AMD "Pinnacle Ridge" Ryzen lanseras i mars 2018

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Att tro på +10% i prestanda då är det i en dröm värd. Intel brukar höja ca 5%. Sedan att den nya kan bli bättre att OC det är en annan sak.

Ehm nya Arkitekturer brukar ändra mycket i revision 2!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är sedan tidigare känt att de nya processorerna blir kompatibla med nuvarande AM4-moderkort, där allt som krävs är en BIOS-uppdatering från tillverkare.

Good guy AMD.

Så fort Intel ploppar ur sig en ny processor som skiljer sig en smula från föregående version måste alla byta moderkort (som dessutom är bajsdyra).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

En fundering nu när det kommer nya styrkretsar.

För lite mer än ett år sen så hade SweClockers denna nyhet
Ethernet-standarden utvecklas till 5 Gbps

Med två nya Ethernet standarder, en på 2.5GBit och en på 5Gbit.
När börjar det komma moderkort som har stöd för dessa standarder?

Länkklick!
Aquantias 10GBASE-T-kontroller stöder även 2.5GBASE-T och 5GBASE-T. (Källa.) Och 5GBASE-T-kontrollern stöder 2.5GBASE-T. Ungefär som USB- och HDMI-standards, allt är bakåtkompatibelt.
Istället för ett moderkort med det där så kan du köpa ett nätverkskort för cirka tusenlappen. Typ detta - samma Aquantiakontroller, upp till 10Gb.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd

Då blir det en ny processor igen då

Visa signatur

MSI GTX 1080 Ti Gaming X, 32 GB DDR4 2666 mhz, Corsair RM750x 80+ Gold, Noctua D15, Be Quiet Dark Base 700, MSI X370 Gaming Titanium, 2st Samsung 850 Evo 512 GB, Ryzen 7 1700. . Acer Predator XB271HUA 2560x1440p 165 hz, G - Sync. ASUS 144 hz monitor och Sony MDR-Z7 (High End) Högtalare: XTZ Tune 4 (high end)

Phone: Samsung Galaxy Note 9, 512 GB.

Gamingstol: AKRACING ProX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ja... de kan väl inte bli sämre iaf, och de har en bra grund som nu pollerats. Förhoppningsvis så har design ändringar gjort att man optimerat bort den hårda gränsen lite och kan nå friskare frekvenser. Inte för att 4.0 är "dåligt", men som topp frekvens behövs lite till för att locka.

Ev IPC ändringar kan också gynna en hel del så kombinerar man detta med högre frekvens är nog 10% ökning definitivt nåbart, men man vill väl inte hypa och tro på mer innan man vet. Hellre positiv överraskning än en besvikelse för man förväntade sig mer

Skrivet av Esseboy:

I ren IPC är ju AMD bara runt 6% efter, och ser man på Bulldozer->Piledriver gick IPCn upp hela 15%! Så tror nog Ryzen 12 nm blir runt 96-98% av IPCn som Intel har!

Att spendera runt 50% mer för 10-15% mer är inte good enough, bättre priser kan ni Intel!

Fast detta är en ren krympning. Ingen skillnad i IPC kommer av det. Skulle eventuellt kunna ske en skenbar förbättring av att Pinnacle Ridge kanske oftare ligger i högre turbolägen eller att interna timings eller crossbar-frekvens justeras.

Skrivet av Ozzed:

Säg inte det. Titta på hur det var med Bulldozer > Piledriver. Samma arkitektur i grunden, till och med samma nanometerteknik, men ändå mellan 10-15% beroende på tillämpning, vid samma klockfrekvens.

Men det var just för att Piledriver inte bara var en cut and paste på lite bättre tillverkningsprocess. Piledriver innebar stora arkitekturförändringar. Just därför det blev stor skillnad i prestanda helt utan krympning.

Bättre IPC får vi först med Zen 2. I Mars är det på sin höjd småfixar utöver krympningen.

Permalänk
Medlem

Får vi reda på (alla) nyheterna med 400-serien på CES tro ?

Personligen hoppas jag på att det typ blir standardiserat med HDMI 2.x på många av korten. Vill gärna se HDMI 2.x på fina AM4 M-ATX och Mini ITX kort för HTPC världen med Raven Ridge desktop.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast detta är en ren krympning. Ingen skillnad i IPC kommer av det. Skulle eventuellt kunna ske en skenbar förbättring av att Pinnacle Ridge kanske oftare ligger i högre turbolägen eller att interna timings eller crossbar-frekvens justeras.

