UPS "snäll avstängning"

Permalänk

UPS "snäll avstängning"

God fortsättning mina vänner!

Under julen så lyckades jag få tag i en UPS som jag länge letat efter, blev en APC Smart-UPS 1500VA SMT1500RMI2U.
Det jag nu skulle vilja göra är att när denna får låg batterinivå vid ett ström avbrott så skall mina servrar göra en "graceful shutdown"

Hur gör ni med era UPSer?

  • Mitt cluster består av 3 proxmox hostar med 2st R710 och en R210II.

  • UPSen har inget nätverkskort

Jag har tittat på både apcupsd och NUT

Kör ni någon av dessa? I Vm eller i varje host?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

APCUPSD är den som följer med burken, eller hur? Jag körde en hall på det viset och hade shutdown-script på burkarna från den maskinen som hade tjänsten installerad, gick på seriekabel. Trigger på strömavbrott och på när det började vara dålig kräm, samt till larmburken så man fick SMS etc. Jag hade delat upp maskinerna i olika nivåer, där ett par kritiska maskiner fick gå så länge det gick och dom andra tog jag ner på direkten (vilket innebar några minuter).

Jag tyckte det fungerade bra, okomplicerat och lättskött (givetvis lite meckigt att testa på 50 maskiner eller vad det nu var, men det gjorde jag inte så många gånger direkt )

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Köp nätverkskortet på ebay för någon hundralapp?

Permalänk
Skrivet av Gurk:

APCUPSD är den som följer med burken, eller hur? Jag körde en hall på det viset och hade shutdown-script på burkarna från den maskinen som hade tjänsten installerad, gick på seriekabel. Trigger på strömavbrott och på när det började vara dålig kräm, samt till larmburken så man fick SMS etc. Jag hade delat upp maskinerna i olika nivåer, där ett par kritiska maskiner fick gå så länge det gick och dom andra tog jag ner på direkten (vilket innebar några minuter).

Jag tyckte det fungerade bra, okomplicerat och lättskött (givetvis lite meckigt att testa på 50 maskiner eller vad det nu var, men det gjorde jag inte så många gånger direkt )

Låter som en intressant lösning. Har du något exempel eller någonstans man kan läsa på hur detta kan utföras?
Använde du något av ovanstående program?

Skrivet av Spiffman:

Köp nätverkskortet på ebay för någon hundralapp?

Vart hittar du detta? De jag hittar kostar lika mycket jag gav för upsen

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Låter som en intressant lösning. Har du något exempel eller någonstans man kan läsa på hur detta kan utföras?
Använde du något av ovanstående program?

Fick kolla lite, medföljande mjukvara heter PowerChute, det var den jag körde med.
I övrigt är det rakt ur manualen. Det var bara att bocka i eventtrigger och peka på ett script.

Eller menar du ett exempel på shutdown kommando?
shutdown -f -s -m \\192.168.1.123 - exempelvis.

Som jag minns det hade jag alla i en hög och pipa ut till en loggfil. (Märk, detta är några år sedan... men jag höll på som tusan med detta och minns just tänket kring prioritet tydligt, jag hade nämligen som mål att klara olika scenarier där exempelvis router, switch, mangagement, nödbelysning och kaffebryggaren (viktigast av allt) skulle åka ner sist).

//edit http://www.apc.com/salestools/PMAR-9E5LVY/PMAR-9E5LVY_R4_EN.p...
s.31 exempelvis

//edit2 - jag läste din fråga från början lite nogrannare. Enligt mitt tips har man alltså en dedikerad burk som pratar med ups:en och som triggar på regelverket du ställer upp. Eller, man kanske kan köra med medföljande jättekrångliga ups-tjänsten som finns i alla operativ, finns nog även på windows home edition liksom (det jobbar ihop med laptopbatterier typ), men nä.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Fick kolla lite, medföljande mjukvara heter PowerChute, det var den jag körde med.
I övrigt är det rakt ur manualen. Det var bara att bocka i eventtrigger och peka på ett script.

Eller menar du ett exempel på shutdown kommando?
shutdown -f -s -m \\192.168.1.123 - exempelvis.

