Ryzen 1600 vill inte passa i moderkortet

Permalänk
Medlem

Ryzen 1600 vill inte passa i moderkortet

Se bild. Processorn sitter något sånär men inte 100%. Helt omöjligt att få den att passa bättre. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Ingen bild.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Ingen bild.

https://ibb.co/d2M8NG

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Processorn sitter alltså lite snett

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ganska säker att du måste vrida den ett kvarts varv

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Har du satt i processorn är rätt håll?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Inga pins böjda på CPUn?

Permalänk
Medlem

Processorer sitter aldrig 100%. Du kommer alltid få räkna med att det hela följer med upp när du försöker lyfta bort kylaren osv. När du skruvar dit kylaren kan du ju trycka dit den 99% i alla fall.

Update med bilden: Dra upp spärren helt och lägg dit processorn så Triangeln i ena hörnet ligger där moderkortet visa, tryck sedan ned processorn rätt hårt samtidigt som du drar igen spärren.

Se uppenbart upp så inga pins böjs bara!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Vad har du för moderkort? Har du satt i processorn är rätt håll?

Asrock AB350 Fatal1ty Gaming K4. Processorn sitter åt helt rätt håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corn1344:

Inga pins böjda på CPUn?

Nix

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Upp med armen mer!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sevenix:

Processorer sitter aldrig 100%. Du kommer alltid få räkna med att det hela följer med upp när du försöker lyfta bort kylaren osv. När du skruvar dit kylaren kan du ju trycka dit den 99% i alla fall.

Update med bilden: Dra upp spärren helt och lägg dit processorn så Triangeln i ena hörnet ligger där moderkortet visa, tryck sedan ned processorn rätt hårt samtidigt som du drar igen spärren.

Se uppenbart upp så inga pins böjs bara!

Skickades från m.sweclockers.com

Gjort och nu sitter den fint! Krävdes en liten push.

Permalänk
Medlem

@sweda: Skumt, skönt att allt fungerar som det skall. Annars hade jag nog frågat om guldpinnen sitter åt rätt håll.
Av min erfarenhet så klickar ryzen ner i hålen utan problem eller någon trånghet, därefter bara att stänga bygeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corn1344:

Inga pins böjda på CPUn?

Pinsen sitter inte på CPUn utan på moderkortet.

EDIT: Tänkte nog helt skevt så bortse från detta

Skrivet av sweda:

Gjort och nu sitter den fint! Krävdes en liten push.

Funkar den fint som i att allting fungerar, allt startar? Jag behövde inte använda något våld alls.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Pinsen sitter inte på CPUn utan på moderkortet.
Funkar den fint som i att allting fungerar, allt startar? Jag behövde inte använda något våld alls.

Jo, pinsen sitter visst på CPUn.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Pinsen sitter inte på CPUn utan på moderkortet.
Funkar den fint som i att allting fungerar, allt startar? Jag behövde inte använda något våld alls.

Pinsen sitter på cpun.

Dock tänker jag att prollen bara ska trilla i socketen om armen är i helt öppet läge. Men tydligen är det ej så på alla mobo.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Pinsen sitter på cpun.

Dock tänker jag att prollen bara ska trilla i socketen om armen är i helt öppet läge. Men tydligen är det ej så på alla mobo.

Skrivet av lowngcawt:

Jo, pinsen sitter visst på CPUn.

Jag kanske tänkte helt skevt? Redigerade min post.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

På AMD sitter de som de skall på processorn, det är vissa Intel modeller som har dendär skumma setupen med en massa pinnar på moderkortet, vad det nu skall vara bra för... min Ryzen vara bara att släppa rakt ned, jag behövde inte ens rör den när jag släppt den.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Så först går inte RAM stickorna i och nu processorn? sweda får känslan av att du kör en liten trollning här!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Pinsen sitter inte på CPUn utan på moderkortet.

EDIT: Tänkte nog helt skevt så bortse från detta

Helt ärligt behövde jag faktiskt kolla upp och se till att AMD inte hade bytt till pinsen på moderkortet på Ryzen, tänkte nog på threadripper.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Corn1344:

Helt ärligt behövde jag faktiskt kolla upp och se till att AMD inte hade bytt till pinsen på moderkortet på Ryzen, tänkte nog på threadripper.

Ja, Threadripper har en helskum konstruktion med en massa plattor under...
Man skruvar fast den vid installationen, den är helt annorlunda.
Klart en av de mer obskyra socklar jag sett på vanliga konsument datorer.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number