Nokia 925, fyra år gammal. Helt plötsligt sämre mottagning där vi bor. Mast eller mobilfel?

Permalänk
Medlem

Nokia 925, fyra år gammal. Helt plötsligt sämre mottagning där vi bor. Mast eller mobilfel?

Visst. Mobilen är gammal men fungerar bra, batteriet äter sig själv. Ska köpa ny mobil såsmåningom i spannet 2.000-3.000kr.

Men nu är min fundering. Kan mobilen helt plötsligt, av sig själv få "sämre mottagning"?

Har som boende på landet taskig mottagning ändå men har två ställen inomhus där jag brukar ha tre till fyra (ibland) staplar medans övriga huset brukar ligga runt två staplar ner mot en emellanåt.

Helt plötsligt igår upptäckte jag vid de två "ställena" så är mottagningen på en stapel med ett hopp till två emellanåt. Några gånger så försvann mottagningen helt. Pratade med syrran i mobilen och hon försvann så jag fick ringa upp igen.

Smsade med en vän under kvällen och fick tillbaks smsen för det "misslyckades". Vet inte om det var att mottagningen försvann.

Nu till min fundering. Kan mobilen helt plötsligt, av sig själv få sämre mottagning? Har inte ändrat någonting här hemma som kan förklara eventuell försämring. Funderar på att ringa Telia imorrn och höra om status på masten, hittar just ingenting om driftinfo på deras hemsida. Söker jag på "plats" där jag bor, norduppland så vill Telia placera mig i Visby, Gotland.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv

Kanske va tung belastning på mobilnätet igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Kanske va tung belastning på mobilnätet igår.

Att sms inte fungerade igår kväll kan bero på det men knappast mottagningen som var dålig hela dagen igår och även idag. Ligger på en stapel merparten av tiden, även på de två ställena i kåken där jag brukar ligga på tre staplar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Att sms inte fungerade igår kväll kan bero på det men knappast mottagningen som var dålig hela dagen igår och även idag. Ligger på en stapel merparten av tiden, även på de två ställena i kåken där jag brukar ligga på tre staplar.

3G nätets täckningsräckvidd blir mindre om masten är hårt belastad, det var det han menade. För övrigt kanske Telia har riktat om masten så att den numera inte täcker ditt område lika bra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

3G nätets täckningsräckvidd blir mindre om masten är hårt belastad, det var det han menade. För övrigt kanske Telia har riktat om masten så att den numera inte täcker ditt område lika bra

Aha. Då är jag med! Är teknisk idiot, därav mitt tjat om "staplar". (Pingar in @anon200632 . Vill visa att jag nu först förstod.)

Men! Lika dålig täckning igår hela dagen och nu på morgonen. På de två ställen det var bra förut så var det 4Gmottagning. Kan ju vara som du säger att masten är omriktad, får nog ringa Telia och höra.

Tråkigt är det att inte kunna lita på mottagningen ännu mer nu. (Slå den meningen! Låter den stå kvar som ett mindre konstverk.)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Aha. Då är jag med! Är teknisk idiot, därav mitt tjat om "staplar". (Pingar in @Decimal . Vill visa att jag nu först förstod.)

Men! Lika dålig täckning igår hela dagen och nu på morgonen. På de två ställen det var bra förut så var det 4Gmottagning. Kan ju vara som du säger att masten är omriktad, får nog ringa Telia och höra.

Tråkigt är det att inte kunna lita på mottagningen ännu mer nu. (Slå den meningen! Låter den stå kvar som ett mindre konstverk.)

En annan sak är o kolla med en annan telefon vad för dBm du får. dBm är signalstyrka, då olika telefonen visar "staplarna" olika "bra", på din Nokia telefon, testa o skriv ##3282# i telefonappen, så kanske du får upp

Kolla under RSCP 1 och jämför (och skriv gärna här, jag kan svara om det är en bra eller dålig signal utifrån dBm värdet) med en annan telefon på samma plats och samma operatör. På Android telefoner går du in under Inställningar -> Om Telefonen -> Status -> Status för SIM-kort och där ser du Signalstyrka och där är det i dBm så vet du hur du kan jämföra med andra telefoner.