Men det var just för att Piledriver inte bara var en cut and paste på lite bättre tillverkningsprocess. Piledriver innebar stora arkitekturförändringar. Just därför det blev stor skillnad i prestanda helt utan krympning.

Bättre IPC får vi först med Zen 2. I Mars är det på sin höjd småfixar utöver krympningen.

Jämför med Sandy Bridge - Ivy Bridge. En "ren krympning" men ändå fick vi förvånansvärt mycket mer prestanda, inklusive högre IPC.

Så bara för att de främst gör en krympning behöver de ju inte hoppa över småförbättringar för det, bara att den större revisionen kommer med Zen2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Bättre IPC får vi först med Zen 2. I Mars är det på sin höjd småfixar utöver krympningen.

Åja... Nu är det inget som är bekräftat. Eller kan du länka till AMD's uttalande där de säger att "det blir bara en krympning, och det blir absolut inga förbättringar alls gällande IPC"?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Åja... Nu är det inget som är bekräftat. Eller kan du länka till AMD's uttalande där de säger att "det blir bara en krympning, och det blir absolut inga förbättringar alls gällande IPC"?

Är ju roligare om vi säger det bara blir en krympning, sen om det blir en prestanda boost på 2% eller något då är det ju bara positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Åja... Nu är det inget som är bekräftat. Eller kan du länka till AMD's uttalande där de säger att "det blir bara en krympning, och det blir absolut inga förbättringar alls gällande IPC"?

Men snälla, allt som skrivs är ju självklart spekulationer. Har du något uttalande från AMD som bekräftar den tioprocentiga ökningen som du själv hoppades på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

I ren IPC är ju AMD bara runt 6% efter, och ser man på Bulldozer->Piledriver gick IPCn upp hela 15%! Så tror nog Ryzen 12 nm blir runt 96-98% av IPCn som Intel har!

Att spendera runt 50% mer för 10-15% mer är inte good enough, bättre priser kan ni Intel!

50% mer vet jag inte om jag skulle säga. Då jag köpte nytt just efter ryzen lanseringen så snackade vi runt 200 kronors skillnad om jag ville ha liknande funktioner. Dessa 200 kronor gav mig cirka 20-30% mer prestanda i de spel jag spelar och inga problem med minneskompatibilitet.
Fortfarande grinig på intel att dom sparkade mig i pungen med 8-serien däremot men jag är nöjd med min prestanda nu. Behöver SC prestandan i csgo och pubg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Men snälla, allt som skrivs är ju självklart spekulationer. Har du något uttalande från AMD som bekräftar den tioprocentiga ökningen som du själv hoppades på?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sa ju just "inget är bekräftat". Och jag sa inte att det "säkert" blir 10%, jag sa något i stil med att det vore rimligt. Det är lite skillnad mot att säga att det "inte blir tal om" ditten och datten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Länkklick!
Aquantias 10GBASE-T-kontroller stöder även 2.5GBASE-T och 5GBASE-T. (Källa.) Och 5GBASE-T-kontrollern stöder 2.5GBASE-T. Ungefär som USB- och HDMI-standards, allt är bakåtkompatibelt.
Istället för ett moderkort med det där så kan du köpa ett nätverkskort för cirka tusenlappen. Typ detta - samma Aquantiakontroller, upp till 10Gb.

Tack för tipset.
Som jag förstod det så var det tänkt att 2.5 och 5Gbit standarderna skulle vara billigare än 10Gbit.
De Svenska priserna var ändå ca 1200-1600kr för bara nätverkskortet.
Det är liknande priser, kanske lite lägre, än vad ett hyfsat moderkort brukar kosta om man nöjer sig med 1x1Gbit NIC och mainstream socket för i5/i7 eller Ryzen.
5Gbit kort under 700kr inkl moms hade varit intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Säg inte det. Titta på hur det var med Bulldozer > Piledriver. Samma arkitektur i grunden, till och med samma nanometerteknik, men ändå mellan 10-15% beroende på tillämpning, vid samma klockfrekvens.

Hade i och sig mer att göra med att Bulldozer hade en värdelös IPC. Alltså under tom. de gamla Phenom II processorerna i många scenarion.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tack för tipset.
Som jag förstod det så var det tänkt att 2.5 och 5Gbit standarderna skulle vara billigare än 10Gbit.
De Svenska priserna var ändå ca 1200-1600kr för bara nätverkskortet.
Det är liknande priser, kanske lite lägre, än vad ett hyfsat moderkort brukar kosta om man nöjer sig med 1x1Gbit NIC och mainstream socket för i5/i7 eller Ryzen.
5Gbit kort under 700kr inkl moms hade varit intressant.

Enligt denna artikel så säljer Aquantia egendesignade kort (och inte bara kontrollern) och då är MSRP $99 för 5GBASE-T-kortet och $127 för 10GBASE-T-kortet.
ASUS-kortet med 10Gb kostar typ 1300kr i Sverige, $99 i USA. Kan ju då kanske vara 5Gb-kort på ingång för runt 900-1000kr kanske?
Konstigt att Aquantias egna kort är så mycket dyrare än ASUS.

Du tänker fel när du säger "2.5 och 5Gb-standardena" dock. Alla dessa kort stödjer 2.5, men Aquantia gör endast 5Gb-kontrollers och 10Gb-kontrollers. De har ingen kontroller som klarar max 2.5. Om någon annan gör 2.5GBASE-T-kontrollers så kanske de kan vara billigare. Min spontana gissning skulle dock vara att 2.5 kommer hoppas över.
Vi kommer ju såklart komma dit, men än så länge är allt över 1Gb ett rätt stort prispåslag. Köper man idag är man väl en early adopter.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag sa ju just "inget är bekräftat". Och jag sa inte att det "säkert" blir 10%, jag sa något i stil med att det vore rimligt. Det är lite skillnad mot att säga att det "inte blir tal om" ditten och datten.

Hur man uttrycker sig förändrar inte det faktum att det fortfarande rör sig om personliga reflektioner, förhoppningar och gissningar vilket är helt uppenbart och om man försöker att få det till något annat så anstränger man sig verkligen för att missförstå med flit.

'även med "ödmjuka" 10% ökning så kan vi alltså vänta oss 4.5Ghz. Mums!' och 'klart att man kommer kunna se mer dramatiska förbättringar' känns också som ganska konkreta uttalanden om vi nu ska gå in på semantik.

Jag tror f.ö. att Aleshis uttalande ligger betydligt närmare sanningen än dina förhoppningar men vem vet? Det får tiden utvisa och en Ryzen @ 4.5GHz hade onekligen varit trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ganska snabbt efter lanseringen av ryzen gick AMD ut med att zen 2 skulle lanseras tidigt i år, så det är inte så förvånande. Jag tolkade detta redan då som att AMD ville få folk att tro på den nya sockeln efter kritik att ryzen inte nådde högre än 3.9-4.0 Ghz. Alltså att folk trots allt skulle köpa ryzen för att det senare skulle finnas en uppgradringsväg. Det här är enligt mig ingen positiv nyhet. Alltså, givet är ju att sen 2 behöver klocka högre efter misslyckandet med ryzen. Men enbart högre klockfrekvenser räcker inte. AMD behöver få ordning på sin IPC per kärna vilket alltså inte kommer hända med kommande processorer. Alltså, en frekvensökning räcker inte att rå på intel gällande spelprestanda och det är främst här AMD behöver förbättra sig. Menmen... Ryzen är good enough för många mediaskapare, men själv föredrar jag spelprestanda främst.

Ditt argument ser alltså ut så här.. "De är inte bäst.. för jag tycker så... och därför var Ryzen ett misslyckand". Vi ska alltså ignorera att Ryzen gick från ingenting alls till att hamna nära Intel i IPC? Vi snackar alltså om att AMD kom i närheten av en extremt polerad arkitektur genom bara ett hopp.

Det som gått emot Ryzen var dess överklockningspotential. Det fanns helt knappt någon där. Det kan jämföras med första generationens i-processor från Intel som inte direkt var någon superöverklockare.

Att kalla Ryzen för ett misslyckande går inte.. oberoende vad man har för preferenser.

Skrivet av ågren:

Men snälla, allt som skrivs är ju självklart spekulationer. Har du något uttalande från AMD som bekräftar den tioprocentiga ökningen som du själv hoppades på?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det väl en skillnad på "Det kommer att vara en krympning och därför ingen högre IPC" och "Jag hoppas på 10% ökning". Det ena är ett påstående.. det andra en önskning. Den första borde det ges belägg för och det andra inte.

Skrivet av Gainsgoblin:

50% mer vet jag inte om jag skulle säga. Då jag köpte nytt just efter ryzen lanseringen så snackade vi runt 200 kronors skillnad om jag ville ha liknande funktioner. Dessa 200 kronor gav mig cirka 20-30% mer prestanda i de spel jag spelar och inga problem med minneskompatibilitet.
Fortfarande grinig på intel att dom sparkade mig i pungen med 8-serien däremot men jag är nöjd med min prestanda nu. Behöver SC prestandan i csgo och pubg

Du menar PUBG som påstår att de stödjer mer än fyra kärnor?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Men snälla, allt som skrivs är ju självklart spekulationer. Har du något uttalande från AMD som bekräftar den tioprocentiga ökningen som du själv hoppades på?

Skickades från m.sweclockers.com

AMD/GlobalFoundries säger ju detta om 12nm,

https://wccftech.com/amd-announces-2nd-gen-ryzen-vega-launchi...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Avstängd

@Gainsgoblin: Så du får en 6 kärning CPU med 12 trådar som är upplåst för 2100 kr från Intel?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Fast detta är en ren krympning. Ingen skillnad i IPC kommer av det. Skulle eventuellt kunna ske en skenbar förbättring av att Pinnacle Ridge kanske oftare ligger i högre turbolägen eller att interna timings eller crossbar-frekvens justeras.

Men det var just för att Piledriver inte bara var en cut and paste på lite bättre tillverkningsprocess. Piledriver innebar stora arkitekturförändringar. Just därför det blev stor skillnad i prestanda helt utan krympning.

Bättre IPC får vi först med Zen 2. I Mars är det på sin höjd småfixar utöver krympningen.

Var har du fått att det endast och enbart är en krympning? Klart dom implementerar allt dom lärt sig i Ryzen refresh för att se om det funkar tills dom ska få fram Ryzen 2!!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

@Blomkungen: Så du får en 6 kärning CPU med 12 trådar som är upplåst för 2100 kr från Intel?

Grattis du missade hela poängen. ***bort/mod***
Vid launch fanns bara 1700, 1700x or 1800x och jag skrev att singlecore var viktigt för mig.

§1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Hur man uttrycker sig förändrar inte det faktum att det fortfarande rör sig om personliga reflektioner, förhoppningar och gissningar vilket är helt uppenbart och om man försöker att få det till något annat så anstränger man sig verkligen för att missförstå med flit.

'även med "ödmjuka" 10% ökning så kan vi alltså vänta oss 4.5Ghz. Mums!' och 'klart att man kommer kunna se mer dramatiska förbättringar' känns också som ganska konkreta uttalanden om vi nu ska gå in på semantik.

Jag tror f.ö. att Aleshis uttalande ligger betydligt närmare sanningen än dina förhoppningar men vem vet? Det får tiden utvisa och en Ryzen @ 4.5GHz hade onekligen varit trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag får helt enkelt be om ursäkt om det är så att du uppfattade det som att jag sitter inne med någon slags fakta, så är det självklart inte. Men 4.1 X 1.1 är 4.51.. Så om det blir en 10% ökning av klockfrekvensen så når vi 4.5Ghz. Därmed inte sagt att det kommer bli så. Lika lite som det "inte blir tal om" några IPC-ökningar. Jag tycker bara att det sistnämnda lutar mer åt att om man säger så så vet man det. Man hade kunnat säga "jag tror inte det blir några ökningar av IPC" och jag hade varit helt cool med det,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Grattis du missade hela poängen.
Vid launch fanns bara 1700, 1700x or 1800x och jag skrev att singlecore var viktigt för mig.

Ok, så du kör med ett GTX 1080 Ti då i 1080p i CSGO på low?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ok, så du kör med ett GTX 1080 Ti då i 1080p i CSGO på low?

800x600 med black bars såklart!

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Typ detta jag vill se fast en 6-8 kärnig mobil processor. Riktig desktop replacement.
Skickades från m.sweclockers.com

Det är en 6 kärnig processor i datorn som du pratar om. Dessutom finns den i en 8 kärnig version som Rick69 tipsade om (https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/17tumochsto...)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izzeww:

Det är en 6 kärnig processor i datorn som du pratar om. Dessutom finns den i en 8 kärnig version som Rick69 tipsade om (https://www.netonnet.se/art/dator/barbara-datorer/17tumochsto...)

Som jag skrev så är det ingen laptop-CPU utan desktopvarianten. Problematiken nämns med samt att jag redan tittat på dessa innan. Men för rätt behov är det en riktigt intressant lösning men rekommenderar en titt på tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Enligt denna artikel så säljer Aquantia egendesignade kort (och inte bara kontrollern) och då är MSRP $99 för 5GBASE-T-kortet och $127 för 10GBASE-T-kortet.
ASUS-kortet med 10Gb kostar typ 1300kr i Sverige, $99 i USA. Kan ju då kanske vara 5Gb-kort på ingång för runt 900-1000kr kanske?
Konstigt att Aquantias egna kort är så mycket dyrare än ASUS.

Du tänker fel när du säger "2.5 och 5Gb-standardena" dock. Alla dessa kort stödjer 2.5, men Aquantia gör endast 5Gb-kontrollers och 10Gb-kontrollers. De har ingen kontroller som klarar max 2.5. Om någon annan gör 2.5GBASE-T-kontrollers så kanske de kan vara billigare. Min spontana gissning skulle dock vara att 2.5 kommer hoppas över.
Vi kommer ju såklart komma dit, men än så länge är allt över 1Gb ett rätt stort prispåslag. Köper man idag är man väl en early adopter.

Jag menade om det fanns något kort som stöder snabbare än 1Gb men inte upp till 10Gb och är billigare än 10Gb.
Som i artikeln du nu länkade fanns AQN-108, som enl artikeln stöder 100Mb, 1Gb, 2.5Gb och 5Gb. Men inte 10Gb.
Går vi på blackfriday priset och säger att $59 i USA skulle motsvara 600kr exkl moms i Sverige så det blir 750kr inkl moms skulle det vara ganska bra. Men skiljer det bara 100-150kr upp till AQN-107 kortet som även klarar 10Gb så kanske det känns mer framtidssäkert per krona (konstig enhet ).

Kanske får hålla koll på de tills nästa Black Friday då.
Om man tänker på det och det inte är för mycket/dyra andra saker att jaga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Folk tänker kanske inte så mycket på det men 4.1X1.1 blir 4.51Ghz! Så även med "ödmjuka" 10% ökning så kan vi alltså vänta oss 4.5Ghz. Mums!

Skulle tro 4500mhz är möjligt när det är första stora optimeringen av ryzen och med oc kan det bli rätt bra lyft men tror dom slår 8400an singeltrådat utan oc men rår nog inte på K modellerna över 1 kärna men spöar nog likvärdiga intel ganska rejält över alla kärnor och ligger priset som idag ungefär så kommer dom nog bli riktigt populära

Som exempel så 1300x v2.0 skulle kunna ha samma singeltråds prestanda som 8400an och 1500x skulle vara ganska likvärdig då har man ändå oc potential på amd medans 1600x v2 skulle singeltrådat vara en 8400a med 45% mer prestanda över alla kärnor för samma pengar och man kan överklocka den om teorin på 10% stämmer

Ska bli roligt att se riktiga test men min gissning är att det landar i den regionen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Skulle tro 4500mhz är möjligt när det är första stora optimeringen av ryzen och med oc kan det bli rätt bra lyft men tror dom slår 8400an singeltrådat utan oc men rår nog inte på K modellerna över 1 kärna men spöar nog likvärdiga intel ganska rejält över alla kärnor och ligger priset som idag ungefär så kommer dom nog bli riktigt populära

Som exempel så 1300x v2.0 skulle kunna ha samma singeltråds prestanda som 8400an och 1500x skulle vara ganska likvärdig då har man ändå oc potential på amd medans 1600x v2 skulle singeltrådat vara en 8400a med 45% mer prestanda över alla kärnor för samma pengar och man kan överklocka den om teorin på 10% stämmer

Ska bli roligt att se riktiga test men min gissning är att det landar i den regionen

Eftersom fokus verkar ligga på ökad klockfrekvens än IPC så kommer nog Ryzen inte klå Coffe-L däremot kommer man närmare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@sesese: helt med på vad du säger. Min poäng var bara eftersom att det är i begynnelsen så kan man bli överraskad positivt Men som sagt allt är ju bara spekulationer just nu.

Den som lever får se!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.