Permalänk

Svår startad dator

jag har haft det här problemet i 6 månader. problemet är att när jag startar den så startar dem om sig själv några gånger innan den går in i win 10. Jag har testat ta ur ram, testat med en sticka i, resetat bios, och jag har gjort en helt Clean installation av win 10 igår och problemet kvarstår. Jag har läst om folk som har samma problem men deras datorer startar inte alls och min startar efter några gånger. här är en video på hur den är https://youtu.be/bWACghs0oQA all hjälp uppskattas MVH Eddvin

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 NVIDIA GeForce GTX 780 Windows 10 Home 64-bit 3st hdd på 1tb 2 tb o 500gb
ssd 240gb Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3

Permalänk

@Swed Craft:

Testat med annat nätagg?

Edit: Kan också vara moderkortet som spökar.

Permalänk

Har du testat några av alla tipsen i kommentarsfältet på filmen?

- Clear CMOS
- Omapplicera kylpasta
- Ta ur minnen längre stunder
- CPU-fan kabel rätt isatt?
- Kollat alla distanser?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Har du testat några av alla tipsen i kommentarsfältet på filmen?

- Clear CMOS
- Omapplicera kylpasta
- Ta ur minnen längre stunder
- CPU-fan kabel rätt isatt?
- Kollat alla distanser?

Jag har märkt att det bara är en fläkt som inte åker direkt men fläckten funkar. Och när datorn väl startar så drar fläkten igång det är också den enda 4 pin fläkten och sen är inkopplad i sys fan 1. Btw jag har testat allt utom omapplicera kylpasta för jag har inget 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 NVIDIA GeForce GTX 780 Windows 10 Home 64-bit 3st hdd på 1tb 2 tb o 500gb
ssd 240gb Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swed Craft:

jag har haft det här problemet i 6 månader. problemet är att när jag startar den så startar dem om sig själv några gånger innan den går in i win 10. Jag har testat ta ur ram, testat med en sticka i, resetat bios, och jag har gjort en helt Clean installation av win 10 igår och problemet kvarstår. Jag har läst om folk som har samma problem men deras datorer startar inte alls och min startar efter några gånger. här är en video på hur den är https://youtu.be/bWACghs0oQA all hjälp uppskattas MVH Eddvin

- Prova köra med en minneskrets i taget, se till att minnet står klockat till 1333 MHz och inget annat (inga XMP-profiler ska naturligtvis vara aktiva eller liknande), prova respektive minneskrets på sin egen kanal så att båda testas

Varför jag tipsar om detta är att beteendet liknar väldigt mycket om Ryzen-datorers beteende när man försöker köra vissa sämre kompatibla minnen i de farter man tycker att de borde klara av...

Permalänk
Medlem

Har också en dator som gör detta. En äldre burk med en 2600K som sonen tagit över. Har testat allt och gett upp.

Dock upptäckte jag av en slump att datorn alltid startar direkt om man börjar med att datorn inte får ström (använder grenkontakt med strömbrytare). Håller jag in knappen på datorn först och sedan slår på strömmen så startar alltid datorn på första försöket. Vi har lärt oss leva med det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

@Joppis: yes jag ska testa det jag återkommer med svar om hur det gick

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 NVIDIA GeForce GTX 780 Windows 10 Home 64-bit 3st hdd på 1tb 2 tb o 500gb
ssd 240gb Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3

Permalänk

@Joppis: Tack för tipset xD

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 NVIDIA GeForce GTX 780 Windows 10 Home 64-bit 3st hdd på 1tb 2 tb o 500gb
ssd 240gb Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem. Det visade sig att switchen som sitter under power-knappen på chassit "klistrade" fast sig emellanåt och satt alltså intryckt en stund tills den släppte igen, vilket kan ge detta problemet. Kan ju vara värt att kontrollera också.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem

Låter som att nätaggregat eller moderkortet håller på att ge upp.

Uppstart för en dator är rätt komplicerad process och den genomför en hel del kontroller för att det ska fungera.

När du trycker på knappen (tekniskt sätt kortsluter två pinnar på moderkortet) så ska ett elektroniskt relä på moderkortet dra en signalkabel från nätaggregatet mot jord, varpå aggregatet startar.

Under uppstart av agget så är spänningarna instabila och inte användbara, så moderkortet väntar på en signal från nätaggregatet "PWR-OK" (typ). Detta ges när nätaggregatet anser att spänningarna nu är stabila nog att kunna fungera.

Först då startar BIOS och börjar initiera saker som CPU, RAM osv.

Om den PWR-OK signalen inte kommer på ett tag, får man en sk "konstant omstart" procedur. Där fläktar startar... och sen stänger den efter typ 2-3 sek... väntar 2-3 sek, sen igång igen och 2-3 sek senare stänger igen eller kommer igång. Detta kan hålla på väldigt länge om det inte fungerar som det ska.

I allra flesta fallen är det nätaggregatet som inte ger den PWR-OK signalen, eller inte får rätta på spänningarna öht. Kanske kondensatorerna har torkat efter alla år av drift och den är på gränsen till att ens fungera. Detta är riskabelt då den kan ge skadlig "ripple" som kan grilla datordelar som bla HDDs, moderkort och annat, även om den "verkar fungera".

I fåtal fall är det dock moderkortet som inte kan initiera BIOS (svårläst data på det tex). Detta kan också orsakas av dåligt backupbatteri (lilla 3V batteri som sitter på moderkortet) som är på gränsen och informationen blir korrupt). Finns fler exotiska orsaker, men detta är de vanligaste.

Om det är PSUn, så hjälper det med exakt det fix som @Joppis föreslår. Agget nollställs och elektroniken i den klarar då av att skicka signalen. Risken är dock att agget blir värre och värre och en dag smäller och orsakar skada/brand som följd.

Om man har tillgång till en multimeter, ta denna, och starta ett spel eller något som lastar datorn. Sen mät mellan 5V och Jord och 12V och Jord. Båda finns på en molexkontakt lätt åtkomligt. Gul tråd ska vara 12V, röd 5V, svart Jord. Mät sedan samma sak när datorn står IDLE.

ATX standarden säger +-5% tolerans. Så 4.75-5.25V och 11.40-12.60V
Är det utanför dessa är agget defekt och riskerar skada saker eller orsakar krascher och problem. Det visar inte ripple, men det ger en indikation om där är allvarligt slitage iaf, och om det är dags att byta nätaggregat.

Permalänk
Medlem

För att utveckla lite vad Asce skriver så är det enda som power-knappen gör att kortsluta de två pinnarna på moderkortet som den är kopplad till. Ett enkelt sätt att testa om det är knappen i sig som är problemet är alltså att helt enkelt koppla loss knappen och kortsluta pinnarna en kort stund med t.ex. en skruvmejsel.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Låter som att nätaggregat eller moderkortet håller på att ge upp.

Uppstart för en dator är rätt komplicerad process och den genomför en hel del kontroller för att det ska fungera.

När du trycker på knappen (tekniskt sätt kortsluter två pinnar på moderkortet) så ska ett elektroniskt relä på moderkortet dra en signalkabel från nätaggregatet mot jord, varpå aggregatet startar.

Under uppstart av agget så är spänningarna instabila och inte användbara, så moderkortet väntar på en signal från nätaggregatet "PWR-OK" (typ). Detta ges när nätaggregatet anser att spänningarna nu är stabila nog att kunna fungera.

Först då startar BIOS och börjar initiera saker som CPU, RAM osv.

Om den PWR-OK signalen inte kommer på ett tag, får man en sk "konstant omstart" procedur. Där fläktar startar... och sen stänger den efter typ 2-3 sek... väntar 2-3 sek, sen igång igen och 2-3 sek senare stänger igen eller kommer igång. Detta kan hålla på väldigt länge om det inte fungerar som det ska.

I allra flesta fallen är det nätaggregatet som inte ger den PWR-OK signalen, eller inte får rätta på spänningarna öht. Kanske kondensatorerna har torkat efter alla år av drift och den är på gränsen till att ens fungera. Detta är riskabelt då den kan ge skadlig "ripple" som kan grilla datordelar som bla HDDs, moderkort och annat, även om den "verkar fungera".

