Grafikkortspriserna väntas stiga under 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det är lugnt. Nu får spelutvecklare motivation att lägga ner mer tid på optimeringar snarare än att slänga på de allra senaste effekterna som de lärt sig eller hittat plugin för.

Ho, ho, ho.

Skickades från m.sweclockers.com

Ha ha ha.... Ja, det ligger faktiskt lite i det du skriver!

Kanske får spelutvecklare mer tid för att koda spel riktigt ordentligt, istället för att dra hem ett massproducerat plugin.

Allting går ju hand i hand s a s spelutvecklare blir ofta slagna på fingrarna för tidigt, p g a att det kommer ny o bättre hårdvara.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av phyxii:

Ja, jag är glad att jag köpte min dator begangnad. en 4770 med gtx 980 och 16gb ram. Kan inte för min värld förstå varför man köper helt nya komponenter för att vara ärlig. Tänk vad skatt man betala för varorna och tittar man på prisskillnaden och prestantaskillnaden så var det absolut inte värt det för mitt syfte. Jag lirar spel i 1080p och gör jag något programintensivt är det att arbeta i bildbehandlingsprogram.

Jag har suttit på samma processor sen dess release. Så nej minne och CPU har man inte behövt lägga pengar på sen dess... vilket har gett desto mer utrymme för uppgraderingar av GPU och bildskärm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det är lugnt. Nu får spelutvecklare motivation att lägga ner mer tid på optimeringar snarare än att slänga på de allra senaste effekterna som de lärt sig eller hittat plugin för.

Ho, ho, ho.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför bemöda sig med optimeringar när spelen är i Early Access? Spelen blir ju aldrig klara ändå. Det är bättre att lägga resurserna på mer innehåll. Sa ingen, någonsin.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Två stycken i två olika datorer med olika syften antar jag? Din fina synk på 4.0 GHz, 2.0 GHz och 2000 MHz är ju onekligen intressant och "satisfactory", låter ju riktigt stabilt!

Den andra jobbar jag på att få till 4.4, med samma cache och RAM hastighet, men har inte haft tid/ork. Den gör 4.3 utan problem dock... är fint chip. Den tom bootar i 4,5 men inte stabilt än iaf. Nöjer mig med 4.4 dock om den är stabil. Och nej.. de är mer... kopia på varandra. Reserv så jag kan pilla med ena, medan andra fungerar 100%.

Annars ja... rent latens och multipel effektivt så är den nivå verkligen bra. 100Mhz hit eller dit gör faktiskt inte så mycket vs att CPUn slipper vänta på data från RAM, vilket är varför dessa ens är precis bakom Kaby lake i spel, trots 1Ghz lägre frekvens i stock.

Skrivet av Icte:

Fick tag på min i5-5675C för 2200 kr under en rea och kändes väldigt prisvärd just då, men känner av avsaknaden av de extra 4 trådarna även när den är överklockad (har fått upp den till 4.2 GHz och försöker fortfarande att dra upp den till 4.3 GHz) och ångrar lite att jag inte satsade på 5775C :P. Nästa uppgradering blir nog en 6c eller 8c med HT, men känns tråkigt att behöva släppa den stora L4 cachen som annars har bidragit med så mycket gott.

Jo jag var på väg att ta 5675c istället till ena, men är glad att jag inte gjorde det. Dessa CPUer har bra andra hand värde för de som vet vad de är värda. Men precis som du säger kan inte l4 cachen ersätta 4 trådar... 1-2 kanske, men inte 4.

Skrivet av Icte:

Var det inte så att DDR5 är på väg också om ett år eller två?

Tror du tänker på GDDR6 till grafikkort. DDR4 har knappt ens mognat än, så ser ingen poäng att börja om med nya instabilitetsproblem (som Skylake och Ryzen haft gott om).

Tittar man på prestandan för spel så är låg latens viktigare än ren bandbredd... detta är varför dessa 5x75c CPUer får så bra prestanda. Och problemet är att DDR4 i lägre frekvens (2666 och lägre) har riktigt usel latens så tex 2133 DDR3 vinner varje dag, vilket bara gör det värre.

För vanliga applikationer är det en annan sak dock, men just DX11 spel, gynnas av låg lantens.

Skrivet av phyxii:

Ja, jag är glad att jag köpte min dator begangnad. en 4770 med gtx 980 och 16gb ram. Kan inte för min värld förstå varför man köper helt nya komponenter för att vara ärlig. Tänk vad skatt man betala för varorna och tittar man på prisskillnaden och prestantaskillnaden så var det absolut inte värt det för mitt syfte. Jag lirar spel i 1080p och gör jag något programintensivt är det att arbeta i bildbehandlingsprogram.

