Inget internet: Ubuntu 16.04.3 LTS.

Permalänk
Medlem

Inget internet: Ubuntu 16.04.3 LTS.

Hej jag ville prova Ubuntu, så jag ladda ner den senaste från deras hemsida, men efter installationen så finns det inget internet, har provat att resettat router, starta om datorn, av och på internet uppe i menyn, finns ingen info om internt där uppe heller den är grå och går inte att trycka på, funkar fint som smör när jag kör win 10. installerat på olika diskar..
Går man in på internet så kan man bara göra VPN anslutning.

Permalänk
Medlem

För mig var Ubuntu inte så lyckat heller då det inte gick att installera program förutom via terminalen.
Linux Mint fungerar perfekt dock, vilket jag kör nu.

Permalänk
Medlem

yes då blir det Mint istället. Har läst på flera ställen att de ska vara bättre..
Tackar..
// Piteraq.

Permalänk
Medlem

Funkar inte med Mint heller. Har läst flera guider hur man ska fixa men inget funkar.. Blir att fortsätta med windows går nog tillbaka till win 7.. tråkigt att de alltid ska bli så här när man testar Linux, brukar göra ett försök typ var 3 år, alltid är det något som strular med hårdvaran..

// Piteraq

Permalänk
Medlem

@Piteraq: Vad har du för hårdvara?
Kör Linux på flera burkar utan problem.
Har bara stött på bekymmer med en laptop med wifi, pluggade då in kabel och hittade en guide för att ta reda på vilket chipset den hade och sedan köra in dom drivrutinerna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

om internetuppkopplingen fungerade innan du ominstallerade datorn behöver du inte starta om routern. Det låter snarare som om du inte har ställt in inställningarna för nätverket. Eller finns det ens ett nätverkskort som dyker upp?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Funkar inte med Mint heller. Har läst flera guider hur man ska fixa men inget funkar.. Blir att fortsätta med windows går nog tillbaka till win 7.. tråkigt att de alltid ska bli så här när man testar Linux, brukar göra ett försök typ var 3 år, alltid är det något som strular med hårdvaran..

// Piteraq

Nästa gång du provar så kan du använda live-cd så behöver du inte installera om något. Ett sätt jag använder för att testa så att ljud, wifi funkar först. Om du kör via kabel så finner jag det väldigt konstigt om inte det funkar med ubuntu/mint direkt.
Om du har kvar installationen så testa i terminalen: ifconfig

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Låter som att du behöver ladda ner rätt drivare för ditt trådlösa nätverkskort. Tror jag behövt göra det alla gånger jag installerat linux, förutom på Raspberry Pi ^^

Permalänk
Medlem

Det är alltså en stationär dator utan wifi, och nej den märker inte av att man stoppar i sladden om man säger så.. Ska posta delarna när jag kommer hem igen..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det integrerat i moderkortet eller separat nätverkskort?

Permalänk
Medlem

Hej här kommer lite mera info.
Cinnamon-version 3.6.6
CPU 7700K
16Gb minne
Hårddisk. 950 Gb
gtx 980ti
Asus strix 270F

System-Product-Name ~ $ ifconfig
lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
UP LOOPBACK RUNNING MTU:65536 Metric:1
RX packets:16 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:16 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:1136 (1.1 KB) TX bytes:1136 (1.1 KB)

Körde lite flera kommandon

digdig@digdig-System-Product-Name ~ $ lspci -nnk | grep 0200 -A2
00:1f.6 Ethernet controller [0200]: Intel Corporation Ethernet Connection (2) I219-V [8086:15b8]
Subsystem: ASUSTeK Computer Inc. Ethernet Connection (2) I219-V [1043:8672]
Kernel modules: e1000e
digdig@digdig-System-Product-Name ~ $ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID: LinuxMint
Description: Linux Mint 18.3 Sylvia
Release: 18.3
Codename: sylvia
digdig@digdig-System-Product-Name ~ $ dmesg | grep e100
[ 0.860210] e1000e: Intel(R) PRO/1000 Network Driver - 3.2.6-k
[ 0.860210] e1000e: Copyright(c) 1999 - 2015 Intel Corporation.
[ 0.928413] e1000e 0000:00:1f.6: Interrupt Throttling Rate (ints/sec) set to dynamic conservative mode
[ 1.132833] e1000e 0000:00:1f.6: The NVM Checksum Is Not Valid
[ 1.251029] e1000e: probe of 0000:00:1f.6 failed with error -5

Provade att köra "chmod +x ./bootutil" "sudo ./bootutil64e -NIC 1 -defcfg" utan någon framgång..

Går att köra internet genom mobilen. men finns inget att uppdatera.

Permalänk
Medlem

Har du provat med annan nätverksport ifrån din router/switch?
Lyser det en grön/orange lampa där kablen går in i datorn?

Permalänk
Medlem

Verkar vara nvm check failen som ställer till det. Fanns en workaround I denna tråd https://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-2356217.html

Den är dock rätt gammal så kanske finns en bättre lösning om man googlar lite mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Avstängd

Testa Ubuntu 17.10

Permalänk
Medlem

Öppna terminalen och testa följande.
hostname -I , får du upp någon ip .
sudo ifconfig , vad får du upp för något,
Blir lättare att felsöka efter dessa 2 svar.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)