I fåtal fall är det dock moderkortet som inte kan initiera BIOS (svårläst data på det tex). Detta kan också orsakas av dåligt backupbatteri (lilla 3V batteri som sitter på moderkortet) som är på gränsen och informationen blir korrupt). Finns fler exotiska orsaker, men detta är de vanligaste.

Om det är PSUn, så hjälper det med exakt det fix som @Joppis föreslår. Agget nollställs och elektroniken i den klarar då av att skicka signalen. Risken är dock att agget blir värre och värre och en dag smäller och orsakar skada/brand som följd.

Om man har tillgång till en multimeter, ta denna, och starta ett spel eller något som lastar datorn. Sen mät mellan 5V och Jord och 12V och Jord. Båda finns på en molexkontakt lätt åtkomligt. Gul tråd ska vara 12V, röd 5V, svart Jord. Mät sedan samma sak när datorn står IDLE.

ATX standarden säger +-5% tolerans. Så 4.75-5.25V och 11.40-12.60V
Är det utanför dessa är agget defekt och riskerar skada saker eller orsakar krascher och problem. Det visar inte ripple, men det ger en indikation om där är allvarligt slitage iaf, och om det är dags att byta nätaggregat.

Tack för ditt svar jag tror du har rätt om att det är psu för den är en ganska billig psu tråkigt nog och knappen sitter inte fast

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 NVIDIA GeForce GTX 780 Windows 10 Home 64-bit 3st hdd på 1tb 2 tb o 500gb
ssd 240gb Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Låter som att nätaggregat eller moderkortet håller på att ge upp.

Uppstart för en dator är rätt komplicerad process och den genomför en hel del kontroller för att det ska fungera.

När du trycker på knappen (tekniskt sätt kortsluter två pinnar på moderkortet) så ska ett elektroniskt relä på moderkortet dra en signalkabel från nätaggregatet mot jord, varpå aggregatet startar.

Under uppstart av agget så är spänningarna instabila och inte användbara, så moderkortet väntar på en signal från nätaggregatet "PWR-OK" (typ). Detta ges när nätaggregatet anser att spänningarna nu är stabila nog att kunna fungera.

Först då startar BIOS och börjar initiera saker som CPU, RAM osv.

Om den PWR-OK signalen inte kommer på ett tag, får man en sk "konstant omstart" procedur. Där fläktar startar... och sen stänger den efter typ 2-3 sek... väntar 2-3 sek, sen igång igen och 2-3 sek senare stänger igen eller kommer igång. Detta kan hålla på väldigt länge om det inte fungerar som det ska.

I allra flesta fallen är det nätaggregatet som inte ger den PWR-OK signalen, eller inte får rätta på spänningarna öht. Kanske kondensatorerna har torkat efter alla år av drift och den är på gränsen till att ens fungera. Detta är riskabelt då den kan ge skadlig "ripple" som kan grilla datordelar som bla HDDs, moderkort och annat, även om den "verkar fungera".

I fåtal fall är det dock moderkortet som inte kan initiera BIOS (svårläst data på det tex). Detta kan också orsakas av dåligt backupbatteri (lilla 3V batteri som sitter på moderkortet) som är på gränsen och informationen blir korrupt). Finns fler exotiska orsaker, men detta är de vanligaste.

Om det är PSUn, så hjälper det med exakt det fix som @Joppis föreslår. Agget nollställs och elektroniken i den klarar då av att skicka signalen. Risken är dock att agget blir värre och värre och en dag smäller och orsakar skada/brand som följd.

Om man har tillgång till en multimeter, ta denna, och starta ett spel eller något som lastar datorn. Sen mät mellan 5V och Jord och 12V och Jord. Båda finns på en molexkontakt lätt åtkomligt. Gul tråd ska vara 12V, röd 5V, svart Jord. Mät sedan samma sak när datorn står IDLE.

ATX standarden säger +-5% tolerans. Så 4.75-5.25V och 11.40-12.60V
Är det utanför dessa är agget defekt och riskerar skada saker eller orsakar krascher och problem. Det visar inte ripple, men det ger en indikation om där är allvarligt slitage iaf, och om det är dags att byta nätaggregat.

Vet du nått sätt att testa psu ? För att se om den är defekt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 NVIDIA GeForce GTX 780 Windows 10 Home 64-bit 3st hdd på 1tb 2 tb o 500gb
ssd 240gb Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swed Craft:

Vet du nått sätt att testa psu ? För att se om den är defekt

Skickades från m.sweclockers.com

Det enda sättet är att mäta med multimeter som redan skrivits.

Tror inte att man har någon större nytta av information från exempelvis mjukvara men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem, i mitt fall så är det moderkortet som strular sig. Du kan prova att breadboarda moderkortet med endast nätaggregat och processorn. Fläktarna bör iaf slå på tills du får beep ljud från moderkortet att det saknar RAM minnen. Om den slocknar innan den hinner ge ifrån sig beep ljud så är det moderkortet. - Har själv provat att köpa en ny nätaggregat men problemet kvarstår. Har ditt moderkortet inte någon inbyggd högtalare så kanske du fick med en i lådan.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

Har exakt samma problem, i mitt fall så är det moderkortet som strular sig. Du kan prova att breadboarda moderkortet med endast nätaggregat och processorn. Fläktarna bör iaf slå på tills du får beep ljud från moderkortet att det saknar RAM minnen. Om den slocknar innan den hinner ge ifrån sig beep ljud så är det moderkortet. - Har själv provat att köpa en ny nätaggregat men problemet kvarstår. Har ditt moderkortet inte någon inbyggd högtalare så kanske du fick med en i lådan.

Nej jag fick inga högtalare med tyvärr men det är bra att du säger detta tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 NVIDIA GeForce GTX 780 Windows 10 Home 64-bit 3st hdd på 1tb 2 tb o 500gb
ssd 240gb Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3

Permalänk
Skrivet av evirob:

Det enda sättet är att mäta med multimeter som redan skrivits.

Tror inte att man har någon större nytta av information från exempelvis mjukvara men jag kan ha fel.

Aha tack för ditt svar det är bara det att inte vet vad jag ska göra nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 NVIDIA GeForce GTX 780 Windows 10 Home 64-bit 3st hdd på 1tb 2 tb o 500gb
ssd 240gb Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3

Permalänk

en sak till mitt moderkort är mycket varmare än vad den förut även om den är på idel förut va den på runt 30 grader nu är den på 40 grader https://youtu.be/XlTBuieLWCg här är min datorn

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 NVIDIA GeForce GTX 780 Windows 10 Home 64-bit 3st hdd på 1tb 2 tb o 500gb
ssd 240gb Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3

Permalänk
Hedersmedlem

Rippel från dåliga nätaggregat kan öka värmen pga all överlagrad växelspänning som skickas ut som moderkortet måste hantera. Det ska dock till riktigt dåliga agg för att det ska märkas. Troligast är att det är mer damm i kylflänsarna.

Budget vid datorköp bör alltid vara bästa nätagg först och sedan övriga delar. Allt datorn gör (och livslängd) hänger på en stabil strömförsörjning. Billiga agg brukar bara vara ok de första året/åren, sedan kommer ålderstecknen.

Edit: Datorn med mitt HX520 firar 11 år nu, aldrig krånglat och stått på 24/7 under alla år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag har en gigabyte ga z97x gaming 3 (MB) och en zelman zm700 glx (PSU) är dem komponenterna dåliga eller kända för sånt här?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 NVIDIA GeForce GTX 780 Windows 10 Home 64-bit 3st hdd på 1tb 2 tb o 500gb
ssd 240gb Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Rippel från dåliga nätaggregat kan öka värmen pga all överlagrad växelspänning som skickas ut som moderkortet måste hantera. Det ska dock till riktigt dåliga agg för att det ska märkas. Troligast är att det är mer damm i kylflänsarna.

Budget vid datorköp bör alltid vara bästa nätagg först och sedan övriga delar. Allt datorn gör (och livslängd) hänger på en stabil strömförsörjning. Billiga agg brukar bara vara ok de första året/åren, sedan kommer ålderstecknen.

Edit: Datorn med mitt HX520 firar 11 år nu, aldrig krånglat och stått på 24/7 under alla år.

Grattis på
11 års dagen 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 NVIDIA GeForce GTX 780 Windows 10 Home 64-bit 3st hdd på 1tb 2 tb o 500gb
ssd 240gb Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Swed Craft:

jag har haft det här problemet i 6 månader. problemet är att när jag startar den så startar dem om sig själv några gånger innan den går in i win 10. Jag har testat ta ur ram, testat med en sticka i, resetat bios, och jag har gjort en helt Clean installation av win 10 igår och problemet kvarstår. Jag har läst om folk som har samma problem men deras datorer startar inte alls och min startar efter några gånger. här är en video på hur den är https://youtu.be/bWACghs0oQA all hjälp uppskattas MVH Eddvin

Uppdatera BIOS till senaste.
Efter du gjort så, gå in i BIOS och ladda default.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swed Craft:

Tack för ditt svar jag tror du har rätt om att det är psu för den är en ganska billig psu tråkigt nog och knappen sitter inte fast

Skickades från m.sweclockers.com

För att dubbelkolla så inte det är power on knappen som krånglar kan du ta bort kablarna och starta datorn genom att kortsluta de två pinnarna på moderkortet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

För att dubbelkolla så inte det är power on knappen som krånglar kan du ta bort kablarna och starta datorn genom att kortsluta de två pinnarna på moderkortet.

Ja det ska jag testa tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 NVIDIA GeForce GTX 780 Windows 10 Home 64-bit 3st hdd på 1tb 2 tb o 500gb
ssd 240gb Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3

Permalänk

Hej alla jag har testat med en psu som jag gick låna av en kompis istället för att köpa en ny och det vissade sig att den va lika Dan som innan och så det betyder att min psu funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 NVIDIA GeForce GTX 780 Windows 10 Home 64-bit 3st hdd på 1tb 2 tb o 500gb
ssd 240gb Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Uppdatera BIOS till senaste.
Efter du gjort så, gå in i BIOS och ladda default.

Nej det har jag inte gjort det måste jag nog men jag har använt skicka bara som jag fick med moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 NVIDIA GeForce GTX 780 Windows 10 Home 64-bit 3st hdd på 1tb 2 tb o 500gb
ssd 240gb Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3

Permalänk
Hjälpsam

@Swed Craft:
Enkel guide för att flasha UEFI/BIOS, görs alltid på egen risk.

  1. Ladda ned ditt UEFI och packa upp UEFI-filen.

  2. Lägg den uppackade UEFI-filen på en USB-sticka formaterad med FAT32, i många fall fungerar det även att lägga den på C: diskens rot alltså c:\ (testa detta).

  3. För att du skall flasha så säkert som möjligt, skall du göra detta från UEFI och du skall flasha oklockat

  4. Börja med att gå in i UEFI, välj standardinställningar spara och starta om, det skall nu vara oklockat.

  5. Gå in i UEFI igen och gå in under avancerat->verktyg, där skall det finnas ett program för att flasha.

  6. När att allt är klart skall det komma up en OK ruta, för att starta om, gör detta.

  7. Efter omstart skall man gå in i UEFI, först välja defautlinställningar och sedan välja personliga inställningar, efter tycke och smak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Swed Craft: Känner igen problemet i mitt fall var det böjda pins på moderkortet "fick ett moderkort som vart ute hos en kund sedan åter till butiken och till slut till mig" seriöst att inte informera om detta vid köp, hade ett helsicke att få det utbytt

Permalänk

Har gjort ena men har uppdaterat
https://youtu.be/WMzYrnoPezA här är en video på datorn invändigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 NVIDIA GeForce GTX 780 Windows 10 Home 64-bit 3st hdd på 1tb 2 tb o 500gb
ssd 240gb Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

För att dubbelkolla så inte det är power on knappen som krånglar kan du ta bort kablarna och starta datorn genom att kortsluta de två pinnarna på moderkortet.

Det va inte knappen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz 32,0GB Dubbel-Kanal DDR3 NVIDIA GeForce GTX 780 Windows 10 Home 64-bit 3st hdd på 1tb 2 tb o 500gb
ssd 240gb Gigabyte Technology Co. Ltd. Z97X-Gaming 3