Som jag minns det hade jag alla i en hög och pipa ut till en loggfil. (Märk, detta är några år sedan... men jag höll på som tusan med detta och minns just tänket kring prioritet tydligt, jag hade nämligen som mål att klara olika scenarier där exempelvis router, switch, mangagement, nödbelysning och kaffebryggaren (viktigast av allt) skulle åka ner sist).

//edit http://www.apc.com/salestools/PMAR-9E5LVY/PMAR-9E5LVY_R4_EN.p...
s.31 exempelvis

Då hänger jag med. Tyvärr kan jag inte använda mig av powerchute då det endast går att köra på windows och då jag precis har gått ifrån det så har jag ingen lust att gå tillbaka.

jag är lite inne på att köra apcupsd med ett script i liknelse med:
"plink.exe -ssh -l root -pw welc0me 192.168.1.200 /sbin/poweroff"

Hoppas att det finns någon här som har gjort detta

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Då hänger jag med. Tyvärr kan jag inte använda mig av powerchute då det endast går att köra på windows och då jag precis har gått ifrån det så har jag ingen lust att gå tillbaka.

jag är lite inne på att köra apcupsd med ett script i liknelse med:
"plink.exe -ssh -l root -pw welc0me 192.168.1.200 /sbin/poweroff"

Hoppas att det finns någon här som har gjort detta

Jag fattar det som att det finns till "allt" utom Mac?
https://www.apc.com/us/en/tools/download/software_comp.cfm?sw...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Jag fattar det som att det finns till "allt" utom Mac?
https://www.apc.com/us/en/tools/download/software_comp.cfm?sw...

Ja där ser man, var säker på att det inte fanns till linux. Vet du om det är licens som gäller eller var det grattis för upp till 5 enheter?

edit: Ser ut som om jag behöver ett nätverkskort till ups om detta skall fungera.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Vart hittar du detta? De jag hittar kostar lika mycket jag gav för upsen

Borde den inte ta denna tex?
https://www.ebay.com/itm/AP9617-network-management-smartslot-...

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Joulester:

God fortsättning mina vänner!

Under julen så lyckades jag få tag i en UPS som jag länge letat efter, blev en APC Smart-UPS 1500VA SMT1500RMI2U.
Det jag nu skulle vilja göra är att när denna får låg batterinivå vid ett ström avbrott så skall mina servrar göra en "graceful shutdown"

Hur gör ni med era UPSer?

  • Mitt cluster består av 3 proxmox hostar med 2st R710 och en R210II.

  • UPSen har inget nätverkskort

Jag har tittat på både apcupsd och NUT

Kör ni någon av dessa? I Vm eller i varje host?

De hostarna du kör, är de linux baserade? Inte hört talas om promox innan. Vilket linux är de baserat på?
Vi kör själv apcupsd på hostar vi brukar sätta upp ute hos kunder. Vi kör med Citrix XenServer som är baserat på CentOS (Tror jag)

Ligger redan programvaran på servern eller måste du installera apcupsd?

Brukar själv följa denna guiden när jag ska göra det för våra hostar
https://pantsmanuk.org/2015/04/apcupsd-running-on-citrix-xens...

Dock är det ju för XenServer, men beroende på vilket det är baserat på så kanske det går att följande ändå?
Kan ju dock vara så att du får köra med paket som är för dina hostar och inte dem med som står i guiden ovan.

När paketet sedan är installerade så behöver man göra lite inställningar i apcupsd.conf under /etc/apcupds

Eftersom du inte har nätverk i UPSen så får du nog köra med USB kabel. Sådan man brukar ha till skrivarna, USB A - USB B tror ja den heter.

Det du borde ändra i filen under /etc/apcupds/apcupsd.conf är dessa rader (så de står så här)
UPSCABLE usb

UPSTYPE usb
DEVICE

Sedan ändar du dessa värden för att ställa in hur snabbt den stänger ner allt
# If during a power failure, the remaining battery percentage
# (as reported by the UPS) is below or equal to BATTERYLEVEL,
# apcupsd will initiate a system shutdown.
BATTERYLEVEL 25

# If during a power failure, the remaining runtime in minutes
# (as calculated internally by the UPS) is below or equal to MINUTES,
# apcupsd, will initiate a system shutdown.
MINUTES 10

I detta fallet så stängs de ner när batterinivån är på 25% eller när det är 10 min kvar.
Då börjar den stänga ner alla VM, tror den kör alla samtidigt. Sedan när allt är nedstängt så kör den hostarna.

