AMD "Pinnacle Ridge" Ryzen lanseras i mars 2018

Permalänk
Melding Plague

AMD "Pinnacle Ridge" Ryzen lanseras i mars 2018

Enligt nya uppgifter sker lanseringen av AMD "Pinnacle Ridge" Ryzen i mars 2018. Detta går även i linje med tidigare rapporter, som talat för en lansering under årets första kvartal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Mmm, en Ryzen i 5GHZ kommer nog spöa allt Intel har att erbjuda.

Lugn Intel fanbois, jag bara drömmer.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Hoppas på 4.5GHz som hård gräns istället för ca 4.

Skulle vara guld.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenKenny:

Hoppas på 4.5GHz som hård gräns istället för ca 4.

Skulle vara guld.

Den hårda gränsen ligger vid 4.1-4.2 ghz ish.

4.5ghz är nog att vänta nu får vi hoppas på.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Låter lovande! Trivs riktigt bra med min lätt klockade 1700 och en uppdaterad version med högre klockfrekvenser skulle nog bli bra. Hoppas på mer, bättre, moderkort som är i andra formfaktorer än ATX. Trivs rätt bra med mitt mATX-moderkort men inte i den nivå jag normalt kostar på. Men det är mer modertillverkarnas fel.

Blev mycket testande av plattformen under julledigheten och har konstaterat att det nog är det bästa system jag haft hitills. Går att lasta på den mycket utan problem med systemresurser.

Nästa dator lär bli AMD eller ARM-baserad även den. En sexkärnig AMD-laptop hade jag inte tackat nej till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett år efter lansering av Ryzen, inte illa! Ska bli spännande att se hur dessa presterar (prestandasiffror från engineering samples som ligger ute nu/snart kanske?)

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Min 1700 har hängt med bra och tjänat mig väl under året, men det är klart att jag kommer uppgradera, och då givetvis behålla mitt nuvarande moderkort.

Något jag hoppas på är slipad IMC så att den klarar högre minneshastigheter utan strul.

Det känns verkligen härligt att kunna behålla moderkortet men uppgradera processorn. Så har jag alltid gjort. Alla mina moderkort har fått husera minst 2 st processorer innan det vart dags för ett byte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Låter lovande! Trivs riktigt bra med min lätt klockade 1700 och en uppdaterad version med högre klockfrekvenser skulle nog bli bra. Hoppas på mer, bättre, moderkort som är i andra formfaktorer än ATX. Trivs rätt bra med mitt mATX-moderkort men inte i den nivå jag normalt kostar på. Men det är mer modertillverkarnas fel.

Blev mycket testande av plattformen under julledigheten och har konstaterat att det nog är det bästa system jag haft hitills. Går att lasta på den mycket utan problem med systemresurser.

Nästa dator lär bli AMD eller ARM-baserad även den. En sexkärnig AMD-laptop hade jag inte tackat nej till.

Skickades från m.sweclockers.com

https://new.webhallen.com/se/product/271768-Asus-GL702ZC-GC10...

Sugen ? för det är jag själv

Om det blir en CPU i Refreshen med lika bra Prestanda per krona som R7 1700 så kanske jag uppgraderar, men jag vet inte riktigt vad jag skall med en snabbare CPU till just nu då jag inte behöver pusha mer än 144hz i 1080p.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd

Ska nog ställa in siktet på en sån och skulle jag våga gissa så kanske man kan få ur dom 10% mer prestand än dagens Ryzen som även dom presterar bra och oavsett hur dom rullar så är jag less på Intel så nästa rigg blir amd

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det där var ju inte illa alls! En snabb huvudräkning på liknande komponenter er:

RX 580 - 3000 kr
R5 1600 - 2000 kr
2x16GB DDR4 - 2000 kr
1TB HDD - 500 kr
256 GB M.2 SSD - 1000 kr
Windows 10 - 1000 kr
_____________________
Summa: 9500 kr

Utöver det har man ju även ett moderkort, en 1080p AHVA skärm, tangentbord och allt är nedkrympt i små dimensioner. Bra pris på laptopen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Ska nog ställa in siktet på en sån och skulle jag våga gissa så kanske man kan få ur dom 10% mer prestand än dagens Ryzen som även dom presterar bra och oavsett hur dom rullar så är jag less på Intel så nästa rigg blir amd

Folk tänker kanske inte så mycket på det men 4.1X1.1 blir 4.51Ghz! Så även med "ödmjuka" 10% ökning så kan vi alltså vänta oss 4.5Ghz. Mums!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Släpps den så pass tidigt så känns det ju som att dom har rätt bra självförtroende iaf, räknar kallt med att man minst kan klämma ur 4,5 ghz lätt.

Permalänk
Inaktiv

Lite stabilare, marginellt högre klockfrekvens och ipc, säkerligen någon flaskhals borttagen.
Bättre ECC stöd vore önskvärt, frågan är om AMD har cash att validera konsumentcpuer?

Så jag tror en bra processor, men det blir Amd uttalande av typen Have your Pinnacle Ridge, throw you old Rizen away, its a pice a shit : (Datorutvecklingen från filmen Onion bates 4000)

Utan om man redan har en Ryzen så är det ej så stor ide att uppgradera såvida man inte går från budget till topp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

https://new.webhallen.com/se/product/271768-Asus-GL702ZC-GC10...

Sugen ? för det är jag själv

Om det blir en CPU i Refreshen med lika bra Prestanda per krona som R7 1700 så kanske jag uppgraderar, men jag vet inte riktigt vad jag skall med en snabbare CPU till just nu då jag inte behöver pusha mer än 144hz i 1080p.

Typ detta jag vill se fast en 6-8 kärnig mobil processor. Riktig desktop replacement.
Jag hade en studiedator med en desktop Pentium 4 Prescott-CPU på 3,2GHz eller något sådant för 13 år sedan. Nu var denna CPU brytalt usel och speciellt inklämd i en 15" laptop. Inget jag vill ha igen.

Men den där datorn är helt klart på rätt väg ändå. Tittat igenom notebookchecks test i december och såg överlag lovande ut men med en del förbättringsmöjligheter.

Problemet med Raven Ridge för mig är att den max har 4 kärnor. Lovande plattform annars dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja... de kan väl inte bli sämre iaf, och de har en bra grund som nu pollerats. Förhoppningsvis så har design ändringar gjort att man optimerat bort den hårda gränsen lite och kan nå friskare frekvenser. Inte för att 4.0 är "dåligt", men som topp frekvens behövs lite till för att locka.

Ev IPC ändringar kan också gynna en hel del så kombinerar man detta med högre frekvens är nog 10% ökning definitivt nåbart, men man vill väl inte hypa och tro på mer innan man vet. Hellre positiv överraskning än en besvikelse för man förväntade sig mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Lite stabilare, marginellt högre klockfrekvens och ipc, säkerligen någon flaskhals borttagen.
Bättre ECC stöd vore önskvärt, frågan är om AMD har cash att validera konsumentcpuer?

Så jag tror en bra processor, men det blir Amd uttalande av typen Have your Pinnacle Ridge, throw you old Rizen away, its a pice a shit : (Datorutvecklingen från filmen Onion bates 4000)

Utan om man redan har en Ryzen så är det ej så stor ide att uppgradera såvida man inte går från budget till topp.

Tvivlar på högre IPC då det bara är en refresh och krympning vi pratar om. Knappast några större ingrepp på själva arkitekturen i sig.

Permalänk
Avstängd

Även med 1700
https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/17tumochsto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tvivlar på högre IPC då det bara är en refresh och krympning vi pratar om. Knappast några större ingrepp på själva arkitekturen i sig.

De har faktiskt lovat mindre optimeringar. Inte för jag tror det kommer vara större % skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Tvivlar på högre IPC då det bara är en refresh och krympning vi pratar om. Knappast några större ingrepp på själva arkitekturen i sig.

Nu skrev jag marginellt och där jag tänker är lite finjusteringar här och där, vilket i.o.f.s skulle kunna bli sämre IPC, då det bättre hanterar olika scenarier och problem som kan uppstå.

Nå den som förväntar sig mycket av något blir nog besviken, det mesta ändringar är nog sånt som vi användare ej märker av. Men som helhet så lär det bli ett givit nyköp jämnt emot de gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tvivlar på högre IPC då det bara är en refresh och krympning vi pratar om. Knappast några större ingrepp på själva arkitekturen i sig.

Säg inte det. Titta på hur det var med Bulldozer > Piledriver. Samma arkitektur i grunden, till och med samma nanometerteknik, men ändå mellan 10-15% beroende på tillämpning, vid samma klockfrekvens.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att tro på +10% i prestanda då är det i en dröm värd. Intel brukar höja ca 5%. Sedan att den nya kan bli bättre att OC det är en annan sak.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: Det är väl kanske lite optimistiskt att tro på 10% men och andra sidan är det en helt ny arkitektur så det finns nog mycket man kan optimera för att klämma till ett par procent.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Att tro på +10% i prestanda då är det i en dröm värd. Intel brukar höja ca 5%. Sedan att den nya kan bli bättre att OC det är en annan sak.

Mm... Det är bara det att Intel haft sin Core-akitektur länge länge nu. Zen är ju i version 1.0, så det är klart att man kommer kunna se mer dramatiska förbättringar. Tittar man på hur det såg ut i "Core's" barndom så var det också fina ökningar i början.

Så att jämföra Zen nu med Core nu är en mycket skev jämförelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så snart?

Här går det undan!

Dags att börja spara till en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Så snart?

Här går det undan!

Dags att börja spara till en uppgradering.

Ganska snabbt efter lanseringen av ryzen gick AMD ut med att zen 2 skulle lanseras tidigt i år, så det är inte så förvånande. Jag tolkade detta redan då som att AMD ville få folk att tro på den nya sockeln efter kritik att ryzen inte nådde högre än 3.9-4.0 Ghz. Alltså att folk trots allt skulle köpa ryzen för att det senare skulle finnas en uppgradringsväg. Det här är enligt mig ingen positiv nyhet. Alltså, givet är ju att sen 2 behöver klocka högre efter misslyckandet med ryzen. Men enbart högre klockfrekvenser räcker inte. AMD behöver få ordning på sin IPC per kärna vilket alltså inte kommer hända med kommande processorer. Alltså, en frekvensökning räcker inte att rå på intel gällande spelprestanda och det är främst här AMD behöver förbättra sig. Menmen... Ryzen är good enough för många mediaskapare, men själv föredrar jag spelprestanda främst.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@sesese: Det är väl kanske lite optimistiskt att tro på 10% men och andra sidan är det en helt ny arkitektur så det finns nog mycket man kan optimera för att klämma till ett par procent.

Skrivet av Ozzed:

Mm... Det är bara det att Intel haft sin Core-akitektur länge länge nu. Zen är ju i version 1.0, så det är klart att man kommer kunna se mer dramatiska förbättringar. Tittar man på hur det såg ut i "Core's" barndom så var det också fina ökningar i början.

Så att jämföra Zen nu med Core nu är en mycket skev jämförelse.

Men ska man nu släppa en "NY" CPU varje år som intel gör då är det svårt att höja med mer än 5%. så 4,2GHz sedan kan det nya turboläget ge någon extra procent i prestanda Det vi får hoppas är att man däremot kan nå betydligt bättre resultat med OC

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ganska snabbt efter lanseringen av ryzen gick AMD ut med att zen 2 skulle lanseras tidigt i år, så det är inte så förvånande.

Pinnacle Ridge är väl Zen+ ?
Kommer troligtvis döpas Ryzen 2xxx. Men att riktiga Zen 2 kommer senare. Kommer troligtvis bli Ryzen 3xxx istället.

Frågan är om det blir några IPC förbättringar med pinnacle ridge?
Borde klara att antingen ha lägre strömförbrukning vid samma klockfrekvens eller högre klockfrekvens vid samma förbrukning.
Troligtvis högre max frekvenser också om man inte bryr sig om strömförbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det här är enligt mig ingen positiv nyhet. Alltså, givet är ju att sen 2 behöver klocka högre efter misslyckandet med ryzen.

Har fredagsölen slunkit ner en dag för tidigt?

Vad snackar du om? Ryzen har ju varit en mycket lyckad lansering.

Permalänk
Medlem

En fundering nu när det kommer nya styrkretsar.

För lite mer än ett år sen så hade SweClockers denna nyhet
Ethernet-standarden utvecklas till 5 Gbps

Med två nya Ethernet standarder, en på 2.5GBit och en på 5Gbit.
När börjar det komma moderkort som har stöd för dessa standarder?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ganska snabbt efter lanseringen av ryzen gick AMD ut med att zen 2 skulle lanseras tidigt i år, så det är inte så förvånande. Jag tolkade detta redan då som att AMD ville få folk att tro på den nya sockeln efter kritik att ryzen inte nådde högre än 3.9-4.0 Ghz. Alltså att folk trots allt skulle köpa ryzen för att det senare skulle finnas en uppgradringsväg. Det här är enligt mig ingen positiv nyhet. Alltså, givet är ju att sen 2 behöver klocka högre efter misslyckandet med ryzen. Men enbart högre klockfrekvenser räcker inte. AMD behöver få ordning på sin IPC per kärna vilket alltså inte kommer hända med kommande processorer. Alltså, en frekvensökning räcker inte att rå på intel gällande spelprestanda och det är främst här AMD behöver förbättra sig. Menmen... Ryzen är good enough för många mediaskapare, men själv föredrar jag spelprestanda främst.

I ren IPC är ju AMD bara runt 6% efter, och ser man på Bulldozer->Piledriver gick IPCn upp hela 15%! Så tror nog Ryzen 12 nm blir runt 96-98% av IPCn som Intel har!

Att spendera runt 50% mer för 10-15% mer är inte good enough, bättre priser kan ni Intel!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...