Grafikkortspriserna väntas stiga under 2018

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortspriserna väntas stiga under 2018

På grund av dålig tillgång på minnen och kretsar samt hög efterfrågan väntas priserna på grafikkort stiga under 2018, med en höjning på upp till 200 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Luktar kartellbildning på långa vägar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Allt verkar ju stiga tack vare minnespriserna. Dags att slå ner hårt på denna uppenbarliga kartellbildningen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

SSD och ram blir bara dyrare, cperna blir slöare ty buggarna. Mobiltelefonerna blir dyrare med
privatkopieringsersättning, kemikalieskatt kom i somras o.s.v.

Jag tror utvecklingen vänder sig och man får varje år man väntar nu kommer få sämre elektronik för samma pengar. Att var och en av sakerna har stigit i pris är ej så farligt, men allt går ju uppåt.

Permalänk
Medlem

Mycket spekulationer när vi inte har en aning om hur volta för konsumenter kommer prestera. GTX 1070-prestanda till priset av GTX 1060 med "GTX 1160", ja då är en prisökning med 200:- en droppe i havet när det i dagsläget går att få tag på GTX 1060 6GB för 2500:- Men som sagt, utan konkurrens från AMD finns ju risken att vi istället får se ett GTX 1160 som har exakt samma prestanda som GTX 1060 men med strömförbrukning som ett GTX 1050 ti. Oavsett finns det väl inga nya spel som lockar tillräckligt för att lägga massa pengar på ett nytt grafikkort. Inget spel har lyckats komma i närheten av Quake 3 i "funfactor" och det kom för 17 år sen? GTA V var rätt kul, men det kräver inget monster till grafikkort direkt.

Ett spel som jag missade när jag var 14 eftersom min dator inte pallade spelet då var första starcraft. Började spela det nyligen, och det är skitkul. Dags att sluta vara så grafitkåt och försöka ha kul istället kanske? I alla fall i väntan på bättre tider?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Whata time to be alive boys

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Bara att ta med sig som argument till löneförhandlingen. Arbetsgivaren måste förstå allvaret här.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv

Hur ska ett litet spel kunna påverka den globala grafikkortsförsäljningen? I så fall måste PUBG spelarna vara personer som normalt aldrig spelar PC-spel.

Nej det låter som ett svepskäl. Grafikkort har historiskt sett nästan alltid fallit i pris i stadig takt. Första undantaget som jag minns är GTX 970 som faktiskt ökade i (svenskt)pris från lanseringen. Men det berodde såvitt jag vet på dollarpriset.

Permalänk
Medlem

This is the world we live in.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

pubg flyter bra på mitt 780 (är flaskat av cpun ändå), har en känsla av att jag kommer slita ut det innan det blir värt att uppgradera...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Nu lär vi ju aldrig få reda på det men det vore extremt intressant att veta hur prisbilden hade sett ut för oss som faktiskt spelar med grafikkorten om folk inte köpte dem för att bryta monero och andra kryptovalutor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

pubg flyter bra på mitt 780 (är flaskat av cpun ändå), har en känsla av att jag kommer slita ut det innan det blir värt att uppgradera...

Med datorn i signatur, får jag fråga vad du då definerar "flyter på bra" som?

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

This is the world we live in.

Hello World!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

pubg flyter bra på mitt 780 (är flaskat av cpun ändå), har en känsla av att jag kommer slita ut det innan det blir värt att uppgradera...

Med tanke på att kineserna uppgraderar från low end kort till 1050 eller ev den 5GB 1060 med gimpad bandbredd som stod som notis innan så tror jag inte direkt det är syftat till dig... De mao uppgraderar till "din" nivå, mer eller mindre.

Ang artikeln så förstår jag inte hur detta kan komma som en chock... vi förbrukar mer och mer RAM, VRAM och liknande i alla former... och lik tusan har inga investeringar på nya fabriker gjorts på 2+ år... slump? Foliehatten säger nej. Det stinker kartell, och vettigt straff borde bli ett pris med tvingad sänkning, samt straffavgifter, så kan de sitta där med sin klena produktion och usla vinst.