Detta brukar jag köra på den som är poolmaster. Vet inte om dina sitter i en pool eller inte? För brukar bara köra installationen från den. Så den drar ner VM och hostar sedan. Är dina hostar fristående från varandra, alltså att du inte kan flytta VM mellan dem eller ser dem i samma pool så kanske du behöver köra programvaran på respektive.
Men då behöver du nog fixa ett nätverkskort till den istället.

Permalänk

tyvärr en för gammal verision

Skrivet av Geckod:

De hostarna du kör, är de linux baserade? Inte hört talas om promox innan. Vilket linux är de baserat på?
Vi kör själv apcupsd på hostar vi brukar sätta upp ute hos kunder. Vi kör med Citrix XenServer som är baserat på CentOS (Tror jag)

Ligger redan programvaran på servern eller måste du installera apcupsd?

Brukar själv följa denna guiden när jag ska göra det för våra hostar
https://pantsmanuk.org/2015/04/apcupsd-running-on-citrix-xens...

Dock är det ju för XenServer, men beroende på vilket det är baserat på så kanske det går att följande ändå?
Kan ju dock vara så att du får köra med paket som är för dina hostar och inte dem med som står i guiden ovan.

När paketet sedan är installerade så behöver man göra lite inställningar i apcupsd.conf under /etc/apcupds

Eftersom du inte har nätverk i UPSen så får du nog köra med USB kabel. Sådan man brukar ha till skrivarna, USB A - USB B tror ja den heter.

Det du borde ändra i filen under /etc/apcupds/apcupsd.conf är dessa rader (så de står så här)
UPSCABLE usb

UPSTYPE usb
DEVICE

Sedan ändar du dessa värden för att ställa in hur snabbt den stänger ner allt
# If during a power failure, the remaining battery percentage
# (as reported by the UPS) is below or equal to BATTERYLEVEL,
# apcupsd will initiate a system shutdown.
BATTERYLEVEL 25

# If during a power failure, the remaining runtime in minutes
# (as calculated internally by the UPS) is below or equal to MINUTES,
# apcupsd, will initiate a system shutdown.
MINUTES 10

I detta fallet så stängs de ner när batterinivån är på 25% eller när det är 10 min kvar.
Då börjar den stänga ner alla VM, tror den kör alla samtidigt. Sedan när allt är nedstängt så kör den hostarna.

Detta brukar jag köra på den som är poolmaster. Vet inte om dina sitter i en pool eller inte? För brukar bara köra installationen från den. Så den drar ner VM och hostar sedan. Är dina hostar fristående från varandra, alltså att du inte kan flytta VM mellan dem eller ser dem i samma pool så kanske du behöver köra programvaran på respektive.
Men då behöver du nog fixa ett nätverkskort till den istället.

Skulle nog kunna säga att proxmox är ganska stort. Om pool och cluster är samma sak så ligger mina servrar i det.

Har fått igång apcupsd i en vm nu med usb kabel. Frågan är hur jag ska göra för att stänga ner alla servrar sen?

funderar på att köra ett script som stänger ner via ssh, något i stil med.

#!/bin/sh
export HOME=/home/matt
plink -ssh -2 -pw password root@xxx.xxx.xxx.xxx "/sbin/shutdown.sh && /sbin/poweroff"
exit 99

Någon annan som har något förslag?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

Gör som Spiffman säger och köp ett nätverkskort och sen finns denna mjukvaran från leverantören
http://www.apc.com/us/en/tools/download/software_comp.cfm?sw_...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte något nätverkskort om du inte tvunget vill. Du kan köra en server som pratar med UPS:en över USB och skickar kommandon till de övriga att stänga ner när det börjar bli lågt batteri.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Du behöver inte något nätverkskort om du inte tvunget vill. Du kan köra en server som pratar med UPS:en över USB och skickar kommandon till de övriga att stänga ner när det börjar bli lågt batteri.

Var precis det jag gjorde. löste detta enligt en guide jag hitta. Nu ska det bara testas

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W