Känns som många spenderar alldeles för mycket pengar på datorer som de inte ens utnyttjar till fullo. Sen finns det de som behöver cutting edge, men de borde vara företagare som köper produkterna utan moms. Men som sagt, vi som sitter här är entusiaster inom teknologi och då kommer det oftast per automatik ett "ha begär" efter det allra nyaste, men då får man hosta upp också

Jag brukar köpa nytt till mig själv, men jag väntar till rätt prisnivå, och då köper bara det som behövs. Tex köpte jag båda dessa 5775c vid olika tidpunkter och båda helt nya från butik, men på rea båda gångerna. 4790k för 2500kr helt ny tex.

Dock köper jag sällan det nyaste, då det kan ha både buggar, problem och som du säger, icke vettigt pris. Sen har jag min svaghet jag med... där jag köper SSDer som om de vore godis. Så helt "frisk" från "ha begäret" är jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Ja, jag är glad att jag köpte min dator begangnad. en 4770 med gtx 980 och 16gb ram. Kan inte för min värld förstå varför man köper helt nya komponenter för att vara ärlig. Tänk vad skatt man betala för varorna och tittar man på prisskillnaden och prestantaskillnaden så var det absolut inte värt det för mitt syfte. Jag lirar spel i 1080p och gör jag något programintensivt är det att arbeta i bildbehandlingsprogram.

Känns som många spenderar alldeles för mycket pengar på datorer som de inte ens utnyttjar till fullo. Sen finns det de som behöver cutting edge, men de borde vara företagare som köper produkterna utan moms. Men som sagt, vi som sitter här är entusiaster inom teknologi och då kommer det oftast per automatik ett "ha begär" efter det allra nyaste, men då får man hosta upp också

I feel you.

Och jag har samma tänk!

Jag har en gång i tiden "alltid velat ligga före" men den tiden är glömd.
Idag ligger jag en kanske två gen bakom det senaste, köper all min hårdvara här på Swecmarknaden (förutom hårddiskar)

En i7 sandy 2600K är nog det jag köpte nytt senast.... Och ett år senare köpte samma här till min flickvän, bra många hundralappar billigare. (japp, me very happy, har en kvinna som älskar datorer och datorspel)

Sen dess har det bara malt på....bekanta som tror sig ha köpt "en speldator" för 5 - 7000Kr på dom stora elkedjorna, och säger jag har en speldator......... tills man startar 3Dmark.... har fått en surfdator.......och blivit väldigt väldigt ledsna.
Och frågar: - var har du köpt din dator. Och jag svarar:

"Gamla" (?) saker här på marknaden som var top of the line, men enbart nån månad gammal, några ett år, köptes in

Själv har jag siktet på basic: gigahertz, antal kärnor, minne, socket, teknik och det nya gränssnittet.

Varför skall jag köpa Nvidia Titan och förhandsboka det och betala dom överskattade priser, när jag kan vänta ett år och få det för en tredjedel?

Köpte t e x för några år sen, 6970 graffe nytt för ca 3000Kr, ca 10månader senare köpte jag samma kort för 1000Kr till min flickvän.

Köpte för många många fler år sen 8800 GTX/G92 nytt, dåtidens flaggskepp. Ett år senare köpte jag samma kort långt under halva priset för att köra SLI.

Några exempel av många.

Själv prioriterar jag, och får fler saker

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har ju redan inte råd med nya datordelar längre...

Var nu över ett år sedan som PC markaden tvingade mig till att skaffa en PS4. Och har inte ångrat mig ett dugg!

Permalänk
Medlem

Mitt GTX 970 håller på bli mitt grafikkort jag behållt längst vid dethär laget (liten bit kvar till GF4 Ti 4200 dock) Med facit i hand borde man ha slagit till då billigaste GTX 1070 custom modeller lösningarna (som är ändå bättre än FE) var ungefär 389 € (~3800 SEK) som billigast för något år sen, nu börjar ju närma sig nästa generationens grafikkort och med dessa priser blir det inte speciellt attraktivt idagsläget med tanke på hur länge de funnits på marknaden redan (normalt denhär tidpunkten hade t.ex. ett GTX 1070 varit i stil med 340-350€ / 3500~3600kr om samma mönster på prissättningen / marknadssituationen hade fortsatt som tidigare år.

Hade alla varit som jag och låtit plånboken tala så hade nog inte priserna varit som de är idag men tyvärr så köper ju folk oavsett vad det kostar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Mitt GTX 970 håller på bli mitt grafikkort jag behållt längst vid dethär laget (liten bit kvar till GF4 Ti 4200 dock) Med facit i hand borde man ha slagit till då billigaste GTX 1070 custom modeller lösningarna (som är ändå bättre än FE) var ungefär 389 € (~3800 SEK) som billigast för något år sen, nu börjar ju närma sig nästa generationens grafikkort och med dessa priser blir det inte speciellt attraktivt idagsläget med tanke på hur länge de funnits på marknaden redan (normalt denhär tidpunkten hade t.ex. ett GTX 1070 varit i stil med 340-350€ / 3500~3600kr om samma mönster på prissättningen hade fortsatt som tidigare år.

