Hjälp med Ny gaming/coding PC för ca 30k sek max

Permalänk

Hjälp med Ny gaming/coding PC för ca 30k sek max

Hej!

Nu är det dags för ett nytt bygge.

Modell värstingpc, men helt irrationellt så litar jag inte riktigt på färdigpaketerade grejjer även ifall dom kommer
ifrån komplett & inet så jag vänder mig till sweClockers å hoppas på lycka.

Förutsättningar:
- Pris inte så viktigt men inte sjukt dyrt.
- Flexibelt system så det går att uppgradera när det kommer nya grejjer.
- Tyst. Måste vara väldigt tyst.
- Vill kunna spela spel på max allt i 2-3 år till iallafall.

Case: Fractal Design Define R6 black utan fönster för mer dämpning (1)
CPU: Core i7 8700K ?
moderkort: ??
GFX = nvidia 1080 Ti gtx men vilken mer specifikt?
Power = Mer power än vad som behövs = mindre risk för värme = mindre fläkt = mer tysta
Fläktar = Noctua men vilka? Vattenkylt? Är det mycket underhåll med det? Pwm hub verkar ju intressant.
Disk = SSD disk
16 Gb snabba minnen. Mer?
Tangentbort= Das Keyboard

Skärm kommer bli en AOC AG271QG som det ser ut just nu .. G-Sync

/Andreas

1) https://youtu.be/-42t7ienNLA

Permalänk

Gjorde en kundvagn på Inet:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11228908/bygge2018

Permalänk
Medlem

Generellt ser det väl bra ut, men jag hade nog försökt hitta ett billigare moderkort och ett EVGA/Seasonic PSU i 750-850w klassen. Både deras EVGA supernova och Seasonic Focus plus kan rekomenderas! Kylare beror väl på hur mycket du ska överklocka Jag gillar Noctuas luftkylare. Du kommer inte bli besviken på en D15 eller U14S.

Edit: Mer ram är aldrig fel, men det är ju lätt att sätta dit i efterhand när priset lugnat sig xD (om man kommer åt under sin stora noctua-kylare såklart )

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Permalänk

Snabbare ramminnen

Permalänk

Tack för all input!

+ Lade till SSD och HD enligt tips från @Rick69
+ Snabbare ramminnen, de snabbaste jag kunde hitta som inte kostade crazy mkt. tack för tips @trebrecks
+ Böt ut nätagget valde den @pallee rekommenderade baserat på lagertillgänglighet på inet den andra var restad.

+ Tog noctua kylare inte värstingen pga varning med storleken, bör iofs Inet kunna kolla upp så grejjerna passar ihop.

kommer nog inte behöva mer än 16Gb minne, ser ju ut som dom flesta standard riggar som säljs klara har 8Gb.
hur mycket minne behövs

Om man ska bränna investera ytterligare 3k - 5k SEK, vad slänger man in då?

Nåt högtalarsystem kanske? har inget idag

EDIT: Lade in Windows 10 och Inets byggarbete

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11229077/bygge2018-rev4

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasw2000:

kommer nog inte behöva mer än 16Gb minne, ser ju ut som dom flesta standard riggar som säljs klara har 8Gb.
hur mycket minne behövs

To be honest, datorn som du plockat ihop är lite mer än en "standardrigg" men RAM är svindyrt just nu och lätt att stoppa i mer om man behöver senare

Jag hade nog nöjt mig med ett 80+ gold nätagg ex Seasonic focus plus 750w gold (Swec test) och laggt de pengarna på en NVMe SSD istället ex Samsung 960 EVO

Om leveranstiden är av betydelse så välj ett annat grafikkort ^^ prestandamessigt (luftkylt) skiljer det endast några få procent mellan tillverkare så där kan du spara en hacka. (Vill du överklocka ska du nog sikta på att ett kort av referensdesign och vattenkyla hela riggen med en custom loop, men där kan varken jag eller Inet jag inte hjälpa dig (se nedan).)

Heads up på att Inet inte monterar tunga luftkylare (>750g) (eller custom loops) så det kommer du få göra själv. Vill du ha allt färdigmonterat är det nog en All-in-one vattenkylare du ska ha. Enligt många tester är Corsair H110i jämförbar med den som du valt. Vill du få den tystare, byt fläktarna till noctua. Själv har jag ingen erfarenhet av vattenkylning då jag inte gillar tanken på att de har många fler point of failure ex: --kan-- läcka, pump gå sönder, etc. men nästan ingen har ju det problemet så det är nog bara min noja.

Lycka till!

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasw2000:

+ Böt ut nätagget valde den @pallee rekommenderade baserat på lagertillgänglighet på inet den andra var restad.
+ Tog noctua kylare inte värstingen pga varning med storleken, bör iofs Inet kunna kolla upp så grejjerna passar ihop.

kommer nog inte behöva mer än 16Gb minne, ser ju ut som dom flesta standard riggar som säljs klara har 8Gb.
hur mycket minne behövs

Om man ska bränna investera ytterligare 3k - 5k SEK, vad slänger man in då?

Skrivet av pallee:

Jag hade nog nöjt mig med ett 80+ gold nätagg ex Seasonic focus plus 750w gold (Swec test) och laggt de pengarna på en NVMe SSD istället ex Samsung 960 EVO

- Jag hade tagit 750w Guld istället som @pallee rekommenderar, det kommer räcka till allt du vill göra med datorn och du sparar in pengar.
- Jag hade INTE tagit 960 Evo om du tar en mindre än 1TB för att du kommer i princip bara märka av den extra hastigheten vid filöverföring av stora filer så att ha en "liten" är ganska menlöst. Så här kan du ju bränna investera dina andra pengar om du vill. Hade personligen inte gjort det.
- Noctua kylaren är för tung för att monteras av Inet. Jag har hört mycket gott om Cryorig H7 men personligen brukar jag rekommendera be quiet! Pure Rock. H110i såg jag rekommenderad som vatten alternativ, men den är 15dB mer högljudd och kostar 3 gånger så mycket.
- 16GB RAM är mer än tillräckligt. Det är den nya standarden och mer behövs bara ifall du behöver det pga av arbete och INTE spel.
- En till sak du kan bränna investera pengar på för att få datorn tystare är att byta ut fläktarna som följer med chassit till Noctua NF-S12A 120mm PWM. Hade personligen inte gjort det.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk

Nu har jag gjort ytterligare justeringar.

- Kör på med 3T barracuda hårddisk för att, varför inte.

- Bytt graffekort till asus-geforce-gtx-1080-ti-11gb-strix-gaming-oc - verkar finnas ganska tillgängligt och väldigt många bra rekommendationer. Ett alternativ skulle kunna vara SLI med dubbla kort för att maxa men jag orkar inte med ev. strul som det skulle kunna medföra.
Undrar också om detta kort är tyst. Tar hellre lite på prestandan så länge jag inte spelar i hög fläktvolym.

- Har frågat Inet om de monterar Noctua NH-U12S den kom iallafall i en justerad shoppingkorg som kundtjänst killen hade fixat ihop, så jag gissar att så är fallet. Den verkar viktmässigt ligga på gränsen.

- Behåller 850W aggregatet för det kan behövas

- Styr bort ifrån vattenkylning just på grund av samma resonemang som tidigare. Fylla på vätska? För många rörliga delar? kör torrt å brinner upp? irrationella tankar men varför inte ta bort så mycket (upplevd) risk som möjligt

- Funderar på att lägga resten av pengarna på Skärmen. En eller två av någon av
* aoc-agon-ag271qg-premiumskarm-med-ips-panel-nvidia-g-sync-och-165-hz
* Predator xb271HU
* Asus rog Swift PG279Q

- Tre Noctua NF S12A 120mm pwm chassifläktar för att minska ljudnivån så mycket som möjligt.

Är det någon som ser några buggar eller förbättringsmöjligheter i nedanstående bygge?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11231402/bygge2018-rev6

Permalänk
Medlem

@andreasw2000: Tror de tystaste 1080Ti korten är de som är hybrid (EVGA hybrid och MSI seahawk) eller helt vattenkylda (gigabyte auros waterforce, med fläkt), dessa presterar även något bättre än luftkylda varianter, om du nu ändå bränner investerar pengar
En annan brännpunkt investeringsmöjlighet är 3200MHz CL14 RAM

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P