Ett annat förslag också är ju o kolla om du kanske ska byta operatör pga den sämre täckning du nu har fått

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att operatören uppgraderat/ändrat till mer 4G Täckning men tagit bort 3G/2G delar av sin mast. Stödjer telefonen 4G?

Men som ovan kolla mottagning!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Det kan vara så att operatören uppgraderat/ändrat till mer 4G Täckning men tagit bort 3G/2G delar av sin mast. Stödjer telefonen 4G?

Men som ovan kolla mottagning!

Ja, den stödjer 4G. O Telia tar inte bort 3G, snarare så att dem byggt ut 3G ännu mer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, den stödjer 4G. O Telia tar inte bort 3G, snarare så att dem byggt ut 3G ännu mer

Okej, då låter det som en mast har problem eller lagt ner. Kan du kolla om någon granne eller i närheten haft liknande problem?

Vet att en bekant hade stora problem när en del av en mast la ner..

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Okej, då låter det som en mast har problem eller lagt ner. Kan du kolla om någon granne eller i närheten haft liknande problem?

Vet att en bekant hade stora problem när en del av en mast la ner..

Ja, antingen det, eller att dem riktat om masten i hans område

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, antingen det, eller att dem riktat om masten i hans område

I hans fall var det en sändare som gått sönder!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Maxizor

Skrivet av jnsson:

En annan sak är o kolla med en annan telefon vad för dBm du får. dBm är signalstyrka, då olika telefonen visar "staplarna" olika "bra", på din Nokia telefon, testa o skriv ##3282# i telefonappen, så kanske du får upp
https://i.stack.imgur.com/inked.png
Kolla under RSCP 1 och jämför (och skriv gärna här, jag kan svara om det är en bra eller dålig signal utifrån dBm värdet) med en annan telefon på samma plats och samma operatör. På Android telefoner går du in under Inställningar -> Om Telefonen -> Status -> Status för SIM-kort och där ser du Signalstyrka och där är det i dBm så vet du hur du kan jämföra med andra telefoner.

Ett annat förslag också är ju o kolla om du kanske ska byta operatör pga den sämre täckning du nu har fått

Tack för svar. Fick ge mig iväg, oväntat igår. Kom hem sent.

Provat nu med ##3282# Vet inte ens hur jag ska göra! Provat "ringa" koden men antar att jag gör fel. Får detta meddelande , "Telia. Något inträffade och det gick inte att slutföra åtgärden.". *kliar mig fundersamt i huvudet*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

@Maxizor

Tack för svar. Fick ge mig iväg, oväntat igår. Kom hem sent.

Provat nu med ##3282# Vet inte ens hur jag ska göra! Provat "ringa" koden men antar att jag gör fel. Får detta meddelande , "Telia. Något inträffade och det gick inte att slutföra åtgärden.". *kliar mig fundersamt i huvudet*

Hej!

Har du sämre täckning också på andra ställen? Dvs har du generellt sätt sämre täckning med din telefon?

Har andra enheter sämre täckning hemma hos dig eller i det område där du nu upplever sämre täckning?

Läste igenom tråden men såg inte om dessa frågor var besvarade.

Kan ju vara så att din telefon håller på att bli att bli gammal, vissa telefoners funktioner blir sämre när batteriet åldras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Hej!

Har du sämre täckning också på andra ställen? Dvs har du generellt sätt sämre täckning med din telefon?

Har andra enheter sämre täckning hemma hos dig eller i det område där du nu upplever sämre täckning?

Läste igenom tråden men såg inte om dessa frågor var besvarade.

Kan ju vara så att din telefon håller på att bli att bli gammal, vissa telefoners funktioner blir sämre när batteriet åldras.

Är så van att gå till de ställen som har (haft) bra mottagning så jag inte ens kollat andra ställen i huset annat än att jag tappade bort syrran när jag rörde mig mellan de två "spottarna" och att jag såg en gång att alla "staplar" var borta när jag sneglade ner på mobilen. Har, förut, som sämst haft en "stapel".

Har tyvärr bara en mobil och inget annat att jämföra med.

Blir inte alls förvånad om det är mobilen som börjar lägga av. Den har ju några år på nacken nu.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

@Maxizor

Tack för svar. Fick ge mig iväg, oväntat igår. Kom hem sent.

Provat nu med ##3282# Vet inte ens hur jag ska göra! Provat "ringa" koden men antar att jag gör fel. Får detta meddelande , "Telia. Något inträffade och det gick inte att slutföra åtgärden.". *kliar mig fundersamt i huvudet*

I o med att du fick det felmeddelandet så verkar det nog inte gå. Skriver man en liknande kod på Android, så öppnar den automatiskt upp, utan att man hinner klicka på något efter man skrivit in sista #. Synd. Bästa skulle nog vara o kolla om det inte är så att någon annan operatör har bättre täckning än Telia på din plats.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

I o med att du fick det felmeddelandet så verkar det nog inte gå. Skriver man en liknande kod på Android, så öppnar den automatiskt upp, utan att man hinner klicka på något efter man skrivit in sista #. Synd. Bästa skulle nog vara o kolla om det inte är så att någon annan operatör har bättre täckning än Telia på din plats.

Mysko. hade under någon timme igår på tidiga kvällen bra mottagning på de två ställen det brukar vara bra på men sen blev det sämre mot sena kvällen igen.

Vet inte hur jag kollar upp det annat än att skaffa abonnemang hos dem. Ska vänta med allt tills någon kommer på besök så ska ajag dyka på dem och fråga om mottagning, synd bara att det kommer besök så sällan.

Tackar för svar!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Min gamla lur (iPhone 6) hade värdelös täckning. Både WiFi och 4g/3g togs upp mycket sämre än när den var ny.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kontrollera så att SIM-kortet sitter rätt som det ska, ta gärna ut och sätt tillbaka det.

Även om det kanske inte löser problemet i det här fallet, men kan vara värt att kolla vid avbrutna samtal.

En grundregel när det gäller teknisk utrustning är att kontrollera att allt sitter fast/i och starta om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Min gamla lur (iPhone 6) hade värdelös täckning. Både WiFi och 4g/3g togs upp mycket sämre än när den var ny.

En av misstankarna jag har om gamla Bettan.

Skrivet av D.:

Kontrollera så att SIM-kortet sitter rätt som det ska, ta gärna ut och sätt tillbaka det.

Även om det kanske inte löser problemet i det här fallet, men kan vara värt att kolla vid avbrutna samtal.

En grundregel när det gäller teknisk utrustning är att kontrollera att allt sitter fast/i och starta om.

Skickades från m.sweclockers.com

Gjort det, till noll hjälp. :/

Ibland är mottagningen bra men oftast dålig. Pratar just aldrig i mobilen men psykar mig oerhört ändå.

Var in en repa till Uppsala igår och kom förstås ihåg när jag var på väg hem att kolla "staplarna". (Tänkte kolla i stan men var så härjigt att jag glömde av det.) Kollade när jag åkte över åkrarna med fri sikt till mobilmasten som är ca 2km bort på det stället och det var två "staplar" där med hopp uppp på en tredje. Funderar på om det är mobilen som börjar säcka ihop ändå. Ska försöka komma ihåg att kolla i stan nästa gång.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

En av misstankarna jag har om gamla Bettan.

Gjort det, till noll hjälp. :/

Ibland är mottagningen bra men oftast dålig. Pratar just aldrig i mobilen men psykar mig oerhört ändå.

Var in en repa till Uppsala igår och kom förstås ihåg när jag var på väg hem att kolla "staplarna". (Tänkte kolla i stan men var så härjigt att jag glömde av det.) Kollade när jag åkte över åkrarna med fri sikt till mobilmasten som är ca 2km bort på det stället och det var två "staplar" där med hopp uppp på en tredje. Funderar på om det är mobilen som börjar säcka ihop ändå. Ska försöka komma ihåg att kolla i stan nästa gång.

Jag skulle också beställa hem ett kontantkort från t.ex. 3 eller Comviq för o se om du har dålig mottagning även med andra operatörer. Kostar inget o beställa ett kontantkort från 3 https://www.tre.se/privat/handla/bredband/3bredband-kontant/s...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig