moderkort, men de fick fel spänning, och riskerade att ta skada av det. AMD lärde sig av sitt misstag, och med AM2 plattformen beslöt man att generationsmässigt döpa om sockeln, även om den råkade vara pin kompatibel, just för att folk inte skulle ställa till det för sig. AM2, 2+, 3, 3+, är alla pinkompatibla, men du kan bara köra en AM2+ CPU i ett AM2 moderkort om det finns en BIOS uppdatering med stöd för den nya CPU'n. Den fanns vanligtvis, men det finns undantag. Med en AM3 CPU i samma moderkort behöver du en BIOS uppdatering som oftast inte fanns, även om det där med fanns undantag. AM3+ CPU'er går inte att köra i tidigare moderkort överhuvudtaget, oavsett BIOS uppdateringar, trots att den är pin kompatibel, eftersom man slopat DDR2 stödet i minneskontrollern. AMD var smarta nog att inse att det skulle bli ett problem, och satte på ett ben extra på Bulldozer CPU'er för att de inte ska fysiskt passa i sockeln, men själva CPU'n är pin kompatibel. Det extra benet är en dummy som inte gör något annat än verifierar att du kör en AM3+CPU i ett AM3+ moderkort.
Så nu har du 4 generationer CPU'er som passar i sockeln på samma moderkort, men som inte kan garanteras att de faktiskt fungerar på det moderkortet, och där en generation är garanterad att inte fungera hur man än gör. Eftersom de är pin kompatibla, kan man åtminstone i teorin köra en AM2 CPU i ett AM3+ moderkort, men, det kräver BIOS stöd, och det är inte alltid det finns.
AM3+ plattformen, fick 2 generationer CPU'er, Buldozer och Piledriver. Sen var det dags för AM4. Gissningsvis kommer AM4+ vara pinkompatibel, kräva BIOS stöd, och jag skulle inte våga svära på att AM5 är pinkompatibel, vid det här laget tror jag AMD har lärt sig...
Det är dock en gissning.

Min poäng är... Det tjatas gärna om att AMD använder samma sockel längre än Intel. Men i realiteten påverkar det inte moderkortsförsäljningen, eftersom man efter 2 generationer måste byta moderkort i alla fall.
Personligen tycker jag utvecklingen mot moderkort för 3-5Kkr är sorglig, speciellt med tanke på att mer och mer av de faktiska funktionerna är inbyggda i CPU'n, och vi betalar för dem separat. Och då spelar det ingen roll hur många generationer ett moderkort teoretiskt sett går att använda, när du köper en ny CPU, får du köpa nytt moderkort, för att kunna använda det...

Jag beställde ett från NewDator Sweden, för över två månader sedan. De har alltid svarat snabbt, levererat på ett bra sätt, och till bra pris, men nu har de efter ett par påstötningar helt enkelt slutat svara på mail. Behöver ett moderkort till en 4670K, ville ha ett nytt, och de påstod sig kunna sälja ett ASRock Z97 Anniversary, vilket kändes.... godtagbart.
Vid det här laget har jag lite tappat lusten, det kommer inte bli fler beställningar från dem, om jag säger så. Misstänker att det är ett garage-företag, och det är jag ok med, man måste börja någonstans, men att bara sluta svara, är inte ok... Det positiva är väl att man valt faktura via Klarna som betalningsmedel...
Nå, alla nya burkar bygger jag med Ryzen CPU'er i dagsläget, så moderkort är rätt lätta att få tag i.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4188879 funderade på detta moderkort till en ryzen rigg, blir nog proshop om det blir aktuellt men väntar ut ryzen refresh nu så blir väl en x470 bräda senare isåfall

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Visst ser det kul ut, men det där är tveklöst för mycket pengar bara för utseende. Min budget tillåter inte den typen utsvävningar.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Royal FOOL:

Till skillnad från föregående talare så har jag jättebra erfarenhet av Asus och kör/rekommenderar endast de.

För flera år sedan byggde jag datorer till vänner och bekanta och på den tiden var mitt hjärta såld till Gigabyte.... tills ena året började deras kort strula i flera datorer jag byggt. Många nya kort fick jag på garanti och efter allt strul gick jag över tills Asus vilken har aldrig gjort mig besviken. Det är min erfarenhet.

Tyvärr har det varit tvärt om för mig, har haft fullt med både GPUer och moderkort från Asus som har gått sönder väldigt fort. Så bestämde mig att min nuvarande rigg skall vara helt Asusfri.
Vilket den också är, vågar tyvärr inte chansa på dem igen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det är väll inte så konstigt, eller? Folk uppdaterar väll i regel grafikkortet 1-3 ggr innan man byter ut sin CPU/moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Abit och DFI, någon?

Helt sjukt att Asus tagit över så. Jag blir bestört.

Skrivet av scara:

Finns inget speciellt med ASUS moderkort men de köpes ändå för att de är ASUS. I webhallen hör jag ständigt de anställda rekommendera ASUS framför alla andra i allting. Hur fan blev det så här.

Asus skaffade ett gott rykte om sig i början av 00-talet när moderkorten hade ganska stor inverkan på prestandan genom att i smyg överklocka chipseten 1-5 MHz och därmed alltid hamna överst i alla tester… Asus har egentligen inte varit mer än medelmåttigt, men det gick hem. Sedan har det bara rullat på. De har kunnat satsa på premiumprodukter, marknadsföring och kundsupport och etablerat sig som en pålitlig aktör.

Skrivet av Oliver91:

Absolut inte men de anställda fick inte veta något och de var arbetslösa ett par dagar senare, vi snackar om 2-3 dagar senare öppnade aldrig butiken igen...

Tror butiken gick ganska bra eftersom i hela Halmstad Kommun finns det en enda konkurrent kvar och det är elgiganten så förstår fortfarande inte varför de slog igen?

I dagens kapitalism räcker inte vinst, den måste överstiga en viss nivå. Webhallen ägs av norska riskkapitalister, de vill ha avkastning.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Absolut inte men de anställda fick inte veta något och de var arbetslösa ett par dagar senare, vi snackar om 2-3 dagar senare öppnade aldrig butiken igen...

Tror butiken gick ganska bra eftersom i hela Halmstad Kommun finns det en enda konkurrent kvar och det är elgiganten så förstår fortfarande inte varför de slog igen?

Ok, då är den en annan sak. Riktigt ruttet av Webhallen.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Abit och DFI, någon?

Helt sjukt att Asus tagit över så. Jag blir bestört.
Asus skaffade ett gott rykte om sig i början av 00-talet när moderkorten hade ganska stor inverkan på prestandan genom att i smyg överklocka chipseten 1-5 MHz och därmed alltid hamna överst i alla tester… Asus har egentligen inte varit mer än medelmåttigt, men det gick hem. Sedan har det bara rullat på. De har kunnat satsa på premiumprodukter, marknadsföring och kundsupport och etablerat sig som en pålitlig aktör.

I dagens kapitalism räcker inte vinst, den måste överstiga en viss nivå. Webhallen ägs av norska riskkapitalister, de vill ha avkastning.

Det var en nyöppnad butik och en ny butik behöver en viss inkörningstid innan de bygger upp en bra kundkrets.. tror den fick ligga där i drygt 1 år bara..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.