Hade alla varit som jag och låtit plånboken tala så hade nog inte priserna varit som de är idag men tyvärr så köper ju folk oavsett vad det kostar.

man kan ju inte sitta och vänta på priser om man vill ha bra prestanda, så långt är inte livet.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

man kan ju inte sitta och vänta på priser om man vill ha bra prestanda, så långt är inte livet.

Skulle alla göra det skulle du inte behöva vänta men men...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Skulle alla göra det skulle du inte behöva vänta men men...

Skön tanke, med den filosofin har du svaret på många samhällsproblem också

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem

För 10 - 15 år sedan: "Bäst jag väntar lite tills priset gått ner innan jag köper den där komponenten"
Idag: "Nu måste jag skynda mig och köpa den där komponenten innan priserna går upp ännu mer"

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Det stör mig att Miners har totalt förstört 2:a handsmarknaden för highend kort.
samt att de pressar alla priser uppåt.

för vad egentligen? generera leksakspengar för rent krasst kommer BC etc. förr eller senare att krascha hårt.

Jag sitter med ett R9 285 kort i min sons dator och vill egentligen boosta den men då pratar vi höga priser och det är knappt värt på en äldre dator (I5 760).

Jag skulle önska att Mining alg. var gjorda så att det inte påverkade spelmarknaden som det gör idag.

Permalänk
Skrivet av cg_thi:

Det stör mig att Miners har totalt förstört 2:a handsmarknaden för highend kort.
samt att de pressar alla priser uppåt.

för vad egentligen? generera leksakspengar för rent krasst kommer BC etc. förr eller senare att krascha hårt.

Jag sitter med ett R9 285 kort i min sons dator och vill egentligen boosta den men då pratar vi höga priser och det är knappt värt på en äldre dator (I5 760).

Jag skulle önska att Mining alg. var gjorda så att det inte påverkade spelmarknaden som det gör idag.

Spelmarknaden påverkas nog positivt eftersom företagen får sälja grafikkort till högre priser.
Leksakspengar... Du vet ju inte särskilt mycket om kryptovalutor.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

man kan ju inte sitta och vänta på priser om man vill ha bra prestanda, så långt är inte livet.

Så... vinner du om du har tittat på flest FPS när du dör? Eller dör du lyckligare av att ha spelat allt på ultra innan du blev påkörd för du tittade i din nya 10kkrs mobil?

Denna "besatthet" av att man måste ha bästa och nyaste är en sjukdom. En sjukdom som bara blir värre och du kommer aldrig kunna njuta av det du har.

Tanken att man kan offra lite tid, för att få lite bättre pris/prestanda är sunt tänk faktiskt. Ett 970/290 räcker än idag enormt långt, tro mig. De åldras inte så dåligt som många tror. Enda man får göra är att ta ner från ultra till kanske high settings i 1920x1080, med lite tweak och du har 60+ utan problem.

Mina 290X är på väg att fylla 4 år gamla nu om 1 månad. Fyra år har de gett mig spelglädje, bra grafik och underhållning. Och jag kan sälja dem för 1500+ idag utan problem, vilket bara det är skrämmande i sig. Är utan tvekan bäst investerade pengarna jag någonsin gjort på datorkomponenter i mitt liv.

Idag funderar jag på att byta dem, men jag tänker vänta tills jag hittar rätt ersättare. För idag är det mycket annorlunda än det var för 10 år sedan. Förr bytte du inte efter 1-2 år, kunde du knappt spela nya spel öht. Idag kan du spela nyaste spelen utan problem med dessa 4 år gamla kort, men kanske inte på högsta inställningen bara.

Så ska man uppgradera nu så ska det vara till en nivå man vet kan göra samma sak, men kanske med 2560x1440 istället.

Men att köpa nytt varje år... aldrig mer. Inte med dagens priser på delarna. De måste hålla, de måste vara väl valda och begagnat har idag blivit mycket mer användbart än förr, där jag sett både 1155 och 1150 moderkort sälja mer som begagnade än som nya. DDR3 kan du sälja med vinst från när du köpte dem. Och rätt vald processor (i mitt fall 5775c) kan hänga med många generationer till.

Därför är det också viktigt att inte bara köpa billigaste märket (oftast ASUS) utan köpa något som har bra kylning och man har bra garanti som kan hålla, och inte pressa det för hårt. Annars sitter du där och måste köpa nytt när din befintliga sak brann upp.

Så lugna ner ditt prestanda beroende och njut av vad du har istället. Gör det så mycket mer värt att välja rätt del och rätt uppgradering sen.

Permalänk
Avstängd

Mer skatt,mer avgift,högre priser på allt.
Sämre sjukvård,sämre skolor mer reklam.

Om 5 år kommer 13 000kr för en iphone kännas som värsta fyndet när basmodellen kommer ligga på 25 000kr+.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Så... vinner du om du har tittat på flest FPS när du dör? Eller dör du lyckligare av att ha spelat allt på ultra innan du blev påkörd för du tittade i din nya 10kkrs mobil?

Denna "besatthet" av att man måste ha bästa och nyaste är en sjukdom. En sjukdom som bara blir värre och du kommer aldrig kunna njuta av det du har.

Tanken att man kan offra lite tid, för att få lite bättre pris/prestanda är sunt tänk faktiskt. Ett 970/290 räcker än idag enormt långt, tro mig. De åldras inte så dåligt som många tror. Enda man får göra är att ta ner från ultra till kanske high settings i 1920x1080, med lite tweak och du har 60+ utan problem.

Mina 290X är på väg att fylla 4 år gamla nu om 1 månad. Fyra år har de gett mig spelglädje, bra grafik och underhållning. Och jag kan sälja dem för 1500+ idag utan problem, vilket bara det är skrämmande i sig. Är utan tvekan bäst investerade pengarna jag någonsin gjort på datorkomponenter i mitt liv.

Idag funderar jag på att byta dem, men jag tänker vänta tills jag hittar rätt ersättare. För idag är det mycket annorlunda än det var för 10 år sedan. Förr bytte du inte efter 1-2 år, kunde du knappt spela nya spel öht. Idag kan du spela nyaste spelen utan problem med dessa 4 år gamla kort, men kanske inte på högsta inställningen bara.

Så ska man uppgradera nu så ska det vara till en nivå man vet kan göra samma sak, men kanske med 2560x1440 istället.

Men att köpa nytt varje år... aldrig mer. Inte med dagens priser på delarna. De måste hålla, de måste vara väl valda och begagnat har idag blivit mycket mer användbart än förr, där jag sett både 1155 och 1150 moderkort sälja mer som begagnade än som nya. DDR3 kan du sälja med vinst från när du köpte dem. Och rätt vald processor (i mitt fall 5775c) kan hänga med många generationer till.

Så lugna ner ditt prestanda beroende och njut av vad du har istället. Gör det så mycket mer värt att välja rätt del och rätt uppgradering sen.

Jag har inte sagt nåt om att byta varje år, men att inte byta när grejerna är dåliga för att nya grejer kostar 2000:- mer än förra gången förstår jag inte. Sen fattar jag inte heller hur man kan vara nöjd med 60 fps, 100fps har varit min lägsta nivå sedan CS 1,6

Varför värdesätter man inte sin tid? 10h per vecka hamnar nog många gamers på i speltid, slå ut det på en spelrigg för 25 000:-
Svårt att slå valuta för pengarna, speciellt när man "Behöver" byta grejer var 3-4 år.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Jag har inte sagt nåt om att byta varje år, men att inte byta när grejerna är dåliga för att nya grejer kostar 2000:- mer än förra gången förstår jag inte. Sen fattar jag inte heller hur man kan vara nöjd med 60 fps, 100fps har varit min lägsta nivå sedan CS 1,6

För jag spelar inte spel som är så FPS beroende.

Min tanke är att gå till 144Hz med då med sync funktion till nästa uppgradering. Tekniskt sett kan jag köpa en skärm och aktivera det direkt på mina 290X om jag vill, men jag anser det bättre att planera sitt köp, än att köpa sig en nöd-plan. Tyvärr så tvingas man låsa sig till en tillverkare när man kör sync, vilket jag inte är villig att göra än.

AMD har problem med Vega kortens prestanda och NVidia har problem med multiskärmstöd, speciellt med sync. Så ingen kan lösa mina behov idag, därför väntar jag lite till.

Skrivet av rockstone:

Varför värdesätter man inte sin tid? 10h per vecka hamnar nog många gamers på i speltid, slå ut det på en spelrigg för 25 000:-
Svårt att slå valuta för pengarna, speciellt när man "Behöver" byta grejer var 3-4 år.

För du tror att jag inte kan spela. Har du köpt en bra säng kan man då fråga? Du spenderar 6-8 timmar om dagen i den, har du köpt en 20kkr+ säng? Troligen inte. För den "ser du ingen nytta med", då du kan sova på billigare.

Precis så säger jag om datorn. Jag kan spela. Jag kan utmärkt njuta av de spel jag vill ha och spela... varför ska jag investera i något som ger mig så lite extra glädje? Hade jag saknat dator, så hade jag förstått det. Eller om jag inte kunnat spela det jag vill hade jag också kunnat förstå det.

Det sagt så spenderar jag pengar på saker jag anser värt det. Jag har SSD för den prestandan och att slippa HDD (har snart bytt ut alla iaf). Flera datorer och skärma för den prestandan i multi-tasking. Jag har gott om RAM för den prestandan och jag har skön AC vid datorn, för min prestanda. Detta är vad som prioriteras för mig.

Men om jag får 60 eller 100 FPS... skiter jag blankt i, om 60 räcker. Och förstå mig rätt... visst är där skillnad i rätt spel, men inte i RTS spel, Minecraft/Space Engineers/Creativerse eller tex FO4 (som är HW cappat till 60 i motorn), twitch/youtube som kör 60FPS. Så ska jag verkligen lägga 25kkr på att få Windows muspekare att bli snabbare? Var i tusan tjänar jag på det? Jag spelar inte CS. Jag spelar inte BF1. Jag vill koppla av när jag kommer hem, inte stressa upp mig.

Som sagt, jag ska ta det steget också, men jag vill hellre göra det planerat och med rätt investering. För köpte du 980Ti... sen 1080Ti, snart nästa kort osv... så har du lagt bra mycket mer än jag, men för mitt behov hade jag tjänat nästan ingenting på det och bara dumpat pengar i något jag inte haft nytta av.

Istället valde jag att köpa 3 st 290X när de kom. Minade lite medan det gick, så de är typ betalda redan. Samt i runda slängar 10TB SSD (totalt över flera maskiner), så jag inte behöver köpa några nya diskar, på mindre evighet, och har prestanda när jag jobbar med saker. Mao vi har olika prioriteringar, och några FPS extra, är inte det för mig.

PS. Ja.. jag har en riktigt skön, sällbar säng för ca 20kkr som jag sover riktigt gott i. Då jag ansåg det värt det.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Paddanx och @Rockstone
Inser ni inte att ni helt enkelt sitter och argumenterar om en smaksak? Vissa köper nya topp grafikkort varje år, andra lägger 30k på en säng. Ytterligare andra samlar på miniatyrtåg eller köper skor för tusentals kronor paret.

Alla har vi olika "onödiga" saker vi lägger pengar på. Tur är väl det, vad tråkigt livet varit om man inte unnade sig något. Eller för den delen om alla tyckte om exakt samma hobbys.

Slappna av och lägg pengar på det ni tycker är kul

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Paddanx och @Rockstone
Inser ni inte att ni helt enkelt sitter och argumenterar om en smaksak? Vissa köper nya topp grafikkort varje år, andra lägger 30k på en säng. Ytterligare andra samlar på miniatyrtåg eller köper skor för tusentals kronor paret.

Alla har vi olika "onödiga" saker vi lägger pengar på. Tur är väl det, vad tråkigt livet varit om man inte unnade sig något. Eller för den delen om alla tyckte om exakt samma hobbys.

Slappna av och lägg pengar på det ni tycker är kul

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag inser det. Och självklart får alla göra som de vill.

Min poäng var mer att @RPGWiZaRD sätt att tänka, inte är fel. Det är hans smaksak att det är värt att ha tålamod och inte vara girig för något som för iaf honom inte spelar någon roll. Detta dock kritiserades som att det var världens undergång att vänta till döden, vilket jag tyckte var helt fel och ville visa detta.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Luktar kartellbildning på långa vägar.

Hur menar du nu? Kartell mellan Nvidia och Geforce?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av anon159643:

SSD och ram blir bara dyrare, cperna blir slöare ty buggarna. Mobiltelefonerna blir dyrare med
privatkopieringsersättning, kemikalieskatt kom i somras o.s.v.

Jag tror utvecklingen vänder sig och man får varje år man väntar nu kommer få sämre elektronik för samma pengar. Att var och en av sakerna har stigit i pris är ej så farligt, men allt går ju uppåt.

Kemikalieskatten slår mobiler ganska lätt, mycket värre för TV- och konsoler

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Mycket spekulationer när vi inte har en aning om hur volta för konsumenter kommer prestera. GTX 1070-prestanda till priset av GTX 1060 med "GTX 1160", ja då är en prisökning med 200:- en droppe i havet när det i dagsläget går att få tag på GTX 1060 6GB för 2500:- Men som sagt, utan konkurrens från AMD finns ju risken att vi istället får se ett GTX 1160 som har exakt samma prestanda som GTX 1060 men med strömförbrukning som ett GTX 1050 ti. Oavsett finns det väl inga nya spel som lockar tillräckligt för att lägga massa pengar på ett nytt grafikkort. Inget spel har lyckats komma i närheten av Quake 3 i "funfactor" och det kom för 17 år sen? GTA V var rätt kul, men det kräver inget monster till grafikkort direkt.

Ett spel som jag missade när jag var 14 eftersom min dator inte pallade spelet då var första starcraft. Började spela det nyligen, och det är skitkul. Dags att sluta vara så grafitkåt och försöka ha kul istället kanske? I alla fall i väntan på bättre tider?

Håller med, det här är en konkurrens fråga. Folk gnäller på Nvidia samtidigt som de betalar 2500-12000kr för deras grafikkort och tycker att det är dåligt att AMD inte konkurrerar. Vart var supporten för RX 480 och 470 när de låg under 2400kr samt under 2000kr styck? Folk valde 1060 3gb över RX 480 4gb korten... Var ju folk som talade för ett GTX 980 för 3500kr nytt var mer värt än RX 480 för mycket mindre.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jo jag inser det. Och självklart får alla göra som de vill.

Min poäng var mer att @RPGWiZaRD sätt att tänka, inte är fel. Det är hans smaksak att det är värt att ha tålamod och inte vara girig för något som för iaf honom inte spelar någon roll. Detta dock kritiserades som att det var världens undergång att vänta till döden, vilket jag tyckte var helt fel och ville visa detta.

Fast han pratar ju om att vänta på priserna fast att han vill ha bättre prestanda. Inte alls som du skriver "något som för iaf honom inte spelar någon roll".

Det är rätt roligt att du tror att man automatiskt sover bättre för att man har en dyr säng
Jag sover alldeles perfekt i min säng från IKEA som jag fick hjälp att välja i butiken, sätter pengar på att du sover sämre för att du bara köpt en som var dyr (och inte anpassad till din vikt tex).

Däremot så klarade inte min dator från 2011 att tillfredsställa mitt spelande i BF1/Starwars/PUBG så då köpte jag en ny eftersom jag prioriterar att få en bra upplevelse när jag väl sitter och har min fria tid, att istället fortsätta spela med skit prestanda för att jag kan "spara" fysiska pengar på det är stendumt. Varför förstår inte folk att deras TID är pengar.

Jag prioriterar inte att tjäna pengar varje gång jag ska göra något nöjesrelaterat, tror man tappar en hel del av njutningen om man hela tiden ska kunna spara/tjäna.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

@Paddanx och @Rockstone
Inser ni inte att ni helt enkelt sitter och argumenterar om en smaksak? Vissa köper nya topp grafikkort varje år, andra lägger 30k på en säng. Ytterligare andra samlar på miniatyrtåg eller köper skor för tusentals kronor paret.

Alla har vi olika "onödiga" saker vi lägger pengar på. Tur är väl det, vad tråkigt livet varit om man inte unnade sig något. Eller för den delen om alla tyckte om exakt samma hobbys.

Slappna av och lägg pengar på det ni tycker är kul

Skickades från m.sweclockers.com

vi argumenterar om grafikkortspriser handla/vänta. Det är väl det tråden handlar om?
Att Paddanx drar upp sin säng är bara lustigt, han ville väl berätta att den var dyr.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk

Fattar inte riktigt varför du blandar in din egna situation, du har ju uppenbarligen inget behov av att ens uppgradera din dator oavsett vad grejerna kostar?
Du argumenterar mot det jag skrev till någon som VILL uppdatera med VÄNTAR för att det ska bli billigare. Du är helt ute och cyklar, Suveränt för dig att du klarar dig med din rigg och uppnår det du vill! Bra jobbat, men du kan inte argumenta mot det jag skrev och sedan använda din situation.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem

@Rockstone Tycker diskussionen håller på spåra ur så skulle inte vilja göra detta ämne så utdraget men det handlar ju inte endast hur mycket man värdesätter sin tid utan ifall fler och fler tänker som du "livet är för kort" ta mina stålar oberoende av dess kostnad gör det ju att grafikkortstillverkarna bara försöker höja prisen ytterligare. GTX 1080 Ti är ju ett resultat av detta, ett segment som har vuxit fram på senare år för att personer som du är beredd att betala för det då tidigare GTX 1080 hade varit det "högsta" segmentet med undantag för vissa limited edition som typ Titan kort. Inget stoppar ju Nvidia att sakta men säkert bara höja på grafikkortspriserna och ta fram ännu "högre" segment så länge folk betalar. Inte så trevligt om vi om 5 år har "normala" kort i 13000 kr klassen och 20000 är det nya "limited edition" segmentet. Det är trots allt väldigt liten del som köper just 5000kr+ klassens kort. Har du t.ex. nångång tänkt hur bisarrt priset på ett grafikkort står sig mot t.ex. en konsoll + lite spel, hur mycket man får för priset av ett GTX 1080 Ti? Visserligen är PC gaming en niche marknad som alltid kommer vara dyrast och jag själv föredrar mus+kb samt alla inställningsmöjligheterna och modningsmöjligheterna alla dar i veckan men det ska va rason med allt, GPU priserna i jämförelse med konsollerna har ju vuxit ganska rätt så kraftigt i jämförelse. Själv har jag satt en gräns för mig själv, 3500, allra max 4000 kr, mer än så betalar jag inte för ett grafikkort, oberoende hur mycket pengar det finns på mitt bankkonto (vinner jag på lotto kan jag överväga)

Det att miners köper upp massa grafikkort hjälper ju inte nödvändigtvis spelmarknaden, tvärtom så köper ju miners sällan nya spel för att de införskaffat nya kort vilket bara leder till att priserna öker då efterfrågan ökar vilket i sin tur gör att "gamers" som är den stora majoriteten av grafikkortsanvändare lider som påföljd.