Problemet är att trotts att det bara väntas bli värre, så är den enda som valt att investera något, är Samsung... och deras investering är primärt på NAND, och kommer inte täcka växande behovet. Så även om samtliga minnesproducerande företag valde att investera imorgon, skulle de ändå inte kunna påverka detta på iaf ca 2 år, då det är vad det tar att få igång en ny fabrik och leverantörer.

Så... vi är verkligen till råttorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Med tanke på att kineserna uppgraderar från low end kort till 1050 eller ev den 5GB 1060 med gimpad bandbredd som stod som notis innan så tror jag inte direkt det är syftat till dig... De mao uppgraderar till "din" nivå, mer eller mindre.

Ang artikeln så förstår jag inte hur detta kan komma som en chock... vi förbrukar mer och mer RAM, VRAM och liknande i alla former... och lik tusan har inga investeringar på nya fabriker gjorts på 2+ år... slump? Foliehatten säger nej. Det stinker kartell, och vettigt straff borde bli ett pris med tvingad sänkning, samt straffavgifter, så kan de sitta där med sin klena produktion och usla vinst.

Problemet är att trotts att det bara väntas bli värre, så är den enda som valt att investera något, är Samsung... och deras investering är primärt på NAND, och kommer inte täcka växande behovet. Så även om samtliga minnesproducerande företag valde att investera imorgon, skulle de ändå inte kunna påverka detta på iaf ca 2 år, då det är vad det tar att få igång en ny fabrik och leverantörer.

Så... vi är verkligen till råttorna

Indeed, blir nog ca 2 år innan priserna har kommit ner igen. Ser man på priset på 2x16 GB DDR4 så har de ju fördubblats på bara ett år:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3377689

Svider så hårt då 2018 var ju året man skulle uppgradera...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Man reagerar ju lite på det här:

"Försäljningen av grafikkort för spelande väntas dock minska, samtidigt som intäkterna tros öka tack vare de högre priserna."

Med andra ord höjer man bara priserna för man kan, som vanligt kommer vi aldrig få reda på vem som faktiskt höjer priserna.

Finns ju ingen konkurrens, de 2 AMD-kort som verkar tillverkas varje månad går ju till miners, Nvidia härjar fritt med 1-2 år gamla kort på gamermarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Indeed, blir nog ca 2 år innan priserna har kommit ner igen. Ser man på priset på 2x16 GB DDR4 så har de ju fördubblats på bara ett år:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3377689

Svider så hårt då 2018 var ju året man skulle uppgradera...

Jag gav 1200kr för dessa i början på 2017
https://new.webhallen.com/se/product/225255-Corsair-Vengeance...

Rätt stor skillnad i summa får man ju säga direkt då :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Indeed, blir nog ca 2 år innan priserna har kommit ner igen. Ser man på priset på 2x16 GB DDR4 så har de ju fördubblats på bara ett år:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3377689

Svider så hårt då 2018 var ju året man skulle uppgradera...

Håller med.
Tror jag kommer titta på att köpa RAM innan jag köper CPU, och välja dessa noga i förväg.
Sen kommer resterande maskiner få stanna som de är med typ 5775c och DDR3.

Funderar dock på att gå igenom och se om jag har DDR3 över att sälja, för även detta har gått upp i pris som tusan. Detta kan förhoppningsvis minska utgiften av 16-32GB DDR4 som behövs köpas in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Jag gav 1200kr för dessa i början på 2017
https://new.webhallen.com/se/product/225255-Corsair-Vengeance...

Rätt stor skillnad i summa får man ju säga direkt då :/

Skillnaden i priset nu och då kan ju användas för köp av ett nytt moderkort i medel/hög klassen. Inet hade visserligen dessa RAM-minnen för 1500 kr för oss SweClockers medlemmar nu under rean, men det är ju inte heller billigt sett till vad man kunde köpa dessa för för ett år sedan. Kartellbildarna bör straffas hårt!

Skrivet av Paddanx:

Håller med.
Tror jag kommer titta på att köpa RAM innan jag köper CPU, och välja dessa noga i förväg.
Sen kommer resterande maskiner få stanna som de är med typ 5775c och DDR3.

Funderar dock på att gå igenom och se om jag har DDR3 över att sälja, för även detta har gått upp i pris som tusan. Detta kan förhoppningsvis minska utgiften av 16-32GB DDR4 som behövs köpas in.

Precis, DDR3-minnen har man ju gott om hemma Hade själv gärna velat stanna kvar med min i5-5675C och i7-980X men börjar känna av att de inte klarar av att leverera den prestanda jag är ute efter. Ryzen 2/Coffee Lake hade varit en bra uppgradering (behöver många kärnor och trådar för mina applikationer), men får nog vänta i ett par månader och se hur det blir. Förhoppningsvis kommer någon ÅF med en bra rea på bl.a. DDR4 snart!

Tråkigt att man måste sälja sina DDR3 för att finansiera DDR4, men det är ett smart drag ändå med tanke på DDR3 priserna!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Bara att ta med sig som argument till löneförhandlingen. Arbetsgivaren måste förstå allvaret här.

Mja, nog kan du säkert få till 16kr extra efter skatt varje månad om du har bra argument, såvidare du inte köper ett nytt kort varje månad du får du nog gå upp på 200kr extra per månad vilket kanske inte är så orimligt det heller ?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför AMD och Nvidia inte utvecklat och sålt dedikerade kort för kryptobrytning.
Tänk; de borde kunna ta tillvara på en stor del av "misslyckade" GPUer och sälja dem till kryptobrytning. De flesta behöver inte ens ha någon grafikutgång. Genom att själva tillverka och sälja dem tar de bort onödiga mellanhänder.
En win-win för alla, GPU-tillverkare, gamers och kryptobrytare!

Permalänk
Avstängd

gav 2090kr för;
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/g...

Det var den 20 Maj.

minnena är ju dyrare än en Ryzen 1600x nu. Helt sjukt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag förstår inte varför AMD och Nvidia inte utvecklat och sålt dedikerade kort för kryptobrytning.
Tänk; de borde kunna ta tillvara på en stor del av "misslyckade" GPUer och sälja dem till kryptobrytning. De flesta behöver inte ens ha någon grafikutgång. Genom att själva tillverka och sälja dem tar de bort onödiga mellanhänder.
En win-win för alla, GPU-tillverkare, gamers och kryptobrytare!

Men om brytningen upphör så står tillverkarna kvar med massa kort som inte kan säljas till gamers på grund av att det saknas videoutgångar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Känns inte som jag kommer byta ut mitt Asus Strix OC 1070 som jag köpte på Black friday 2016 för 3500:- på länge ;O

Och minnespriserna haha.

Kolla detta: 2016-08-08 2199:- till nästan 4000:- Tur man köpte saker 2016

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att man skall avhålla sig att köpa några datorkomponenter för närvarande och om möjligt invänt besked om Intel's gigantiska fadäs, följa DRAM och SSD priser för trendbrott samt invänta ny information om kommande grafikkort under våren.

Det har aldrig varit så stormigt på marknaden överlag som det är nu så _kan_ man vänta ett litet tag så bör man nog överväga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Precis, DDR3-minnen har man ju gott om hemma Hade själv gärna velat stanna kvar med min i5-5675C och i7-980X men börjar känna av att de inte klarar av att leverera den prestanda jag är ute efter. Ryzen 2/Coffee Lake hade varit en bra uppgradering (behöver många kärnor och trådar för mina applikationer), men får nog vänta i ett par månader och se hur det blir. Förhoppningsvis kommer någon ÅF med en bra rea på bl.a. DDR4 snart!

Tråkigt att man måste sälja sina DDR3 för att finansiera DDR4, men det är ett smart drag ändå med tanke på DDR3 priserna!

Har två 5775c.. och ser att jag gjorde en skitbra investering i dem då de hänger med både Skylake och Kaby Lake väldigt bra.

Ja.. de slår inte en 6-kärnig CPU, men för spel är de en om inte den mest effektiva 4-kärniga, 8 trådiga CPUn du kan hitta. Detta speciellt om du drar upp dem från sin låga frekvens till typ 4.0Ghz, som är busenkelt, tom på enkel kylare. Min långsammaste av dem kör 4.0Ghz, 2.0GHz Cache, 2000Mhz RAM, så i perfekt sync med allt och har riktigt bra latens, så den är väldigt effektiv.

Så de får hänga kvar tills 10+ trådar börjar bli kravet för att få flyt iaf... men ja det är lite surt att behöva sälja DDR3 för att ha råd med DDR4, som trots allt inte alltid är en uppgradering. (DDR3 har ofta lägre latens om du inte tittar på dyra prestanda DDR4 moduler på typ 3200Mhz CL15 eller bättre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har två 5775c.. och ser att jag gjorde en skitbra investering i dem då de hänger med både Skylake och Kaby Lake väldigt bra.

Ja.. de slår inte en 6-kärnig CPU, men för spel är de en om inte den mest effektiva 4-kärniga, 8 trådiga CPUn du kan hitta. Detta speciellt om du drar upp dem från sin låga frekvens till typ 4.0Ghz, som är busenkelt, tom på enkel kylare. Min långsammaste av dem kör 4.0Ghz, 2.0GHz Cache, 2000Mhz RAM, så i perfekt sync med allt och har riktigt bra latens, så den är väldigt effektiv.

Så de får hänga kvar tills 10+ trådar börjar bli kravet för att få flyt iaf... men ja det är lite surt att behöva sälja DDR3 för att ha råd med DDR4, som trots allt inte alltid är en uppgradering. (DDR3 har ofta lägre latens om du inte tittar på dyra prestanda DDR4 moduler på typ 3200Mhz CL15 eller bättre)

Två stycken i två olika datorer med olika syften antar jag? Din fina synk på 4.0 GHz, 2.0 GHz och 2000 MHz är ju onekligen intressant och "satisfactory", låter ju riktigt stabilt!

Fick tag på min i5-5675C för 2200 kr under en rea och kändes väldigt prisvärd just då, men känner av avsaknaden av de extra 4 trådarna även när den är överklockad (har fått upp den till 4.2 GHz och försöker fortfarande att dra upp den till 4.3 GHz) och ångrar lite att jag inte satsade på 5775C :P. Nästa uppgradering blir nog en 6c eller 8c med HT, men känns tråkigt att behöva släppa den stora L4 cachen som annars har bidragit med så mycket gott.

Var det inte så att DDR5 är på väg också om ett år eller två?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Gammalt nördspråk (Läs: Gammalt Djungelordspråk från Fantomen)

Det kostar att ligga på top

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det är lugnt. Nu får spelutvecklare motivation att lägga ner mer tid på optimeringar snarare än att slänga på de allra senaste effekterna som de lärt sig eller hittat plugin för.

Ho, ho, ho.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har två 5775c.. och ser att jag gjorde en skitbra investering i dem då de hänger med både Skylake och Kaby Lake väldigt bra.

Ja.. de slår inte en 6-kärnig CPU, men för spel är de en om inte den mest effektiva 4-kärniga, 8 trådiga CPUn du kan hitta. Detta speciellt om du drar upp dem från sin låga frekvens till typ 4.0Ghz, som är busenkelt, tom på enkel kylare. Min långsammaste av dem kör 4.0Ghz, 2.0GHz Cache, 2000Mhz RAM, så i perfekt sync med allt och har riktigt bra latens, så den är väldigt effektiv.

Så de får hänga kvar tills 10+ trådar börjar bli kravet för att få flyt iaf... men ja det är lite surt att behöva sälja DDR3 för att ha råd med DDR4, som trots allt inte alltid är en uppgradering. (DDR3 har ofta lägre latens om du inte tittar på dyra prestanda DDR4 moduler på typ 3200Mhz CL15 eller bättre)

Ja, jag är glad att jag köpte min dator begangnad. en 4770 med gtx 980 och 16gb ram. Kan inte för min värld förstå varför man köper helt nya komponenter för att vara ärlig. Tänk vad skatt man betala för varorna och tittar man på prisskillnaden och prestantaskillnaden så var det absolut inte värt det för mitt syfte. Jag lirar spel i 1080p och gör jag något programintensivt är det att arbeta i bildbehandlingsprogram.

Känns som många spenderar alldeles för mycket pengar på datorer som de inte ens utnyttjar till fullo. Sen finns det de som behöver cutting edge, men de borde vara företagare som köper produkterna utan moms. Men som sagt, vi som sitter här är entusiaster inom teknologi och då kommer det oftast per automatik ett "ha begär" efter det allra nyaste, men då får man hosta upp också

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz