Uppgradera Mac Pro 4.1 till 5.1 värt för foto/videoredigering?

Permalänk
Medlem

Uppgradera Mac Pro 4.1 till 5.1 värt för foto/videoredigering?

Tja!

Jag ska börja fota och filma digitalt framöver, och sitter i tankarna på att uppgradera en av mina maskiner med just det syftet. Har ofta hört att Mackarna ska vara bra för digitalt skapande.

Tänkte kolla med er Mac-människor om man märker stor skillnad på att uppgradera Mac pro 4.1 8 core 2.26ghz till en 5.1 12 core 3.46ghz och om det är värt tusenlapparna man lägger? Har 16 gig ram idag, tänkte börja med att putta upp den siffran till 32 gig i samma veva som uppgraderingen. Vet inte om det gör nån skillnad...

Är inte speciellt missnöjd med prestandan som den har idag, tycker den puttrar på rätt okej för att vara från 2009, men idag gör jag inte nån videoredigering alls, något som verkar vara rätt krävande.

Som jag förstår det så måste man även ha en 5.1 för att kunna uppgradera till High Sierra? Idag kör jag Ubuntu, men har macOs Sierra på jobbet, och det hade vart trevligt med samma miljö hemma.

Sneglar även på en PCIe m.2 adapter för att få lite fart i lådan, men är det värt pengarna med tanke på att den är så gammal?

Ber om ursäkt för min nybörjarhet när det gäller dom här maskinerna, men har aldrig riktigt läst på om Mac Pro. Be gentle.

mvh

Permalänk
Medlem

Filmar du i 1080 eller 4k?
Gör du effekter i after effects?

Ska du bara sitta med 1080 material i final cut så ser jag ingen anledning att uppgradera.

Men visst det är kul å köpa teknik. Så det är väl det som motiverar isf imo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jo tanken är att filma i 4K60 och 4K30 för det mesta, samt sätta ihop time lapses i 12 megapixel.

Hur ser det ut på grafikfronten egentligen? Försökte slänga i ett Nvidia GT610 en gång för att bli av med skämtet som sitter på plats original, men det är kolsvart när man bootar. Antar att Apple begränsade maskinen till vissa specifika kort?

Permalänk
Medlem

@bagfalls:
Hittade följande lista angående ditt GPU val.

10 series cards require Sierra 10.12.4 or later & Nvidia Web Drives (GTX 1050-1080)
9 Series cards require Nvidia Web Drives (GTX 950-980)
7 Series cards require Nvidia Web Drives (GTX 750-780)
6 Series cards work natively in macOS (GTX 650-680)
AMD Graphic Cards require Sierra 10.12.6 or later for native support with a minor tweak

Eller de flestas favorit tidigare var R9 280x eller 7970 då dom är samma kort i grund och botten. De flesta måste flashas med mac firmware (har jag för mig, google me!) för native stöd, vilket är relativt enkelt om man följer guiden noga. Du kan köpa färdigflashade kort på ebay men då kostar dom 1000-1500 spänn mer.

Vill du göra dig av med den så är jag sugen på ett nytt uppgraderingsprojekt
Har börjat samla delar till ett sådant projekt men inte lyckats få tag i någon mac pro till en ok peng. Köpte själv ett r9 280x från saphire som tydligen ska vara schyssta i kompabiliteten med macar.

Men du får "rätt" bra betalt för den om du säljer den på swecs marknad elr dylikt med tanke på åldern...... så låt inte mig lura den av dig billigt om du behöver stålar.

En total uppgradering för din modell med uppgraderad 5.1 firmware, en X5690 eller två...., s-ata III kort, 96gb 1333 ECC minnespinnar, och som du sa en PCI-e ssd eller två och dubbla 7970 kort så tittar du på kanske 12000 sek exkl burken som du redan äger och kikar omkring utan att ha brådska. Men då har du nästan kommit upp i samma prestanda som en soptunna från apple av nyare modell.

En normal människa som inte vill lägga ner sin själ i ett sånt projekt hade nog sålt av det du har och investerat i en av de nyare Imacarna med så mycket extralulllull som möjligt för att tjäna in lite på andrahandsvärdet, eller väntat på 2018-års Mac Pro.

Just my two cents.
EDIT2: Om det är primärt FCPX du ska sitta i = AMD!, vad som typ spöar det gröna lagets prismatchade beg kort, för tillfället.

Om det är adobes stuff = NVIDIA.

Info+
Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Jag har en mac pro 3.1 8 core som jag stoppade i ett gtx 650 om jag minns rätt dvs ett vanligt PC kort. Det som händer är att det är svart i rutan först och sen bootar den upp direkt till skrivbordet. Vassare grafikkort kräver väl mera av psun så det är väl det man ska tänka på och försäkra dig om att datorn verligen klarar av det utan att bränna nåt. Tror jag har Davinci Resolve 11 på den och det funkar i alla fall i 1080. Tror att senaste resolve vill ha ett nyare os x som inte min klarar. 4k eller ej på den vet jag inte riktigt men ett gtx 1080 eller vad dom nyare heter fixar 4 k har ett sånt i min senaste hackmac. När det gäller resolve så använder det grafikkorts minnet så där är processorn tydligen lite mindre viktig än i andra program. Resolve 14 gör också att man slipper ha ett grafikkort till os x och ett till videoarbetet vilket inte var fallet med äldre versioner av programmet.

Det är ett Gigabyte moderkort med en 7700k processor och jag har ett pcie till thunderbolt kort i den till mina monitor och capturekort och den kostade runt 17 000- 18 000 att bygga om jag minns rätt. Resolve kör ut videon i fullskärm via thunderbolt kortet (bmd minimonitor) till en 32 tums Samsung TV.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte värt pengarna och mödan såvida du inte tycker det är roligt förstås. Mac OS kan ju vara ett problem dock. Skaffa en bättre begagnad Imac eller håll ut till nästa år och se vad det blir av nästa Mac Pro.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

En beggad Imac tror jag inte fixar 4k film med färgkorrigering och allt inte raw i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=3Z2ZSie7zeU&t=1s

Ger dig allt du behöver i ditt beslut.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014