Acer Predator X27 med 4K i 144 Hz, G-Sync och HDR butikslistas i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av unzane:

Köper man något det står Acer på, för 25K är man helt blåst. Acer är ett lågkvalitativt, skräpmärke och skall inte lansera highend-produkter. Dom kan gott hålla sig till sina laptops för 2995:-. Kan lova att denna kommer ha diverse problem.

Allt jag köpt av Acer har gott sönder eller strulat redan första året.

Fast nu är vi ju i 2018 och inte 2012

Permalänk

Är det en ips så känns det där som min nästa skärm

-EDIT-

Fast 10900kr känns lite väl blodigt, jag väntar nog tills dom närmar sig 7000kr även om det också känns lite väl mycket, men håller den i 6-7 år så är det nog ok eftersom 4K förmodligen kommer kännas helt modernt även 2024-2025.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Så otroligt glad att denna boll nu är i rullning, gnider händerna med tålamod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Är det en ips så känns det där som min nästa skärm

-EDIT-

Fast 10900kr känns lite väl blodigt, jag väntar nog tills dom närmar sig 7000kr även om det också känns lite väl mycket, men håller den i 6-7 år så är det nog ok eftersom 4K förmodligen kommer kännas helt modernt även 2024-2025.

nu ser du nog x34a priset udner artikeln och inte denna skärmens pris som ligger på 25.000

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffinet:

4K i 144hz, lär vara 1080Ti i SLI minimum för att komma upp i det, och då lär du dessutom få sänka en hel del inställningar för att hålla det stabilt.

Det finns fler titlar på marknaden du kan driva i 144hz med ett 1080 ti@4k än de som är mer krävande. Inte alla bryr sig om AAA titlar från de senaste 12-18 månaderna med HighMegaExtremeSuperDuperL33T settings.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av HinFoo:

nu ser du nog x34a priset udner artikeln och inte denna skärmens pris som ligger på 25.000

ändå lite underligt att de inte länkade till Inet:s

Här kan du för första gången få en knivskarp bild med den utmärkta IPS-panelen, hög uppdateringsfrekvens på 144hz och en 4K-upplösning (3840x2160). Inte nog med det så är Predator X27 är dessutom utrustad med NVIDIA G-Sync, så att du inte behöver oroa dig för tearing, samt att skärmen har stöd för 99% Adobe RGB-, 100% sRBG- och 95% DCI-P3-färgspektrat.

I spec. står det att det är ips på Inet. Vi får se om det stämmer.

Permalänk
Medlem

Tveksam utveckling det här tycker jag. När ROG Swift kom 2014 hade den "allt" man ville ha i en gamingskärm och kostade ca 7000. Nu 4 år senare kostar gamingskärmen med "allt" alltså 25000.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

ändå lite underligt att de inte länkade till Inet:s

Här kan du för första gången få en knivskarp bild med den utmärkta IPS-panelen, hög uppdateringsfrekvens på 144hz och en 4K-upplösning (3840x2160). Inte nog med det så är Predator X27 är dessutom utrustad med NVIDIA G-Sync, så att du inte behöver oroa dig för tearing, samt att skärmen har stöd för 99% Adobe RGB-, 100% sRBG- och 95% DCI-P3-färgspektrat.

I spec. står det att det är ips på Inet. Vi får se om det stämmer.

PG279Q står det också IPS på, men det är ju egentligen AHVA-panel på. Likaså på Acers motsvarighet. Inet skiljer alltså inte på IPS och AHVA

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Hur så?

Min Asus PG348Q åt upp 11K från min plåmbok.

Okej och visst den hade inte 4K, eller quantum dot, eller hdr, eller 144Hz.

Men den hade ju ändå upp till 100Hz, 21:9/3440/1440, curved.

Så jag fattar kanske inte riktigt hur dom kan sätta ett så saftigt pris, det är ja nästan dubbelt av Asus:ka skärmen.

Den är inte upp till 100hz utan det är 100hz. Sen glömde du nämna att den har gsync. Och att sen kostade 13 eller 14 tusen när den släpptes

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bra att det börjar dyka upp skärmar med högre hz, men 27" är lite i minsta laget när vi pratar 4K.
Jag har själv en 24" 4K- och en 28" 4K-skärm och de är inte så roliga att sitta på om man vill ha ut all skärmyta (d.v.s. ej skala). 32"-35" (eller varför inte 40") hade varit en bättre storlek. Då hade man inte behövt trycka ner pixelstorleken så mycket heller.
Annars, grymt!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Med tanke på specifikationerna är priset väldigt lågt.

Det tycker inte riktigt jag.
27"@165Hz ~8000kr
27"@4K ~8000kr
Så ~16000kr hade varit rimligt men ändå ett högt pris.
Visst att ny teknik kostar men det är ju inte 10000kr extra för matrial och arbetskraft...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

När tror du vi kan se en skärm med liknande spec på 10-12k?

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det tycker inte riktigt jag.
27"@165Hz ~8000kr
27"@4K ~8000kr
Så ~16000kr hade varit rimligt men ändå ett högt pris.
Visst att ny teknik kostar men det är ju inte 10000kr extra för matrial och arbetskraft...

Skickades från m.sweclockers.com

25.000kr är på tok för mycket enligt mig och gör ett köp av sådan skärm inte ett alternativ för mig. Precis som StuntmanMike säger 'borde' priset ligga på runt 16.000kr, vilket också är en summa jag kan överväga. Det hade då varit runt 60-70% prisökning från den nuvarande generationens värstingmodeller. Helt klart acceptabelt pga den nya tekniken och standarden.

Antagligen är det så att de vill mjölka denna nya combination EXTREMT mycket, dock tror jag definitivt att de hade tjänat mer ifall de prissatte skärmarna runt 15.000 kronor då allt fler antagligen hade slagit till. Helt enkelt inrikta sig på en större kategori av kundgrupper.

Enda anledningen jag kan tänka på är att de helt enkelt inte har någon planering att producera en stor mängd av dessa skärmar, därav sätter de skyhöga priser för top of the line konsumenterna. Antagligen för att testa eller finslipa tekniken i praktik innan de börjar sälja dessa skärmar på en större skala.

Edit: Sedan undrar jag hur de tänker prissätta deras 'nisch' skärmar med nuvarande prissättning som grund. Kommer deras curved version kosta 30.000kr? Deras curved 34 tum 35.000kr? Det sträcker sig mot helt orimliga summor för datorskärmar där skärmarna kostar mer än själva datorn...

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Skrivet av HinFoo:

nu ser du nog x34a priset udner artikeln och inte denna skärmens pris som ligger på 25.000

3 butiker har den för 10900kr och i lager, Inet, Elgiganten och Power, resten ligger på typ en tusenlapp eller två över så jag gissar antingen är det lockpriser eller verkliga priser men 25kkr är oftast i Eizo's toppklass med kalibrator på köpet så 10900kr låter mer normalt för en highend gaming skärm.

-EDIT-

Kollat lite noggrannare och det verkar vara x34 precis som du säger.

Dyraste Acer Predator 27" 144Hz IPS verkar gå för 12200kr, om det är rätt skärm har jag ingen aning om men länken är här: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4281465

-EDIT2-

Jag verkar inte hitta den på prisjakt och den skärmen artikeln länkar till verkar vara helt fel dvs en "curved" 34", kanske rätt skärm med rätt pris dyker upp så småningom.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Kan vara värt 15000-25000 kr om det är en allt-i-ett skärm!
Alltså att den ska vara lika idealisk för ALLT - spel, foto, media och workstation-applikationer.
Synd därför att den inte är 100% AdobeRGB, men man lär komma långt med denna ändå.

Är faktiskt väldigt sugen, då jag ändå tittat på fotoskärmar i 13000kr's klassen, och vore skönt att slippa huvudvärken med flera skärmar, som då alltså ändå leder till dubbla inköp, en för spel - en för grafik, och mindre plats på skrivbordet!

EDIT: för detta pris ska den FAN vara FLIMMERFRI - ingen jävla PWM o sånt skit! Hoppas på det bästa!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Kan vara värt 15000-25000 kr om det är en-allt-i ett skärm!
Alltså att den ska vara lika idealisk för ALLT - spel, foto, media och workstation-applikationer.
Synd därför att den inte är 100% AdobeRGB, men man lär komma långt med denna ändå.

Är faktiskt väldigt sugen, då jag ändå tittat på fotoskärmar i 13000kr's klassen, och vore skönt att slippa huvudvärken med flera skärmar, som då alltså ändå leder till flera inköp, och mindre plats på skrivbordet!

Den har iaf 99% Adobe RGB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StuntmanMike:

Det tycker inte riktigt jag.
27"@165Hz ~8000kr
27"@4K ~8000kr
Så ~16000kr hade varit rimligt men ändå ett högt pris.
Visst att ny teknik kostar men det är ju inte 10000kr extra för matrial och arbetskraft...

Skickades från m.sweclockers.com

Vad kostar det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Den är inte upp till 100hz utan det är 100hz. Sen glömde du nämna att den har gsync. Och att sen kostade 13 eller 14 tusen när den släpptes

Skickades från m.sweclockers.com

Nja man kan ställa in den på de flesta tal från 60 till 100, det var det jag menade med "upp till 100".

Och jag räknade inte upp G-Sync för jag hade tidigare räknat upp saker som PG348Q "inte" hade.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Inte första gången det här händer, men bör man inte åtminstone skriva ut vilken paneltyp en skärm har? Förutsätter IPS, men det vore ju fint om det nämns i en artikel om en skärm. Är det så att man inte vet, så kan man ju skriva det istället.

Permalänk
Medlem

25k för en 27" skärm? Hade detta varit en 35" hade jag kanske "förstått". För 25k had eman velat ha "allt på listan". 4K, 35" ultra wide, HDR, G-sync osv. Men även då hade early adopters tax varit rätt kraftig. Får hoppas att den är en asgrym skärm för de pengarna och att skalning ner till 1080p är spot on för de som vill köra en del spel i lägre upplösning för bättre flyt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det tycker inte riktigt jag.
27"@165Hz ~8000kr
27"@4K ~8000kr
Så ~16000kr hade varit rimligt men ändå ett högt pris.
Visst att ny teknik kostar men det är ju inte 10000kr extra för matrial och arbetskraft...

Skickades från m.sweclockers.com

Det stora nya med denna är egentligen varken upplösning eller refreshrate (alla möjliga randomskärmar kommer ha det nu när displayport 1.4 finns), utan det dyra och fina är att den har full array local dimming backlight med 384 zoner utan nämnvärd extra input lag.

Kommer inte ta lång tid förrän random skärmar eller kina/koreaskärmar kommer med 144hz 4k utan local dimming till ca samma pris som dagens monitors. Kommer säkert kosta 6-10k i början men snabbt gå ned.
Med tanke på asus/acers trackrecord för förseningar, så kanske de tom kommer före

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Väntar med spänt F5-finger på reaktionerna!

Min första reaktion: när kommer den till testlabbet?

Skrivet av Laxpudding:

Kvantprickar är kvantprickar. Ett kvantmekaniskt fenomen på där ljus i en högre energi/kortare våglängd, likt blått ljus, tvingas om till en lägre nivå/kortare våglängd. Likt grönt eller rött ljus. På så sätt kan en högre energieffektivitet uppnås och färgmässigt även en större färgrymd täckas in när spektrumfördelningen blir mindre uppblandad.

Kvantprick av Kadmiumsulfid (från Wikipedia)
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/43479?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDM0NzkiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9b3JpZ2luYWwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiNDM3NmU1MTVlNWIzYjgwNGE3NWUwZWRjZjM0MjQ3ZmIifQ%3D%3D

Min andra reaktion:

Skrivet av Laxpudding:

Det är som enhörningar. Jag tror på dem när jag ser dem.

Men prognosen andra halvan 2018 kan ju lätt bli oktober eller säkert runt midsommar i bästa fall.

Farligt att lova godis till hungriga barn. Vet vet vad forumpöbeln är i stånd att göra om prognosen slår fel? Marschera med facklor och högafflar mot Geeks HQ i oktober...

Skrivet av tvelander:

17-18k så köper jag en inte 25k.

Och det är 6-7 månader efter dom skulle komma.

Får vi se va ASUS lägger sig i pris.

När det är för dyrt för tvelander, då är det för dyrt för mig.

Om ovanstående inte redan är ett etablerat SC-motto så myntar jag det här och nu.

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Vad kostar det då?

Material och arbetskraft? En bråkdel av priset. Några exakta siffror finns inte. Men minns ju själv när man jobbade inom industri, jag han tillverka ~100st delar till ett avgassystem om dagen, materialkostnad per del va kanske 10kr och jag kostade 110kr/h. Slutpris som reservdel va närmare 2000kr..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade inte tackat nej till en sån, hade jag haft kapitalet för skärm och hårdvaran för att driva den så absolut! Lite kul ändå att det klagas på priset som om djävulen själv gick runt på jorden. 25 pix köper många gladeligen en TV för utan att blinka (inklusive mig själv för många år sen med för mycket disponibel inkomst och dum nog att inte sparat)..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Varför inte? Kurvan märks knappt. Dessutom tror jag det skulle vara mycket sämre utan den då måste röra huvudet mer. Har aldrig förstått hatet för svagt kurvade skärmar.

Jag har en 34"-skärm med den upplösningen idag och tycker inte att jag behöver röra på huvudet mer än någon annan skärm. Däremot får jag ibland flytta blicken lite. Har testat en kurvad skärm hos en kompis och gillar det bara inte. Inget hat på något sätt, bara inte min grej.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Alltså, det här med priset. Bleeding edge är alltid dyrt och den här har alla fjädrar i hatten som finns. Går det att komma undan billigare genom att köpa en 144hz IPS och en 4K IPS? Antagligen, även om du kanske inte får HDR:en på det som finns idag men det kommer med nästa generation till våren. Här t.ex. är ett alternativ om man vill ha två skärmar istället för en och mest bryr sig om de specsen.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11226048/

Alltså 10,000kr under, give or take. 10,000kr för HDR-stöd och Qdots, så panelen i sig överleverar säkert de här andra två utav fan på färgspektrum. This aside! Är 25,000kr något som är rimligt att ta för en flaggskeppsskärm inriktat på spel? Helvete heller, men det finns gott om skärmar i 20-30,000krs-klassen som har varit populära för high end fotografer t.ex. och sysslar man med någon sorts content creation som kräver skabbigt bra färgåtergivning men samtidigt vill spela i toppklass så kanske det kan vara en skön hybrid om man inte vill köpa de två ovanstående OCH något med fett färgspektrum för color correction.

Ta det för vad det är, ett skrytigt tech-demo med superpungkulor. Tror de förväntar sig sälja lika många såna här som de gör med typ 1080 SLI-laptops och annat pundigt - men fan vad häftigt att det GÅR att få in allting i en och samma örfil. Oavsett om den kostar lika mycket som datorn eller inte.

Ful var den också, hisnande ful. Men det är även allt annat i Predator-serien så det var säkert meningen.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Lite förvånad att det inte var ultrawide på den för det priset.

Permalänk
Medlem

Som vanligt med nylistade produkter de läggs upp med fantasipriser
Oavsett spec så är skärmen riktad till PC gamers och för att få några sålda så tror jag personligen att priset slutligen kommer att lägga sig på mellan 9.000-12.000 när nyheten har lagt sig och Acer/Asus skärmar letat sig hem till alla butiker, de äldre modellerna kommer att minska i produktion och ersättas med fina 4K skärmar med bättre och nyare teknik som sagt inget nytt fenomen..

Men i dagsläget med det priset...
Hmm en LG OLED65C7V /OLED65B7V eller en Acer Predator X27, inte så svårt val för min del iaf. hade valt 65 tummaren alla dar i veckan

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Den skulle varit 32 tum Och billigare såklart.
Surt sade räven...

Edit: Vad får man för FPS i Battlefield 1 med två 1080 Ti i 4K?

Håller med, 27" är lite smått för 4k.

Dyker det upp en 32" så blir det ett givet köp.
Är kanon nöjd med min XB321HK, och enda svagheten är just 60Hz max.

Och priset...hm.
Tvivlar starkt på att 25kkr kommer att hålla sig.
Men jag antar att först på marknaden betyder att man kan sätta vilket pris man vill

Permalänk
Medlem

Så nära men ändå så långt ifrån.. ge mig OLED 35" ultrawide, 144hz, 4k ish, och gör vad ni vill med priset tänker ändå köpa den på nån rea

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"