Nytt tänk som t.ex. PUBG och framväxten av digitala spelförsäljningsportaler som Steam osv. har ju lett till en temporär ökning i spelmarknaden men kommer det inte nya innovationer med jämna mellanrum som gagnar spelmarknaden så kommer antalet aktiva PC spelare sakta men säkert minska pga. den stigande hårdvaru kostnaden.

Det i sin tur i det långa loppet leder till att det blir färre spelutvecklare som satsar på PC, sämre kvalitétskontroll osv. Det är därför som PC grafikkortsmarknaden hade gjort gott med lite kordinerad mass-boycott då och då för att visa tillverkarna att det går inte att pröjsa hur mycket som helst.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av phyxii:

Ja, jag är glad att jag köpte min dator begangnad. en 4770 med gtx 980 och 16gb ram. Kan inte för min värld förstå varför man köper helt nya komponenter för att vara ärlig. Tänk vad skatt man betala för varorna och tittar man på prisskillnaden och prestantaskillnaden så var det absolut inte värt det för mitt syfte. Jag lirar spel i 1080p och gör jag något programintensivt är det att arbeta i bildbehandlingsprogram.

Känns som många spenderar alldeles för mycket pengar på datorer som de inte ens utnyttjar till fullo. Sen finns det de som behöver cutting edge, men de borde vara företagare som köper produkterna utan moms. Men som sagt, vi som sitter här är entusiaster inom teknologi och då kommer det oftast per automatik ett "ha begär" efter det allra nyaste, men då får man hosta upp också

Fattar inte charmen med att köpa det dyraste och senaste.

För mig är det mer prestige att köpa det som passar ens behov och i andra hand det som är mest prisvärt.

Dock anser jag som vanligt att folk får göra som de vill.

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

@Rockstone Tycker diskussionen håller på spåra ur så skulle inte vilja göra detta ämne så utdraget men det handlar ju inte endast hur mycket man värdesätter sin tid utan ifall fler och fler tänker som du "livet är för kort" ta mina stålar oberoende av dess kostnad gör det ju att grafikkortstillverkarna bara försöker höja prisen ytterligare. GTX 1080 Ti är ju ett resultat av detta, ett segment som har vuxit fram på senare år för att personer som du är beredd att betala för det då tidigare GTX 1080 hade varit det "högsta" segmentet med undantag för vissa limited edition som typ Titan kort. Inget stoppar ju Nvidia att sakta men säkert bara höja på grafikkortspriserna och ta fram ännu "högre" segment så länge folk betalar. Inte så trevligt om vi om 5 år har "normala" kort i 13000 kr klassen och 20000 är det nya "limited edition" segmentet. Det är trots allt väldigt liten del som köper just 5000kr+ klassens kort. Har du t.ex. nångång tänkt hur bisarrt priset på ett grafikkort står sig mot t.ex. en konsoll + lite spel, hur mycket man får för priset av ett GTX 1080 Ti? Visserligen är PC gaming en niche marknad som alltid kommer vara dyrast och jag själv föredrar mus+kb samt alla inställningsmöjligheterna och modningsmöjligheterna alla dar i veckan men det ska va rason med allt, GPU priserna i jämförelse med konsollerna har ju vuxit ganska rätt så kraftigt i jämförelse. Själv har jag satt en gräns för mig själv, 3500, allra max 4000 kr, mer än så betalar jag inte för ett grafikkort, oberoende hur mycket pengar det finns på mitt bankkonto (vinner jag på lotto kan jag överväga)

Det att miners köper upp massa grafikkort hjälper ju inte nödvändigtvis spelmarknaden, tvärtom så köper ju miners sällan nya spel för att de införskaffat nya kort vilket bara leder till att priserna öker då efterfrågan ökar vilket i sin tur gör att "gamers" som är den stora majoriteten av grafikkortsanvändare lider som påföljd.

Nytt tänk som t.ex. PUBG och framväxten av digitala spelförsäljningsportaler som Steam osv. har ju lett till en temporär ökning i spelmarknaden men kommer det inte nya innovationer med jämna mellanrum som gagnar spelmarknaden så kommer antalet aktiva PC spelare sakta men säkert minska pga. den stigande hårdvaru kostnaden.

Det i sin tur i det långa loppet leder till att det blir färre spelutvecklare som satsar på PC, sämre kvalitétskontroll osv. Det är därför som PC grafikkortsmarknaden hade gjort gott med lite kordinerad mass-boycott då och då för att visa tillverkarna att det går inte att pröjsa hur mycket som helst.

Vad kostar en dator som har samma prestanda som en PS4 vore en rimligare jämförelse än att ta ett high-end GPU som inte på något vis anses som ett normal/standard kort.

Men jag kastar in handduken, finns inget att diskutera längre om detta.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

Fast han pratar ju om att vänta på priserna fast att han vill ha bättre prestanda. Inte alls som du skriver "något som för iaf honom inte spelar någon roll".

Hade priserna varit vettiga hade jag också bytt upp mig. Men det är inte värt priset. Så jag tror vi båda har samma åsikt där.

Skrivet av rockstone:

Däremot så klarade inte min dator från 2011 att tillfredsställa mitt spelande i BF1/Starwars/PUBG så då köpte jag en ny eftersom jag prioriterar att få en bra upplevelse när jag väl sitter och har min fria tid, att istället fortsätta spela med skit prestanda för att jag kan "spara" fysiska pengar på det är stendumt. Varför förstår inte folk att deras TID är pengar.

Och i det fallet hade jag också uppgraderat, om jag har råd (vilket också inte alla har, men många tror). Att lägga 5000kr+ på en dator kan vara mycket pengar... typ halva årets sparade pengar, för vissa.

Skrivet av rockstone:

Jag prioriterar inte att tjäna pengar varje gång jag ska göra något nöjesrelaterat, tror man tappar en hel del av njutningen om man hela tiden ska kunna spara/tjäna.

Mjo, delvis kan jag hålla med där. Men samtidigt så kan jag genom att göra dessa välja bättre delar när jag gör det. Om jag kan spara 100kr är det lite skit samma, men om jag ska handla 10st a 100kr, så börjar det plötsligt bli viktigt att titta lite extra.

Skrivet av rockstone:

Det är rätt roligt att du tror att man automatiskt sover bättre för att man har en dyr säng
Jag sover alldeles perfekt i min säng från IKEA som jag fick hjälp att välja i butiken, sätter pengar på att du sover sämre för att du bara köpt en som var dyr (och inte anpassad till din vikt tex).

Skrivet av rockstone:

Att Paddanx drar upp sin säng är bara lustigt, han ville väl berätta att den var dyr.

Jag tog upp den för det är ett väldigt liknande exempel på när man ser båda sidor av spara/satsa och tid är pengar. Om du kan sova gott i 6 timmar, vs sova dåligt i 8 timmar har du 2 timmar du kan göra annat kul för och ändå vara minst lika utvilad.

Sen priset i sig är skit samma, precis som datordelarna! Viktiga är exakt den poäng du säger här... viktigast är att du sover perfekt, eller kan spela perfekt för dina behov. Så nu kanske du förstår båda sidorna av myntet.

Pga min rygg och mage behöver jag kunna justera sängen, och få en som klarar min vikt. Detta kostade mer.
Pga dina spel kräver mer kraft så behövde du investera i dyrare datordelar för att nå ditt behov.
Men vi har båda olika behov, eller hur?

Så det är precis lika roligt att du automatiskt tror man har mer kul i spel för man har ett dyrt grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hade priserna varit vettiga hade jag också bytt upp mig. Men det är inte värt priset. Så jag tror vi båda har samma åsikt där.

Och i det fallet hade jag också uppgraderat, om jag har råd (vilket också inte alla har, men många tror). Att lägga 5000kr+ på en dator kan vara mycket pengar... typ halva årets sparade pengar, för vissa.

Mjo, delvis kan jag hålla med där. Men samtidigt så kan jag genom att göra dessa välja bättre delar när jag gör det. Om jag kan spara 100kr är det lite skit samma, men om jag ska handla 10st a 100kr, så börjar det plötsligt bli viktigt att titta lite extra.

Jag tog upp den för det är ett väldigt liknande exempel på när man ser båda sidor av spara/satsa och tid är pengar. Om du kan sova gott i 6 timmar, vs sova dåligt i 8 timmar har du 2 timmar du kan göra annat kul för och ändå vara minst lika utvilad.

Sen priset i sig är skit samma, precis som datordelarna! Viktiga är exakt den poäng du säger här... viktigast är att du sover perfekt, eller kan spela perfekt för dina behov. Så nu kanske du förstår båda sidorna av myntet.

Pga min rygg och mage behöver jag kunna justera sängen, och få en som klarar min vikt. Detta kostade mer.
Pga dina spel kräver mer kraft så behövde du investera i dyrare datordelar för att nå ditt behov.
Men vi har båda olika behov, eller hur?

Så det är precis lika roligt att du automatiskt tror man har mer kul i spel för man har ett dyrt grafikkort.

Bra! Fast jag har inte på något sätt påstått att man har kul med dyra grafikkort.

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz